Moderator: Moderafo's
@Fr: je haalt er een hoop teksten bij, maar je legt Rom. 6,7 en 8 niet in de context uit. Bovendien leg je in de tekst dat Paulus solidair is met zijn lezers, maar eigenlijk zelf niet meent wat hij schrijft. Als Paulus zegt: "ik ellendig mens", dan laat je hem zeggen: "jullie ellendige mensen die nog niet verlost zijn". Maar dat bedoelt hij toch echt niet te zeggen! Want hij schrijft aan gelovigen in Jezus Christus! (Rom 1:7-8). Dus als Paulus zegt "ik", dan bedoelt hij ook "ik". Dus is het allemaal waar: "Wij zijn gerechtvaardigd uit het geloof en hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus" (Rom. 5:1), maar ook: "de zonde mag over ons niet heersen" (Rom. 6), maar ook: "wat ik wil dat doe ik niet, en wat ik niet wil, dat doe ik" (Rom. 7:19) en ook "ik zie twee wetten/krachten in mijzelf die tegen elkaar strijden" (Rom. 7:23) en die strijd zorgt ervoor dat Paulus zegt "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood?" (Rom. 7:24) en meteen zegt Paulus daarop "Ik dank God, door Jezus Christus, onze Heere. Zo dien ik dan zelf wel met het verstand de wet van God, maar met het vlees de wet van de zonde.".Fr schreef:@elbert 10:58
In Rom.7 richt Paulus zich tot de Joodse christenen in Rome, hij schrijft immers 'tot degenen die de wet verstaan'. (v1) Deze Joodse mensen waren zonder uitzondering opgevoed met de wet op stenen tafelen gegrift, de Thora. (2Kor.3:3) Echter deze wet der geboden aan Mozes gegeven komt van buiten de mens en houdt geen enkele rekening met 'boze geesten' (Ef.6:12, Matt.12:28), die in de mens zijn binnengedrongen, over hem willen heersen en hem tot zonde-slaaf hebben gemaakt. (Gen.4:7)
In de situatie van zonde-slaaf is de mens 'verkocht onder de zonde', en dat was dus ook bij Paulus het geval geweest. (v14)
Dat hij dit in de tegenwoordige tijd schrijft, komt doordat hij zichzelf insluit bij zijn Joodse lezers, waarvan hij de achtergrond (Thora-plichten) zo goed kende maar die hij ook de weg ter verlossing wilde wijzen! Terwijl Paulus zelf allang werd verlost en bevrijd van 'boze geesten' door het woord van de Heer Jezus en de krachtige inwoning van de Heilige Geest (hij schrijft immers "toen wij in het vlees waren" v5, houdt hij de tegenwoordige tijd vanaf v14 vast tot en met v26.
Deze versen (14-26) geven ons een inkijk hoe wij het zondeprobleem volgens de methode van de Heer Jezus moeten oplossen; door te heersen over 'boze geesen', van verslavingen, van agressie, van sexuele onreinheid, van liegen, enz. Doordat wij achter al deze zonden in ons persoonlijk leven de veroorzakers leren zien en ontmaskeren (v20) en door de kracht van de Heilige Geest in ons, die wij (ik) na onze doop door (off-topic) onderdompeling en gebed (Luc.3:21, Matt.3:15) mochten ontvangen.
Deze Geest van God schrijft Zijn heilige wetten in ons hart 'op tafelen van vlees', en díe werken voortaan dus van binnenuit! Door de bewuste doop in water, en de Heilige Geest in geloof te ontvangen, ligt dus het geheim om de 'boze geesten' ('zonde in mij' v17 en v20) te overwinnen. Pas dan kunt ook u belijden dat de Zoon van God Jezus Christus u waarlijk vrij heeft gemaakt. Geen 'ellendeling meer tot onze laatste snik', maar overwinnaar over de zonden doordat Gods Geest in ons woont, nu anno 2015. (Joh.14:23)
elbert schreef:Alleen gelovigen kunnen zeggen: "ik ellendig mens".
Daarom is de echte weg naar geestelijke vrijheid en vernieuwing, de weg van inkeer en ons onder handen laten nemen door de Heilige Geest, die weet wat er allemaal aan schort en die ons meer en meer afbrengt van de zonde, ons er mee doet breken.
Inderdaad, ook. Er is verder weinig in je post waar ik het mee oneens ben, behalve het laatste stukje:benefietdiner schreef:Maar Paulus heeft ook gezegd hoe God naar je kijkt in Christus:
Dat is een vreemd citaat. In de context staat dit:benefietdiner schreef:De Spreukendichter zegt in 23:7 Zoals iemand in zijn hart denk zo is hij.
De tekst zegt dus niet wat je beweert dat hij zegt: de tekst gaat eerder over bedriegen met vrome woorden. Iemand die zichzelf als zondaar voor God leert kennen, zal dus zeker geen extra zondig gedrag ten toon spreiden, maar zal zich aan Gods genade des te meer vastklemmen en alle heil van Christus alleen verwachten. Niets uit ons, alles uit Hem dus.Spr. 23:6 Eet niet het brood van hem die niemand iets gunt,
en wees niet belust op zijn smakelijke gerechten.
7 Want zoals hij bedacht heeft bij zichzelf, zo zal hij tegen u zeggen:
Eet en drink,
maar zijn hart is niet bij u.
Is dat zo? Volgens mij heeft Jezus toch echt ergens anders voor gewaarschuwd:benefietdiner schreef:Als wij onszelf blijven zien als onrein en zondig dan zul je daarna gaan leven. Maar als je door Gods genade je zelf gaat zien als rein en heilig dan zul je meer en meer gaan leven op basis van je nieuwe intensiteit in Christus.
Nee, al in Rom. 5:5 zegt Paulus dat "wij" (dus de lezers en hijzelf) de Heilige Geest hebben ontvangen.naamloos schreef:Die betekenissen doen meer recht in de context van Rom 7. omdat de "ik" die daar beschreven wordt bezig is op eigen kracht heilig te leven. Pas in hoofdstuk 8 komt de H.G. In beeld.
elbert schreef:En dat loopt uit op het zegelied aan het einde van Rom. 8: niets zal ons scheiden van de liefde van God, die er is in Christus Jezus, onze Heere.
Marnix schreef: Ps. Ligt de nadruk op de ellende niet juist vaak daar waar velen zich niet bekeerd weten? Omdat men de ellende wel kent maar niet de verlossing daarvan?
naamloos schreef:Die betekenissen doen meer recht in de context van Rom 7. omdat de "ik" die daar beschreven wordt bezig is op eigen kracht heilig te leven. Pas in hoofdstuk 8 komt de H.G. In beeld.
Romeinen 8 leert hoe een gelovige kan leven door de Geest, dat mist in Romeinen 7. want daar wil de mens goede werken vanuit het vlees voortbrengen, en daardoor voelt hij zich ellendig in de zin van "zich aftobbend, gekweld, ongelukkig".elbert schreef:Nee, al in Rom. 5:5 zegt Paulus dat "wij" (dus de lezers en hijzelf) de Heilige Geest hebben ontvangen.
De (schetsmatige) opbouw van Rom. 5,6,7 en 8 is als volgt: ...
Ik vraag me af waar je dit vandaan haalt? God laat afgedwaalde christenen weldegelijk regelmatig zien hoe ellendig ze er aan toe zijn. Bijvoorbeeld:Teus schreef:Dus een gelovige is niet ellendig, kan niet ellendig zijn, hij is gezegend met alle zegeningen uit de Hemel. Als je dat mag zien en ervaren, door de Heilige Geest, dan ben je een uitzonderlijk gelukkig mens en absoluut niet ellendig. De Heilige Geest zal je nooit te kennen geven dat je ellendig bent, God ziet Zijn kinderen in Jezus Christus, geheiligd in Hem, en nooit en te nimmer als ellendig.
Teus schreef: Het ligt aan ons zelf hoe lang we ons ellendig voelen.
Ik lees in Rom. 7 ook van een gelovig mens, nl. Paulus. Het gaat hier echt niet over zijn ongelovige buurman (want die voelt zich niet ellendig), maar over Paulus zelf.naamloos schreef:Romeinen 8 leert hoe een gelovige kan leven door de Geest, dat mist in Romeinen 7. want daar wil de mens goede werken vanuit het vlees voortbrengen, en daardoor voelt hij zich ellendig in de zin van "zich aftobbend, gekweld, ongelukkig".
Als er een praktisch hoofdstuk uit het geloofsleven in Romeinen staat, is het Rom. 7 wel. Want iedere gelovige zal die ervaring van strijd in zijn/haar leven kennen. Die strijd gaat in dit leven niet voorbij. Christenen die die strijd niet kennen, bestaan nl. niet. Je goed en happy voelen in het geloof is nl. geen doel op zichzelf, maar leven tot verheerlijking van God is dat wel.naamloos schreef:Natuurlijk sluit dat niet uit de gelovige de H.G. ontvangen heeft toen hij tot geloof kwam, maar het werk van de Geest in geloof en wedergeboorte (rechtvaardigmaking Rom 3-5) is iets anders dan de werking van de Geest in het praktische geloofsleven = heiligmaking Rom 8.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten