Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2016 14:59

Marnix schreef:Die motivatie snap ik inderdaad nog niet goed. De Bijbel lijkt eerder voor dan tegen orgaandonatie / transplantatie te zijn. Ik zie de tegenargumenten hier ook niet helder terug. Wat zijn precies kort en bondig de Bijbelse argumenten tegen orgaandonatie / transplantatie?

Ik heb hier een link voor je:
http://www.rmu.nu/gewetensbezwaar/orgaa ... seldonatie

ds. Buijs geeft in de vragenrubriek een antwoord, waarvan dit een citaat is:

Uiteraard kende men dit verschijnsel in bijbelse tijd nog niet. Maar dat wil niet zeggen dat het Woord geen algemene aanwijzingen geeft! Een algemene lijn is deze: de Bijbel geeft ons het dubbelgebod van de liefde. Ook ons lichaam is daarin betrokken (Rom. 12:1, 6:13 en 19). Wanneer aan allerlei medische randvoorwaarden is voldaan, mag je het afstaan van organen in het licht van het liefdegebod zien als een vorm van dienstbetoon. Uiteraard moet dan het leven van de donor geen gevaar lopen (ingeval het gaat om organen van gezonde personen).

Zijn er geen grenzen? Zeker wel. Die vorm van transplantatie waarbij de persoonlijkheid van de ontvanger wordt aangetast moeten we afwijzen: eventuele hersentransplantatie alsmede van organen waarin zich geslachtscellen bevinden (eileiders bijv.). Ook zal goed gelet moeten worden op de maatstaf van hersendood en een zuivere vaststelling daarvan. Geef je begrenzingen ook duidelijk op het codicil aan. Wanneer je kiest voor het dragen van een codicil, is het goed je familie daarvan in kennis te stellen.

Samenvattend: bijbels gezien is het binnen bepaalde randvoorwaarden niet ongeoorloofd. Sterker nog: er is zeker het een en ander voor te zeggen. Wat mijns inziens niet zeggen wil, dat we het als een bijbelse verplichting moeten zien. Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
DE VRAAG EN HET ANTWOORD
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 84 gasten