Kerkkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 11:22

naamloos schreef:En omdat in sommige gemeentes uitsluitend over het evangelie van verlossing gesproken wordt kun je als gelovige beter een deurtje verder gaan, naar waar je de volle boodschap hoort.
Ik zeg ook heel niet dat zijn werk verknipt moet worden, maar het is wel een feit dat een mens maar 1x wedergeboren hoeft te worden.
En als de preken daar altijd over gaan, en het evangelie van het koninkrijk van God niet of nauwelijks aan de orde komt ...... :)C

Ben dan wel benieuwd welke "sommige gemeentes" dat dan zijn? Vind het namelijk nogal een karikatuur (!)
Wijs mij dan maar één gemeente aan waar de volle boodschap niet klinkt.

En een mens moet maar 1x wedergeboren worden, daar heb je gelijk in. Maar dat betekent niet dat je het nooit meer hoeft te horen.
Telkens moeten we het toetsen of het uit Gods Woord is. Telkens moeten we er voor waken dat we onszelf niet bedriegen zullen voor de nimmer eindigende eeuwigheid. Elke keer weer opnieuw moet we kijken door Gods Geest geleid of we uit God geboren zijn. En daartoe is de prediking ook een middel. Het toetsen of het wel op goede gronden is (!)
naamloos schreef:Tut-tut, ik heb de rest van de bijbel afgeserveerd zoals jij suggereert!

Ach jij suggereert ook zoveel :-oo

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 11:47

Calvinist schreef:en dan wel benieuwd welke "sommige gemeentes" dat dan zijn? Vind het namelijk nogal een karikatuur (!)
Wijs mij dan maar één gemeente aan waar de volle boodschap niet klinkt.
In sommige evangelische gemeentes hoor je niet veel meer dan het evangelie van verlossing.
Aangezien evangelische gemeentes op zichzelf staan is het niet zinvol er één te noemen.
Hoe het bij jullie is weet ik niet, maar als iemand het verschil tussen het evangelie van verlossing en het evangelie van het koninkrijk van God niet snapt, denk ik dat ik er wel vanuit kan gaan dat er bij jullie ook wel eens iets blijft liggen.
Calvinist schreef:En een mens moet maar 1x wedergeboren worden, daar heb je gelijk in. Maar dat betekent niet dat je het nooit meer hoeft te horen.
Telkens moeten we het toetsen of het uit Gods Woord is. Telkens moeten we er voor waken dat we onszelf niet bedriegen zullen voor de nimmer eindigende eeuwigheid. Elke keer weer opnieuw moet we kijken door Gods Geest geleid of we uit God geboren zijn. En daartoe is de prediking ook een middel. Het toetsen of het wel op goede gronden is (!)
Dat lijkt me een knap ongezonde houding. Moet je voorstellen dat een kind elke keer weer naar zn vader gaat om te vragen of ie toch wel echt echt écht zijn kind is. Ik denk dat God dat op een gegeven moment niet zo leuk meer vind.
Er staat heel niet in de bijbel dat je steeds weer opnieuw moet gaan kijken of je uit God geboren bent, dan blijf je hangen terwijl we juist volwassen moeten worden. Aan de vrucht ken je de boom, niet door te navelstaren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor mona » 30 jun 2015 12:35

In een evenwichtige preek zit voor alle hoorders wat.
In Lukas 24 staat: In Zijn Naam moet gepredikt worden 1)bekering en 2)vergeving van zonden,
onder alle volken, te beginnen bij Jeruzalem.
De weg der zaligheid moet worden gewezen, wat betekent dat men zich moet bekeren tot de Heere.
Er is vergeving van zonden te ontvangen in Zijn Naam! En Hij wil laten verkondigen hoe je dat kunt ontvangen.
Het leven vanuit de vergeving is een aan God gewijd en heilig leven.
Ook hierin moet men Bijbels onderwijs krijgen, Paulus spreekt van melk en vaste spijze.
Daarnaast zijn er de sacramenten tot versterking van het geloof.

Calvinist schreef:Telkens moeten we het toetsen of het uit Gods Woord is.

Het is goed om jezelf regelmatig tegen het licht te houden, of je wel op het rechte pad bent.
Die toetsing moet wel Bijbels gebeuren, ga niet je gevoelens ontleden.
Al menig een is hiermee in de wanhoop gekomen.
Er zijn praktische dingen waaraan je kunt weten dat je een kind van God bent.
Deze kenmerken staan in 1 Johannes 3 vers 1 t/m 17.
Er boven staat: Kenmerken van het kindschap Gods.
Deze toetsing in het kort samengevat:
1) Heb je de Heere van harte lief?
2) Doe je oprecht en met verlangen Zijn wil?
3) Heb je een afkeer van je zonden?
4) Heb liefde voor je broeder/zuster in het geloof?


Zelf worstel ik erg met 'mijn' kerk. Ik lijd er aan, het doet me pijn en het maakt me erg vedrietig.
Veel halve preken, en veel onheiligheid.
Maar ik durf geen stap te zetten, zonder Zijn goedkeuring.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 14:23

mona schreef:Zelf worstel ik erg met 'mijn' kerk. Ik lijd er aan, het doet me pijn en het maakt me erg vedrietig.
Veel halve preken, en veel onheiligheid.
Maar ik durf geen stap te zetten, zonder Zijn goedkeuring.
Oww, ik had de indruk dat je erg gehecht was aan je kerk. (op een goede manier)
Ik ben het geheel met je eens om God te betrekken in dergelijke besluiten, maar niets doen is ook een keuze.
Zelf zou ik dan willen weten of Hij zijn goedkeuring zou geven aan blijven waar je bent.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 14:28

naamloos schreef:In sommige evangelische gemeentes hoor je niet veel meer dan het evangelie van verlossing.
Aangezien evangelische gemeentes op zichzelf staan is het niet zinvol er één te noemen.
Hoe het bij jullie is weet ik niet, maar als iemand het verschil tussen het evangelie van verlossing en het evangelie van het koninkrijk van God niet snapt, denk ik dat ik er wel vanuit kan gaan dat er bij jullie ook wel eens iets blijft liggen.

Het verschil weet ik wel, maar ik vind het 'onzin' om deze zaken te scheiden. Aangezien ik het als een geheel ziet.
En zo mag ik het zondag aan zondag ook horen; als geheel. En nee dat is geen evangelische gemeente of iets dergelijks.
Wel wat degelijkers, 'k mag hopen dat je daar wel achter was. :)

naamloos schreef:Dat lijkt me een knap ongezonde houding. Moet je voorstellen dat een kind elke keer weer naar zn vader gaat om te vragen of ie toch wel echt echt écht zijn kind is. Ik denk dat God dat op een gegeven moment niet zo leuk meer vind.
Er staat heel niet in de bijbel dat je steeds weer opnieuw moet gaan kijken of je uit God geboren bent, dan blijf je hangen terwijl we juist volwassen moeten worden. Aan de vrucht ken je de boom, niet door te navelstaren.

Meermalen komt zelfonderzoek in de Bijbel naar voren, dus ik zelf zal het geen ongezonde houding vinden of navelstaren (!)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 14:57

Calvinist schreef:Het verschil weet ik wel, maar ik vind het 'onzin' om deze zaken te scheiden. Aangezien ik het als een geheel ziet.
Dat mag jij onzin vinden, ik absoluut niet.
Het hoort bij elkaar, maar het heeft zn eigen plaats. Je kunt flinke brokken maken door deze zaken niet helder te hebben.
Calvinist schreef:En zo mag ik het zondag aan zondag ook horen; als geheel. En nee dat is geen evangelische gemeente of iets dergelijks.
Wel wat degelijkers, 'k mag hopen dat je daar wel achter was.
Ik begrijp dat je jezelf degelijker vind dan de evangelischen, wat aanmatigend!
Ik ken heel wat degelijke evangelischen, en het lijkt me niet de bedoeling dat we ons met elkaar vergelijken.
En elk kerkverband heeft zn eigen fouten, en God werkt ook in evangelische gemeentes hoor.
Calvinist schreef:Meermalen komt zelfonderzoek in de Bijbel naar voren, dus ik zelf zal het geen ongezonde houding vinden of navelstaren (!)
Jawel, Paulus zegt: Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef. U weet toch van uzelf dat Jezus Christus in u is? Als dat niet zo is, dan hebt u de proef niet doorstaan.
Altijd handig om dan even te kijken tegen wie dit gezegd wordt en dat waren zij die bij Paulus tweede komst maar bleven zondigen.
Na de oproep tot zelfonderzoek staat dat hij God bidt dat ze het kwade zullen nalaten.

Je weet van jezelf best wel of je bewust in de zonde leeft, en tot hen zijn zulk soort waarschuwingen gericht.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor mona » 30 jun 2015 15:14

Naamloos schreef:Ik ben het geheel met je eens om God te betrekken in dergelijke besluiten, maar niets doen is ook een keuze.
Zelf zou ik dan willen weten of Hij zijn goedkeuring zou geven aan blijven waar je bent.

Niets doen is voor mij geen keuze. Ik wil graag weten of ik mag gaan of moet blijven.
Er is in dit opzicht geen niets doen, want vragen om wijsheid en Zijn wil te doen, is ook iets doen!

Het valt me steeds meer op dat overgaan naar een andere gemeente niet direct een bijbels item is.
Aan het adres van de gemeenten uit Openbaringen 2 en 3, staan ontzettende berispingen van God.
Toch krijgen de gelovigen (wij weten niet hoeveel dat er zijn per gemeente), niet het advies van God om zich uit de gemeente af te zonderen,
zelf een gemeente te vormen, of zich bij een andere gemeente aan te sluiten waar het woord zuiverder gepreekt wordt.
Wel krijgen alle gemeenten het dringende advies om zich te bekeren nu het nog kan!

Ook Paulus zegt niet, ondanks dat het er bij het Avondmaal in de gemeente van Korinthe onheilig aan toe ging, dat mensen zich aan de gemeente moesten onttrekken.
Wel dat er dingen veranderen moeten!

Wat je moet doen, als de dingen niet veranderen, dat is nu net de vraag waar ik mee zit.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2015 15:44

mona schreef:Het valt me steeds meer op dat overgaan naar een andere gemeente niet direct een bijbels item is.

God zal Zijn Volk uit iedere kerk halen, daar ben ik van overtuigd.
Velen zullen weinig geestelijk voedsel kunnen verkrijgen in hun eigen gemeente. Dat moet uitdrijven tot Hem.
En Hij zal je dan een plaats in een gemeente geven.
Dat kan in de praktijk verdriet en geestelijke eenzaamheid opleveren.
Elia was ook eenzaam, God zonderde hem af en hij kreeg alleen de raven als gezelschap, die hem eten kwamen brengen.
Ik denk dat Elia ook weleens in vertwijfeling heeft gezeten.
En werd Johannes niet verbannen naar Patmos. Al deze dingen moesten geschieden.
Zo zal ik eveneens niet snel uit mijn gemeente vertrekken, al lijd ik momenteel ook aan de veranderingen die plaatsvinden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 16:18

naamloos schreef:Het hoort bij elkaar, maar het heeft zn eigen plaats. Je kunt flinke brokken maken door deze zaken niet helder te hebben.

Nu dat zeg ik precies hetzelfde. Het heeft z'n eigen plaats, maar denk niet dat je het ene niet meer nodig heb, en dat dus het andere maar alleen gepreekt wordt. Want dat is waar ik tegen ageer. Dan ga je inderdaad brokken maken, als je het los gaat maken van elkaar. In wat voor mate dan ook. Hou het bij elkaar! Er is onderscheid en voor iedereen moet er een boodschap zijn (net als Mona zegt).

naamloos schreef:Ik begrijp dat je jezelf degelijker vind dan de evangelischen, wat aanmatigend!
Ik ken heel wat degelijke evangelischen, en het lijkt me niet de bedoeling dat we ons met elkaar vergelijken.
En elk kerkverband heeft zn eigen fouten, en God werkt ook in evangelische gemeentes hoor.

Ow nee hoor. Dan interpreteer je mijn woorden verkeerd.

naamloos schreef:Jawel, Paulus zegt: Onderzoek bij uzelf of u vast op God vertrouwt, stel uzelf op de proef. U weet toch van uzelf dat Jezus Christus in u is? Als dat niet zo is, dan hebt u de proef niet doorstaan.
Altijd handig om dan even te kijken tegen wie dit gezegd wordt en dat waren zij die bij Paulus tweede komst maar bleven zondigen.
Na de oproep tot zelfonderzoek staat dat hij God bidt dat ze het kwade zullen nalaten.

Je weet van jezelf best wel of je bewust in de zonde leeft, en tot hen zijn zulk soort waarschuwingen gericht.

Het is tegen iedereen gericht hoor. En niet alleen een bepaald gedeelte van de gemeente of tegen bepaalde gemeenteleden.
Het Woord kent geen onderscheid. Een ieder moet beproeven of de geesten uit God zijn enz. enz. enz.
Verhef jezelf maar niet boven anderen!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 16:30

Calvinist schreef:Nu dat zeg ik precies hetzelfde. Het heeft z'n eigen plaats, maar denk niet dat je het ene niet meer nodig heb, en dat dus het andere maar alleen gepreekt wordt. Want dat is waar ik tegen ageer. Dan ga je inderdaad brokken maken, als je het los gaat maken van elkaar. In wat voor mate dan ook. Hou het bij elkaar! Er is onderscheid en voor iedereen moet er een boodschap zijn (net als Mona zegt).
Als je al wedergeboren bent dan heb je de genade van de wedergeboorte niet meer nodig.
Niet dat je het dan vergeet of niet dankbaar zou zijn, maar net zoals de natuurlijke geboorte hoef je niet elke keer jezelf ervan te vergewissen dat je geboren bent.
Calvinist schreef:Ow nee hoor. Dan interpreteer je mijn woorden verkeerd.
Oh, nou dan ben ik toch benieuwd wat er 'degelijker' is dan de evangelische gemeentes.
Calvinist schreef:Het is tegen iedereen gericht hoor. En niet alleen een bepaald gedeelte van de gemeente of tegen bepaalde gemeenteleden.
Lees gewoon maar na, het staat er met zoveel woorden.
Calvinist schreef:Het Woord kent geen onderscheid. Een ieder moet beproeven of de geesten uit God zijn enz. enz. enz.
Uiteraard, echter dat is iets heel anders dan elke keer je eigen wedergeboorte te checken.
Calvinist schreef:Verhef jezelf maar niet boven anderen!
Waar slaat dat nou weer op? Ik zie mezelf niks meer dan een ander hoor, ook niet 'veel degelijker'. :mrgreen:
(Eigenlijk te gek voor woorden, ik ben het niet met je eens dus ik moet me niet gaan verheffen. Wie denk je zelf dan wel niet dat je bent?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jun 2015 18:13

mona schreef:Zelf worstel ik erg met 'mijn' kerk. Ik lijd er aan, het doet me pijn en het maakt me erg vedrietig.
Veel halve preken, en veel onheiligheid.
Maar ik durf geen stap te zetten, zonder Zijn goedkeuring.



Je zegt geen stap te durven zetten zonder Zijn goedkeuring?
Hoe zou Hij dat volgens jou moeten goedkeuren?


Mona,
Waarom zou je geen stappen durven te nemen?
Je mag je toch gedragen weten door Hem, Hij is toch altijd bij je en zorgt voor jou.
Is het Gods wil niet dat wij allemaal gelukkig zijn in het leven? Dat we het goede nastreven.

God geeft ons heel veel vrijheid in het leven. Hij wilt zelf dat je geniet van het leven, en niet gebukt gaat onder iets.

Ik ken je niet, maar wil je aanmoedigen om stappen te nemen. Jezus neemt jou bij je hand zoals een vader bij zijn kind en je weet dat je bij Hem terecht kan als het meezit, maar ook als het tegenzit. Hij weet wat je meemaakt en vergeet niet dat God geen mensen teleurstelt.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor mona » 30 jun 2015 18:38

Anoniem_89 schreef:Mona,
Waarom zou je geen stappen durven te nemen?
Je mag je toch gedragen weten door Hem, Hij is toch altijd bij je en zorgt voor jou.
Is het Gods wil niet dat wij allemaal gelukkig zijn in het leven? Dat we het goede nastreven.


Is het Gods wil dat we allemaal gelukkig zijn in het leven?
Ja, maar ons geluk bestaat daarin, dat we Zijn wil doen.
Dat is het goede wat we moeten nastreven.
Zijn wil hoeft niet per se parallel te lopen aan wat ik wens, of fijn vind.
Ik zou zelf liever naar een andere gemeente gaan, maar wat is Gods wil?
Mag ik mijn broeders/zusters achter laten, die ook hiermee worstelen?
Heeft de Heere een taak voor mij in deze gemeente?
Hierin begrijp ik Chaya heel goed.

Anoniem_89 schreef:Ik ken je niet, maar wil je aanmoedigen om stappen te nemen.

Het overgaan naar een andere kerk, vind ik een stap die ik niet kan zetten zonder dat Hij met me meegaat.
Anoniem, wat vind je van de Bijbelse argumenten die ik aandroeg? Er staat nergens een opdracht om je af te zonderen.
Of op zoek te gaan naar een gemeente die bij je past, of zuiverder is.
Is dat alleen op die tijd van toepassing, of is dat nu anders geworden?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Calvinist
Mineur
Mineur
Berichten: 101
Lid geworden op: 14 nov 2014 21:37

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Calvinist » 30 jun 2015 19:44

Wellicht moet je dingen in zijn verband laten staan, dat zou een stuk prettiger discussiëren zijn.
Je plukt hier wat en daar wat uit mijn antwoorden en daar ga je weer op door.
Mijn postings post ik als één geheel, dus graag er ook in laten staan.
Dat wilde ik even vooraf zeggen, voordat ik verder op je in ga.

naamloos schreef:Als je al wedergeboren bent dan heb je de genade van de wedergeboorte niet meer nodig.
Niet dat je het dan vergeet of niet dankbaar zou zijn, maar net zoals de natuurlijke geboorte hoef je niet elke keer jezelf ervan te vergewissen dat je geboren bent.


Niet? Dat is dan nieuw voor mij. Dan heb je zeker ook al alle bladzijdes/teksten wat over de wedergeboorte gaat uit je Bijbel gescheurd?
Ik vind dit een heel makkelijk antwoord naamloos, dat zeg ik in alle eerlijkheid en openheid.
Het is prachtig: ik ben wedergeboren, dus ik hoef daar niks meer over te horen en ik hoef ook niet te kijken of ik überhaupt wel wedergeboren ben en niet op valse gronden bouwt. Dat vind ik niet terug in de Bijbel maar goed.

Lees gewoon maar na, het staat er met zoveel woorden.

Dus jij beweert dat het Woord opgedeeld kan worden in stukken voor diverse doelgroepen?
Want dat is wat ik hier uit begrijp (!)

Uiteraard, echter dat is iets heel anders dan elke keer je eigen wedergeboorte te checken.

Owh nee hoor .... dat komt allemaal op hetzelfde neer en heeft allemaal met elkaar te maken.

Waar slaat dat nou weer op? Ik zie mezelf niks meer dan een ander hoor, ook niet 'veel degelijker'. :mrgreen:
(Eigenlijk te gek voor woorden, ik ben het niet met je eens dus ik moet me niet gaan verheffen. Wie denk je zelf dan wel niet dat je bent?)

Lees het even in de context. Je mag het mij niet eens zijn hoor, dat heb ik meerdere malen aangegeven dat ik mensen daarin vrijlaat. Wat voor keuze voor welke kerk dan ook het betreft. Wellicht zou jij hetzelfde moeten doen? :-k

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor naamloos » 30 jun 2015 20:30

Calvinist schreef:Niet? Dat is dan nieuw voor mij. Dan heb je zeker ook al alle bladzijdes/teksten wat over de wedergeboorte gaat uit je Bijbel gescheurd?
Ik vind dit een heel makkelijk antwoord naamloos, dat zeg ik in alle eerlijkheid en openheid.
Het is prachtig: ik ben wedergeboren, dus ik hoef daar niks meer over te horen en ik hoef ook niet te kijken of ik überhaupt wel wedergeboren ben en niet op valse gronden bouwt. Dat vind ik niet terug in de Bijbel maar goed.
Ik heb gezegd dat er gemeentes zijn die vrijwel uitsluitend het evangelie van verlossing preken, maar als je door geloof bent wedergeboren dan wil je weten hoe je verder moet. Dat hoor je daar niet, en daarom zeg ik voor mezelf: dan maar een deurtje verder.
En ik heb gezegd dat ik het nogal ongezond vind om elke keer weer jezelf te checken of je wedergeboren bent.
Daar blijf ik bij, en ik kan er nog aan toevoegen dat ik het ook nogal beledigend vind voor God om dat telkens in twijfel te trekken.

En dan kom jij tot de conclusie dat ik alles wat over de wedergeboorte gaat wel uit mn bijbel zal scheuren, sorry hoor maar wat een onzin.
Calvinist schreef:Dus jij beweert dat het Woord opgedeeld kan worden in stukken voor diverse doelgroepen?
Want dat is wat ik hier uit begrijp (!)
Er staat zat in de bijbel wat universeel is, maar het is zeker van belang te kijken tegen wie wat gezegd wordt. Je kan niet alles klakkeloos op jezelf toepassen, de situatie kan verschil maken enz. enz.
Calvinist schreef:Je mag het mij niet eens zijn hoor, dat heb ik meerdere malen aangegeven dat ik mensen daarin vrijlaat. Wat voor keuze voor welke kerk dan ook het betreft. Wellicht zou jij hetzelfde moeten doen?
Grapjas, waarom zou ik mensen niet vrijlaten in hun kerkkeuze? (gesteld dat ik daar enige invloed op zou hebben)
Het zal mij wat boeien wie naar welke kerk gaat, voor mijn part elke week een andere. Ik hou niemand tegen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Kerkkeuze

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jun 2015 22:31

mona schreef:Is het Gods wil dat we allemaal gelukkig zijn in het leven?
Ja, maar ons geluk bestaat daarin, dat we Zijn wil doen.
Dat is het goede wat we moeten nastreven.
Zijn wil hoeft niet per se parallel te lopen aan wat ik wens, of fijn vind.
Ik zou zelf liever naar een andere gemeente gaan, maar wat is Gods wil?
Mag ik mijn broeders/zusters achter laten, die ook hiermee worstelen?
Heeft de Heere een taak voor mij in deze gemeente?
Hierin begrijp ik Chaya heel goed.


Zijn wil doen zeg je, ja, maar doe je nu ook Zijn wil?
Doe je wat God van je vraagt?
Natuurlijk moeten wij het goede nastreven, maar als er geen geloofsopbouw is, je er zelf verdrietig onder bent. Ik kan mij niet voorstellen dat God dat van je vraagt dat lijden, er staat ook geschreven als men halsstarrig is dat wij het stof van onze kleding moeten schudden en verder moeten trekken. Wat God van ons vraagt is Hem te volgen iedere dag, ieder moment en op iedere situatie onze ogen op Hem gericht te houden. Natuurlijk hoeft Zijn wil niet parallel te lopen met wat wij fijn vinden. Maar ik geloof wel dat God je op zo'n manier gemaakt heeft dat Hij je wilt/kan gebruiken in datgene waar jouw hart en talenten liggen. God heeft het beste met ons voor, een goede mooie toekomst met Hem.
Zeg eens eerlijk, waarom zou Hij het niet goed vinden als je weg zou gaan?
Stel je voor, dat ik er helemaal naast zit, dat God je toch daar geroepen heeft, in je eigen gemeente. Dan keer je er toch gewoon weer terug?
Vergeet niet dat er ook een strijd is in de hemelse gewesten, waar de satan ook erg actief is om mensen maar vast te willen laten houden aan bepaalde rituelen, gewoontes. Klinkt misschien heel vreemd. Maar ik juist als je op zoek bent naar de 'echte Waarheid in Christus' is er veel strijd.
Er zijn altijd mensen die uit gewoonte naar de kerk gaan. Die mensen zal de satan niet lastig vallen. Die gaan immers uit gewoonte. Juist mensen die Gods stem willen verstaan, Hem radicaal willen volgen, daar strijdt hij tegen. Hij wilt juist jou bij Jezus vandaan houden.

Ik weet niet waarom ik dat laatste stukje schreef, kwam ineens bij mij op.
Daarom zou ik kunnen zeggen dat je ook tot een zegen kunt zijn voor anderen in een andere gemeente.
Je broeders en zusters die er ook mee worstelen, zij zullen waarschijnlijk ook de Waarheid willen horen, op een goede manier, maar daar zal ook wel veel strijd bij komen kijken. Als God echt een taak voor je in die gemeente heeft, dan zal Hij je daarin leiden.
mona schreef:Het overgaan naar een andere kerk, vind ik een stap die ik niet kan zetten zonder dat Hij met me meegaat.
Anoniem, wat vind je van de Bijbelse argumenten die ik aandroeg? Er staat nergens een opdracht om je af te zonderen.
Of op zoek te gaan naar een gemeente die bij je past, of zuiverder is.
Is dat alleen op die tijd van toepassing, of is dat nu anders geworden?


Afzonderen is niet goed nee, je bent gemeente met elkaar, nergens in de bijbel lees ik ook dat mensen persoonlijk geloven, je hoort bij elkaar samen te komen en zo gemeente zijn.
Waarom zou Jezus niet met je meegaan als je naar een andere kerk toe zou gaan? Hij heeft toch beloofd dat Hij de Geest zou sturen die altijd bij ons zou zijn? Die woont in het hart van iedere gelovige?

Je bijbelse argumenten.. Johannes 3:1-17 bedoel je toch?
Het gaat er daar inderdaad om broeder/zusters. Maar gaat het er ook om dat je per se op de plek moet blijven waar je nu zit?
Ik ben toch ook jouw broeder? Kijk met liefde naar de mensen om je heen je broeders en zusters in je eigen gemeente. Zegen hen (in je hart), zo zou je op een goede manier afscheid van hen kunnen nemen mocht je een keer besluiten toch weg te gaan. Je hebt hen vol liefde van Hem achter je gelaten, God weet dat er geen wrok in je hart zit en door zo'n reden bent weggegaan. Dat is toch alleen maar goed?

Ik wil best voor je bidden dat God je het duidelijk mag maken?
Gebed van twee is altijd krachtiger dan één ;)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten