“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor bernard 3 » 29 jan 2015 19:31

Bij gesprekken onder gelovigen wordt ik meermaals geconfronteerd met de volgende meervoudige vraag “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag, en zo ja wie bepaald er alles eigenlijk” !?
Daarom deze topic waarbij ik ook deze vraag eens aan jullie wil voorleggen en hoop dat deze niet zomaar aan de kant geschoven of van het net afgevoerd wordt.

Als inleiding geef ik hierbij mijn eigen visie op dit gegeven.

Om op de vraag “moet men rusten op zondag en mag er dan ook gedurende de ganse dag niet gewerkt worden? “,te kunnen antwoorden is het best eerst eens te onderzoeken waar de Zondag als rustdag eigenlijk vandaan komt en wat hij betekent.
Om dit te weten moet men eigenlijk terug gaan in de tijd tot bij het ontstaan van de kerk. De zondagsviering werd niet ineens ingevoerd maar ontwikkelde zich over een lange periode.
Eerst werden op bepaalde plaatsen vanaf vrijdag middag tot zondag om 4 uur ’s morgens een vastentijd ingevoerd . De zondag zelf werd dan als feest- of herinneringsdag beschouwd ter nagedachtenis van de opgestane Christus. Waarbij dan samengekomen werd om de maaltijd des Heren te vieren, maar voor de overgebleven tijd werd er dan op zondag gewoon gewerkt
Geschriften tonen aan dat tegen de tweede, derde eeuw na Christus het idee om op zondag de opstanding van Christus te vieren praktisch volledig was doorgedrongen en aanvaardt in de kerk.

Naast het herdenken van de opstanding is het element van het rusten op zondag er vooral gekomen door de invloed en bemoeienissen van de Romeinse overheid, en bijzonderlijk door de invloed van keizer Constantijn.
Op 7 maart 321 vaardigt Constantijn een edict uit waarbij hij stelt dat voortaan de zondag een rustdag is voor zijn gehele rijk. Niet een godsdienstige rustdag , maar een dag waarop alle inwoners van zijn keizerrijk het werk konden neerleggen.
Het was bedoeld om eenheid en vrede te bewerkstelligen in zijn rijk; heidenen en christenen voortaan samen verenigd op één en dezelfde rustdag (feestdag).

Dit gebeuren miste zijn uitwerking niet en in de vierde eeuw na Christus werd dan ook door de kerkleiding de zondag officieel als rustdag ingesteld.
Hierbij werd bij de aanvang het rusten ( niet werken) op deze dag enkel aanbevolen, pas enkele eeuwen later werd het verplicht gesteld.
Vanaf de zesde tot en met de dertiende eeuw wordt dan zowel door het kerkelijk als het burgerlijk gezag de zondagsviering steeds dwingender opgelegd. Kerkbezoek werd verplicht en het aantal regels dat aangaf wat wèl en niet mocht werd steeds gedetailleerder. Het was ook zo dat tot in de late middeleeuwen de zondag werd gevierd van zonsondergang tot zonsondergang.
Pas in de achttiende en negentiende eeuw wordt de invloed van de burgerlijke overheid op het kerkbezoek te niet gedaan. En pas de laatste decennia werden door het kerkelijk gezag de oude voorschriften wat betreft het werken op zondag drastisch gewijzigd.
Dit kort geschiedkundige overzicht toont aan dat het ontstaan van de zondagsviering en de zondagsrust een menselijke instelling en traditie is.
Zowel vertegenwoordigers van de Katholieke als reformatorische gelovigen zijn het daar mede eens. Hierbij enkele uitspraken van beide groepen ( voor meer dergelijke uitspraken zie bijlage “ uitspraken betreffende de zondagsviering “)

De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak ervan kan slechts op katholieke beginselen verdedigd worden…Van het begin tot het einde van de H.Schrift is er geen enkele tekst, die recht geeft om de wekelijkse openbare eredienst te verplaatsen van de laatste dag van de week naar de eerste
( the Catholic Press, Sydny, Australie, 1900)

God gaf eenvoudig weg Zijn ( de Rooms-katholieke) kerk de macht om welke dag of dagen dan ook apart te stellen. Zij beoordeelt welke dagen geschikt zijn als heilige dagen. De kerk koos de zondag, de eerste dag van de week en in de loop van de tijd voegde zij andere heilige dagen toe” (Vincent J . Kelly, Forbidden Sunday and Feast-day Occupations p2 )

Wij hebben de zevende dag naar de eerste verplaatst, van zaterdag naar zondag , op het gezag van de ene heilige , katholieke apostolische kerk van Christus”
(Bishop Symour, Waarom wij de zondag houden ) ((Episcopale kerk))

Geen enkele kerkelijke auteur uit die dagen ( de eerste eeuwen na Christus ) is daarom op de gedachte gekomen om te beweren dat de zondag zoiets als een Christelijke sabbat zou zijn(…) een direct gebod van Jezus zelf of de apostelen om in de plaats van de sabbat de zondag te vieren kon men immer niet aanvoeren. ( prof Dr. K. Runia. De zondag onder druk ; uitgeverij KOK Kampen , 1996 p 11 ) (( gereformeerde kerken van Nederland ))

(Hoe) Moet men nu de zondagsrust onderhouden!?
Uit het voorgaande ziet men dat i.v.m. de zondagsviering de kerkverantwoordelijken in de loop der tijden menselijke wetten en verordeningen hebben gemaakt waarvan ze eisen dat hun leden zich daaraan zullen houden. Daar het menselijke inzettingen en verordeningen zijn die zelfs in de loop der tijd veranderen kan op de gestelde vraag geen eenduidig antwoord worden gegeven.

En moet een Katholiek gelovige ( hij die trouw is aan de leerstellingen van de Paus) en een Protestants of Evangelies gelovige ( hij die trouw is aan de leerstellingen van de Protestantse leiders ) te rade gaan bij hen om te weten wat hun leerstellingen op vandaag zijn. Men zal dan ook vaststellen dat sommigen leren dat men op zondag de ganse dag een volledige rust moet onderhouden, en anderen zullen toelaten dat er op deze dag gewerkt mag worden.

Voor de Christen gelovige ligt dit echter totaal anders en dit omdat Christus’ wetten en leerstellingen in de tijd onveranderlijk zijn en blijven
Mattheus 5:18 “Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied “


Daar nu echter de zondagsviering op geen enkele Bijbelse basis stoelt, is de vraag of men al dan niet moet rusten op zondag bij een Christen dan ook niet aan de orde en is de zondag een (werk)dag als een ander .
Wat hij echter wel als Christen in acht moet nemen zijn Gods’ geboden . In dit geval het vierde gebod;waarbij de zevende dag geheiligd (apart gezet voor God) dient te worden.
De essentie hierbij is dat God een welbepaalde dag ( de 7e = zaterdag) apart zette om Hem te eren, te loven en te herdenken als Schepper ( exodus 20 ) en Verlosser ( Deut. 5 ) van de mensheid.

Het rusten van eigen arbeid op deze dag m.a.w. het niet bezig zijn met zaken voor eigen rekening zoals kopen,verkopen,studeren …. e.a. is hierbij geen doel op zich maar een logisch gevolg van het voorgaande.

Uit het bovenstaande heb ik dan ook vastgesteld dat het antwoord op de vraag: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag?” uitsluitend een zaak van Gezag of Autoriteit betreft.


Dit is dan ook hetgeen benadrukt wordt door meerdere Rooms Katholieke verantwoordelijken want zij schrijven onder andere.:
Protestanten..aanvaarden liever de zondag dan de zaterdag als dag van openbare aanbidding, nadat de Rooms Katholieke kerk deze dag verandert heeft…Maar de Protestanten realiseren zich niet dat…door het houden van de zondag zij het gezag van de woordvoerder van de kerk , de paus, accepteren.
Our Sunday Visitor, 15 februari 1950

Mijn antwoord op de openingsvraag is dan ook tweeledig.
Aanvaardt men de autoriteit of het gezag van de Paus op dit gebied, dan onderhoudt men de zondagsrust en worden de regels door mensen bepaald.
Aanvaardt men de autoriteit of het gezag van Christus, dan is men gehoorzaam aan hetgeen Hij eigenhandig in steen heeft gegrift en onderhoudt men de zevende dag “ De Sabbat” door op deze dag af te zien van alle “wereldse” bezigheden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor meribel » 30 jan 2015 09:53

Het mooie is, we ' moeten' niets maar we mogen.
Daarnaast werk ik in de zorg en het rare is, dan gelden alle dogma's en leerstellingen ineens niet meer.
Dus wat denk jij. Hoe moeten mensen met zorg, politie, computerdiensten, piloten en ga zo maar door rusten ?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Teus » 30 jan 2015 10:03

meribel schreef:Het mooie is, we ' moeten' niets maar we mogen.
Daarnaast werk ik in de zorg en het rare is, dan gelden alle dogma's en leerstellingen ineens niet meer.
Dus wat denk jij. Hoe moeten mensen met zorg, politie, computerdiensten, piloten en ga zo maar door rusten ?


Inderdaad, het wordt een slaafs gedrag wat God niet van ons verwacht, zelfs tegenstaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2015 11:27

We moeten hiervoor de werken van noodzakelijkheid - zorg, hulpdiensten - en de niet noodzakelijke arbeid van elkaar onderscheiden.
De Heere Jezus genas tijdens zijn rondwandeling op aarde, de zieken.
Het rusten hoef je niet zo letterlijk te nemen, het gaat erom dat God op de Zondag centraal moet zijn, dus is het nuttig om voor je geestelijk voedsel naar de kerk te gaan.
Het is toch een dag, apart gezet van de rest.
Dan is het je eigen interpretatie hoe nauw je dit moet nemen.

Er waren/zijn mensen die helemaal niets doen, zoveel mogelijk het bereide voedsel klaarmaken op zaterdag, op maandag pas afwassen. Daar tegenover zijn er mensen die van alles doen op zondag, als ze eenmaal een keertje naar de kerk zijn geweest (of niet).

Waar gaat je hart naar uit, hoe fijn vind je de zondag, dat die nog mogelijk is. Ik denk zelf dat dit niet meer zo lang is, gezien toenemende activiteiten. Winkelopening, 24 uurs economie.
Dan zullen we nooit meer een rustige dag hebben. De dagen zullen op elkaar lijken dan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor mohamed » 30 jan 2015 12:06

Nu vergelijk je appels met peren, want in Jezus' tijd werkten ze gewoon hard op zondag.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor bernard 3 » 01 feb 2015 11:46

meribel schreef: Het mooie is, we ' moeten' niets maar we mogen.
Daarnaast werk ik in de zorg en het rare is, dan gelden alle dogma's en leerstellingen ineens niet meer.
Dus wat denk jij. Hoe moeten mensen met zorg, politie, computerdiensten, piloten en ga zo maar door rusten ?


Of je bewering “ het mooie is, we moeten niets maar we mogen” al dan niet klopt is wel afhankelijk van wie je met “WE” bedoelt.
Het kunnen zeker de volgelingen van Christus niet zijn want deze worden door de Bijbel gekenmerkt als” Hen die de geboden Gods bewaren ( onveranderlijk aannemen en bewaken en gehoorzamen) en het geloof van Christus hebben.

Wat nu de volgelingen van Christus betreft die een "zorgenfunctie" uitoefenen.
Ook voor hen blijft het gebod gelden om de sabbat te " heiligen " of met andere woorden het "apart" te plaatsen ervan tegenover hun dagelijks en gewoon zorgenwerk gedurende de week. En naargelang de omstandigheden en het werk zal een volgeling van Christus onder de leiding van de H.Geest wel weten hoe dit apart zijn zelf ingevuld kan worden.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor bernard 3 » 02 feb 2015 15:13

Mona schreef: Daar gaan we weer....

Dat dit uitgeputte onderwerp nu nog een keertje langs moet komen...
Je krijgt er acuut forummoeheid van.
Er zijn honderden pagina's in dit forumbestaan over vol geschreven, misschien handig om even in het archief te duiken bernard 3?


Beste Mona
Ik ben niet zo’n “archiefduiker”. Wat ik daarentegen wel doe is regelmatig te rade gaan bij hen die door God gezonden werden, namelijk zijn Profeten, om te zien hoe het vergaan is met een volk die door God geroepen werd om zijn boodschap onder de volkeren te brengen.

Helaas stel ik hierbij vast dat dit volk zich wel beriep op hun roeping en afstamming maar in de praktijk steeds weer hun eigen weg is gegaan met als gevolg een totale afwijking van hun oorsprong en hetgeen waarvoor ze door God geroepen werden. In Handelingen 7 wordt dit door Stefanus beknopt maar duidelijk samengevat.

Hierbij stopt het echter niet want de NT profetieën vertellen ons dat hetzelfde zal gebeuren alvorens Christus terugkomt. Wederom zullen gemeenschappen zich beroepen op hun afkomst en tradities en beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk ontrouw zijn aan hun bruidegom door “zijn wetten en tijden” te veranderen. En net als hun OT voorganger zullen ook zij zich niet willen veranderen en wordt het individu door de Profeten aangeraden hen te ontmaskeren en te verlaten.( Openbaring 18)

Beide, de OT en NT, groepen hebben één zaak gemeenschappelijk namelijk dat ze eigen wetten en voorschriften boven deze van God stellen . En zodoende zichzelf de autoriteit wederechtelijk toe-eigenen die God over zijn schepsels heeft. Namelijk het eenzijdig recht, om de normen en wetten vast te leggen
Dit volk eert mij met de lippen maar hun hart is verre van mij
Tevergeefs eren zij Mij, omdat ze leringen leren die geboden van mensen zijn
Gij verwaarloost het gebod Gods en houdt u aan de overlevering der mensen. En Hij zeide tot hen; Het gebod Gods stelt gij wel fraai buiten werking om úw overlevering in stand te houden……………..En zo maakt gij het woord Gods krachteloos door uw overlevering, die gij overgeleverd hebt. En dergelijke dingen doet gij vele.
(Marcus 7:6-13)

Als dit onderwerp dan, zoals je het opmerkt, hier reeds meerdere malen is besproken dan duidt dit op een gezonde houding van velen op dit forum.
Want ook Paulus wijst er op dat Christenen voortdurend (gelegen of ongelegen) hun naaste moet wijzen op hetgeen de bijbel ons mededeelt. Weliswaar met de nodige tact en het respect in de bewoording naar de ander toe.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2015 23:15

Chaya schreef:Paulus zou de zondag niet gehouden hebben volgens jou? Waar kun je dat expliciet lezen?
Zou Paulus tegen de ingestelde regels van God in zijn gegaan?

Dat is dan een foute interpretatie.
God zegt niet tegen ons dat wij mogen rusten en die genade zul je eerst wel ontvangen moeten hebben.
Deze wereld is een en al onrust, ook geestelijk. Als het hier een paradijs zou zijn, zou een christen nooit verlangen naar de Hemel immers.
Maar hij wordt het zondigen moe. Want hij weet dat hij door zal gaan met zondigen tot de laatste snik. Ook al mag hij dan weten - na ontvangen genade! - dat het bloed van Jezus Christus deze zonden teniet heeft gedaan.

En als die rustdag er niet zou zijn, hadden wij niet de mogelijkheid om naar de kerk te gaan.
En of dit dan op de 7e dag - sabbath - is, of de 1e dag - zondag - doet hier dan niet toe.


Paulus zegt natuurlijk wel opmerkelijke dingen in Romeinen 14 (voor de een zijn alle dagen gelijk, voor de ander niet, dat is beiden prima) en in Kol 2: laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van de sabbat, het is een schaduw van wat komen gaat, de werkellijkheid is Christus. Je zou bijna denken dat het vierde gebod heeft afgedaan omdat het wijst dat de rust door Christus echt komt. Zie ook Hebreeen 3 en 4 dacht ik. Hoe kan Paulus anders zeggen dat we ons niets moeten laten voorschrijven als het gaat om de sabbat? En als dat over de joodse sabbat gaat, waar gaat het dan in de Bijbel over een andere rustdag?

Dat zijn wel dingen om over na te denken. Ik veel landen gaat men dan ook anders met de zondag om dan wij. Is dat verkeerd? Als je na de dienst samen even wat gaat eten in een cafe? Ik heb het wel meegemaakt.

Ps. De zondag niet als absolute rustdag zien betekent natuurlijk niet dat je het dan ook niet ziet als de dag van de samenkomst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor oekaboeka » 02 feb 2015 23:31

Bernard3 : Hierbij stopt het echter niet want de NT profetieën vertellen ons dat hetzelfde zal gebeuren alvorens Christus terugkomt. Wederom zullen gemeenschappen zich beroepen op hun afkomst en tradities en beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk ontrouw zijn aan hun bruidegom door “zijn wetten en tijden” te veranderen. En net als hun OT voorganger zullen ook zij zich niet willen veranderen en wordt het individu door de Profeten aangeraden hen te ontmaskeren en te verlaten.( Openbaring 18)

Ik lees heel wat anders in openbaring 18 , gaat over de val van babylon

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor bernard 3 » 03 feb 2015 15:13

Marnix schreef: Paulus zegt natuurlijk wel opmerkelijke dingen in Romeinen 14 (voor de een zijn alle dagen gelijk, voor de ander niet, dat is beiden prima) en in Kol 2: laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van de sabbat, het is een schaduw van wat komen gaat, de werkellijkheid is Christus. Je zou bijna denken dat het vierde gebod heeft afgedaan omdat het wijst dat de rust door Christus echt komt. Zie ook Hebreeen 3 en 4 dacht ik. Hoe kan Paulus anders zeggen dat we ons niets moeten laten voorschrijven als het gaat om de sabbat? En als dat over de joodse sabbat gaat, waar gaat het dan in de Bijbel over een andere rustdag?

Dat zijn wel dingen om over na te denken. Ik veel landen gaat men dan ook anders met de zondag om dan wij. Is dat verkeerd? Als je na de dienst samen even wat gaat eten in een cafe? Ik heb het wel meegemaakt.

Ps. De zondag niet als absolute rustdag zien betekent natuurlijk niet dat je het dan ook niet ziet als de dag van de samenkomst.



Paulus heeft in al zijn geschriften de Sabbat (het sabbatsgebod) nooit afgeschaft of tegengesproken. Wel heeft hij, net als Christus, het misbruik en de verkeerde interpretatie of toepassing ervan aan de kaak gesteld en veroordeeld.

Het zijn anderen die in de eeuwen na hem zich wederrechtelijk de autoriteit hebben toegeëigend om de sabbat af te schaffen en een surrogaat eredienst in te stellen.
“De Zondag is ons teken van onze autoriteit (gezag). De (RK) kerk staat boven de Bijbel en deze transfer van de sabbatviering is daar het bewijs van”.
Catholic Record, september1: 1923

“Door mijn goddelijke macht schaf ik de sabbatdag af en gebied u de eerste dag van de week te heiligen. En de gehele beschaafde wereld buigt neer in eerbiedige gehoorzaamheid voor het gebod van de Heilige Katholieke Kerk”
Vader Enright, American Sentinel 1893

Nooit heeft iemand op Bijbelse grond kunnen aantonen dat zowel Christus als de apostelen één van de eigenhandig door Christus geschreven Tien Geboden zou hebben genegeerd, veranderd of afgeschaft.

Daarom kan(mag) men in feite dan ook nooit de Bijbel erbij betrekken als men het over het onderhouden van de zondagsrust heeft.
Want de zondagsrust heeft in feite totaal niets te maken met het Christendom of met de Bijbel.
Dit omdat het enkel zijn oorsprong en fundament vindt in de overlevering en de traditie en het geen enkele link met het vierde ( of een ander) gebod van God vertoont, daar het zowel qua inhoud ( schepping versus opstanding) als qua tijd ( zaterdag versus zondag ) er grondig van verschilt.

Wat Paulus o.a. in zijn brief aan de Kollossenzen tegensprak was de heersende valse leer aldaar om goddelijke eer te brengen aan engelenmachten en om rituele en ascetische praktijken te volgen en zo meer bescherming te verkrijgen en hiermede verzekerd te worden van een volledige toegang tot de goddelijke volheid.

Hierbij werden vijf ascetisch-cultische praktijken die door de valse leraren in Kolosse als hulpredmiddelen werden onderwezen door Paulus veroordeelt. namelijk “eten, drinken, feest, nieuwe maan en sabbat”

Waarbij Paulus zich niet richt tegen deze dingen op zichzelf, maar wel tegen het verkeerd gebruik ervan dat voor doel had ze als hulpmiddelen tot verlossing te gebruiken alsook om bescherming te verwerven tegen de “elementen van het universum”( Kol 2:16)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 03 feb 2015 15:52

Marnix schreef:Ps. De zondag niet als absolute rustdag zien betekent natuurlijk niet dat je het dan ook niet ziet als de dag van de samenkomst.

Een absolute rustdag is iets anders, dan doe je niets anders dan heen en weer naar de kerk en iets eten en drinken en voor de rest zitten, met een boekske in een hoekske.

Maar het gaat erom dat wij - christenen - ervoor moeten waken dat wij de zondag niet hetzelfde gaan zien zoals de wereld dit doet. Die organiseert sport- en andere evenementen, omdat zij met God niets van doen willen hebben.

Hoeveel momenten zitten in een werkweek waarin je stil bent voor God?
Hoe vaak is de werkweek niet voorbij gevlogen en moet je er tot je schande achterkomen dat er nauwelijks tijd was voor Bijbellezing en gebed.
Omdat net die telefoon rinkelde, of je aandacht werd gevraagd voor iets anders.

Dan zie we de zondag echt niet als een lange saaie dag, waarin niets mag en van alles moet. Integendeel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor oekaboeka » 03 feb 2015 16:01

Bernard 3 : Bernard3 : Hierbij stopt het echter niet want de NT profetieën vertellen ons dat hetzelfde zal gebeuren alvorens Christus terugkomt. Wederom zullen gemeenschappen zich beroepen op hun afkomst en tradities en beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk ontrouw zijn aan hun bruidegom door “zijn wetten en tijden” te veranderen. En net als hun OT voorganger zullen ook zij zich niet willen veranderen en wordt het individu door de Profeten aangeraden hen te ontmaskeren en te verlaten.( Openbaring 18)


Wederom Bernard 3, in openbaring 18 lees ik heel wat anders , citeer je wel het goede hoofdstuk?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 03 feb 2015 16:46

Een absolute rustdag is iets anders, dan doe je niets anders dan heen en weer naar de kerk en iets eten en drinken en voor de rest zitten, met een boekske in een hoekske.

Maar het gaat erom dat wij - christenen - ervoor moeten waken dat wij de zondag niet hetzelfde gaan zien zoals de wereld dit doet. Die organiseert sport- en andere evenementen, omdat zij met God niets van doen willen hebben.

Hoeveel momenten zitten in een werkweek waarin je stil bent voor God?
Hoe vaak is de werkweek niet voorbij gevlogen en moet je er tot je schande achterkomen dat er nauwelijks tijd was voor Bijbellezing en gebed.
Omdat net die telefoon rinkelde, of je aandacht werd gevraagd voor iets anders.

Dan zie we de zondag echt niet als een lange saaie dag, waarin niets mag en van alles moet. Integendeel.


Mee eens. Zo zie ik de zondag ook. Heerlijk.

Bernard, in het NT lees je nergens over het vieren van de sabbat door christenen. Alleen dat de apostelen op zondag het evangelie gaan vertellen onder de joden die dan samenkomen. En dat ene vers. Laat u niets voorschrijven op het gebied van de sabbat, het is een schaduw van wat komen zou, de werkelijkheid is Christus. Ik vind dat een opmerkelijk vers waarin Paulus wel degelijk iets lijkt te zeggen over de sabbatsrust.
Laatst gewijzigd door Marnix op 04 feb 2015 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor bernard 3 » 03 feb 2015 17:46

oekaboeka schreef: Bernard3 : Hierbij stopt het echter niet want de NT profetieën vertellen ons dat hetzelfde zal gebeuren alvorens Christus terugkomt. Wederom zullen gemeenschappen zich beroepen op hun afkomst en tradities en beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk ontrouw zijn aan hun bruidegom door “zijn wetten en tijden” te veranderen. En net als hun OT voorganger zullen ook zij zich niet willen veranderen en wordt het individu door de Profeten aangeraden hen te ontmaskeren en te verlaten.( Openbaring 18)


Wederom Bernard 3, in openbaring 18 lees ik heel wat anders , citeer je wel het goede hoofdstuk?




Ja, ik bedoelde weldegelijk hoofdstuk 18 maar het antwoord op uw opmerking valt eigenlijk buiten deze topic.
Toch even kort samengevat
Hoofdstuk 18 is eigenlijk het sluitstuk van wat in het vorige hoofdstuk(17) werd aangetoond en vernoemd. Daarin worden de kenmerken en eigenschappen van “de ontuchtige vrouw” (hoer) en haar “ stad” waarover zij heerst ( het grote babylon ) beschreven.
En het kenmerk bij uitstek van die hoer en haar dochters is nu juist dat zij beide beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk Gods wetten en dus zijn autoriteit verloochenen. En zodoende hun “hoerenwijn”, bestaande uit eigen wetten en leerstellingen, aan al de volkeren te drinken hebben aangeboden.
Daarom wordt dan aan zij die God willen volgen gezegd:
[i]“gaat uit van haar mijn volk opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en niet ontvangt van haar plagen”[/i] Openb 18:4

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor oekaboeka » 03 feb 2015 18:48

Oke duidelijk bernard3


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten