De engelen tijdens de kerkdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2014 15:45

Precies. En toont dat op een menselijke manier zodat we er wat van leren. Hij wist het al lang.

En dan mijn derde punt: Moeten we hieruit opmaken dat dit altijd zo gaat, dat alles wat we doen wordt vastgelegd en vervolgens gerapporteerd? Of gaat het hier om een "bijzondere situatie"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jvslooten

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Jvslooten » 17 jul 2014 15:49

Marnix schreef:En dan mijn derde punt: Moeten we hieruit opmaken dat dit altijd zo gaat, dat alles wat we doen wordt vastgelegd en vervolgens gerapporteerd? Of gaat het hier om een "bijzondere situatie"?
Ik weet niet of dat altijd zo is.. maar ik twijfel niet aan hun aanwezigheid.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2014 08:16

Ik ook niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mona » 05 aug 2014 12:51

Gister luisterde ik een preek van ds M.M. van Campen over het heilig Avondmaal.
Daarin gaf hij aan dat onze kleding gepast moet zijn, als we aan de tafel gaan.
Dit om der engelen wil, die aanwezig zijn.
Hij werkte dit (helaas) niet verder uit, maar wie weet daar meer van?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 13:26

mona schreef:Gister luisterde ik een preek van ds M.M. van Campen over het heilig Avondmaal.
Daarin gaf hij aan dat onze kleding gepast moet zijn, als we aan de tafel gaan.
Dit om der engelen wil, die aanwezig zijn.
Hij werkte dit (helaas) niet verder uit, maar wie weet daar meer van?

Ik vond iets in W. a Brakel:

1. De vergaderplaats, waar het Heilig Avondmaal gehouden wordt, is alsdan niet anders, dan een portaal van de hemel, men mag daarvan zeggen met Jakob, Gen. 28:16, 17. Gewisselijk is de Heere aan deze plaats. Hoe vreselijk (ontzagwekkend) is deze plaats! Dit is niet dan een huis Gods, en dit is de poort des hemels! De hemel doet zich over die plaats open, en de stralen van de Goddelijke heerlijkheid en genade dalen tot in die plaats neer, en vervullen dezelve met de tegenwoordigheid Gods.
- De Vader komt tot hen met Zijn goedgunstigheid, en openbaart Zich vriendelijk aan Zijn gunstgenoten, hun toesprekende: Ammi, ruchama! Mijn volk, de ontfermde! U heb Ik liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid; Ik ben hier tot u gekomen, om Mijn genoegen en Mijn liefde bekend te maken en te doen gevoelen.
- De Heere Jezus, de Bruidegom, komt in Zijn liefde tot hen om met hen Avondmaal te houden, en hen het met Hem te doen genieten; Hij ziet ze rondom in liefde en vermaak aan.
- Daar is de Heilige Geest werkzaam, en vervult de ziel met licht, genade en vertroostingen.
- Daar zijn menigten van heilige engelen, en vermaken zich in de genadige komst Gods tot Zijn volk. Zij letten op eens ieders gedrag, zij sporen na, zoveel zij kunnen, wat beweging een ieder heeft.

Zou hij dit bedoeld hebben?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mona » 05 aug 2014 13:35

schelpje3 schreef:- Daar zijn menigten van heilige engelen, en vermaken zich in de genadige komst Gods tot Zijn volk. Zij letten op eens ieders gedrag, zij sporen na, zoveel zij kunnen, wat beweging een ieder heeft.

Zou hij dit bedoeld hebben?
Dat kan heel goed Schelpje!
Ik ben er ook van overtuigt dat het slordig/schaars gekleed aan het Avondmaal komen, tegen Gods wil is. Dat dat meer invloed heeft dat wij denken.
Maar waar baseert W á Brakel het op, dat er engelen bij het Avondmaal aanwezig zijn?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 13:54

Engelen zijn er altijd tijdens de kerkdienst, dus ook bij de viering van het H.A.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 14:01

mona schreef:Dat kan heel goed Schelpje!
Ik ben er ook van overtuigt dat het slordig/schaars gekleed aan het Avondmaal komen, tegen Gods wil is. Dat dat meer invloed heeft dat wij denken.
Maar waar baseert W á Brakel het op, dat er engelen bij het Avondmaal aanwezig zijn?


Opmerkelijk. Ik ben er van overtuigd dat het vooral mensen zijn die daar een probleem van maken.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mona » 05 aug 2014 14:16

schelpje3 schreef:Engelen zijn er altijd tijdens de kerkdienst, dus ook bij de viering van het H.A.
Ja, maar hebben zij een speciale functie mbt de kleding? Dat was mijn interpretatie van hetgeen ds van Campen zei.

Marnix schreef:Opmerkelijk. Ik ben er van overtuigd dat het vooral mensen zijn die daar een probleem van maken.....
Heel erg opmerkelijk is dat niet hoor. Het staat gewoon in de bijbel dat vrouwen eerbaar gekleed moeten zijn. In het dagelijks leven evengoed als aan Zijn tafel.
Ik heb het niet over kleuren, maar over bloot. Dat kwam in mijn reactie niet uit de verf.
Ik kan er niet over uit dat mensen in minirok en topje aan het Avondmaal gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor schelpje3 » 05 aug 2014 14:30

mona schreef:Ja, maar hebben zij een speciale functie mbt de kleding? Dat was mijn interpretatie van hetgeen ds van Campen zei.

Ik denk geen speciale functie.
Ds. van Campen zei ook dit:

HIJ IS ALLES VOOR DE ENGELEN
Terwijl de engelen hun aangezicht bedekken, zingen ze Hem toe: “Heilig, heilig, heilig is de Heere
der heirscharen”. De engelen hebben ook gezongen in de kerstnacht. De engelen zingen voortdurend
Zijn lof!
Horatius Bonar heeft naast preken ook gedichten geschreven. Eén gedicht kennen we ook als een
gezang, althans sommigen van jullie. Dat gedicht, die hymne gaat zo:

“Halleluja, lof, aanbidding
brengen engelen U ter eer”

Ook de heilige engelen voor de troon vinden in het Lam, in de Heere Jezus alles.

Opmerkelijk he?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2014 15:11

Mona schreef:Heel erg opmerkelijk is dat niet hoor. Het staat gewoon in de bijbel dat vrouwen eerbaar gekleed moeten zijn. In het dagelijks leven evengoed als aan Zijn tafel.
Ik heb het niet over kleuren, maar over bloot. Dat kwam in mijn reactie niet uit de verf.
Ik kan er niet over uit dat mensen in minirok en topje aan het Avondmaal gaan.


Ik weet niet wat je definitie van minirokjes is? Ik zit in een vrij progressieve CGKV en daarvoor in een nog progressievere GKV. Mannen gaat niet in pak of pantalon en overhemd aan het avondmaal en de vrouwen niet in donkere lange gewaden of met bedekt hoofd.... maar ik heb nog nooit mensen in enorm korte minirokjes aan het avondmaal zien aangaan, of met enorme inkijk of zo.
Laatst gewijzigd door Marnix op 06 aug 2014 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mona » 05 aug 2014 17:06

Marnix schreef:Ik weet niet wat je definitie van minirokjes is?
Als je zit dat je je benen stijf tegen elkaar moet houden om inkijk te voorkomen, en waarbij nog evengoed een flink stuk bovenbeen zichtbaar blijft. (zo ongeveer :wink: )

Bij ons wordt het Avondmaal in een kring gehouden, en men zit dus tegenover elkaar....
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 07:31

Nou ja als mensen er dan netjes bij zitten is er geen man overboord en lijkt dat me niet onkuis. Is wel wat anders dan "minrok en topje"
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor mona » 06 aug 2014 08:19

Marnix schreef:Nou ja als mensen er dan netjes bij zitten is er geen man overboord en lijkt dat me niet onkuis. Is wel wat anders dan "minrok en topje"
Ik vind het vervelend dat je niet gelooft wat ik zeg, ik lieg er toch niet om? Dus als je je benen maar bij elkaar houd, dan doet de lengte van de rok er niet toe, al is het een schaamlapje. Ik vind dat ik een duidelijke omschrijving van de minirok heb gegeven, en als je dat gepaste kleding vindt om tegenover de ouderlingen en broeders aan het Avondmaal te zitten, dan zijn wij het oneens met elkaar. De discussie over het topje zullen we dan maar laten zitten. Ik heb het idee dat die hetzelfde gaat worden als de minirok, en dat lijkt me nogal vruchteloos.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De engelen tijdens de kerkdienst

Berichtdoor Marnix » 06 aug 2014 08:34

Ik weet nog steeds niet precies wat de definitie van een minirok is, ik zie dus wel mensen aan het avondmaal aangaan met rokken waarbij je nog wel een stuk bovenbeen ziet.... maar wat ik versta onder minirokjes, dat zie ik bij ons niet aan het avondmaal. Maar als dat bij jullie wel gebeurt en het tot onzedelijke uitzichten leidt snap ik dat je die liever wat langer zou zien.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 gasten

cron