Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Spreeuw » 08 jul 2014 21:47

Ik heb eens een predikant horen zeggen: het is goed om elke dag vijf minuten na te denken over de dood (het einde van dit aardse leven).

Is dit raadzaam? Kun je als christen niet beter nadenken over het eeuwige leven met de HERE, zonder dat je aan de aardse dood denkt?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor moderngelovige » 08 jul 2014 22:09

Maar voor dat je eeuwig leeft bij de Heer, zullen wij moeten sterven.
Vraag ik toch in welke leeftijdsklasse jij zit Spreeuw?

In mijn tienerjaren was ik hier eerlijk gezegd niet mee bezig.
Pas toen mijn vader is gestorven werd ik me hier bewust van.
De laatste jaren zijn mij zoveel familie en kennissen ontvallen dat ik er nu wel dagelijks mee bezig ben. Eerlijk gezegd word ik heen en weer geslingerd tussen boosheid, twijfel en hoop.
Boos? Ja boosheid op God dat hij mensen wegneemt, of de oneerlijke strijd die ze moeten voeren.
Twijfel: waar ga ik naar toe als het mijn tijd is?
Hoop: gesterkt door mijn kleine geloof toch bij Hem te mogen leven.

Ik druk het wat simpel uit misschien maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Ik ben niet zo'n Bijbellezer, ik zou wel eens gewezen willen worden op een goed Bijbelgedeelte.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 08 jul 2014 22:12

Spreeuw schreef:Ik heb eens een predikant horen zeggen: het is goed om elke dag vijf minuten na te denken over de dood (het einde van dit aardse leven).

Is dit raadzaam? Kun je als christen niet beter nadenken over het eeuwige leven met de HERE, zonder dat je aan de aardse dood denkt?


Het is niet alleen beter, er is een oprecht christen met een nabij leven ingegeven door de Heilige Geest het verlangen om God te ontmoeten. Als het goed is nog meer naar de opname als zijn of haar overlijden. Overigens, een kind van God gaat niet dood.
God wil niet dat we aan onze aardse dood denken, Hij wil dat we verlangen eeuwig bij Hem te zijn. Het is Gods verlangen ook Zijn Kinderen bij zicht te hebben, het getal is nog niet vol, daarom duurt het nog maar niet zo lang meer.
Gedenken aan de dood komt van onze wereldheerser, het is niet tot Gods eer.

Als je nog geen christen bent?
In jou woorden maakt de predikant daar geen verschil in maar dan is er wel iets anders waar je zorgen om moet maken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Teus » 08 jul 2014 23:26

moderngelovige schreef:Maar voor dat je eeuwig leeft bij de Heer, zullen wij moeten sterven.
Vraag ik toch in welke leeftijdsklasse jij zit Spreeuw?

In mijn tienerjaren was ik hier eerlijk gezegd niet mee bezig.
Pas toen mijn vader is gestorven werd ik me hier bewust van.
De laatste jaren zijn mij zoveel familie en kennissen ontvallen dat ik er nu wel dagelijks mee bezig ben. Eerlijk gezegd word ik heen en weer geslingerd tussen boosheid, twijfel en hoop.
Boos? Ja boosheid op God dat hij mensen wegneemt, of de oneerlijke strijd die ze moeten voeren.
Twijfel: waar ga ik naar toe als het mijn tijd is?
Hoop: gesterkt door mijn kleine geloof toch bij Hem te mogen leven.

Ik druk het wat simpel uit misschien maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Ik ben niet zo'n Bijbellezer, ik zou wel eens gewezen willen worden op een goed Bijbelgedeelte.


@Moderngelovige,
Ik bemerk een grote onzekerheid in je leven.
Laten we er eerst van uit gaan dat God Zich voor niemand hoeft te verantwoorden, ieder mens is van Hem, of hij nu de Genade ontvangen heeft of niet. God mag doen met wat Zijn eigendom is wat Hij wil. Het is een ongelooflijke gunst dat mensen het leven nog hebben terwijl zij niet gelovig zijn. Door Gods Liefde en algemene Genade geeft Hij leven om je te kunnen bekeren. Mensen die Hij wegneemt hebben de tijd gehad en hebben niet gewild. Mensen die geloven en God wegneemt kun je Hem toch niet kwalijk nemen? Jij wilt toch ook wat je verlangt? God heeft het Beste met ze voor en dat gaat langs iedereen en alles heen.
Als het jou verdriet geeft mag je ook om hulp vragen om het te kunnen dragen. Ondanks dat het verdriet geeft van het verlies mag je er ook jaloers op zijn.

Je twijfelt aan je bestemming maar door je kleine geloof hoop je op een Leven met God.
Beste moderngelovige, je kleine geloof geeft je geborgenheid zonder dat je het zelf kennelijk niet altijd opmerkt maar de slak bereikte ook de ark. Je hebt het geloof in Jezus Christus hoe klein dan ook maar God aarzelt niet om het te vergroten, nee Hij is ongeduldig het te mogen doen alleen, Hij wil er om gevraagd zijn. Hij wil niet dat je boos op Hem bent, Hij begrijpt je volkomen hoor, beter dan wie dan ook maar Hij wil je laten inzien hoe groot Zijn Liefde Trouw en Gerechtigheid is.
Zijn Ogen doorlopen de ganse aarde, Hij ziet jou echt wel hoor, Hij weet waar je mee worstelt maar Hij wilt dat je het overgeeft, dat je het in Zijn handen legt en van Hem verwacht wat goed voor je is en nodig hebt om te leven tot Eer en Glorie van Zijn Machtige Naam.
Verwerp je wrok, ontneem satan de kans en zie op naar de dingen die van boven zijn opdat je een wijs hart bekome.
God wacht op je, echt hoor, en Hij zal nooit vruchtloos vergen.
Ik bid voor je.
Veel zegen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mohamed

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2014 23:48

moderngelovige schreef:Ik ben niet zo'n Bijbellezer, ik zou wel eens gewezen willen worden op een goed Bijbelgedeelte.

Niet dat ik wil beweren een getrouwe lezer van de bijbel te zijn - want dat ben ik simpelweg niet - maar misschien heb je hier wat aan:

Joh 4
14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden,
15 opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.

En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. (Joh 10,28)

In het huis van Mijn Vader zijn veel woningen; als dat niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om een plaats voor u gereed te maken. (Joh 14,2)

De twijfel die je hebt daar kamp ik ook mee, een goed Schriftgedeelte hieromtrent is deze:

'De dingen die onmogelijk zijn bij de mensen, zijn mogelijk bij God.' (Luk 18,27)

De dood is een trieste realiteit die ook ik lastig te accepteren vind, maar God heeft het zo bepaald dat elk mens eenmaal sterft. Sommigen te vroeg anderen na een lang leven, hoe dan ook we gaan allemaal een keer. Daarom moeten we ook niet te lang rouwen.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Boerin » 09 jul 2014 00:30

Spreeuw schreef:Ik heb eens een predikant horen zeggen: het is goed om elke dag vijf minuten na te denken over de dood (het einde van dit aardse leven).

Is dit raadzaam? Kun je als christen niet beter nadenken over het eeuwige leven met de HERE, zonder dat je aan de aardse dood denkt?

Vroeger dacht ik er elke dag wel aan, heel goed, dan bid je tenminste voor anderen, ik bad elke dag standaard voor mensen op de rand van de eeuwigheid. Het begint wat terug te komen, maar ik ben nog niet op niveau. Als je er nooit aan denkt bid je ook nooit voor anderen, ik niet althans. Ik zag laats weer zo'n afschuwelijke website, ik hoop dat het niet waar was, maar in ieder geval heeft het me weer aan het bidden gezet. 1 Timotheus, allereerst voor alle mensen bidden.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2014 10:40

Als je niet gelooft is het goed om te bedenken dat het leven hier tijdelijk en eindig is.... Als je wel gelooft kan dit ook... maar vaak wordt dit gedaan met het idee om angst te zaaien.... Je moet bang worden en daardoor beter gaan leven. Zoiets. En dat is het verkeerde motief om gelovigen voor te houden. We zijn juist bevrijdt van angst voor de dood omdat we mogen weten dat we mogen leven met Hem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2014 11:36

Als de Heere Jezus zelf nu droppels bloed als angstzweet verloor, hoe kun je dan als gewoon mens zo gemakkelijk over het sterven en de dood praten, alsof het een tripje is ergens naar toe?
De dood is de laatste vijand die verslagen moet worden, wij hebben daar stervensgenade voor nodig!
De Heere zal dit schenken, op Zijn tijd.
Zo gemakkelijk over de dood spreken, is kop-in-het-zand steken, zo van: het zal wel meevallen allemaal.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor moderngelovige » 09 jul 2014 16:15

Bedankt voor de oprechte woorden en bemoedigingen allemaal.

Boosheid is de soms emotionele reactie, ik weet zelf ook dat dit niet mag en kan!
Een reactie zoals Jona deze gaf, hij was het immers "oneens" met God.

Over rouwen: nee niet te lang; hoewel het overlijden van mijn vader soms nog naar de keel vliegt.
Niet meer op die manier als het 1e jaar. Maar soms zou je nog willen dat hij er was.
Met dingen die je vroeger samen deed. Het rare is dat de herinneringen ook wel "mooi" kunnen zijn.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Boerin » 09 jul 2014 16:32

Marnix schreef:Als je niet gelooft is het goed om te bedenken dat het leven hier tijdelijk en eindig is.... Als je wel gelooft kan dit ook... maar vaak wordt dit gedaan met het idee om angst te zaaien.... Je moet bang worden en daardoor beter gaan leven. Zoiets. En dat is het verkeerde motief om gelovigen voor te houden. We zijn juist bevrijdt van angst voor de dood omdat we mogen weten dat we mogen leven met Hem.

Dat werkt dus niet: je moet bang worden en daardoor beter gaan leven. Die door angst voor de dood tot slavernij gedoemd zijn. Wij hebben niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba Vader.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Spreeuw » 09 jul 2014 16:40

moderngelovige schreef:Maar voor dat je eeuwig leeft bij de Heer, zullen wij moeten sterven.
Vraag ik toch in welke leeftijdsklasse jij zit Spreeuw?

In mijn tienerjaren was ik hier eerlijk gezegd niet mee bezig.
Pas toen mijn vader is gestorven werd ik me hier bewust van.
De laatste jaren zijn mij zoveel familie en kennissen ontvallen dat ik er nu wel dagelijks mee bezig ben. Eerlijk gezegd word ik heen en weer geslingerd tussen boosheid, twijfel en hoop.
Boos? Ja boosheid op God dat hij mensen wegneemt, of de oneerlijke strijd die ze moeten voeren.
Twijfel: waar ga ik naar toe als het mijn tijd is?
Hoop: gesterkt door mijn kleine geloof toch bij Hem te mogen leven.

Ik druk het wat simpel uit misschien maar ik denk dat het wel duidelijk is.
Ik ben niet zo'n Bijbellezer, ik zou wel eens gewezen willen worden op een goed Bijbelgedeelte.


Ik ben een twintiger.
Bijbelgedeelte: ik zou Psalm 73 willen adviseren (vooral de verzen 23 t/m 28).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2014 18:18

schelpje3 schreef:Als de Heere Jezus zelf nu droppels bloed als angstzweet verloor, hoe kun je dan als gewoon mens zo gemakkelijk over het sterven en de dood praten, alsof het een tripje is ergens naar toe?
De dood is de laatste vijand die verslagen moet worden, wij hebben daar stervensgenade voor nodig!
De Heere zal dit schenken, op Zijn tijd.
Zo gemakkelijk over de dood spreken, is kop-in-het-zand steken, zo van: het zal wel meevallen allemaal.


Ik zeg niet dat het makkelijk is, wel dat Hij de overwinning al heeft behaald. Dat maakt het niet makkelijk maar troost wel. Wat de zweetdruppels van bloed betreft, was Jezus bang voor de dood zelf of vooral voor de straf van God op de zonden, het door Hem verlaten worden? Daarnaast stierf Jezus een gruwelijke marteldood. Natuurlijk is de dood eng en kan je er bang voor zijn maar als we met Hem
leven mogen we weten dat God met ons meegaat en ons niet verlaat

Het is jammer dat de dood vaak als middel wordt gebruikt om christenen bang te maken...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2014 18:57

Marnix schreef:
Het is jammer dat de dood vaak als middel wordt gebruikt om christenen bang te maken...

En daarom steken velen, gelijk een struisvogel, de kop in het zand.
Doodgaan is niet erg want...... en zo troost men elkaar met een schijnwaarheid.

Jvslooten

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Jvslooten » 09 jul 2014 19:11

schelpje3 schreef:Doodgaan is niet erg want...... en zo troost men elkaar met een schijnwaarheid.

Een onvoorbereide dood, dat is erg. Daarom vind ik de uitspraak van de dominee uit de openingspost helemaal niet raar.

Ruth2
Sergeant
Sergeant
Berichten: 307
Lid geworden op: 21 jun 2013 18:43

Re: Nadenken over de dood (het einde van dit aardse leven)

Berichtdoor Ruth2 » 09 jul 2014 19:34

Ligt er misschien ook wel aan hoe je in dit aardse tijdelijke leven staat en hoe je aan dit aardse met al haar schijnbegeerlijkheden hangt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 68 gasten