Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2016 18:27

rotterdam schreef:
Dus ? Zijn we het eens ? Geen donor dus dan ook geen rechten als ontvanger ?

Ik begrijp dit gedram niet helemaal? Wat maakt het uit of wij het er over eens zijn?
In de regel willen non-donoren ook geen ontvangers zijn.
En gelukkig hebben wij die vrijheid.
Je mag ook bijvoorbeeld invullen dat je alleen je hoornvlies wilt doneren, of je huid.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 21:09

Maar, stel, jij krijgt iets maar met een nier van iemand kan je prima verder leven, zonder ga je dood of lig je de 1/3e van je verdere dialyseapparaat, dan hoef je dat niet? Dat was zo ongeveer de vraag.

Ik denk trouwens niet dat bijna iedereen die geen donor is, geen donororgaan zou willen als ze die nodig hebben om te overleven of een drastisch verhoogde kwaliteit van leven te krijgen. Veel mensen denken er niet over na voordat ze het zelf nodig hebben of vinden het een eng onderwerp en negeren het daarom. Alleen mensen die heel principieel tegen zijn (en dan ik benieuwd naar hun motivatie) zullen misschien ook tegen orgaandonatie zijn als het hun leven kan redden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 08:43

Marnix schreef:Maar, stel, jij krijgt iets maar met een nier van iemand kan je prima verder leven, zonder ga je dood of lig je de 1/3e van je verdere dialyseapparaat, dan hoef je dat niet? Dat was zo ongeveer de vraag.

Dat weet ik niet, ik sta niet voor die keuze.
De discussie was hier algemeen en spitste zich op de vraag: mogen niet-donoren wel een orgaan ontvangen?
Ik ken enkele principiële niet-donoren en die willen geen orgaan van iemand.
En een nieuw orgaan is lang niet altijd de oplossing, er zijn veel ziektes die (nog) niet te genezen zijn, ook niet met een nieuw orgaan.
Marnix schreef:Ik denk trouwens niet dat bijna iedereen die geen donor is, geen donororgaan zou willen als ze die nodig hebben om te overleven of een drastisch verhoogde kwaliteit van leven te krijgen. Veel mensen denken er niet over na voordat ze het zelf nodig hebben of vinden het een eng onderwerp en negeren het daarom. Alleen mensen die heel principieel tegen zijn (en dan ik benieuwd naar hun motivatie) zullen misschien ook tegen orgaandonatie zijn als het hun leven kan redden.

Veel mensen zouden best wel donor willen zijn, maar stellen het uit. Je wordt met je eigen eindigheid geconfronteerd en dat is best ingrijpend.
Er bestaan ook nog misverstanden.
Ook al heb je je geregistreerd als donor, wil nog niet zeggen dat het gaat lukken.
Je moet onder bepaalde omstandigheden overlijden, bijvoorbeeld in een ziekenhuis.
Niet aan bepaalde aandoeningen lijden, zoals een besmettelijke ziekte, veroorzaakt door een bacterie of virus.
Ik heb het van dichtbij meegemaakt, er was eindelijk een orgaan maar tijdens de operatie ging het ernstig mis en is hij niet meer wakker geworden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 20 apr 2016 12:11

Ik heb het van dichtbij meegemaakt, er was eindelijk een orgaan maar tijdens de operatie ging het ernstig mis en is hij niet meer wakker geworden.


kan aan mij liggen maar dit past niet zo heel erg goed in je rijtje van voorwaarden om een donororgaan te kunnen krijgen.
Overlijden,tijdens de operatie, lijkt me nogal voor de hand liggen dat ze het niet meer doen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 12:58

hans0166 schreef:kan aan mij liggen maar dit past niet zo heel erg goed in je rijtje van voorwaarden om een donororgaan te kunnen krijgen.
Overlijden,tijdens de operatie, lijkt me nogal voor de hand liggen dat ze het niet meer doen.

Dat ligt zeker aan jou want ik heb geen rijtje van voorwaarden.
Ik heb het alleen gehad in zijn algemeenheid, waarom mensen weigeren om donor te zijn of te ontvangen.
Ik zei dit omdat het transplanteren soms ernstig mis kan gaan en dat is heel akelig om mee te maken. Iemand gaat vol goede moed onder narcose, lang op orgaan gewacht, kijkt heel erg uit naar een nieuw leven zonder die beperkingen en bloedt dan dood en wordt niet meer wakker.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 13:30

Nou, dat ligt er een beetje aan he. Als een operatie risicovol is weet je dat van tevoren. Daarnaast gaat het veel vaker goed dan fout, dus dat het fout kan gaan is geen tegenargument. Vooral niet als je zonder die transplantatie het zeker niet redt. Je noemde het zelf eerder "een laatste redmiddel" en dat is het. En dat houdt inderdaad ook risico's met zich mee. Maar nogmaals, als je zonder orgaan het niet gaat overleven ben je blij als die mogelijkheid tot genezing er is, ook al is er geen garantie dat het werkt.

Sowieso, je haalt ook aan dat je onder bepaalde voorwaarden moet overlijden. Dat klopt. Dus of jou donorschap uiteindelijk wat oplevert is de vraag. Maar feit blijft dat als iedereen daarom maar geen donor wordt, er een tekort aan organen is waardoor mensen onnodig sterven en als iedereen donor zou zijn zou dat een hoop levens redden. Ik snap niet zo goed waarom je voorbeelden aanhaalt van hoe het mis kan gaan met de donatie of met de transplantatie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 13:41

Marnix schreef:Ik snap niet zo goed waarom je voorbeelden aanhaalt van hoe het mis kan gaan met de donatie of met de transplantatie.

Dit topic heet ORGAANDONATIE.
Dat betekent dat je het over alles mag hebben omtrent dit onderwerp, niet alleen de positieve, maar ook de negatieve kant van het verhaal.
We hebben niets aan enkel successtory"s.
Marnix schreef:Sowieso, je haalt ook aan dat je onder bepaalde voorwaarden moet overlijden. Dat klopt. Dus of jou donorschap uiteindelijk wat oplevert is de vraag. Maar feit blijft dat als iedereen daarom maar geen donor wordt, er een tekort aan organen is waardoor mensen onnodig sterven en als iedereen donor zou zijn zou dat een hoop levens redden.

Daar ben ik het niet mee eens. Een christen zou onder de wetenschap moeten leven dat ons sterven bepaald is. Wij kunnen zelf niets af of toe doen aan ons leven. Natuurlijk mogen we de middelen die er zijn ter genezing of verlichting aanwenden, dit alles onder het besef dat de behandeling en medicatie gezegend moet worden.

Mijn eventuele donorschap is dus niet bepalend.
Ik vind dat je iemand niet onder druk mag zetten om een codicil in te vullen. Het is geen a sociale misser als je het niet doet.
We moeten oppassen dat het niet die kant op gaat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 13:52

Het gaat niet om successtory's maar dat je dat soort zaken als tegenargument lijkt aan te voeren. Ik denk dat het goed is om over orgaandonatie na te denken en te discussieren. Maar "ik word geen donor want misschien overlijdt iemand wel na transplantatie of zijn mijn organen niet bruikbaar" vind ik geen goed argument om tegen orgaandonatie te zijn. En je moet nadenken over wat je zelf zou willen. Als Jezus zegt dat je anderen moet behandelen zoals je zelf ook behandeld wil worden denk ik dat als je zelf dolblij zou zijn met het orgaan van een ander als je anders sterft, je zelf ook donor zou moeten zijn. Momenteel zijn er veel mensen die een orgaan willen en is er een tekort, gaan er onnodig mensen dood omdat er een tekort aan organen is. Dat staat los van wat je stelt, dat ons leven en sterven bij God bekend is. Wat wij doen heeft wel degelijk invloed op de levens van mensen. Als de barmhartige Samaritaan de zwaargewonde man helpt, redt hij daarmee zijn leven. Zonder zijn hulp was hij gestorven. Wat jij doet is zo ongeveer zeggen: Hij had die man net zo goed kunnen laten liggen, God weet toch al lang wanneer hij gaat sterven. Mijn hulp is niet bepalend. Dat is het wel. Net zoals die gewonde man dood zou gaan zonder hulp en de hulp zijn leven redt, geldt dat ook voor orgaandonatie. Er worden levens mee gered. En zonder organen gaan er mensen dood. Dat God dat weet verandert daar niets aan. Wat je doet is van levensbelang.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 20 apr 2016 14:12

Marnix schreef: Wat wij doen heeft wel degelijk invloed op de levens van mensen. Als de barmhartige Samaritaan de zwaargewonde man helpt, redt hij daarmee zijn leven. Zonder zijn hulp was hij gestorven. Wat jij doet is zo ongeveer zeggen: Hij had die man net zo goed kunnen laten liggen, God weet toch al lang wanneer hij gaat sterven. Mijn hulp is niet bepalend.

Beetje irritant dat je mijn woorden uit verband rukt en gewoon niet goed leest wat ik schrijf.
Ik schreef:
Chaya schreef: Wij kunnen zelf niets af of toe doen aan ons leven. Natuurlijk mogen we de middelen die er zijn ter genezing of verlichting aanwenden, dit alles onder het besef dat de behandeling en medicatie gezegend moet worden.

dus beschuldig jij mij nu onterecht van iets wat ik helemaal niet gezegd heb!

Je weet helemaal niet hoe ik in deze kwestie sta, noch wat ik van dichtbij meemaak of meegemaakt heb.
Een mening over dergelijke kwesties is niet statisch. Soms heb je je standpunt bepaald en moet je dat om reden van iets bijstellen.

Het gaat er niet om hoe wij dat zien of wat wij allemaal kunnen, het gaat erom of de Heere Zijn zegen er aan verbindt.
Voor mij zitten er nog veel kanten aan het verhaal.
In 1998 konden we al lezen dat mensen soms veranderd zijn na een transplantatie. Je plant dus niet simpelweg een orgaan in een lichaam, maar ook eigenschappen van die overleden persoon.
http://www.volkskrant.nl/archief/ander- ... ns~a467376

Daar kun je lacherig over doen, maar ik vind het nogal wat.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2016 15:08

Je spreekt jezelf tegen. Ik zeg: Met meer donors worden er levens gered, zonder hen sterven mensen onnodig. En dan reageer jij met: Daar ben ik het niet mee eens. Een christen zou onder de wetenschap moeten leven dat ons sterven bepaald is. Wij kunnen zelf niets af of toe doen aan ons leven. Natuurlijk mogen we de middelen die er zijn ter genezing of verlichting aanwenden, dit alles onder het besef dat de behandeling en medicatie gezegend moet worden. Mijn eventuele donorschap is dus niet bepalend.

Je gebruikt dat als tegenargument op mijn stelling dat je als donor levens kan redden en er anders mensen onnodig sterven. Wat wil je er dan mee zeggen? Als je vindt dat we de middelen die er ter genezing / verlichting zijn mogen gebruiken, waarom dan de rest van je reactie waarmee je tegen mijn stelling ingaat? En waarom zeg je dan dat je eventuele donorschap niet bepalend is? Dat is het dan dus wel, als we die middelen mogen gebruiken en met orgaandonatie mensenlevens gered kunnen worden? Wat heeft dat te maken met dat God onze levensduur kent?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 20 apr 2016 15:22

In 1998 konden we al lezen dat mensen soms veranderd zijn na een transplantatie. Je plant dus niet simpelweg een orgaan in een lichaam, maar ook eigenschappen van die overleden persoon.
http://www.volkskrant.nl/archief/ander- ... ns~a467376

Daar kun je lacherig over doen, maar ik vind het nogal wat.


ik laat gewoon een christelijk hart conseveren, kan ik er nog lekker op los leven, straks laat ik het inplanten en komt alles goed...
baarlijke nonsens.
Zoals het artikel ook al zegt.. transatlantisch gebeuren... typisch amerikaanse toestanden. God hier God daar en overal, maar als het fout gaat zijn het de russen ( beetje gechargeerd)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 20 apr 2016 17:33

Chaya schreef:Ik begrijp dit gedram niet helemaal? Wat maakt het uit of wij het er over eens zijn?
In de regel willen non-donoren ook geen ontvangers zijn.
En gelukkig hebben wij die vrijheid.
Je mag ook bijvoorbeeld invullen dat je alleen je hoornvlies wilt doneren, of je huid.


Ja ja, flink gesproken hoor Chaya.
Duidelijkheid verschaffen is drammen.

"in de regel" daar koop je niets voor.
Ben je blij met die vrijheid ? Kopen we ook niks voor.
Er is een enorm tekort aan donoren.

Wat is het verschil tussen een stuk huid en een nier ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor rotterdam » 20 apr 2016 17:38

Chaya schreef:In 1998 konden we al lezen dat mensen soms veranderd zijn na een transplantatie. Je plant dus niet simpelweg een orgaan in een lichaam, maar ook eigenschappen van die overleden persoon.
http://www.volkskrant.nl/archief/ander- ... ns~a467376

Daar kun je lacherig over doen, maar ik vind het nogal wat.


Ik moet hier inderdaad om lachen, onbewezen kolder.
De meeste mensen veranderen na een zware operatie.
Of denk je dat de Heere karaktereigenschappen heeft verankerd in lichaamsdelen ?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2016 13:51

rotterdam schreef:Ik moet hier inderdaad om lachen, onbewezen kolder.
De meeste mensen veranderen na een zware operatie.
Of denk je dat de Heere karaktereigenschappen heeft verankerd in lichaamsdelen ?

Dat is het niet!
Jammer dat ik in verband met de privacy geen foto's kan plaatsen van iemand die getransplanteerd is, hoe hij er uit zag vóór en na de trans.
Alleen al hoe het haar veranderd is!
Er zijn ervaringsverhalen bekend van mensen die een andere smaakbeleving kregen, of bij zichzelf iets bemerkten.
Het komt niet bij iedereen voor en ook niet bij elk orgaan, maar je gaat niet voor niets vantevoren door een heel psychologisch traject!

Er is nog steeds niet bekend waar de ziel zich bevindt. En hoe deze zich in het lichaam bevindt en uittreedt na overlijden.
De Bijbel spreekt over de zaken van het hart! We zijn niet een lijf met hersens, we zijn een persoonlijkheid.
Marnix schreef:Je spreekt jezelf tegen. Ik zeg: Met meer donors worden er levens gered, zonder hen sterven mensen onnodig. En dan reageer jij met: Daar ben ik het niet mee eens. Een christen zou onder de wetenschap moeten leven dat ons sterven bepaald is. Wij kunnen zelf niets af of toe doen aan ons leven. Natuurlijk mogen we de middelen die er zijn ter genezing of verlichting aanwenden, dit alles onder het besef dat de behandeling en medicatie gezegend moet worden. Mijn eventuele donorschap is dus niet bepalend.

Je gebruikt dat als tegenargument op mijn stelling dat je als donor levens kan redden en er anders mensen onnodig sterven. Wat wil je er dan mee zeggen? Als je vindt dat we de middelen die er ter genezing / verlichting zijn mogen gebruiken, waarom dan de rest van je reactie waarmee je tegen mijn stelling ingaat? En waarom zeg je dan dat je eventuele donorschap niet bepalend is? Dat is het dan dus wel, als we die middelen mogen gebruiken en met orgaandonatie mensenlevens gered kunnen worden? Wat heeft dat te maken met dat God onze levensduur kent?

Nee ik spreek mezelf niet tegen, maar jij leest me niet goed.
We kunnen alle knapste artsen van de wereld rond ons bed hebben, maar het is God Die bepaalt wanneer je levenseinde is.
Ons aardse leven moet niet ons belangrijkste doel zijn. Veel mensen antwoorden op de vraag: wat is het belangrijkste? Mijn gezondheid.
Terwijl de Bijbel zegt dat er maar één schrede is tussen ons en de dood.

Het gaat erom of je mensen kunt begrijpen die donatie afwijzen, op grond van de Bijbel. Want dat is toch de basis van waaruit wij hier discussiëren? En niet van het gegeven wat mogelijk is en wat niet kan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2016 14:48

Die motivatie snap ik inderdaad nog niet goed. De Bijbel lijkt eerder voor dan tegen orgaandonatie / transplantatie te zijn. Ik zie de tegenargumenten hier ook niet helder terug. Wat zijn precies kort en bondig de Bijbelse argumenten tegen orgaandonatie / transplantatie?

Overigens is het dus niet zo dat eigenschappen van een donor worden meegegeven aan degene die het orgaan ontvangt. Ook niet bij het hart. Het kan wel gebeuren dat door de veranderingen die hersenen op bepaalde vlakken een reset krijgen, anders reageren. Maar dat je de eigenschappen van een donor overneemt, daar is totaal geen bewijs voor. Als het gebeurt is die kans niet zo groot en is het niet te herleiden tot de transplantatie maar komt het omdat de hersenen reageren op het nieuwe orgaan. Niet omdat er genen of dna of op welke andere manier ook er een deel van de persoonlijkheid van de ander naar jouw wordt meegetransplanteerd.
Laatst gewijzigd door Marnix op 21 apr 2016 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten