Kerkkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Emmy56
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2014 00:29

Kerkkeuze

Berichtdoor Emmy56 » 01 okt 2014 15:29

Ik zit een beetje vast in het geloof/kerk... Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente en ik voel me daar op dit moment niet echt meer thuis. Vooral al die regeltjes vind ik erg storend en dat wordt echt opgelegd, waardoor ik juist gefrustreerd wordt (en de neiging heb er tegen in te gaan). Ik zou liever zien dat iedereen wat vrijer werd gelaten en ruimte was voor discussie/overleg.
De laatste tijd praat ik er wel veel met mensen over dat ik misschien op zoek wil naar een andere kerk, die beter bij mij past of waar ik mij beter bij voel. Iedereen die ik hierover spreek zegt dat de 'perfecte kerk' hier op aarde niet bestaat ('iedere kerk heeft wel wat') en dat ik niet zomaar naar een andere kerk mag gaan. De enigste reden om weg te gaan zou zijn dat het Woord van God niet goed/eerlijk gepreekt wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat de kern van de prediking in mijn gemeente wel waar/goed is, maar alles erom heen belemmert het geloven (voor mij wel tenminste). Ik durf dus eigenlijk niet weg, maar aan de andere kant zou het wel heel bevrijdend zijn als ik iets meer ruimte kreeg wat betreft mijn leven/geloof.

Ik plaats dit hier op het forum in de hoop dat er mensen zijn die dit herkennen, hier ook mee hebben geworsteld. Ik ben benieuwd hoe je er mee om bent gegaan. Ik vind het vrij lastig moet ik zeggen :wink:

Bambi

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Bambi » 01 okt 2014 15:51

Ik ben ook opgevoed in de Ger.Gem.
Ik leerde dat God alleen maar van de Avondmaalgangers hield en daar een relatie mee had.
En dat je alleen maar Zijn kind werd, als je voor de grondlegging uitverkoren werd.
Ook had ik het idee dat God een boeman was, die hoog in de hemel de niet uitverkorenen alleen maar strafte.
Ook allerlei regeltjes die voor mijn gevoel niet klopten, stuitten mij tegen de borst.
Op een gegeven moment heb ik er de brui aan gegeven en ben in de wereld gaan leven, want als uitverkoren was, zou ik het vanzelf wel merken als God mij veranderde.

Na verloop van tijd liet God mij zien dat Hij dingen voor mij regelde.
En toen ben ik weer naar kerkdiensten op de radio gaan luisteren.
Dit was iedere week een dienst uit een ander kerkgenootschap.
En ook al had ik niets met die kerkgenootschappen, ik leerde daar wel dat God van ons hield en leerde handvaten voor het gewone leven.
Ook gingen vaak preken nu net over zaken, waar ik op dat moment mee worstelde.

Later ben ik via internet weer naar kerkdiensten van verschillende Ger.Gem. dominees gaan luisteren.
En de ene keer word ik er door gevoed tot in het diepste van mijn ziel en de andere keer doet het me pijn tot in het diepst van mijn ziel.

Mijn conclusie is: er is niet 1 kerkgenootschap die alleen de 'Ware kerk' is.
God werkt door alle kerkgenootschappen en dominees heen, zo ook de duvel.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor moderngelovige » 01 okt 2014 18:45

Een keertje, onbevooroordeeld naar een rkk-viering?
Natuurlijk niet "de perfecte kerk" maar heel erg gastvrij.
Geen regeltjes hoe je moet leven.
Daarna op het forum laten weten wat je er hebt ervaren.

En nee ik wil je niet "bekeren" tot de rkk.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor gravo » 01 okt 2014 20:29

Emmy56 schreef:Ik zit een beetje vast in het geloof/kerk... Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente en ik voel me daar op dit moment niet echt meer thuis. Vooral al die regeltjes vind ik erg storend en dat wordt echt opgelegd, waardoor ik juist gefrustreerd wordt (en de neiging heb er tegen in te gaan). Ik zou liever zien dat iedereen wat vrijer werd gelaten en ruimte was voor discussie/overleg.
De laatste tijd praat ik er wel veel met mensen over dat ik misschien op zoek wil naar een andere kerk, die beter bij mij past of waar ik mij beter bij voel. Iedereen die ik hierover spreek zegt dat de 'perfecte kerk' hier op aarde niet bestaat ('iedere kerk heeft wel wat') en dat ik niet zomaar naar een andere kerk mag gaan. De enigste reden om weg te gaan zou zijn dat het Woord van God niet goed/eerlijk gepreekt wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat de kern van de prediking in mijn gemeente wel waar/goed is, maar alles erom heen belemmert het geloven (voor mij wel tenminste). Ik durf dus eigenlijk niet weg, maar aan de andere kant zou het wel heel bevrijdend zijn als ik iets meer ruimte kreeg wat betreft mijn leven/geloof.

Ik plaats dit hier op het forum in de hoop dat er mensen zijn die dit herkennen, hier ook mee hebben geworsteld. Ik ben benieuwd hoe je er mee om bent gegaan. Ik vind het vrij lastig moet ik zeggen :wink:


De kern van het christelijk geloof is gelegen in de praktijk. Als het nieuwe leven (wedergeboorte en bekering) alleen theorie blijft, of als er alleen maar een christelijke "leer" is en geen christelijk leven, dan is het mijns inziens niet zoveel waard. Die eenheid maakt het geloofwaardig.

En dat vind ik nu juist het zorgelijke aan de situatie waarin je je bevindt. Je zegt namelijk dat je wel denkt dat de kern van de prediking waar is of goed. Tegelijkertijd ervaar je een grote regelzucht, voel je jezelf er niet meer thuis en zoek je wat meer vrijheid.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit een onoplosbare situatie is. Het is op den duur namelijk onmogelijk om wel positief te zijn over de "leer", maar niet over de "praktijk". Dat wringt.

Het eerlijke antwoord is daarom altijd gelegen in de constatering dat een bepaald leven hoort bij een bepaalde leer. Ik denk dat dat in de Geref. Gem. ook zo is. Wat jij ervaart aan de praktijk binnen dit kerkverband heeft namelijk alles te maken met wat men leert. Voor mensen die zich er wel thuis voelen is er ook geen verschil tussen wat ze denken en wat ze doen. Zij ervaren die kloof niet. Niet dat ze zich wel thuis voelen bij regelzucht, maar ze ervaren de regels helemaal niet als dwingend of benauwd.

De conclusie moet denk ik daarom zijn, dat je gewoon niet thuis bent in deze gemeente. Je kunt nog wel geforceerd blijven en de regeltjes maar op de koop toe nemen (omdat het met de leer verder wel snor zit), maar dit hou je niet vol.
Je hebt te maken met een heel gewoon proces van verwijdering, het opdoen van nieuwe inzichten en het langzaam toeleven naar een nieuwe fase in je leven. Met waarschijnlijk een overstap naar een ander kerkverband. Dat lijkt een hele schok, een plotselinge verandering, maar later zal blijken dat je daar al veel langer aan toe was.

Je kunt maar het beste heel eerlijk om je heen kijken en op basis van je eigen zoektocht een beslissing nemen.
Vanuit het oude nest zal altijd wat negatief gereageerd worden. "Je mag niet weg" of "je verwijdert je van de waarheid". Maar dat zijn allemaal psychologisch verklaarbare reacties. Een hechte groep ziet niet graag dat er aan de eenheid getwijfeld of gemord wordt.
Maar al die opvattingen hebben meer te maken met het belang van die hechte groep, dan dat ze jouw persoonlijk belang op het oog hebben.
Alleen al door het feit dat je eerlijk bent over je huidige situatie blijkt dat je een stevige zelfstandigheid hebt verworven. Daar zal je het in de nabije toekomst ook van moeten hebben. Uiteraard door ook met veel andere mensen te spreken dan alleen die uit de Geref. Gem.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 okt 2014 22:06

moderngelovige schreef:En nee ik wil je niet "bekeren" tot de rkk.

U bent van mening dat de rkk een ander geloof is? :lol:


Ik zou zeggen ga langs bij gereformeerden tot pinkstergemeentes.
Zelf heb ik ook in verschillende kerken gezeten om te kijken of ik een goede aansluiting kon vinden.
Wel moet ik erbij zeggen dat ik niet naar een reformatorische gemeente ben geweest, maar dat heeft meer te maken dat ik niet achter de kinderdoop sta en niet achter de formulieren.
Maar dat zie jij waarschijnlijk wel anders dus kun je daar ook kijken.
Laat je i.g.g. niet door iemand tegenhouden van de kerkenraad (want who cares naar welke gemeente je gaat, als de leer maar gezond is)!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Jozo » 01 okt 2014 22:15

Ik zou liever zien dat iedereen wat vrijer werd gelaten en ruimte was voor discussie/overleg.
De laatste tijd praat ik er wel veel met mensen over dat ik misschien op zoek wil naar een andere kerk, die beter bij mij past of waar ik mij beter bij voel. Iedereen die ik hierover spreek zegt dat de 'perfecte kerk' hier op aarde niet bestaat ('iedere kerk heeft wel wat') en dat ik niet zomaar naar een andere kerk mag gaan.

Als iedere kerk wel wat heeft, zou het OF betekenen dat je naar elke kerk kunt OF dat je niet meer naar de kerk kunt gaan. Het is dus absoluut geen reden tegen het switchen van kerk. En die iedereen waarmee je spreekt zijn waarschijnlijk allemaal mensen uit hetzelfde kerkgenootschap? Spreek bijvoorbeeld eens met mensen die wel geswitched zijn en of zij dit positief of negatief hebben ervaren.

Mijn persoonlijke advies: Zoek een kerk waar eerlijk over God gesproken wordt en tegelijkertijd een kerk die bij je past. Die combi moet tegenwoordig te vinden zijn. Je zult zien dat de huidige frustraties dan naar de achtergrond verdwijnen en dat je je veel beter kunt ontwikkelen in je geloof (misschien niet het geloof wat de omgeving van je wilt zien, maar dat is weer een ander verhaal).

En je kunt natuurlijk ook een tijdje bij een andere kerk 's zondags op bezoek gaan. Dan kom je er na verloop van tijd vanzelf achter of je je er beter thuis voelt of niet en of het geloof nog zo beleden wordt zoals jij denkt dat de bijbel het ons leert. Het kan nooit kwaad om eens te kijken wat andere kerken te bieden hebben.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Roady » 02 okt 2014 09:22

Emmy56 schreef:Ik zit een beetje vast in het geloof/kerk... Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente en ik voel me daar op dit moment niet echt meer thuis. Vooral al die regeltjes vind ik erg storend en dat wordt echt opgelegd, waardoor ik juist gefrustreerd wordt (en de neiging heb er tegen in te gaan). Ik zou liever zien dat iedereen wat vrijer werd gelaten en ruimte was voor discussie/overleg.
De laatste tijd praat ik er wel veel met mensen over dat ik misschien op zoek wil naar een andere kerk, die beter bij mij past of waar ik mij beter bij voel. Iedereen die ik hierover spreek zegt dat de 'perfecte kerk' hier op aarde niet bestaat ('iedere kerk heeft wel wat') en dat ik niet zomaar naar een andere kerk mag gaan. De enigste reden om weg te gaan zou zijn dat het Woord van God niet goed/eerlijk gepreekt wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat de kern van de prediking in mijn gemeente wel waar/goed is, maar alles erom heen belemmert het geloven (voor mij wel tenminste). Ik durf dus eigenlijk niet weg, maar aan de andere kant zou het wel heel bevrijdend zijn als ik iets meer ruimte kreeg wat betreft mijn leven/geloof.

Ik plaats dit hier op het forum in de hoop dat er mensen zijn die dit herkennen, hier ook mee hebben geworsteld. Ik ben benieuwd hoe je er mee om bent gegaan. Ik vind het vrij lastig moet ik zeggen :wink:


Beste Emmy,

Goed van je dat eerlijk naar jezelf durft te luisteren.
Weet je? Ik zie het zo:
De mens heeft een diep verlangen om vrij te willen zijn. En als die vrijheid om welke reden dan ook wordt geblokkeerd of gedwarsboomd, dan voelen we dat ergens wel aan. En gaan we ons daartegen verzetten, tegen dat wat die vrijheid verstoord. En met vrijheid bedoel ik niet dat je alles kan doen en laten wat je wilt, maar met vrijheid bedoel ik dat je vrij kunt ZIJN, de ruimte en veiligheid ervaart om jezelf te zijn, om kwetsbaar te zijn, en vrij om te kunnen liefhebben, vrij om je te kunnen ontplooien etc.

Ik ben zelf enorm dankbaar dat ik niet in de gereformeerde gemeente ben opgegroeid met haar regels en wetjes en wijzende vingertjes, en dan heb ik het nog niet over het angst/doemdenken.
Ik ken verhalen van mensen die door een bevrijdingsproces gingen in hun wandel met God om van deze dingen bevrijd te worden. Soms kan "de kerk" tussen een mens en God in komen te staan.

Voel je vrij Emmy om te gaan onderzoeken. God gaat sowieso met je mee. Waarheen je ook gaat.
Voel je vrij om een periode alle kerken in je omgeving te gaan ontdekken, neem het risico maar dat jouw "gereformeerde kerk" je daarna nooit meer wilt zien (wat natuurlijk niet waar is, maar waar je nu bang voor bent).

Neem van mij aan: wees NOOIT bang voor mensen, maar wordt vrij in Christus, die van jou houdt, zonder voorwaarde.
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Marnix » 03 okt 2014 10:30

Emmy56 schreef:Ik zit een beetje vast in het geloof/kerk... Ik ben opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente en ik voel me daar op dit moment niet echt meer thuis. Vooral al die regeltjes vind ik erg storend en dat wordt echt opgelegd, waardoor ik juist gefrustreerd wordt (en de neiging heb er tegen in te gaan). Ik zou liever zien dat iedereen wat vrijer werd gelaten en ruimte was voor discussie/overleg.
De laatste tijd praat ik er wel veel met mensen over dat ik misschien op zoek wil naar een andere kerk, die beter bij mij past of waar ik mij beter bij voel. Iedereen die ik hierover spreek zegt dat de 'perfecte kerk' hier op aarde niet bestaat ('iedere kerk heeft wel wat') en dat ik niet zomaar naar een andere kerk mag gaan. De enigste reden om weg te gaan zou zijn dat het Woord van God niet goed/eerlijk gepreekt wordt. Eerlijk gezegd denk ik dat de kern van de prediking in mijn gemeente wel waar/goed is, maar alles erom heen belemmert het geloven (voor mij wel tenminste). Ik durf dus eigenlijk niet weg, maar aan de andere kant zou het wel heel bevrijdend zijn als ik iets meer ruimte kreeg wat betreft mijn leven/geloof.

Ik plaats dit hier op het forum in de hoop dat er mensen zijn die dit herkennen, hier ook mee hebben geworsteld. Ik ben benieuwd hoe je er mee om bent gegaan. Ik vind het vrij lastig moet ik zeggen :wink:


Ach, als God je naar een andere plek roept hoef je je niet te druk te maken over wat mensen daar van vinden. God heeft je niet in een kerkverband geplaatst met als enige mogelijkheid dat je daarom daar altijd maar in moet blijven. Wat zegt Jezus ook alweer over Hem meer liefhebben dat je vader en je moeder?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor moderngelovige » 03 okt 2014 15:09

Hi,

@ Anoniem-89, sinds wanneer zeg je u tegen me :?
Over het topic:
Ik zet "bekeren" tussen haakjes, maar je punt is duidelijk.

@Roady: je schreef: ik ben blij dat ik niet opgegroeid ben in de gereformeerde gemeente.
Kan toch overkomen als een veeg uit de pan naar bv. de ouders van Emmy.
Zelf ben ik opgegroeid in ger. bond van destijds Ned. hervormde kerk. Moet ik dat mijn ouders kwalijk gaan nemen?
Het kan, wellicht niet zo door jou bedoeld, wat "triomfantelijk arrogant" klinken.

@ Emmy, raak niet in de war van alle mss bedoelde en onbedoelde tips.
Mss eens paar verschillende kerken proberen. Heb je geen vrienden/vriendinnen/familie die in een andere kerk gaan? Maakt de "drempel" wat minder hoog en je bent niet alleen.
"Je thuis willen voelen" is iets wat ik uit je verhaal haal, klopt dat?

Veel sterkte met deze strijd!

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 okt 2014 20:56

moderngelovige schreef:Hi,

@ Anoniem-89, sinds wanneer zeg je u tegen me :?

Als grap :wink:

Emmy56
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 08 feb 2014 00:29

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Emmy56 » 03 okt 2014 23:04

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik het zo lastig vind om uiteindelijk echt van kerk te veranderen, omdat ik hierop zulke negatieve reacties krijg uit m'n omgeving. Mijn keuze zal in eerste instantie niet geaccepteerd worden door bijv. mijn ouders. Ik heb veel gesprekken met hun hierover (gehad),maar ze begrijpen het niet. Dat maakt het best lastig... Ik zou willen dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is en meer zelf keuzes durf te maken op dit gebied.

Ik ben al wel veel in andere kerken geweest, van evangelisch tot hervormd/gereformeerd. Ik ben alleen nooit verder gekomen dan deze kerken een paar keer te bezoeken.. (voelde altijd een soort weerstand dat het misschien niet helemaal goed was wat ik deed).

Wat ik in ieder geval uit jullie reacties haal is dat het niet een verkeerde keuze hoeft te zijn om naar een andere kerk te gaan (misschien juist niet), ik heb nu soms idd wel eens het gevoel dat 'de kerk' tussen God en mij instaat, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor mealybug » 03 okt 2014 23:13

Emmy56 schreef:Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik het zo lastig vind om uiteindelijk echt van kerk te veranderen, omdat ik hierop zulke negatieve reacties krijg uit m'n omgeving. Mijn keuze zal in eerste instantie niet geaccepteerd worden door bijv. mijn ouders. Ik heb veel gesprekken met hun hierover (gehad),maar ze begrijpen het niet. Dat maakt het best lastig... Ik zou willen dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is en meer zelf keuzes durf te maken op dit gebied.

Ik ben al wel veel in andere kerken geweest, van evangelisch tot hervormd/gereformeerd. Ik ben alleen nooit verder gekomen dan deze kerken een paar keer te bezoeken.. (voelde altijd een soort weerstand dat het misschien niet helemaal goed was wat ik deed).

Wat ik in ieder geval uit jullie reacties haal is dat het niet een verkeerde keuze hoeft te zijn om naar een andere kerk te gaan (misschien juist niet), ik heb nu soms idd wel eens het gevoel dat 'de kerk' tussen God en mij instaat, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Niets is zo persoolijk als iemands geloof.
Het is net als met een huwelijk, er valt helemaal niets te accepteren door anderen, het is jouw relatie tot Hem, laat niemand tussen beide komen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor moderngelovige » 04 okt 2014 08:09

Beste Emmy,

Even paar reacties?
Bij de kerk blijven "omdat het zo nu eenmaal hoort" maar intussen je daar "innerlijk op zitten te vreten" da's niet goed.
Ik neem aan dat je een goede band hebt met je familie; je wilt hun "kerkverlating" niet aan doen?
Ben je bang voor uitstoting of verwijdering?
Buiten het feit dat het een hele stap is, bemerk ik aan je reactie, andere diensten te bezoeken.
Waar onderga je dan een voor jou inhoudelijk goede viering en prediking?
Wat is je het best bevallen?

Gebruikersavatar
Roady
Mineur
Mineur
Berichten: 231
Lid geworden op: 16 sep 2014 19:16

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Roady » 04 okt 2014 09:19

Emmy56 schreef:Ik zou willen dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is en meer zelf keuzes durf te maken op dit gebied.
---
Wat ik in ieder geval uit jullie reacties haal is dat het niet een verkeerde keuze hoeft te zijn om naar een andere kerk te gaan (misschien juist niet), ik heb nu soms idd wel eens het gevoel dat 'de kerk' tussen God en mij instaat, en dat kan ook niet de bedoeling zijn.


Om over na te denken Emmy:
De oplossing ligt vaak in het probleem verscholen.
Het probleem noem je zelf hier: "dat ik me wat minder aantrok van wat andere mensen zeggen/vinden/denken wat goed voor mij is "

De oplossing ligt daar dus ook in verscholen.
Namelijk: leren dat je je minder gaat aantrekken van wat anderen van jou vinden.
Hoe: door exact dat te gaan doen waar je bang voor bent.

In dat verband wil ik je een klein Woordje van God meegeven:
Joh 5:44 "Zoek niet de eer van mensen, maar zoek je eer bij God"

En

Spr 29:25
Angst voor mensen is een valstrik, wie op de HEER vertrouwt, wordt beschermd.

Ik raad je echt aan je eigen hart te volgen. Dan ga je je geluk tegemoet :)
In de ware liefde is geen plaats voor angst (1 joh 4:18)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 17:08

Bambi schreef:Ik ben ook opgevoed in de Ger.Gem.
Ik leerde dat God alleen maar van de Avondmaalgangers hield en daar een relatie mee had.
En dat je alleen maar Zijn kind werd, als je voor de grondlegging uitverkoren werd.
Ook had ik het idee dat God een boeman was, die hoog in de hemel de niet uitverkorenen alleen maar strafte.
Ook allerlei regeltjes die voor mijn gevoel niet klopten, stuitten mij tegen de borst.
Op een gegeven moment heb ik er de brui aan gegeven en ben in de wereld gaan leven, want als uitverkoren was, zou ik het vanzelf wel merken als God mij veranderde.

Na verloop van tijd liet God mij zien dat Hij dingen voor mij regelde.
En toen ben ik weer naar kerkdiensten op de radio gaan luisteren.
Dit was iedere week een dienst uit een ander kerkgenootschap.
En ook al had ik niets met die kerkgenootschappen, ik leerde daar wel dat God van ons hield en leerde handvaten voor het gewone leven.
Ook gingen vaak preken nu net over zaken, waar ik op dat moment mee worstelde.

Later ben ik via internet weer naar kerkdiensten van verschillende Ger.Gem. dominees gaan luisteren.
En de ene keer word ik er door gevoed tot in het diepste van mijn ziel en de andere keer doet het me pijn tot in het diepst van mijn ziel.

Mijn conclusie is: er is niet 1 kerkgenootschap die alleen de 'Ware kerk' is.
God werkt door alle kerkgenootschappen en dominees heen, zo ook de duvel.



Wat herkenbaar......

https://www.youtube.com/watch?v=o8MT-0FhT10

Door God bijeen vergaderd,
één volk dat Hem behoort,
als kindren van één Vader;
één doop, één Geest, één woord.
Zo offert allerwege
de kerk U lof en prijs.
Eén naam is aller zegen,
Eén brood is aller spijs.

Met God zijn wij verbonden,
met Vader, Zoon en Geest,
met alwie overwonnen,
alwie zijn trouw geweest.
Bewijs ons uw genade,
dan zingen wij bevrijd
de glorie van uw daden,
in tijd en eeuwigheid.


Hoe is het nu Emmy56?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten