Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
fri
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 jan 2014 21:16

Orgaandonatie

Berichtdoor fri » 06 mar 2014 13:45

hallo,

misschien is dit onderwerp in het verleden al langs gekomen, maar aangezien ik geen zoekfunctie kon vinden, plaats ik de vraag maar hier:

Hoe denken jullie over orgaandonatie?

Jvslooten

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Jvslooten » 06 mar 2014 14:00

Ik ben voorstander van donatie bij leven, ik ben zelf trouwens ook bloeddonor. Orgaantransplantatie na overlijden sta ik afwijzend tegenover.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor meribel » 06 mar 2014 14:02

Ja ik ben donor.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor ajl » 06 mar 2014 14:52

Jvslooten schreef:Ik ben voorstander van donatie bij leven, ik ben zelf trouwens ook bloeddonor. Orgaantransplantatie na overlijden sta ik afwijzend tegenover.


Waarom bij leven wel en bij overlijden niet?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor rotterdam » 06 mar 2014 15:29

Christus gaf Zijn leven - zouden wij dan geen orgaan doneren aan onze naaste ?

Jvslooten

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Jvslooten » 06 mar 2014 16:01

ajl schreef:Waarom bij leven wel en bij overlijden niet?
Omdat ik niet kan weggeven wat niet van mij is. Ik ben slechts rentmeester, en als mijn Koning terugkomt dan geef ik mijn lichaam terug aan God. Tot die tijd probeer ik te leven naar het bevel van Jezus: tot dienste van God en van mijn naaste. Straks als ik overleden ben dan wordt mijn lichaam gezaaid in vergankelijkheid, en dat is prima zo. Ik hoef ook geen organen van overleden mensen trouwens. Dat zou door sommigen namelijk als hypocrisie kunnen worden opgevat.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor naamloos » 06 mar 2014 16:07

Jvslooten schreef:Omdat ik niet kan weggeven wat niet van mij is.
:-k :-k :-k Ben je bij leven dan wel van jezelf?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Jvslooten » 06 mar 2014 16:15

naamloos schreef: :-k :-k :-k Ben je bij leven dan wel van jezelf?
Nee, ook niet. Mijn lichaam is van de Heere (1 Kor. 6:13), Jezus Christus (1 Kor. 6:15). Mijn lichaam is van de Heilige Geest (1 Kor 6:19); dus niet van mijzelf (1 Kor. 6:19), maar van God (1 Kor. 6:20), omdat Hij mij duur gekocht heeft (1 Kor. 6:20).

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor naamloos » 06 mar 2014 16:31

Jvslooten schreef:Nee, ook niet. Mijn lichaam is van de Heere (1 Kor. 6:13), Jezus Christus (1 Kor. 6:15). Mijn lichaam is van de Heilige Geest (1 Kor 6:19); dus niet van mijzelf (1 Kor. 6:19), maar van God (1 Kor. 6:20), omdat Hij mij duur gekocht heeft (1 Kor. 6:20).
Eens, maar waarom bij leven dan wel voorstander van donatie en na overlijden niet?
Als je bij leven bijv. een nier gedoneerd hebt, kun je die na overlijden toch ook niet terug geven aan God!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Jvslooten » 06 mar 2014 16:44

naamloos schreef:Als je bij leven bijv. een nier gedoneerd hebt, kun je die na overlijden toch ook niet terug geven aan God!
Nee klopt, maar dat hoeft ook niet. Jezus geeft zelf een heel mooi voorbeeld in Matthéüs 25. Het gaat er niet om wat je teruggeeft, het gaat erom hoe je hebt gehandeld met dat wat je is toevertrouwd; in de wetenschap dat het niet van jezelf is, maar van God. In de wetenschap dat het Hem toebehoord en dat Hij er een bestemming voor heeft, die vele malen heerlijker is dan opnieuw deel te zijn van een lichaam des doods.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor mw » 06 mar 2014 17:12

Je bloed is toch ook niet van jezelf?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jvslooten

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Jvslooten » 06 mar 2014 17:16

mw schreef:Je bloed is toch ook niet van jezelf?
Nee, hoezo?

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor mw » 06 mar 2014 17:19

Nou, hierom... :wink:
Omdat ik niet kan weggeven wat niet van mij is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2014 17:36

Dat snap ik ook niet echt. Als je je organen na overlijden afstaat geef je toch net zo min iets weg wat niet van jou is? Zoals met bloed geven of een nier doneren geef je iets weg wat je hebt gekregen, bloed, organen. Dat gaat toch allemaal over goed rentmeesterschap? Je kan een orgaan weggeven, of je nou leeft of niet meer leeft, en als je niet meer leeft heb je er zelf toch niets meer aan?

Ik snap je argumenten niet echt, kan je het toelichten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Pcrtje » 06 mar 2014 18:44

Ik heb even de zoekfunctie voor je gebruikt. Klik hier voor de discussie van 2002, hier voor de discussie van januari 2004, hier voor de discussie van november 2004 en hier voor de discussie uit 2006. Deze laatste is de langste dus daar vind je denk ik de meeste informatie.

In de vragenrubriek is deze vraag ook al eens gesteld. Kijk hier en hier. Ik denk dat je hier wel even zoet mee bent. :)

Mocht je meer inhoudelijke vragen hebben over orgaandonatie dan mag je mij altijd een pb-tje sturen. :)

Laat ik afsluiten met een leuke quote van een Belgische neuroloog.

Er is leven na de dood; en we noemen het orgaandonatie. ;)
- Prof. dr. Steven Laureys
"Een libelle zweeft over het water..."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten