Vijfvoudige bediening.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2013 16:58

1a2b3c schreef:Nou, ik moet niets hebben van die standenleer van ds. Moerkerken.

Dat snap ik maar zijn principe was exact de zelfde zoals jij er over denkt en zo'n indeling geeft vooraf al herrie.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 17:04

benefietdiner schreef:Dat snap ik maar zijn principe was exact de zelfde zoals jij er over denkt en zo'n indeling geeft vooraf al herrie.
Kindernevendiensten gaven ook een hoop herrie, bij sommige gemeentes nog wel denk ik.
"Nieuw" lijkt een lelijk woord in kerken. :(

Jvslooten

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Jvslooten » 09 dec 2013 17:07

1a2b3c schreef:Ik bedoel veel meer zoiets wat nu al kennen van de kindernevendiensten.
Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst. Tenslotte lezen we in Jozua 8, als Jozua een altaar heeft opgericht op de berg Ebal, net na de slag bij Ai: Daarna las hij al de woorden van de wet voor, de zegen en de vloek, in overeenstemming met alles wat in het wetboek geschreven staat. Er was niet één woord van alles wat Mozes geboden had, dat Jozua niet voorlas voor heel de gemeente van Israël, de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde. En weetje, ik vind het ook gewoon heel erg mooi.. al die kinderstemmetjes die af en toe overal boven uit zingen. Dan zullen wíj, Uw volk en de schapen van Uw weide, U voor eeuwig loven; van generatie op generatie zullen wij van Uw roem vertellen!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 17:19

Jvslooten schreef:Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst. Tenslotte lezen we in Jozua 8, als Jozua een altaar heeft opgericht op de berg Ebal, net na de slag bij Ai: Daarna las hij al de woorden van de wet voor, de zegen en de vloek, in overeenstemming met alles wat in het wetboek geschreven staat. Er was niet één woord van alles wat Mozes geboden had, dat Jozua niet voorlas voor heel de gemeente van Israël, de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde. En weetje, ik vind het ook gewoon heel erg mooi.. al die kinderstemmetjes die af en toe overal boven uit zingen. Dan zullen wíj, Uw volk en de schapen van Uw weide, U voor eeuwig loven; van generatie op generatie zullen wij van Uw roem vertellen!
Dat ging over de wet, zie ook Deut. 6: 7 U moet ze uw kinderen inprenten en erover spreken, als u in uw huis zit en als u over de weg gaat, als u neerligt en als u opstaat.

Paulus en Petrus zijn er duidelijk in dat niet iedereen hetzelfde voedsel kan verdragen, wat doe je daar dan mee?

Ik zie voornamelijk positieve dingen m.b.t. de kindernevendiensten. Daar is trouwens een apart topic over.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 17:23

Jvslooten schreef: de vrouwen, de kleine kinderen en de vreemdelingen[/i]. Blijkbaar was het niet nodig dat Jozua een kindernevendienst organiseerde.


Maar toen ze Filippus gingen geloven, die hun de goede boodschap bracht van Gods koningschap en de naam van Jezus Christus, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen.

Niets over kinderen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2013 17:24

1a2b3c schreef:Mijn man is ook niet met het geloof opgevoed, ook zo uit de wereld. Bij ons werkte het precies andersom: feit - geloof - gevoel/bevinding.

Is het niet zo dat jij het daardoor anders bent gaan zien? :?
Dat zie ik wel vaker nl. De aangetrouwde wordt nog "roomser dan de Paus" en de oorspronkelijke gelovige zwakt steeds meer af.
En is die volgorde die jij nu benoemt, de enige? (juiste)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2013 17:26

1a2b3c schreef:"Nieuw" lijkt een lelijk woord in kerken. :(

Niet elke vernieuwing is verbetering!
En het slaat nergens op dat je dit beweert, want als we een middeleeuwse kerkdienst, ten tijde van de reformatie zouden bekijken, zie je dat er heel wat veranderd is!
De duur van de kerkdienst, de inrichting daarvan, de liederen die gezongen worden enz.

Jvslooten

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Jvslooten » 09 dec 2013 17:34

mealybug schreef:Maar toen ze Filippus gingen geloven, die hun de goede boodschap bracht van Gods koningschap en de naam van Jezus Christus, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen.

Niets over kinderen.
Volgens mij bestaat er over de doop een apart topic.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 17:37

schelpje3 schreef:Is het niet zo dat jij het daardoor anders bent gaan zien?
Dat zie ik wel vaker nl. De aangetrouwde wordt nog "roomser dan de Paus" en de oorspronkelijke gelovige zwakt steeds meer af.
En is die volgorde die jij nu benoemt, de enige? (juiste)
Nee hoor, we kerkten eerst jaren bij een ultra rechtse kerk. Wat jij afzwakken noemt is meer het rechttrekken van het 'overtollige roomser zijn dan de Paus zelf'.
schelpje3 schreef:Niet elke vernieuwing is verbetering!
En het slaat nergens op dat je dit beweert, want als we een middeleeuwse kerkdienst, ten tijde van de reformatie zouden bekijken, zie je dat er heel wat veranderd is!
De duur van de kerkdienst, de inrichting daarvan, de liederen die gezongen worden enz.
Klopt, niet elke vernieuwing is goed. Net zo goed als niet elke bestaande situatie goed is.
Verder zeg ik toch niet dat er sinds de middeleeuwen nooit wat is verandert, alleen dat veranderingen doorgaans een hoop herrie opleveren.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 17:51

''Maar toen ze Filippus gingen geloven, die hun de goede boodschap bracht van Gods koningschap en de naam van Jezus Christus, lieten ze zich dopen, mannen zowel als vrouwen.''

Niets over kinderen.Volgens mij bestaat er over de doop een apart topic.
Zie je echt niet dat de nadruk van mijn post ligt op de vermelding van het soort mensen?

Bambi

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Bambi » 09 dec 2013 17:55

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 17:59

Ja, en daaronder valt ook kindernevendienst .

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Boerin » 09 dec 2013 18:00

Jvslooten schreef:Ik sta er bijzonder sceptisch tegenover. Ik heb té vaak gezien hoe kinderen onder het mom van hele goede bedoelingen doodmiddel van kindernevendiensten naar de rand van de gemeente werden gewerkt, om in de pubertijd gekomen er maar helemaal mee te stoppen. De kinderen horen in het midden van de gemeente, niet in de nevendienst

Serieus? Ik heb het in Canada wel gezien, daar hadden ze gezinsdiensten die helemaal op de kinderen gericht waren, omdat de ouders ook door de week nog diensten hadden, compleet met poppenkast. Dat was wel leuk, maar die saaie diensten die helemaal gericht zijn op ouderen en waar er continu geirriteerd pssst wordt geroepen en ze stil moeten zitten, daar neem ik die van mij niet mee naartoe, asjeblieft. Dan hebben ze veel meer aan een goede kinderdienst.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Jvslooten » 09 dec 2013 18:04

mealybug schreef:Zie je echt niet dat de nadruk van mijn post ligt op de vermelding van het soort mensen?
Nee. Bovendien gaat het hier hoogstwaarschijnlijk ook over kinderen, zoals vers 10 duidelijk maakt. De woordkeuze uit het vers wat jij citeert bevestigd dat: ἀνήρ (aner, mannen) en γυνή (gyne, vrouwen).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor mealybug » 09 dec 2013 18:20

Jvslooten schreef:Nee. Bovendien gaat het hier hoogstwaarschijnlijk ook over kinderen, zoals vers 10 duidelijk maakt. De woordkeuze uit het vers wat jij citeert bevestigd dat: ἀνήρ (aner, mannen) en γυνή (gyne, vrouwen).

en dus geen ''paidia'' (kinderen)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten