Orgaandonatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Kvinna » 20 jul 2015 13:30

Cornelius schreef:
Niet mee eens. Lees http://demeningvanevert.blogspot.nl/201 ... natie.html.


Evert heeft niet veel verstand van orgaandonatie. Bijvoorbeeld dat een demente nog een orgaan zou krijgen?! Echt niet.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Cornelius » 25 jul 2015 19:43

Tja, het blijft moeilijk waar je de grens moet trekken: welke behandeling wel en welke niet; dat moet ieder naar eigen geweten beslissen. Maar zelf vind ik met Evert orgaandonatie, kunstorganen en zaken waarvoor aan het genoom is gesleuteld voorbij de (ethische) grens. Weefseltransplantatie en bloedtransfusie vind ik twijfelachtig.
Ik denk echt dat we bewustheid van het unieke karakter van schepselen zijn kwijtgeraakt. Wie heeft er nog moeite met boekjes over pratende dieren, om maar een voorbeeld te noemen? Een uitspraak van een rk-geestelijke die ik ooit las "Als ik dood ben mogen ze m'n lichaam voor mijn part opgerold in de kist stoppen; wat kan mij dat schelen? Ik ben mijn lichaam niet" spreekt ook mij wel aan, maar is niet bijbels; eerder Grieks-filosofisch.
De overmatige aandacht voor het lichamelijke in onze tijd lijkt hiermee in tegenspraak, maar is het niet.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

leashier2
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2016 18:20

Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor leashier2 » 14 apr 2016 15:16

Er kwam iemand in een kerk waar ik op bezoek was vertellen over de voordelen van orgaandonatie. En eigenlijk past dat in het algemene beeld: heel veel mensen, ook Christenen, zeggen dat er alleen maar voordelen zijn aan orgaandonatie. Toch weet ik dat er ook veel mensen zijn die zich registreren als "geen donor". Nu vraag ik mij af: zijn er hier ook mensen die tegen orgaandonatie zijn, en zo ja waarom?

Op grond van de Bijbel is er namelijk wel degelijk het een en ander in te brengen tegen orgaandonatie, zie bijvoorbeeld http://www.jezusdegezalfde.info/wat-zeg ... natie.html Vooral het feit dat een hersendode gewoon een kloppend hart heeft en dus gewoon leeft vind ik zeer belangrijk in deze discussie, want de donor wordt dan pas gedood als zijn hart eruit wordt genomen voor orgaandonatie. Toch zegt God, en iedereen weet dat, "Gij zult niet doden!" Daarnaast heeft Paulus ook het één en ander gezegd over het lichaam als tempel van de Heilige Geest en dat ons lichaam aan Christus toebehoort.

1 Corinthiërs 6:15 Weet gij niet, dat uw lichamen leden van Christus zijn? Zal ik dan de leden van Christus nemen, en maken ze leden ener hoer? Dat zij verre.
1 Corinthiërs 6:19 Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?

Worden de tegenstanders wel genoeg gehoord, zeker nu de regering er steeds vaker over denkt om orgaandonatie te eisen?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2016 16:26

"Gij zult niet doden" gaat niet volgens mij niet over die zaken. Met de huidige medische mogelijkheden kan je een mensenleven vaak heel lang nodeloos "oprekken" maar als er geen hersenactiviteit meer heeft en uiteindelijk wordt besloten de stekker er uit te trekken is dat geen moord of doodslag.

Wat je lichaam als tempel betreft, dat kan nou juist ook een reden zijn om voor orgaandonatie te zijn. Het is niet jouw eigendom maar dat van God. Wat zou God liever hebben, dat je daar iemand mee helpt of dat je dat niet doet? Dat je daar een leven mee redt of niet, terwijl dat je niets extra oplevert? Orgaandonatie is alleen van toepassing als je dood bent of als er totaal geen uitzicht meer is op herstel (en dan nog halen ze niet je organen er uit terwijl je nog leeft)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Cornelius » 14 apr 2016 16:36

Kvinna schreef:Evert heeft niet veel verstand van orgaandonatie. Bijvoorbeeld dat een demente nog een orgaan zou krijgen?! Echt niet.


Of hij er verstand van heeft laat ik in het midden, maar zijn tekst wat beter lezen kan geen kwaad.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 16 apr 2016 20:10

leashier2 schreef:
Op grond van de Bijbel is er namelijk wel degelijk het een en ander in te brengen tegen orgaandonatie,
Worden de tegenstanders wel genoeg gehoord, zeker nu de regering er steeds vaker over denkt om orgaandonatie te eisen?


1) Christes gaf Zijn leven - zouden wij geen orgaan afstaan voor onze naaste ?

2) geen donor - ok maar dan ook zelf geen orgaandonatie accepteren als je het nodig hebt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor Chaya » 18 apr 2016 12:44

leashier2 schreef:Worden de tegenstanders wel genoeg gehoord, zeker nu de regering er steeds vaker over denkt om orgaandonatie te eisen?

Eisen wordt niet gedaan. Misschien dat er een wetsvoorstel komt - net als in België - dat iedereen donor is, tenzij geregistreerd als niet-donor.
Tegenstanders worden zeker gehoord.
rotterdam schreef:geen donor - ok maar dan ook zelf geen orgaandonatie accepteren als je het nodig hebt.

Er zijn mensen die geen donor voor een onbekende willen zijn, maar wel bijvoorbeeld levende donor voor hun familielid of vriend.
Je kunt een stuk van je lever of een nier weggeven, indien geschikt.
Marnix schreef:Wat je lichaam als tempel betreft, dat kan nou juist ook een reden zijn om voor orgaandonatie te zijn. Het is niet jouw eigendom maar dat van God.

De mensen die tegen zijn hebben als argument dat zij voor God willen verschijnen na hun dood, zoals Hij hen gemaakt heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 18 apr 2016 16:21

Dat lijkt me geen sterk argument. Allereerst, hoe zit het dan met al die mensen die zijn verdronken, verbrand, opgegeten door dieren enzovoorts? En denken ze nou echt dat er van die organen veel overblijft in de grond? Als die mensen voor God kunnen verschijnen zal het ook wel lukken met een paar organen minder. We krijgen immers
een nieuw lichaam als we opstaan.

Wat in vergankelijke vorm wordt gezaaid, wordt in onvergankelijke vorm opgewekt, wat onaanzienlijk en zwak is wanneer het wordt gezaaid, wordt met schittering en kracht opgewekt. Er wordt een aards lichaam gezaaid, maar een geestelijk lichaam opgewekt. Wanneer er een aards lichaam is, is er ook een geestelijk lichaam.
(...)
De eerste mens kwam uit de aarde voort en was stoffelijk, de tweede mens is hemels. Ieder stoffelijk mens is als de eerste mens, ieder hemels mens is als de tweede. Zoals we nu de gestalte van de stoffelijke mens hebben, zo zullen we straks de gestalte van de hemelse mens hebben.
Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor hans0166 » 18 apr 2016 16:55

rotterdam schreef:
geen donor - ok maar dan ook zelf geen orgaandonatie accepteren als je het nodig hebt.


en wat dan met de mensen die geen donor kunnen of mogen zijn?
Er wordt niet zoveel aandacht aan gegeven maar dit zijn er honderdduizenden alleen al in NL.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor rotterdam » 19 apr 2016 03:42

hans0166 schreef:
en wat dan met de mensen die geen donor kunnen of mogen zijn?
Er wordt niet zoveel aandacht aan gegeven maar dit zijn er honderdduizenden alleen al in NL.


Indien er gegronde redenen zijn vervalt uiteraard de regel.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 19 apr 2016 03:46

Er zijn mensen die geen donor voor een onbekende willen zijn, maar wel bijvoorbeeld levende donor voor hun familielid of vriend.


Chaya : is ok maar dan zelf ook geen orgaan accepteren van een vreemde.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 07:27

Precies, het is wel goed om daar over na te denken. Ik snap dat het een "eng" onderwerp kan zijn als het gaat om jouw organen. Maar wat als je zelf wat krijgt prima kan overleven maar daarvoor wel afhankelijk bent van het orgaan van iemand anders? Ben je dan nog tegen? Of zou je dan toch wel heel graag dat orgaan van iemand anders hebben? Zo ja, dan moet dat ook iets doen met je eigen keuze, of je donor wil zijn of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2016 13:01

rotterdam schreef:Er zijn mensen die geen donor voor een onbekende willen zijn, maar wel bijvoorbeeld levende donor voor hun familielid of vriend.
Chaya : is ok maar dan zelf ook geen orgaan accepteren van een vreemde.

Meestal willen deze mensen dat ook niet hoor. Onderschat niet de psychische gevolgen van het krijgen en hebben van een nieuw orgaan.
Ook de lichamelijke niet, want een nieuw orgaan betekent niet: zorgeloos en beter. Levenslang medicatie slikken tegen afstoting en nog steeds een beperktere levensverwachting. (vaak)
Het is echt een laatste redmiddel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Orgaandonatie en de Bijbel

Berichtdoor rotterdam » 19 apr 2016 15:24

Chaya schreef:Meestal willen deze mensen dat ook niet hoor. Onderschat niet de psychische gevolgen van het krijgen en hebben van een nieuw orgaan.
Ook de lichamelijke niet, want een nieuw orgaan betekent niet: zorgeloos en beter. Levenslang medicatie slikken tegen afstoting en nog steeds een beperktere levensverwachting. (vaak)
Het is echt een laatste redmiddel.


Dus ? Zijn we het eens ? Geen donor dus dan ook geen rechten als ontvanger ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Orgaandonatie

Berichtdoor Marnix » 19 apr 2016 15:29

Ligt er een beetje aan wat voor voor organen het zijn. Natuurlijk zijn er bijwerkingen maar er zijn heel vele voorbeelden waarbij het de kwaliteit van het leven wel degelijk flink verhoogt... en zelfs zorgt dat iemand in leven blijft. Natuurlijk is het een laatste redmiddel, als het niet via een zware operatie hoeft doe je dat niet.... maar daarom is het zo belangrijk, het gaat dan juist om leven of dood. En als mensen zover zijn gekomen zijn ze vaak maar al te blij met een nieuw orgaan. Daarom moet je bedenken wat jij in zo'n geval zou doen. En daar je keuze of je wel of niet donor wil zijn, baseren. Het zou vreemd zijn als je geen orgaandonor wil zijn maar wel, als het nodig is om in leven te blijven of een slechte kwaliteit van leven te verbeteren, een orgaan van een ander wil hebben. Omdat dat laatste voor velen niet actueel is denken ze er niet over na of maken geen keuze of zijn tegen, maar wat dit betreft geldt wel het principe van Jezus dat je moet handelen naar hoe je wil dat jij behandeld wordt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten