“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 13:01

Tja, in andere landen worden bommen op kerken gegooid, zijn christenen niet veilig, moeten ze stiekem naar de kerk sluipen. Mag je geen Bijbel in je bezit hebben.
Het gaat niet over zomaar gewoontes en tradities. Bovendien is daar op zich ook helemaal niks mis mee!
Als we nog enigszins een zoutend zout willen zijn, moeten we ons niet aan gaan passen aan de wereldse gewoonten.
Alles gaat er flauwer door smaken.

En dat is het laatste wat ik er over gezegd heb in dit topic.
Over een paar jaar is deze discussie niet meer nodig, want dan hebben we een 24 uurs economie, is alles 7 dagen per week open.
Als jullie daar dan gelukkig in zijn?
Ik dus niet.
Groetjes.


Ik denk niet dat ik daar gelukkig van zou worden nee.... ook al zal ik vast geen 7 dagen per week hoeven werken. En tja... hoeveel ongelovigen komen er op zondag naar de kerk? Misschien kan je als christen dan maar beter in een voetbalstadion zitten op zondagmiddag. Ben je tenminste nog zichtbaar in de wereld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Bambi » 01 apr 2015 11:05

-

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor janneke7337 » 01 apr 2015 14:04

Chaya schreef:Tja, in andere landen worden bommen op kerken gegooid, zijn christenen niet veilig, moeten ze stiekem naar de kerk sluipen. Mag je geen Bijbel in je bezit hebben.
Het gaat niet over zomaar gewoontes en tradities. Bovendien is daar op zich ook helemaal niks mis mee!
Deze vergelijking slaat echt nergens op.
Je hebt het hier over christenvervolgers, wil je dit vergelijken met christenen die de zondag anders invullen als andere chirstenen?

Er is inderdaad niets mis met gewoontes en tradities, maar zet ze wel in het juiste perspectief en hang er niet meer waarde aan dan zou moeten, hang er geen eeuwigheidswaarde aan, of beoordeel iemand niet hierop.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 14:37

Precies.

Het ging niet alleen over kerken in landen waar christenen worden vervolgd. Het gebeurt ook gewoon in Amerika bijvoorbeeld. Dus om gelijk met bommen op kerken te komen is misschien wat overdreven. Mijn punt was dat het per plaats erg verschilt en de vraag dus is: Zijn het bijbelse regels? Of zijn het tradities. En als het tradities zijn moeten we elkaar daar niet op beoordelen / veroordelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 01 apr 2015 14:55

janneke7337 schreef:]Deze vergelijking slaat echt nergens op.
Je hebt het hier over christenvervolgers, wil je dit vergelijken met christenen die de zondag anders invullen als andere chirstenen?
Er is inderdaad niets mis met gewoontes en tradities, maar zet ze wel in het juiste perspectief en hang er niet meer waarde aan dan zou moeten, hang er geen eeuwigheidswaarde aan, of beoordeel iemand niet hierop.

Ik was met de inhoudelijke discussie gestopt, maar wil hier nog wel op antwoorden.
Het ging erom dat in dergelijke discussies het buitenland er altijd wordt bijgesleept, maar HET buitenland bestaat niet!
Het gaat om de zondagsinvulling in Nederland, als je elders verblijft, pas je je daar aan.
Marnix schreef:Mijn punt was dat het per plaats erg verschilt en de vraag dus is: Zijn het bijbelse regels? Of zijn het tradities. En als het tradities zijn moeten we elkaar daar niet op beoordelen / veroordelen.

Maakt het nu zoveel uit dat het traditie is Marnix?
Maar dat is het niet, daar God Zelf bevolen heeft om de sabbat te gedenken, en te heiligen.
Als men dan dit gebod afwijst en het beter weet, prima. Maar vervuil een christelijk forum er dan niet mee.
Punt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2015 15:59

Tja, DE zondagsinvulling in Nederland bestaat net zo min als HET buitenland.

Of het traditie is of niet maakt zeker wel uit. Gods Woord is bindend, tradities zijn dat niet.

Een interessante vraag is dan waarom er in Nederland en in andere landen zoveel christenen zijn die op zondag gerust ergens wat gaan eten of een ijsje kopen terwijl ze ook zeggen God te willen dienen en de Bijbel kennen. Misschien is het dus toch wat complexer en verklaart dat ook de talloze discussies over de rustdag. Zitten al die mensen fout? Het zou kunnen. Lappen ze bewust Gods geboden aan hun laars terwijl ze zeggen christen te zijn? Dat is gevaarlijk om te stellen. Je geeft zelf al aan: God beveelt om de sabbat te heiligen. Maar wat is de sabbat? Het is niet de zondag die wij hebben. Het was de zaterdag. God zegt nergens in de Bijbel dat de zaterdag van toen de zondag van nu is geworden. En zelfs als je dat gelooft gaan mensen er niet net zo mee om. Je mag geen vuur maken op de zondag staat er bijvoorbeeld in Exodus. Toch is er geen christen die zich daar aan houdt. Om maar een voorbeeld te noemen. Zo eenvoudig als je het stelt is het dus blijkbaar niet. En dat zorgt voor verschillende visies op de zondag waarbij verschillende interpretaties van de Bijbel en ook traditie een rol spelen. Daarom moeten we elkaar niet veroordelen op onderlinge verschillen op dit punt. En dat was mijn punt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Katlheen » 01 apr 2015 16:10

Maar wat is heiligen dan? Is daar een definitie van te geven? Kan je daarop beleid schrijven als kerk? Procedures en instructies? Of is heiligen toch wat lastiger te definiëren? Je geeft zelf aan dat je je aanpast aan het land waar je woont, zie buitenland. Maar als je je daar aanpast aan de gewoontes, wat jij ook voorstaat, heilig je de zondag dan niet meer? Blijkbaar is de zondagsinvulling/heiliging in bijvoorbeeld de USA goed, zolang het daar gebeurt. Zodra die zondagsheiliging op Nederlandse bodem plaats vindt, kan het niet meer? Dus heiligen is afhankelijk van de cultuur en locatie.

Ik kom uit een gezin waarbij op zondag niets werd gedaan. Alleen huiswerk. Pa en ma op zondagmiddag naar bed, kinderen mogen niet eens buiten spelen. Alles in het kader van de zondag en niet werken, en het "gij vooral anders zijn". Of dat nu heiligen is....

Ik ga met mijn kinderen op zondagochtend naar de mis, zondagmiddag gaan we rustig naar de dierentuin.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 07:23

Heiligen betekent "apart zetten" maar Chaya verwees naar de wet en daar staat ook dat je niet mag werken, mag rusten en zo. En geen vuur mag maken dus. De vraag is alleen: als dat over de sabbat ging, geldt het dan ook voor de zondag?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Arco » 02 apr 2015 09:22

Marnix schreef:De vraag is alleen: als dat over de sabbat ging, geldt het dan ook voor de zondag?


Nee. De Sabbat is niet de zondag.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 10:19

Precies. Vandaar de verschillende interpretaties:

1. De sabbat bestaat nog steeds en dient niet op zondag te worden gehouden maar op zaterdag volgens de oudtestamentische voorschriften
2. De sabbat is als rustdag overgegaan naar de zondag en dient gehouden te worden volgens oudtestamentische voorschriften maar dan op zondag
3. De sabbat wees op de rust die Christus zou brengen en is sinds goede vrijdag / pasen niet meer actueel, net als de tempeldienst en een hoop andere wetten uit het OT
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 02 apr 2015 10:25

Arco schreef:Nee. De Sabbat is niet de zondag.

Off topic Arco [-X
Lees de topictitel.
Vanwege dit soort gedram vind ik deze discussie kansloos en zinloos.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2015 10:29

Mwah ik vroeg dat even nav jouw vraag dus ik snap de reactie wel. Het is een van de interpretaties... maar verder hoeven we idd niet weer een zaterdag vs. zondag-discussie te voeren nee :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Arco » 02 apr 2015 10:31

Chaya schreef:Off topic Arco [-X
Lees de topictitel.
Vanwege dit soort gedram vind ik deze discussie kansloos en zinloos.


Nee, Chaya. Mijn reactie is antwoord op de vraag van Marnix, welke eigenlijk een vraag is aan jou. En juist on topic. Want als wij moeten rusten op zondag, dan is het relevant om te zien of de Sjabbatsgeboden van toepassing zijn of niet.

Volgens mij is de zondag niet de Sjabbat, waardoor de geboden voor de Sjabbat niet kan overzetten naar de zondag. Verder is mijn reactie alhier niet ter verdere discussie over de Sjabbat versus de zondag, maar ik heb alleen willen aangeven dat de Sjabbat niet de zondag is en v.v.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor janneke7337 » 02 apr 2015 10:58

Chaya schreef:Ik was met de inhoudelijke discussie gestopt, maar wil hier nog wel op antwoorden.
Het ging erom dat in dergelijke discussies het buitenland er altijd wordt bijgesleept, maar HET buitenland bestaat niet!
Het gaat om de zondagsinvulling in Nederland, als je elders verblijft, pas je je daar aan.

Ok. Als jij in Amerika bent, en op zondag na de dienst gaat iedereen naar de MC Donalds ga jij dan ook mee?

Het buitenland (concreet China, Afrika, Amerika) wordt er bijgehaald om duidelijk te maken dat dit geen eenduidige stelling is onder christenen, maar gewoonten gebasseerd op tradities en cultuur. Daar is niets mis mee, kan heel waardevol zijn, maar het is niet zo "alzo spreekt de Heere", de Nederlandse manier is als enige goed.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor de passant » 05 apr 2015 13:01

Marnix schreef:Precies. Vandaar de verschillende interpretaties:

1. De sabbat bestaat nog steeds en dient niet op zondag te worden gehouden maar op zaterdag volgens de oudtestamentische voorschriften
2. De sabbat is als rustdag overgegaan naar de zondag en dient gehouden te worden volgens oudtestamentische voorschriften maar dan op zondag
3. De sabbat wees op de rust die Christus zou brengen en is sinds goede vrijdag / pasen niet meer actueel, net als de tempeldienst en een hoop andere wetten uit het OT


Geef mij maar nummer 3 , mogelijkheid 1 ,zouden veel mensen dat vinden ? lijkt me sterk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten