Vasten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Vasten?

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 21:15

Vasten jullie wel eens?
Zo ja, hoe ging dat en wat was de uitwerking daarvan?

Hier ging het bij ons een paar weken terug over tijdens de dienst.

De tekst die erbij hoorde;

Jesaja 58:6-12
6 Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? 7 Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des HEREN zal uw achterhoede zijn. 9 Als gij dan roept, zal de HERE antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat, 10 wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. 11 En de HERE zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt. 12 En de uwen zullen de overoude puinhopen herbouwen, de grondvesten van vorige geslachten zult gij herstellen, en men zal u noemen: Hersteller van bressen, Herbouwer van straten.


Ben dus eigenlijk benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of dit ook al een keer wilde doen.

Ik wil dit graag een keer samen met mijn vrouw doen.
Heb verhalen gehoord van mensen uit de kerk dat het een krachtige uitwerking op hun leven had!

Faramir

Re: Vasten?

Berichtdoor Faramir » 27 mei 2014 15:22

Jaarlijks vast ik gedurende de 40 dagentijd. Dit doe ik ter voorbereiding op Pasen.

Anoniem_89

Re: Vasten?

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 mei 2014 11:27

Hoe ervaar je dat en hoe ziet zo'n voorbereiding eruit?
Ik zou niet weten hoe dat gaat namelijk.

Faramir

Re: Vasten?

Berichtdoor Faramir » 01 jun 2014 16:36

Anoniem_89 schreef:Hoe ervaar je dat en hoe ziet zo'n voorbereiding eruit?
Ik zou niet weten hoe dat gaat namelijk.

Voor de veertigdagentijd maak ik een lijstje met zaken die ik tijdens de vasten wil volhouden. Dat lijste verschilt van mens tot mens. In de katholieke traditie is het dat er tegenwoordig slechts 2 verplichte'vastendagen zijn , aswoensdag en goede vrijdag. Die dagen beperk ik het eten tot drie sobere maaltijden per dag zonder vlees.

Je zou dus aan eten kunnen denken, 3 sobere maaltijden per dag en verder niets eromheen. En als drinken gewoon water of bijvoorbeeld thee.

Je kan daarnaast of in plaats van ook voor jezelf bepalen dat je elke dag even de tijd neemt om een uurtje (of minder lang) de bijbel leest of ene ander boek wat opbouwend kan zijn voor je geloof. Dat je wat meer tijd uittrekt voor gebed enz enz.

Je kan daarnaast of in plaats van ook besluiten gewoon in het algemeen die periode wat meer tijd te besteden aan je naasten. Problemen die nooit uitgesproken zijn uit te spreken enz enz.

Kortom, je kan van alles en nog wat doen en het ligt helemaal aan jouzelf.
Het fijne van op de oude manier vasten (dus sober en minder eten) vind ik dat je (door de trek die je eigenlijk vrij vaak voelt) je constant herinnert aan het geloof en God. Het zorgt voor ene stukje bewustwording.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vasten?

Berichtdoor Boerin » 01 jun 2014 21:43

Anoniem_89 schreef:Vasten jullie wel eens?
Zo ja, hoe ging dat en wat was de uitwerking daarvan?

Hier ging het bij ons een paar weken terug over tijdens de dienst.

De tekst die erbij hoorde;

Jesaja 58:6-12
6 Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? 7 Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des HEREN zal uw achterhoede zijn. 9 Als gij dan roept, zal de HERE antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat, 10 wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. 11 En de HERE zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt. 12 En de uwen zullen de overoude puinhopen herbouwen, de grondvesten van vorige geslachten zult gij herstellen, en men zal u noemen: Hersteller van bressen, Herbouwer van straten.


Ben dus eigenlijk benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of dit ook al een keer wilde doen.

Ik wil dit graag een keer samen met mijn vrouw doen.
Heb verhalen gehoord van mensen uit de kerk dat het een krachtige uitwerking op hun leven had!

Ik ben niet echt van plan om te gaan vasten, ben net zo blij dat ik eindelijk weer een beetje eet.
Er werd me laatst gezegd dat ik eruit zag als een junkie, nou bedankt weer, ben aan de taart gegaan nu.
Vroeger deed ik het wel, maar toen kostte het me wel moeite. Toen ik net begon een dag niks eten en als het dan 12 uur 's nachts was was ik zo blij dat het erop zat dat ik me volpropte met drop en snoep. :lol:
Het lukt alleen ter ondersteuning van bidden als God het zegt en voor een goed gebedsdoel. Ik heb weleens 20 dagen niet echt niks gegeten, maar een dag of 3 niks, dan alleen 's middags brood, soort Danielsvasten, anders hield ik het niet uit, maar toen was ik aan het bidden voor m'n zwager die opgegeven was en niet bekeerd was en een keer met een schoonvader van een collega die euthanasie liet doen na een week heb ik de hele week gevast en 6 uur per dag gebeden dat ie gered werd, word nog moe als ik eraan denk.
Ik zou gewoon om te beginnen of een dag niks of als dat niet lukt eenvoudig brood 's middags, werkt net zo goed, maar niet vergeten te bidden, anders heeft het geen zin. Je bidt wel een stuk makkelijker als je vast.
Oh ja de uitwerking: die zwager was genezen en gaf z'n hart aan de Heer, die andere man daar kreeg ik een droom van dat ie naar de hemel was gegaan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vasten?

Berichtdoor xsidd » 02 jun 2014 17:08

De Heere Jezus zegd dit over het vasten :

Matheus 9 vers 14 en 15 (HS)

14 Toen kwamen de discipelen van Johannes bij Hem en zeiden: Waarom vasten wij en de Farizeeën veel en vasten Uw discipelen niet?
15 Jezus zei tegen hen: De bruiloftsgasten kunnen toch niet treuren zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan zullen zij vasten.


Markus 2 vers 20 (HS)

maar de dagen zullen komen dat de Bruidegom van hen weggenomen zal zijn, en dan, in die dagen, zullen zij vasten.

Markus 9 vers 29 (HS)

En Hij zei tegen hen: Dit soort(demonen) kan nergens anders door uitgaan dan door bidden en vasten.


De gemeente vaste :

Handelingen 14 vers 23 (HS)
En toen zij in elke gemeente door het opsteken van de handen voor hen ouderlingen gekozen hadden en onder vasten gebeden hadden, droegen zij hen op aan de Heere, in Wie zij nu geloofden.


Paulus zei dit :

1 Kor 7 vers 5 (HS)
Onttrek u niet aan elkaar, behalve dan met onderling goedvinden voor een bepaalde tijd, om u te wijden aan vasten en bidden. Kom daarna weer bij elkaar, opdat de satan u niet zal verzoeken omdat u zich niet kunt onthouden.



Paulus vaste :


2 Kor 6 vers 5 (HS)
in slagen, in gevangenissen, in oproer, in ingespannen arbeid, in nachten zonder slaap, in vasten,

2 Kor 11 vers 27 (HS)
in inspanning en moeite, vaak in nachten zonder slaap, in honger en dorst, vaak in vasten, in koude en naaktheid.


Ik zie het vasten dus als onderdeel van het Christen zijn.

Groet.

Majiem
Mineur
Mineur
Berichten: 157
Lid geworden op: 01 apr 2014 08:35

Re: Vasten?

Berichtdoor Majiem » 02 jun 2014 19:23

ik denk dat xsidd gelijk heeft. Jezus leek er ook vanuit te gaan dat Zijn volgelingen zouden gaan vasten. Dit zie je ook in de bergrede terug. Loop er niet mee te koop, laat het niet aan iedereen merken. Daarom staat het me ook tegen als mensen op facebook uitgebreid aankondigen dat ze vasten en hoe. Met name in de veertig dagen tijd. Laat dat iets zijn tussen jou en God.

Vasten om het vasten moet je niet doen. Vraag jezelf eerst af waarom je vast.
Ga je boze geesten uitdrijven, is er grote geestelijke nood, zulke zaken.
deep water faith in the shallow end

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vasten?

Berichtdoor xsidd » 02 jun 2014 19:47

@Majiem

Hier heb je een paar teksten hoe je behoort te vasten, zoals de Heere aangeeft!

Matheus 6 vers 16, 17 en 18 (HS)

16 En wanneer u vast, toon dan geen droevig gezicht, zoals de huichelaars. Zij vervormen namelijk hun gezicht, zodat zij door de mensen gezien worden als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u dat zij hun loon al hebben.
17 Maar u, als u vast, zalf dan uw hoofd en was uw gezicht,
18 zodat het door de mensen niet gezien wordt als u vast, maar door uw Vader, Die in het verborgene is; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

En de reden of motief om te gaan vasten, moeten wel zuiver zijn. Zelf ben ik 4 keer mee geweest met de 10daagse vasten, van Herman Boon. En ik ben bevrijd daar van demonen, waarvan Jezus zegd :

Dit geslacht (demonen) gaan niet anders uit dan door bidden en vasten!

Groet.

Anoniem_89

Re: Vasten?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jun 2014 19:52

@boerin, mooi verhaal zeg!
Zo zie je maar weer:)

xsidd schreef: Zelf ben ik 4 keer mee geweest met de 10daagse vasten, van Herman Boon. En ik ben bevrijd daar van demonen, waarvan Jezus zegd :

Dit geslacht (demonen) gaan niet anders uit dan door bidden en vasten!

Groet.


Fijn dat jij er goed uitgekomen bent met Herman Boon.
Al heb ik het idee dat Herman niet meer zo zuiver bezig is..

Mijn neef is als pas bekeerde erheen gegaan en is nogal doorgeslagen m.i.
Daarnaast werkt hij samen met stg. TRIN.
Waar ik zelf totaal niet achter sta. :roll:

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vasten?

Berichtdoor xsidd » 02 jun 2014 20:28

@Anoniem_89

Ik ben er heelhuids uitgekomen ja... Ik twijfel zelf ook sterk aan meneer Boon, maar ik oordeel hem niet.

En ik hou afstand van Trin... En dat doe ik, omdat Amerikaanse pastors banden met TRIN hebben. Zoals Tod Bently, die beweerd dat Gods Geest hem opdroeg om iemand in zijn gezicht te schoppen. Ik geloof daar geen snars van, en hou me verre van hen.

Groet.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vasten?

Berichtdoor Teus » 02 jun 2014 21:05

xsidd schreef:@Anoniem_89

Ik twijfel zelf ook sterk aan meneer Boon, maar ik oordeel hem niet.


Kun je dit uitleggen? wat bedoel je hiermee te zeggen?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Vasten?

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jun 2014 22:25

xsidd schreef:@Anoniem_89

Ik ben er heelhuids uitgekomen ja... Ik twijfel zelf ook sterk aan meneer Boon, maar ik oordeel hem niet.

En ik hou afstand van Trin... En dat doe ik, omdat Amerikaanse pastors banden met TRIN hebben. Zoals Tod Bently, die beweerd dat Gods Geest hem opdroeg om iemand in zijn gezicht te schoppen. Ik geloof daar geen snars van, en hou me verre van hen.

Groet.


Mooi om te horen dat je onderzoek gedaan hebt.
Er zijn mensen die er heilig in geloven om datgene over Todd Bentle als iets van God zien inderdaad.
Had ook nog diverse video's op m'n Youtubekanaal staan over TRIN en andere pastors uit de VS.


Ik mag inderdaad ook niet over Herman oordelen.
Maar ik mag neem ik aan wel zeggen wat er niet klopt aan bv. TRIN.
Dat noem ik gewoon men voor het verkeerde waarschuwen.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vasten?

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 09:37

@Anoniem_89

Persoonlijk geloof ik dat de waarheid over iemand, hoger geacht moet worden , dan het oordeel wat er uit kan voortkomen.

Voorbeeld : Je weet dat er een valse leraar aktief is, en je wil anderen waarschuwen voor hem of haar. Dan word je genoodzaakt om de waarheid over die valse leraar te vertellen. Alleen als je dan zegd kijk uit, hij of zij is een valse leraar, dan oordeel je ook.


Zou ik iemand, als valse leraar of lerares zien, en ik zou anderen waarschuwen, en diegene is echt een Kind van God, heb ik een probleem. Ik heb dan laster verspreid, en geoordeeld.

Dus mijn conclusie is, dat ik heel voorzichtig moet zijn in deze dingen, voordat ik mezelf een oordeel op mijn hals haal, omdat ik iemand oordeel terwijl diegene goed doet.

Mvg.

P.s Excuus dat ik ben afgeweken van het topic.
Laatst gewijzigd door xsidd op 03 jun 2014 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Vasten?

Berichtdoor xsidd » 03 jun 2014 09:48

@Teus

Je haalt een stuk aan, wat ik schreef, en vraagdt dan aan Anoniem_89 om antwoord ;)

Ik neem aan dat je de vraag aan mij wil stellen....

Zullen we dan een nieuw topic openen? want het antwoord over meneer Boon ligt niet in lijn met dit topic over vasten mijns inziens.

Hartelijke groet.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vasten?

Berichtdoor Teus » 03 jun 2014 20:55

xsidd schreef:@Teus

Je haalt een stuk aan, wat ik schreef, en vraagdt dan aan Anoniem_89 om antwoord ;)

Ik neem aan dat je de vraag aan mij wil stellen....

Zullen we dan een nieuw topic openen? want het antwoord over meneer Boon ligt niet in lijn met dit topic over vasten mijns inziens.

Hartelijke groet.

Ik dacht het niet, ik reageerde op hetgeen jij aan Anoniem schreef. maakt niet uit ook.

@xsidd, ik denk niet dat we er een topic aan moeten wijden.
Ik wacht op hele andere topic's maar helaas.
Over mijnheer Boon zelf mag ik niets zeggen maar zijn gedrag en daden mogen jij en ik gerust veroordelen als deze fout zijn.
Nu bedoel ik jou persoonlijk niet hoor maar men zegt zo vaak zichzelf vleiend 'daar mag ik niet over oordelen" Ik proef vaak een beetje van...ja..nee...daar zeg ik niets van.
We hebben de taak om iemands wandaden te veroordelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten