Is het bezoeken van een café verkeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 14:50

Bambi schreef:Ik ging vroeger 3 à 4 dagen van de week stappen en dan zie je veel.
Ook heb ik al de kroegen in Gouda en omgeving van binnen gezien.
Maar ik kan je wel vertellen: Als ik dat nuchter had gedaan, had ik het niet lang vol gehouden.
Ik had een drankje nodig om het gezellig te vinden.
Ik moet ook wel lachen om het statement wat hier steeds gemaakt wordt, dat er in kroegen niet gekotst wordt.
Dat gebeurt ook meestal op de wc, dus dat zie je niet.
Alleen de zwaar beschonken lieden doen het buiten.
Je hoeft trouwens alleen maar op de wc te komen, om te zien of er veel gezopen wordt: de mens die teveel gedronken heeft kan nl. niet meer richten en de bril en vloer is dan nat.

En dat er op de gemiddelde verjaardag zo veel gezopen wordt, is ook niet goed.
De Christelijke mens hoort niet zoveel te drinken, maar de zelfbeheersing te hebben om na 2 alcoholische drankjes te stoppen.

Toegegeven, ik ken Gouda erg goed, en hoewel ik niet claim alle tentjes te kennen: echt leuke kroegen ken ik er niet. Hoewel "Vidoqc" (Koster Gijzensteeg) een positieve uitzondering is (waar ik 10 jaar geleden voor het laatst geweest ben, dus ook dat kan inmiddels anders zijn...).
Vrienden uit Gouda gaan voor een leuke en gezellige tent dan ook meestal naar Utrecht, Den Haag of Rotterdam.
En voor de duidelijkheid: lang niet al die vrienden zijn christen, en lang niet al die vrienden leven vanuit de moraal waarvanuit ik (en ik neem aan de meesten hier op dit forum) proberen te leven: aan dronken mensen hebben ze net zo'n hekel als jij (en ik).

Overigens was het statement dat mensen kotsend buiten stonden. Iets wat ik tegen heb gesproken.
Wat mensen op de WC doen heeft over het algemeen (uitzondering is mijn zoontje die zindelijk aan het worden is) niet mijn bijzondere aandacht.
Laatst gewijzigd door StillAwake op 29 jul 2014 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Majiem » 29 jul 2014 14:53

Ik ben nog nooit van leven niet nuchter uit het café gekomen, ik drink namelijk geen alcohol,
maar alsnog heb ik én heel veel gewone gezelligheid gehad en ook goede gesprekken, ook met
wild vreemden. Ik ging voor de gezelligheid met vrienden er heen en bijna altijd kreeg je meer
dan alleen gezelligheid.
Zelfs als je blijft tot het weer licht wordt. Vermoedelijk ligt het ook wel aan het café dat je bezoekt.
deep water faith in the shallow end

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 15:10

naamloos schreef:Ja en? Aan satan overgeven? Kinderen en dronken mensen vertellen de waarheid.
Ze weten precies bij wie ze moeten zijn als ze het miet meer zien zitten.
Bambi schreef:Klopt: bij koning alcohol.

Mijn ex loog met drank op nog meer, dan wanneer hij nuchter was, dus die vlieger gaat ook niet op.

Mijn moeder zei vroeger altijd: "In de kroeg daar hoor je gewoon niet.
Daar liggen de verleidingen op de loer en het is de kat op het spek binden."

En dáárom gaan heilssoldaten in uniform naar binnen.
Ze laten daarmee duidelijk zien dat niet komen om mee te doen.
Zo beschermen ze ook zichzelf, om sterker in hun schoenen te staan.

Als je gedronken hebt, vind je het best wel gezellig in de kroeg als Christen, maar als je nuchter blijft zie je de werkelijkheid.
Ga eens met iemand die zwaar beschonken is een gesprek aan.
Als nuchter iemand zie je dat hij raaskalt, maar hij denkt dat hij een diep interessant gesprek aan het voeren is.
Dat er verleidingen op de loer liggen ben ik met je eens, hoewel dat zeker niet alléén in de kroeg is.
Als je dronken bent wordt je drempel steeds lager, dus ook om dingen te delen wat je anders niet zou doen.
Ik weet van iemand die steeds maar weer over het geloof begint als hij iets gedronken heeft. (hij is lang de enige niet)
Het houd hem erg bezig, maar kennelijk durft hij niet wanneer hij broodnuchter is.
En als hij depressief is (wat nogal eens voorkomt) dan wil hij zn vrienden niet zien, maar gaat ie naar zn ouderwetse tante om te praten.
Ik denk dat er niet zo zwart wit over gedacht moet worden, als je slechte ervaringen hebt moet dat geen maatstaf zijn, en andersom ook niet.

En natuurlijk relativeert een nuchter persoon het gesprek met de dronkaard, vertel mij wat.
Echter zendt het (vaak) een signaal uit. Dat is dan weer mijn ervaring.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Majiem » 29 jul 2014 15:20

Toch moest ik wel aan psalm één denken, niet zitten bij de spotters.
deep water faith in the shallow end

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:22

Majiem schreef:Ik ben nog nooit van leven niet nuchter uit het café gekomen, ik drink namelijk geen alcohol,
maar alsnog heb ik én heel veel gewone gezelligheid gehad en ook goede gesprekken, ook met
wild vreemden. Ik ging voor de gezelligheid met vrienden er heen en bijna altijd kreeg je meer
dan alleen gezelligheid.
Zelfs als je blijft tot het weer licht wordt. Vermoedelijk ligt het ook wel aan het café dat je bezoekt.

Ik ben ook vaak tot BOB gebombardeerd, zeker toen ik een auto kocht, en de enige in de vriendengroep was die kon (en mocht rijden).
Toch bleven de avonden bij "De Paas" (Den Haag), "Gambrinius" en "Locus Publicus" (Rotterdam) en later ook "Olivier" in Utrecht geweldige avonden (ook met spa rood en cola).
Ook nu ga ik nog wel eens met mijn vrouw een avondje poolen in een cafeetje. En elke keer besluiten we weer dat we dat vaker moeten doen, hoewel één van ons altijd nadien nog auto moet rijden...
Conclusie: ook alcoholvrij zijn veel kroegen bezoekenswaardig, terwijl met alcohol andere tenten niet bezoekwaardig worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:24

Majiem schreef:Toch moest ik wel aan psalm één denken, niet zitten bij de spotters.

Kan ik me indenken, maar vervolgens gaan al deze mensen wél met het OV (wel eens in de spits in een vertraagde en overvolle Rotterdamse tram gestaan?).
Ik kom in mijn dagelijkse leven meer spotters tegen dan wanneer ik in een kroegje geniet van een lekker drankje hoor!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor naamloos » 29 jul 2014 15:31

Majiem schreef:Toch moest ik wel aan psalm één denken, niet zitten bij de spotters.
Jah, maar niet iedereen in een kroeg zit te spotten :shock:
En zitten, wandelen enzo, daar wordt toch zoiets als vereenzelvigen mee bedoelt! Dat moet je niet doen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 15:51

Bambi schreef:Ik ging vroeger 3 à 4 dagen van de week stappen en dan zie je veel.
Ook heb ik al de kroegen in Gouda en omgeving van binnen gezien.
Maar ik kan je wel vertellen: Als ik dat nuchter had gedaan, had ik het niet lang vol gehouden.
Ik had een drankje nodig om het gezellig te vinden.
Ik moet ook wel lachen om het statement wat hier steeds gemaakt wordt, dat er in kroegen niet gekotst wordt.
Dat gebeurt ook meestal op de wc, dus dat zie je niet.
Alleen de zwaar beschonken lieden doen het buiten.
Je hoeft trouwens alleen maar op de wc te komen, om te zien of er veel gezopen wordt: de mens die teveel gedronken heeft kan nl. niet meer richten en de bril en vloer is dan nat.

En dat er op de gemiddelde verjaardag zo veel gezopen wordt, is ook niet goed.
De Christelijke mens hoort niet zoveel te drinken, maar de zelfbeheersing te hebben om na 2 alcoholische drankjes te stoppen.


Bijzonder, dat je de alcohol nodig had om een gezellige avond te hebben. Als BOB vind ik het met vrienden in een cafe ook altijd gezellig.

ps. Waarom na 2 drankjes stoppen? Serieus, als dat de maat is, had Jezus dan niet wat minder vaten wijn bij moeten maken te Kana? Waarom "de wijn die het hart verheugt? Je moet niet dronken raken, helemaal mee eens. Maar ik hanteer wel een iets andere maatstaf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor StillAwake » 29 jul 2014 15:52

Marnix schreef:ps. Waarom na 2 drankjes stoppen? Serieus, als dat de maat is, had Jezus dan niet wat minder vaten wijn bij moeten maken te Kana? Waarom "de wijn die het hart verheugt? Je moet niet dronken raken, helemaal mee eens. Maar ik hanteer wel een iets andere maatstaf.

Omdat je na twee biertjes beter op de Whisky over kunt gaan ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 16:09

Marnix schreef:ps. Waarom na 2 drankjes stoppen? Serieus, als dat de maat is, had Jezus dan niet wat minder vaten wijn bij moeten maken te Kana? Waarom "de wijn die het hart verheugt? Je moet niet dronken raken, helemaal mee eens. Maar ik hanteer wel een iets andere maatstaf.

1 alcoholisch drankje heeft 1 uur nodig om afgebroken te worden.
Dus als je om 20:00 uur op een verjaardag arriveert, je drinkt eerst koffie en na een uur drank en vertrekt weer rond 23:00 uur, kom je aardig in die richting.

Als je 1 drankje per uur drinkt, blijft het hart vrolijk en het verstand alert.
Drink je er meer per uur, dan gebeuren er andere processen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 18:27

Wat dan? Volgens mij kloppen een paar dingen niet.

Een glas bier duurt 1,5 uur om af te breken. Maar als je binnen die 1,5 uur een tweede glas nuttigt worden er niet dan pas processen in gang gezet. Dat begint bij de eerste slok, dan krijg je alcohol in je bloed en afhankelijk van hoeveel en hoe snel je dat doet loopt dat op. Dus drink je twee biertjes in anderhalf uur, dan is het eerste glas voor een aardig deel afgebroken en heb je ruim 1 biertje in je bloed. Tot twee mag je auotrijden en met 5 glazen bier op ben je echt totaal nog niet dronken. Dus waarom je die grens van twee zo stellig noemt snap ik niet helemaall. Ik drink vanavond misschien ook wel vijf biertjes en fiets dan zo naar huis. Zonder handen aan het stuur als het moet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Bambi » 29 jul 2014 18:37

Daarom gebeuren er ook zoveel verkeersongelukken met alcohol op.
Omdat de meesten denken: "Met 5 biertjes op heb ik nergens last van."

Anoniem_89

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jul 2014 19:12

Bambi schreef:1 alcoholisch drankje heeft 1 uur nodig om afgebroken te worden.
Dus als je om 20:00 uur op een verjaardag arriveert, je drinkt eerst koffie en na een uur drank en vertrekt weer rond 23:00 uur, kom je aardig in die richting.

:schaterlach:
Hier duurt een verjaardag regelmatig tot diep in de nacht. :lol:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Marnix » 29 jul 2014 20:13

Bambi schreef:Daarom gebeuren er ook zoveel verkeersongelukken met alcohol op.
Omdat de meesten denken: "Met 5 biertjes op heb ik nergens last van."


Je reactie wordt per biertje iets trager. Autorijden is gevaarlijk omdat reactiesnelheid van levensbelang kan zijn. Maar na vijf biertjes ben je echt je verstand en coordinatie niet kwijt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: Is het bezoeken van een café verkeerd?

Berichtdoor Jvslooten » 29 jul 2014 20:31

Marnix schreef:Je reactie wordt per biertje iets trager. Autorijden is gevaarlijk omdat reactiesnelheid van levensbelang kan zijn. Maar na vijf biertjes ben je echt je verstand en coordinatie niet kwijt.
Na vijf biertjes is er van je coördinatie niet heel erg veel meer over hoor.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten