Hemelvaartsdag

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Hemelvaartsdag

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 10:42

Aankomende donderdag (29 mei) is het Hemelvaartsdag: de dag waarop we gedenken dat Jezus is opgevaren naar de hemel, naar God de Vader, veertig dagen na Zijn opstanding. Hoe is uw beleving van Hemelvaartsdag?

Anoniem_89

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 17:46

Spreeuw schreef:Aankomende donderdag (29 mei) is het Hemelvaartsdag: de dag waarop we gedenken dat Jezus is opgevaren naar de hemel, naar God de Vader, veertig dagen na Zijn opstanding. Hoe is uw beleving van Hemelvaartsdag?

Maakt u soms onderdeel uit van de geheime dienst der refokerken?
Wat een gerichte vragen :mrgreen:

Faramir

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Faramir » 26 mei 2014 18:34

Ik denk dat ik die dag maar eens ga beginnen met heerlijk uitslapen en als het mooi weer is lekker BBQ'en 's avonds. Kan me er nu al op verheugen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 19:04

Faramir schreef:Ik denk dat ik die dag maar eens ga beginnen met heerlijk uitslapen en als het mooi weer is lekker BBQ'en 's avonds. Kan me er nu al op verheugen.


Wordt er geen kerkdienst gehouden in uw gemeente?

Anoniem_89

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 19:08

In mijn gemeente niet.
Is dan ook een kleine gemeente.
Verder sta ik niet zo stil bij Hemelvaartsdag...

Faramir

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Faramir » 26 mei 2014 19:09

Zeg maar je tegen u.

Kerkdiensten worden er voor zover ik weet nooit gehouden maar in mijn parochie staan zo te zien een stuk of 7 vieringen op stapel waarvan er 1 in mijn locatie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 19:21

Faramir schreef:Zeg maar je tegen u.

Kerkdiensten worden er voor zover ik weet nooit gehouden maar in mijn parochie staan zo te zien een stuk of 7 vieringen op stapel waarvan er 1 in mijn locatie.


Maar je gaat op Hemelvaartsdag dus niet naar die viering in jouw locatie?

Faramir

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Faramir » 26 mei 2014 19:23

Dat is om 10.00 en ik denk niet dat ik dan al lekker uitgeslapen ben. Tenzij ik dus bij toeval vroeg mijn bedje uitval ben ik niet in de kerk te vinden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4607
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Spreeuw » 26 mei 2014 19:26

Faramir schreef:Dat is om 10.00 en ik denk niet dat ik dan al lekker uitgeslapen ben. Tenzij ik dus bij toeval vroeg mijn bedje uitval ben ik niet in de kerk te vinden.


Hoe laat beginnen de vieringen op zondag? Niet later dan 10.00 uur, neem ik aan?
Verzuimt u deze vieringen dan ook?

Faramir

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Faramir » 26 mei 2014 19:29

Spreeuw schreef:Hoe laat beginnen de vieringen op zondag? Niet later dan 10.00 uur, neem ik aan?
Verzuimt u deze vieringen dan ook?

Als er zondags een viering is (het wisselt met de zaterdagavond) dan is dat om 10.00 uur. En ja, ook dan lig ik nog wel eens in mijn bed of ben net wakker en sta onder de douche.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor mona » 28 mei 2014 13:21

Een goede vraag en Bijbels antwoord:

Zondag 18|vraag 49
Wat nut ons de hemelvaart van Christus?

Ten eerste, dat Hij in den hemel voor het aangezicht zijns Vaders onze Voorspreker is.
Ten andere, dat wij ons vlees in den hemel tot een zeker pand hebben, dat Hij, als het Hoofd, ons, zijn lidmaten, ook tot zich zal nemen.
Ten derde, dat Hij ons zijn Geest tot een tegenpand zendt , door Wiens kracht wij zoeken dat daarboven is, waar Christus is, zittende ter rechterhand Gods, en niet dat op de aarde is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor schelpje3 » 28 mei 2014 13:28

Zoals bij ons thuis gezegd werd: Hemelsvaartdag. :D
Het is een mooi rustpunt, halverwege een bijzondere week, op weg naar het Pinksterfeest.
Toen ik kind was, probeerde ik me er nog wel eens onderuit te smoezen, maar nu ik ouder ben realiseer ik me des te meer dat het een Zegen is dat we deze dag nog mogen hebben.
Misschien ook wel een mooi evangelisatie-onderwerp.
Wat betekent deze dag voor een christen? Kennen je collega's de waarde die je aan deze dag hecht?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4539
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor naamloos » 28 mei 2014 13:42

Ik ga naar het Vernieuwingsfestival in Barneveld. Een gereformeerde spreker (jaja) Ron v.d. Spoel, en een concert van Sela.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

MaartenB

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor MaartenB » 28 mei 2014 15:21

Zoals we uit de Bijbel weten werd Jezus 40 dagen na zijn opstanding ten hemel opgenomen:

Na zijn lijden en dood heeft hij hun herhaaldelijk bewezen dat hij leefde; gedurende veertig dagen is hij in hun midden verschenen en sprak hij met hen over het koninkrijk van God…
Hij werd voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. Ze zeiden:


‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

(Hn 1:3, 8-11; NBV)

Kennelijk zinspeelden de twee gematerialiseerde engelen toen al op de gebeurtenis die Paulus zou beschrijven als de Opname, letterlijk de Wegrukking:

Want de Heer zelf zal met een bevelend roepen, met een stem van [de] aartsengel en met een trompet Gods neerdalen vanaf [de] hemel en de doden in [de] Messias zullen eerst opstaan. Daarop zullen wij, de levenden die overblijven, tezamen met hen in wolken worden weggerukt, de Heer tegemoet in de lucht; en zo zullen we altijd met [de] Heer zijn.

(1Th 4:16-17)

Jezus heeft zijn leerlingen nooit enige aanwijzing gegeven om zijn geboorte te gedenken, noch zijn opstanding, noch zijn hemelvaart. Ook buiten de Evangeliën wordt in de overige NT Bijbelboeken dienaangaande niets geboden, zelfs geen enkele indicatie in die richting.

Pasen, Hemelvaartsdag, Pinksteren, Kerstmis, zijn alle vieringen die ontstonden in latere tijden, toen men, zoals Paulus had voorzegd, op ruime schaal verdraaide dingen was gaan spreken (Hn 20:29-30).

De enige gebeurtenis die Jezus zijn volgelingen gebood te gedenken was zijn offerandelijke dood en zelfs met die gebeurtenis, het Avondmaal, werd geen specifieke datum verbonden:

En na brood te hebben genomen, gedankt te hebben, brak hij [het] en gaf [het] hun, zeggend: Dit is mijn lichaam dat ten behoeve van jullie gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker na de maaltijd, terwijl hij zei: Deze beker [betekent] het Nieuwe Verbond in mijn bloed, dat ten behoeve van jullie vergoten wordt.

(Lk 22:19, 20).

En ook alleen het onderhouden van die 'viering' werd door Paulus bevestigd. En ook hij verbond er geen datum aan:

Want ik ontving van de Heer wat ik ook aan jullie doorgaf dat de Heer Jezus in de nacht waarin hij werd overgeleverd een brood nam en na gedankt te hebben [het] brak en zei: Dit is mijn lichaam hetwelk voor jullie [is]; blijft dit doen tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker ná het maaltijd houden, zeggend: Deze beker is het nieuwe Verbond in mijn bloed; blijft dit, zo vaak als jullie drinken, tot mijn gedachtenis doen. Want zo dikwijls als jullie dit brood eten en de beker drinken, maken jullie de dood van de Heer bekend, totdat hij komt.

(1Ko 11:23-26)

Jvslooten

Re: Hemelvaartsdag

Berichtdoor Jvslooten » 28 mei 2014 16:11

Over de Bijbelse invulling van Hemelvaartsdag is de Schrift duidelijk: "En zij aanbaden Hem.." (Luk. 24:52) en "...zij [gingen] naar de bovenzaal en bleven daar (...) allen, eensgezind in bidden en smeken, samen..." (Hand. 1:13-14). Met zo'n van God gegeven voorbeeld in handen verwordt een beroep op Handelingen 20:29-30 natuurlijk maar tot een slap excuus.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten