Arco schreef: Ik weet niet op dit het juiste topic is. Maar de vraag is met jouw reactie niet beantwoord. Waar staat nu precies in de Schrift dat de Sabbat is verschoven? Waar staat in de Schrift dat de Heere Jezus heeft gezegd dat wij zijn opstandingsdag moeten houden als rustdag?
Beste Arco
Het antwoord op uw vragen wordt klaar en duidelijk gegeven door diegenen die zich de autoriteit aanmeten om hun volgelingen voor te schrijven de zondagsrust te onderhouden.
Hieronder vind je enkele (van de vele) verklaringen van hunnentwege:
Rooms Katholiek De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste (the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900)
Het is een goede zaak om de Presbyterianen, Baptisten, Methodisten en alle andere christenen er aan te herinneren dat de Bijbel hen nergens steunt in hun houden van de zondag. De zondag is een instelling van de Rooms-Katholieke kerk, en diegenen die deze dag vieren , houden een gebod van de Rooms-Katholieke kerk.
(Priest Brady, in an address, reported in the Elizabeth N.J. News, 18 maart 1903)
Door goddelijk recht bracht de kerk de viering van de Sabbat over naar de zondag, haar werd door haar grondlegger , Jezus Christus, het onfeilbare gezag gegeven. De Protestanten, die beweren dat de Bijbel de enige gids voor hun geloof is, hebben geen volmacht om de zondag te vieren. In deze aangelegenheid is de Zevende Dags Adventist de enige consequente protestant.
(The Catholic Universe Bulletin, 14 augustus 1942 p. 4 )
Anglicaan
En waar staat in de Bijbel geschreven dat wij de eerste dag van de week behoren te houden?
Ons wordt geboden de zevende dag te houden, maar nergens wordt ons geboden om de eerste dag te houden
(Isaac Williams, Plain Sermons on the Catechism)
De gereformeerde kerken van Nederland:
Geen enkele kerkelijke auteur uit die dagen ( de eerste eeuwen na Christus ) is daarom op de gedachte gekomen om te beweren dat de zondag zoiets als een Christelijke sabbat zou zijn(…) een direct gebod van Jezus zelf of de apostelen om in de plaats van de sabbat de zondag te vieren kon men immer niet aanvoeren.
( prof Dr. K. Runia. De zondag onder druk ; uitgeverij KOK Kampen , 1996 p 11 )
Baptist:
Er was en er is een gebod om de Sabbatdag te heiligen, maar de Sabbatdag was niet de zondag. Gaarne wordt er gezegd – en met enig triomf- dat de Sabbatdag van de zevende dag van de week werd overgebracht naar de eerste dag van de week, met al zijn plichten, rechten en sancties. Omdat ik een oprecht verlangen had naar meer kennis over dit onderwerp, dat ik vele jaren ernstig hen bestudeerd, vraag ik: waar wordt het bericht van zo’n verandering gevonden? Niet in het Nieuwe Testament- absoluut niet. Daar is geen schriftuurlijk bewijs van de verschuiving van de Sabbat van de zevende dag naar de eerste dag van de week.(Dr. E.T. Hiscox, author of the Baptist Manual)
Uit bovenstaande blijkt dus duidelijk dat in een topic als deze waar het gaat om de zondagsrust het geen enkele zin heeft om er de Bijbel , Christus of de Apostelen bij te betrekken.
Evenals het onzinnig is te beweren Christen te zijn omdat men een wandeling maakt op zondag is het onzinnig te beweren dat men Christen is omdat men de zondagsrust onderhoud. Dit omdat beide, zowel het wandelen op zondag of de zondagsrust onderhouden, geen enkel verband of gemeenschap vertonen met hetgeen Christus van zijn volgelingen vereist in zijn Woord “ De Bijbel”.
Het betreft hierbij enkel de ultieme vraag :
WIE ”gelooft” men nu werkelijk en aan wie betoont men nu werkelijk gehoorzaamheid en geeft men zodoende de autoriteit om te bepalen op welk tijdstip en met welke bedoeling men dient samen te komen.
Voor de RKK – gelovige en vele Protestantse gelovigen is dit de Paus en onderhoudt men de zondagsrust
Voor de Christen –gelovige is dit Jezus Christus en onderhoudt men de zevende dag ; de Sabbat
------------------------------------------
Voor hen die dit onderwerp nog eens verder willen overwegen geef ik hierbij de merkwaardige commentaar van een Baptist op dit onderwerp
Mij lijkt het onverklaarbaar dat Jezus, terwijl Hij gedurende drie jaar gesprekken voerde met Zijn discipelen en dikwijls met hen sprak over verschillende aspecten van het sabbatsvraagstuk, en het ontdeed van niet juiste uitleggingen ( Joodse tradities), nooit heeft gezinspeeld op enige verandering van deze dag; ook gedurende de veertig dagen na Zijn opstanding maakt Hij hiervan geen gewag. Noch heeft, voor zover het ons bekend is, de Heilige Geest, die gegeven werd om hen alles indachtig te maken wat Hij tegen hen gezegd had, dit vraagstuk behandeld. De geïnspireerde apostelen bespraken dit onderwerp ook niet, terwijl zij het evangelie brachten, gemeenten stichtten en hen met raad en daad bijstonden. Natuurlijk weet ik zeer goed, dat in de vroeg christelijke geschiedenis het gebruik ontstond om de zondag te beschouwen als en religieuze dag, zoals we het van de christelijke voorvaderen en uit andere bronnen leren. Maar wat jammer, dat de zondag het brandmerk draagt van het heidendom en gedoopt is met de naam van de zonnegod, daarna is overgenomen en geheiligd door de pauselijke afvalligheid, en nagelaten werd als een geheiligde erfenis aan het ProtestantismeDr; E.T. Hiscox, report of his sermon at the baptist Minister’s Convention in New York Examiner 16 november 1893