1a2b3c schreef:Nou, ik moet niets hebben van die standenleer van ds. Moerkerken.
Dat snap ik maar zijn principe was exact de zelfde zoals jij er over denkt en zo'n indeling geeft vooraf al herrie.
Moderator: Moderafo's
1a2b3c schreef:Nou, ik moet niets hebben van die standenleer van ds. Moerkerken.
Kindernevendiensten gaven ook een hoop herrie, bij sommige gemeentes nog wel denk ik.benefietdiner schreef:Dat snap ik maar zijn principe was exact de zelfde zoals jij er over denkt en zo'n indeling geeft vooraf al herrie.
Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst. Tenslotte lezen we in Jozua 8, als Jozua een altaar heeft opgericht op de berg Ebal, net na de slag bij Ai: Daarna las hij al de woorden van de wet voor, de zegen en de vloek, in overeenstemming met alles wat in het wetboek geschreven staat. Er was niet één woord van alles wat Mozes geboden had, dat Jozua niet voorlas voor heel de gemeente van Israël, de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde. En weetje, ik vind het ook gewoon heel erg mooi.. al die kinderstemmetjes die af en toe overal boven uit zingen. Dan zullen wíj, Uw volk en de schapen van Uw weide, U voor eeuwig loven; van generatie op generatie zullen wij van Uw roem vertellen!1a2b3c schreef:Ik bedoel veel meer zoiets wat nu al kennen van de kindernevendiensten.
Dat ging over de wet, zie ook Deut. 6: 7 U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.Jvslooten schreef:Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst. Tenslotte lezen we in Jozua 8, als Jozua een altaar heeft opgericht op de berg Ebal, net na de slag bij Ai: Daarna las hij al de woorden van de wet voor, de zegen en de vloek, in overeenstemming met alles wat in het wetboek geschreven staat. Er was niet één woord van alles wat Mozes geboden had, dat Jozua niet voorlas voor heel de gemeente van Israël, de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde. En weetje, ik vind het ook gewoon heel erg mooi.. al die kinderstemmetjes die af en toe overal boven uit zingen. Dan zullen wíj, Uw volk en de schapen van Uw weide, U voor eeuwig loven; van generatie op generatie zullen wij van Uw roem vertellen!
Jvslooten schreef: de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen[/i]. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde.
1a2b3c schreef:Mijn man is ook niet met het geloof opgevoed, ook zo uit de wereld. Bij ons werkte het precies andersom: feit - geloof - gevoel/bevinding.
1a2b3c schreef:"Nieuw" lijkt een lelijk woord in kerken.
Volgens mij bestaat er over de doop een apart topic.mealybug schreef:Maar toen ze Filippus gingen geloven, die hun de goede boodschap bracht van Gods koningschap en de naam van Jezus Christus, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen.
Niets over kinderen.
Nee hoor, we kerkten eerst jaren bij een ultra rechtse kerk. Wat jij afzwakken noemt is meer het rechttrekken van het 'overtollige roomser zijn dan de Paus zelf'.schelpje3 schreef:Is het niet zo dat jij het daardoor anders bent gaan zien?
Dat zie ik wel vaker nl. De aangetrouwde wordt nog "roomser dan de Paus" en de oorspronkelijke gelovige zwakt steeds meer af.
En is die volgorde die jij nu benoemt, de enige? (juiste)
Klopt, niet elke vernieuwing is goed. Net zo goed als niet elke bestaande situatie goed is.schelpje3 schreef:Niet elke vernieuwing is verbetering!
En het slaat nergens op dat je dit beweert, want als we een middeleeuwse kerkdienst, ten tijde van de reformatie zouden bekijken, zie je dat er heel wat veranderd is!
De duur van de kerkdienst, de inrichting daarvan, de liederen die gezongen worden enz.
Jvslooten schreef:Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst
Nee. Bovendien gaat het hier hoogstwaarschijnlijk ook over kinderen, zoals vers 10 duidelijk maakt. De woordkeuze uit het vers wat jij citeert bevestigd dat: ἀνήρ (aner, mannen) en γυνή (gyne, vrouwen).mealybug schreef:Zie je echt niet dat de nadruk van mijn post ligt op de vermelding van het soort mensen?
Jvslooten schreef:Nee. Bovendien gaat het hier hoogstwaarschijnlijk ook over kinderen, zoals vers 10 duidelijk maakt. De woordkeuze uit het vers wat jij citeert bevestigd dat: ἀνήρ (aner, mannen) en γυνή (gyne, vrouwen).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten