bevindelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

bevindelijk

Berichtdoor gravo » 23 dec 2014 00:41

Een bekende term: 'bevindelijk'. Een term waar ik ook erg aan hecht.
Bevinden is immers ervaren, meemaken, voelen, merken?

Wat hebben we aan een set geloofswaarheden, als we er nooit iets van ervaren?
Of het nu gaat om orthodoxe dogma's die onbegrepen uit het hoofd worden geleerd, of dat het gaat om evangelische waarheden die de vorm krijgen van berekeningen, voorspellingen en invuloefeningen of puzzels over de toekomst, in beide gevallen gaat het om een louter verstandelijke omgang met God en godsdienst. De waarheid vervat in een leerboekje. En dat is het dan.

En daar moet je dan 'ja' tegen zeggen?
Daar moet je het dan maar mee doen?
Leer het maar uit je hoofd?
Lees het nog maar eens een keer door?
Tel het nog maar eens na?

Voor mij is dat heel onbevredigend.
Zo'n kille en afstandelijke waarheid heeft nog nooit iets teweeg gebracht bij mij. Ik word er namelijk niet bij betrokken. Ik krijg iets panklaar aangereikt, maar wat vind ik daar zelf dan van? Waarom zou het wat voor mij zijn? Mag ik zelf ook even proeven en smaken? Ik heb behoefte aan een emotionele binding. Ik wil me eraan kunnen hechten.

Het wezenlijke van de godsdienst is voor mij deze ervaring. En dan gaat het vooral om de ontmoeting met God. Daarin vind ik het geluk.

Niet in zogenaamde 'harde feiten', niet in zogenaamde exacte aantallen, niet in zogenaamde wetenschappelijk aangetoonde waarheden. Zowel oude als nieuwe orthodoxie wil anderen graag overtuigen van hard feitenmateriaal. Net zoals de wereld dat ook graag wil. De materialistische wereld rekent altijd af op feiten en aantallen.
De wereld zegt: het is een feit dat we God niet hebben waargenomen.
Klopt, maar het maakt mij niet gelukkig.
De orthodoxie zegt: het is een feit dat God toch bestaat.
Klopt, maar ook dat maakt mij niet gelukkig, want het blijft een afstandelijke waarheid die verder niks verandert. Zolang ik de zoom van Zijn kleed niet aanraak gebeurt er niets en loopt Hij gewoon door.

Ik word pas gelukkig, wanneer ik het persoonlijk ervaar.

Dat is volgens mij nu precies waar bevindelijken het over hebben: het moet jouw persoonlijke ervaring worden.

Het moet geen objectieve zaak zijn (voorwerpelijk), maar een subjectieve zaak (onderwerpelijk).
Het is pas waarheid, wanneer het jouw waarheid is.

Hoe denken we hierover? Zegt de term "bevindelijk" ons nog wat?

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: bevindelijk

Berichtdoor naamloos » 23 dec 2014 10:47

gravo schreef:Ik word pas gelukkig, wanneer ik het persoonlijk ervaar.

Dat is volgens mij nu precies waar bevindelijken het over hebben: het moet jouw persoonlijke ervaring worden.

Het moet geen objectieve zaak zijn (voorwerpelijk), maar een subjectieve zaak (onderwerpelijk).
Het is pas waarheid, wanneer het jouw waarheid is.

Hoe denken we hierover? Zegt de term "bevindelijk" ons nog wat?
Voor mij allebei, ik lever de objectieve waarheid niet in voor enkel de subjectieve.
Objectieve waarheid blijft waarheid, en dat is best handig om te weten wanneer je gevoel (tijdelijk) niet of slecht functioneert.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: bevindelijk

Berichtdoor BladeStraight » 23 dec 2014 10:51

Bevinding is toch voor mij meer dan een gevoel. Gevoel kan bedriegelijk zijn, ware bevinding is dat niet. Het is dus ook een wisselwerking van verstand en gevoel.

Verder geheel eens met Gravo.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: bevindelijk

Berichtdoor Chaya » 23 dec 2014 12:00

gravo schreef:Ik word pas gelukkig, wanneer ik het persoonlijk ervaar.

Geloof is een persoonlijke zaak gravo, je kunt het met de bevinding van een ander niet doen.
gravo schreef:Hoe denken we hierover? Zegt de term "bevindelijk" ons nog wat?

Hoort, wat mij God deed ondervinden,
Wat Hij gedaan heeft aan mijn geest.

Dit is bevinding!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: bevindelijk

Berichtdoor moderngelovige » 23 dec 2014 12:30

Beste Gravo,

Ik zal je zo respectvol als mogelijk is voor mij antwoorden.

1) Wat is dan bevindelijk leven?
2) Bevindelijk wordt vooral geclaimd door reformatorische mensen. Waarom?
3) Maar hoe bevindelijk is bevindelijk; al dan niet doet men toch "mee met de wereld"
Voorbeelden: geen tv, maar wel filmpjes op internet.
Nu met de Kerst, toch goed inslaan, alla geen kerstboom maar wel lampjes buiten. (voorbeeldje)
Ok je moet met je tijd meegaan, wie ben ik om dat te verbieden...moet ook gezegd.
4) Bevindelijkheid kan verworden tot een soort zelfvoldaanhaamzeid, (moeilijk woord, veel punten met scrabble...)

Zie het niet als schoppen Gravo, ik waardeer uw bijdragen zeer, ze zijn respectvol en nimmer grievend. Ik zou het op prijs stellen als je ze zou willen behandelen.

mohamed

Re: bevindelijk

Berichtdoor mohamed » 23 dec 2014 12:35

Moeilijk of niet, ik reken hem fout bij Scrabble, nul punten want het moet zijn zelfvoldaanheid. [-X

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: bevindelijk

Berichtdoor moderngelovige » 23 dec 2014 12:40

:D Klopt maar levert ook nog genoeg punten op!

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: bevindelijk

Berichtdoor mealybug » 23 dec 2014 12:58

De term bevindelijk zou natuurlijk pas bevindelijk zijn als de groep die zich identificeert met deze term, dat ook werkelijk was en wat meer VER-wachtend zou zijn ipv passief AF-wachtend.

Gebruikersavatar
Jan
Kapitein
Kapitein
Berichten: 882
Lid geworden op: 10 sep 2014 09:14

Re: bevindelijk

Berichtdoor Jan » 23 dec 2014 15:03

Wie ervaren heeft dat God vandaag nog steeds spreekt door Zijn Woord, de Bijbel, weet dat het geen kille woorden zijn. Want het gaat leven voor je. God maakt het in je eigen leven echt. Je gaat ervaren dat het de waarheid is wat geschreven staat. Dat het een levend Woord is. Zonder dat Woord is er geen leven. Hoewel ik de term vrijwel nooit gebruik is dit wat ik vind dat bevindelijk geloof is. Het is wel eigen ervaring maar nooit los van Gods Woord zoals sommigen wel beweren alsof God zich laat kennen zonder die vaste grond.

Joh. 5 schreef: 39 U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.


Mat. 4 schreef: 4 Maar Hij antwoordde en zei: Er staat geschreven: De mens zal niet van brood alleen leven, maar van elk woord dat uit de mond van God komt.

Deut. 8 schreef: 3 Hij verootmoedigde u, Hij liet u hongerlijden en Hij liet u het manna eten, dat u niet kende en ook uw vaderen niet gekend hadden, om u te laten weten dat de mens niet alleen van brood leeft, maar dat de mens leeft van alles wat uit de mond van de HEERE komt.


Luk. 6 schreef: 46 Waarom noemt u Mij: Heere, Heere, en doet niet wat Ik zeg?
47 Ieder die naar Mij toe komt en Mijn woorden hoort en ze doet, Ik zal u laten zien aan wie hij gelijk is.
48 Hij is gelijk aan een man die een huis bouwde: hij groef en diepte uit en legde het fundament op de rots. Toen de hoge vloed kwam, sloeg de waterstroom tegen dat huis aan en kon het niet doen wankelen, want het was op de rots gefundeerd.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Bambi

Re: bevindelijk

Berichtdoor Bambi » 23 dec 2014 15:36

Dit is bevindelijk geloof:

Johannes 16
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;
11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.
12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.
15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.

Romeinen 8
9 Doch gijlieden zijt niet in het vlees, maar in den Geest, zo anders de Geest Gods in u woont. Maar zo iemand den Geest van Christus niet heeft, die komt Hem niet toe.
10 En indien Christus in ulieden is, zo is wel het lichaam dood om der zonden wil; maar de geest is leven om der gerechtigheid wil.
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.


Spreuken 3
5 Vertrouw op den HEERE met uw ganse hart, en steun op uw verstand niet.
6 Ken Hem in al uw wegen, en Hij zal uw paden recht maken.


En dat is, wat ik bij veel gelovigen, die hun mond vol hebben over bevindelijk geloof, vaak mis.
Ze hebben het alleen maar over zondekennis en dat ze daar de Heere Jezus voor nodig hebben.
Maar in hun dagelijkse leven lezen ze met hun eigen verstand de Bijbel en voor uitleg gebruiken ze hun eigen verstand, of wat anderen erover geschreven hebben.
En bidden doen ze hooguit 5 keer per dag, bij het opstaan, bij het naar bed gaan en bij de 3 maaltijden.
En verder leven ze met hun eigen verstand de regels in de Bijbel na.
En als je tegen hen verteld over een persoonlijke relatie met God, dan verklaren ze je voor gek of van de duvel.
Als je zegt dat alleen God mensen hun hart kan veranderen, verklaren ze je voor gek, want mensen moeten zich verstandelijk aan alle regels houden.
Terwijl de wet er is om de mens duidelijk te maken, dat hij het van zichzelf niet kan, maar God nodig heeft.
En de Heere Jezus nu net voor die zonden, dat we vanuit onszelf niet aan die regels kunnen houden, gestorven is.
En de Heilige Geest er juist voor gegeven is, om mensen vanuit hun hart dingen te laten veranderen.
En de Bijbel uit te leggen.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: bevindelijk

Berichtdoor mona » 23 dec 2014 16:54

gravo schreef:Bevinden is immers ervaren, meemaken, voelen, merken?
Ik word pas gelukkig, wanneer ik het persoonlijk ervaar.
Dat is volgens mij nu precies waar bevindelijken het over hebben: het moet jouw persoonlijke ervaring worden.
Het moet geen objectieve zaak zijn (voorwerpelijk), maar een subjectieve zaak (onderwerpelijk).
Het is pas waarheid, wanneer het jouw waarheid is.
De laatste regel vind ik een beetje gevaarlijk. Bevinding is een persoonlijke zaak dat is helemaal waar. Maar het wordt nooit 'mijn' waarheid. De waarheid ligt vast in Gods Woord, maar wordt toegepast aan mijn hart. Het woordje toegepast vind ik een prachtig woord, omdat het juist aangeeft dat het door God, aan jou persoonlijk (en voor jou persoonlijk) wordt gegeven. Bevinding is heel moeilijk uit te leggen. Het is datgene wat er in je hart gebeurt tussen jou en God, en waar de Heilige Geest Zijn zegel op zet, door de overtuiging dat het écht waar is. Wat je ook steeds door Gods Woord bevestigt zult zien. Daarom is de Bijbel onmisbaar, omdat God er door spreekt tot jouw hart.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: bevindelijk

Berichtdoor mona » 23 dec 2014 17:06

Overigens, moslims (en vele andere religies) kennen ook bevinding. Dat is het gevoel van voldaanheid wat je hebt als je opgaat in wetten en regels. En dat je zo het gevoel hebt iets te bereiken. Men kan daar ook heel zeker van zijn, en volledig overtuigt zijn van eigen gelijk.
Echter het fundament wat vast ligt in het offer van Jezus Christus, en wat bevestigt wordt in jouw hart, door de Heilige Geest, dat is nergens anders te vinden, dan in het geloof in Christus.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: bevindelijk

Berichtdoor Teus » 23 dec 2014 22:13

Bevinding kan op allerlei manieren voorkomen, op je werk in een onderzoek, in je huwelijk, tijdens je hobby, noem het maar.
Naar ik meen hebben we het hier over een geestelijke bevinding, een bevinding vanuit of door de Heilige Geest.
De geest die we ontvangen hebben tijdens onze geboorte, die God als eerste in de longen van Adam blies, Zijn Heilige Adem in ons geblazen. Deze geest moet vermengt worden met de Geest die we ontvangen tijdens de wedergeboorte, de Heilige Geest.

Geestelijke bevinding is ondervinden, ervaren of beleven door de Heilige Geest. Deze bevinding is alleen mogelijk in relatie met God en afhankelijk hoe sterk die relatie is. Daarbij komt dat het belangrijk is of je de Heilige Geest kunt verstaan, dat leren we gaandeweg het geestelijke leven in afhankelijkheid van God. Als je de Heilige Geest mag leren verstaan, waarbij altijd iets van God meekomt kun je duidelijk opmerken of het van je eigen geest komt of van God, door de Heilige Geest.
Is je relatie met God zodanig dat je weet wat God van jou verlangt en wat je van God kunt verwachten? Dit alles heeft te maken met Geestelijke bevinding
Bij Geestelijke bevinding komt er altijd een eigenschap van God mee. Zijn onmiskenbare zorg, vertrouwen en/of nabijheid en gaat altijd gepaard met Zijn Liefde.
Als het van ons zelf is gebeurd dat natuurlijk niet, uiteraard ook niet als het van satan komt, dat kan ook natuurlijk, die probeert God altijd na te doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: bevindelijk

Berichtdoor moderngelovige » 23 dec 2014 22:28

Wat is dan "bevindelijk gereformeerd"?
En daar bedoel ik niet de kerkgenootschappen mee die daar onder vallen maar de uitleg
die hieraan gegeven wordt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: bevindelijk

Berichtdoor Teus » 23 dec 2014 23:02

moderngelovige schreef:Wat is dan "bevindelijk gereformeerd"?
En daar bedoel ik niet de kerkgenootschappen mee die daar onder vallen maar de uitleg
die hieraan gegeven wordt.


Ik zie het als een onderscheiding van zichzelf, beter als een ander een "gewone" gereformeerde.
Misschien toch mensen die een relatie met God hebben of niet weten wat nu echt bevindelijk is.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe zij zichzelf zien en op welke basis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 84 gasten