Vijfvoudige bediening.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 08 dec 2013 13:50

Ef. 4:11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars.
Hier zijn we wel een beetje ver van afgedwaald, lees ook 1 Kor.14. Ik denk niet dat we persé een kopie van 1 Kor. 14 hoeven te maken, ik geloof in een bepaalde mate van vrijheid.
Maar zoals bij ons doorgaans de diensten verlopen, moet een dominee zo'n beetje alles tegelijk zijn. En waar ik ook moeite mee heb is dat in de kerk alles door elkaar zit.
Gelukkig hebben heel wat kerken tegenwoordig kindernevendiensten, maar verder zit alles bij elkaar. Ik denk dat we verschillende 'afdelingen' moeten hebben
Mensen die Jezus nog niet hebben aangenomen als hun persoonlijke Verlosser en Heer horen naar een evangelisatie-dienst te gaan.
Mensen die net tot geloof zijn gekomen hebben melk nodig, zij kunnen de vaste spijs nog niet verdragen.
Maar nu is het zo dat mensen die Jezus nog niet kennen zware kost als b.v. 'de uitverkiezing' voorgeschoteld krijgen, dat leren ze al op catechisatie.
Er lijkt totaal geen oog te zijn voor waar de mensen geestelijk gezien staan. (zowel, dan wordt er 10 min aan hen besteed, maar vervolgens wordt dat weer teniet gedaan door de dogmatiek voor 'de gevorderden') Ik heb altijd horen stellen dat er een evenwichtige prediking gebracht moet worden. Wet, genade, leer ....
Dat klinkt wel aardig, maar neem een weegschaal en leg aan beide kanten evenveel gewicht in de schaal. Het gevolg is dat er niets gebeurt.
(Ik chargeer nu natuurlijk, want gelukkig blijkt wel degelijk dat er nog dingen gebeuren.)
Iemand die Jezus nog niet kent heeft geen evenwichtige preek nodig, maar puur het evangelie en geen dogmatiek.
En degenen die al lang aan de vaste spijs toe zijn krijgen steeds dingen te horen die ze al lang beleefd hebben.
Nou kan dat laatste natuurlijk geen kwaad, maar echt gevoed worden ze daardoor niet.
Het hoort zo te zijn dat predikers zichzelf 'overbodig' preken doordat hun leerlingen zelf leraars worden Heb.5:12.
Dan heb je ook niet van die grote gemeentes, zodat we veel beter gemeente kunnen zijn zoals het m.i. bedoelt is 1 Kor. 14.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor Teus » 08 dec 2013 16:23

Nu ben ik niet zo voor kerken maar ik geloof wel dat God een dominee kan gebruiken door een preek te houden voor mensen die vast voedsel nodig hebben en tevens heel veel in kan zitten voor melk behoeftigen.
Bij God is alles mogelijk natuurlijk.
Zou het niet een automatisch gegenereerd probleem zijn doordat we al niet goed bezig zijn door kerken te stichten? We moeten ons in allerlei bochten wringen om het goed proberen te doen doordat we verkeerd begonnen zijn?
De leerstof op Catechisatie is niet zoals God het wil maar er zijn wel verschillende moeilijkheids-graden, ik bedoel de kleinere kinderen krijgen eenvoudiger les als de wat ouderen.

De "elk wat wils" onder de wedergeborenen zal toch het beste openbaar komen op huisgemeentes die God gewild heeft. Daar zou veel meer saamhorigheid aanwezig zijn.Wellicht eens gehoord van een geestelijke moeder of vader.
Ik heb een geestelijke moeder, een zeer veel onderwezen kind van God, 35 jaar lang. Die ontstaan in huisgemeentes, mensen die God de kennis geeft om behoeftigen te onderwijzen. je kunt het ook niet verwachten in een kerk, dan wordt je kerkenraad net zo groot als het aantal gemeente leden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor alexander91 » 08 dec 2013 20:24

Interessant topic! Een paar gedachtes die bij mij opkomen als ik je post zo lees:

1) "Hij heeft ...gegeven", zo begint je quote uit Ef 4:11. Ik denk hierbij dat we dus moeten zorgen dat mensen hun roeping of gave dienen te benutten. En daar kan een kerkorde steunend bij zijn, maar ook wel beperkend. Ik denk dat elke gemeente daar tegenaan loopt, want vaak is het niet de kerk als instituut die de weg zit, maar de gekozen oudsten van de gemeente.
2) Als ik naar mijn gemeente kijk, dan zie ik als eerste de dominee, die als herder en leraar optreedt, en vervolgens gemeenteleden die ook lering geven (ouderlingen, maar ook leiders van bv kindernevendiensten zoals je noemt). Tenslotte zijn er gemeenteleden die zich inzetten voor lokale evangelisatie, gemeenteleden die mensen opvangen die nieuw zijn in de kerk, en als mensen de roeping voelen, kunnen ze ook gesteund worden om evangelisatiewerk elders te verrichten. Aan apostelen en profeten schort het misschien :P. Wat moet ik me bij dergelijk werk voorstellen? Ik heb er wel gedachtes over, maar weet het niet zeker.
3) Een splitsing van diensten lijkt mij niet goed. De ervaring die ik heb is van een gemeente die in de ochtend een laagdrempelige dienst deed, en in de middag een meer traditionele. Resultaat was dat de laagdrempelige dienst de norm werd. Misschien hebben anderen betere ervaringen hiermee.
Ik denk dat in een dienst iedereen een korreltje mee moet kunnen pikken, en iedereen gezamenlijk bij elkaar moet zijn. Juist persoonlijk contact tussen de gelovigen en niet-gelovigen is goed. En we moeten voorkomen dat evangeliesatiediensten aai over de bol diensten worden waarin
4) Ik denk dat als christenen voor/tijdens/na de diensten meer oog voor nieuwkomers of randkerkelijken zouden hebben, dat al heel wat problemen opgelost zouden worden. Kleinere gemeentes zouden hier een goede oplossing voor zijn. Als het geloof iets persoonlijks is, dan is een kerk van 1000 man toch wat groot en iets te collectief.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor meribel » 09 dec 2013 11:11

@1a2b3c
Interessant idee!
Maar dan tegelijk denk ik, het is ook goed momenten de hebben waar je wel allemaal samen bent, zoals nu in een zondagse dienst, en als je dan al die groepen uit elkaar gaat halen dan mis je weer dan samenzijn,
Ik denk belangrijk is dat je niet alleen op zondag een gemeente bent maar ook doordeweeks, en in de bijeenkomsten dan daar krijg je je melk of juist vaste spijs, ( catechesatie, verenigingen, bijbelkringen, vrouwen of mannenverenigingen of geheel andere dingen ) want dan zit je met mensen op hetzelde level.
En dan zondag in de dienst samen zingen en lofprijzen, en de preek, ja die is de ene keer wat meer voor jeugd andere keer voor ouderen die al heel lang geloven.

Het is gewoon de best mogelijke manier denk ik, het staat ver van hoe het in de bijbelse tijd was maar dat was ook een andere tijd en cultuur. Maar erover blijven nadenken en misschien veranderen is wel goed vind ik,

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2013 11:20

Dit verwijt: Er lijkt totaal geen oog te zijn voor waar de mensen geestelijk gezien staan. (zowel, dan wordt er 10 min aan hen besteed, maar vervolgens wordt dat weer teniet gedaan door de dogmatiek voor 'de gevorderden') Ik heb altijd horen stellen dat er een evenwichtige prediking gebracht moet worden. Wet, genade, leer ....

hoor ik vaker en dat is gewoon niet waar. Er zullen best wel kerken zo te werk gaan, maar dat is een uitvergroot cliché.
Ik ken zoveel predikanten die zo liefdevol en nodigend zijn, zo eenvoudig preken, dat zelfs het kleinste kind in de kerk erdoor aangesproken wordt.
Bovendien moeten we een "scheiding" maken tussen de zondagse erediensten en het werk doordeweeks!
Dominee doet huis- en ziekenbezoeken, ouderen bezoek, meditaties in verpleeg- en verzorgingshuizen, catechisatie voor de jongeren. Sommige van hen werken mee aan de vragenrubriek alhier, of spreken op avonden belegd door verschillende verenigingen zoals Helpende Handen bijv.

De taak van een predikant van een gemiddelde gemeente is veelomvattend!
@1a2b3c: je schrijft dat je moeite hebt dat alles door elkaar zit. Dacht je nu echt dat in de schare, die op de Heere Jezus afkwam, alleen volwassenen stonden? Hij zegende de kinderen!
Als de Heere iemand midden uit de wereld krachtdadig roept, dacht je dat Hij dan zo iemand laat dolen?
Ik hoor regelmatig dat God mensen bekeert in Islamitische landen. En dat is zo gevaarlijk, dat het hun leven kan kosten. Dus de kerkdiensten zijn clandestien. Toch weten ze de voorganger en diens kerk te vinden!
Denk nooit te klein van de Heere. Hij heeft ons niet nodig, met eerbied gezegd. Wij mogen soms als gebrekkige wegwijzer fungeren. Dat kan ook middels dit forum zijn!
Spreek daarom altijd goed van de Heere!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 14:29

alexander91 schreef:Aan apostelen en profeten schort het misschien . Wat moet ik me bij dergelijk werk voorstellen? Ik heb er wel gedachtes over, maar weet het niet zeker.
Ik denk dat er best wel overlap is in de bedieningen van apostelen, profeten, evangelisten, herders en leraars.

Apostelen volgens Wiki: van het Griekse woord ἀπόστολος, apóstolos "gezondene". Iemand die gezonden wordt om een boodschap over te brengen.
1 Kor.4 spreekt over de laatste apostelen, m.i. met betrekking tot ooggetuigen zijn, en het uit de eerste hand ontvangen hebben van het woord.
En ook dat het evangelie gebouwd is op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is Ef. 2:20.
Over tekenen en wonderen die wel of niet opgehouden zijn met de dood van de twaalven en Paulus, daar wordt nogal verschillend over gedacht.
Ik denk niet dat dat veel met onze kerkdiensten te maken heeft, dus dat laat ik maar rusten. Maar er worden nog wel steeds mensen gezonden om de boodschap te brengen, apóstolos: gezondene!

Profeten: Dat is niet alleen profeteren over toekomende dingen maar: 1 Kor. 14: 3 Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost.
Op. 19: 10 Je moet God aanbidden. Want getuigen van Jezus is profeteren.

Verder vind ik het samenzijn ook erg belangrijk, maar ik denk dan meer aan een dienst van zingen (wat Meribel ook al zei) en gebed: en spreek onder elkaar met psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, en zing voor de Heere en loof Hem in uw hart Ef.5:19.
De preek daar verschillen we denk ik van mening over, hoewel ik besef dat het ook niet zo zwart-wit ingevuld kan worden.
Ik denk dat we er naar moeten streven dat iedereen krijgt wat hij nodig heeft, en daarvoor moeten we splitsen.

Voor de traditionelen onder ons: T. Boston hield 's morgens een preek voor de onbekeerden en 's middags voor de bekeerden. (of andersom, dat weet ik niet meer)

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 14:31

schelpje3 schreef:Dit verwijt: Er lijkt totaal geen oog te zijn voor waar de mensen geestelijk gezien staan. (zowel, dan wordt er 10 min aan hen besteed, maar vervolgens wordt dat weer teniet gedaan door de dogmatiek voor 'de gevorderden') Ik heb altijd horen stellen dat er een evenwichtige prediking gebracht moet worden. Wet, genade, leer ....

hoor ik vaker en dat is gewoon niet waar. Er zullen best wel kerken zo te werk gaan, maar dat is een uitvergroot cliché.
Ik ken zoveel predikanten die zo liefdevol en nodigend zijn, zo eenvoudig preken, dat zelfs het kleinste kind in de kerk erdoor aangesproken wordt.
Omdat jij het niet herkent is het niet waar en een cliché als er veel mensen zijn die het anders meemaken?
Met hetzelfde 'recht' kan ik dat andersom zeggen, maar dat zal ik niet doen want ik ken lang niet alle gemeentes.
Dat heeft verder niets met 'liefdevol' te maken. Zelfs niet met 'eenvoudig' want je kunt op een eenvoudige manier de zware kost uitleggen aan baby's in geloof.
Net zoiets als een baby's stamppot voeren, daar worden ze ziek van. 1 Kor. 3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.
schelpje3 schreef:Bovendien moeten we een "scheiding" maken tussen de zondagse erediensten en het werk doordeweeks!
Dominee doet huis- en ziekenbezoeken, ouderen bezoek, meditaties in verpleeg- en verzorgingshuizen, catechisatie voor de jongeren. Sommige van hen werken mee aan de vragenrubriek alhier, of spreken op avonden belegd door verschillende verenigingen zoals Helpende Handen bijv.

De taak van een predikant van een gemiddelde gemeente is veelomvattend!
Tja, daar gaat het juist om. Dat is niet volgens Ef. 4:11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars.
schelpje3 schreef:@1a2b3c: je schrijft dat je moeite hebt dat alles door elkaar zit. Dacht je nu echt dat in de schare, die op de Heere Jezus afkwam, alleen volwassenen stonden? Hij zegende de kinderen!
Als de Heere iemand midden uit de wereld krachtdadig roept, dacht je dat Hij dan zo iemand laat dolen?
Ik hoor regelmatig dat God mensen bekeert in Islamitische landen. En dat is zo gevaarlijk, dat het hun leven kan kosten. Dus de kerkdiensten zijn clandestien. Toch weten ze de voorganger en diens kerk te vinden!
Denk nooit te klein van de Heere. Hij heeft ons niet nodig, met eerbied gezegd. Wij mogen soms als gebrekkige wegwijzer fungeren. Dat kan ook middels dit forum zijn!
Spreek daarom altijd goed van de Heere!
1. Altijd goed van de Heere spreken is hier niet aan de orde, niemand die dat ontkent en hier verkeerde dingen van de Heere spreekt.
2. Dat God ons niet nodig heeft is ook niet aan de orde omdat we in Zijn Woord kunnen vinden dat het Zijn wil is door ons heen te werken. (al kan Hij natuurlijk ook een uitzondering maken en rechtstreeks Zelf werken)
3. Wat ik verder van Jezus lees is dat Hij helemaal niet evenwichtig sprak, het hing er maar net van af tegen wie Hij het had.
De farizeeërs kregen er flink van langs, tegen hoeren en tollenaren sprak Hij weer heel anders, en zoals je zelf ook opmerkt kregen de kinderen weer een andere behandeling.
Kortom, iedereen kreeg wat hij nodig had. Verder vind ik dat je de situatie waarin Jezus sprak niet kunt vergelijken met onze kerkdiensten, en ook niet met -wat de gemeente hoort te zijn- de samenkomsten van gelovigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2013 15:05

1a2b3c schreef:Omdat jij het niet herkent is het niet waar en een cliché als er veel mensen zijn die het anders meemaken?
Met hetzelfde 'recht' kan ik dat andersom zeggen, maar dat zal ik niet doen want ik ken lang niet alle gemeentes.
Dat heeft verder niets met 'liefdevol' te maken. Zelfs niet met 'eenvoudig' want je kunt op een eenvoudige manier de zware kost uitleggen aan baby's in geloof.
Net zoiets als een baby's stamppot voeren, daar worden ze ziek van. 1 Kor. 3:2 Ik heb u met melk gevoed en niet met vast voedsel, want u kon dat nog niet verdragen; ja, u kunt dat ook nu nog niet.
Tja, daar gaat het juist om. Dat is niet volgens Ef. 4:11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars.
1. Altijd goed van de Heere spreken is hier niet aan de orde, niemand die dat ontkent en hier verkeerde dingen van de Heere spreekt.
2. Dat God ons niet nodig heeft is ook niet aan de orde omdat we in Zijn Woord kunnen vinden dat het Zijn wil is door ons heen te werken. (al kan Hij natuurlijk ook een uitzondering maken en rechtstreeks Zelf werken)
3. Wat ik verder van Jezus lees is dat Hij helemaal niet evenwichtig sprak, het hing er maar net van af tegen wie Hij het had.
De farizeeërs kregen er flink van langs, tegen hoeren en tollenaren sprak Hij weer heel anders, en zoals je zelf ook opmerkt kregen de kinderen weer een andere behandeling.
Kortom, iedereen kreeg wat hij nodig had. Verder vind ik dat je de situatie waarin Jezus sprak niet kunt vergelijken met onze kerkdiensten, en ook niet met -wat de gemeente hoort te zijn- de samenkomsten van gelovigen.

Het kan een argument zijn om kindernevendiensten in te voeren. Dat is echter een ander topicsonderwerp.
We kunnen de eerste christengemeenten niet vergelijken met onze huidige kerken, net zomin als de tijd van de rondwandeling van de Heere Jezus op aarde.

Je zegt wel een interessant iets, nl. dat de Heere Jezus niet tegen iedereen op dezelfde liefdevolle toon preekte!
Volgens jou krijgt nu niet ieder wat hij nodig heeft dus?

Zoals de moorman uitleg vroeg, kan een asielzoeker dat ook nu. Als hij tijdens de kerkdienst iets niet begrijpt, wat best vaak voorkomt, krijgt hij soms direct uitleg van iemand naast hem, dan wel na de kerkdienst. Hij wordt uitgenodigd voor een kopje koffie (evt een maaltijd) bij een gemeentelid thuis.
De hedendaagse bevindelijke predikanten staan met hun beide voeten in de Hollandse klei.
Een goed voorbeeld was ds. Kieviet, toen hij werd stilgehouden door een jonge verslaggever
hier is de link voor wie het nog niet gezien heeft http://www.cip.nl/artikel/31194/Op-de-k ... ee-Kieviet

Spreekt deze man onduidelijk? Moeilijke taal? Is hij ontoegankelijk? Zo spreekt hij tijdens de diensten ook hoor, weet ik.

Eigenlijk is het wet en evangelie. En dat in verstaanbare taal. Aan deze eis voldoen verreweg de meeste predikanten, ook de bevindelijke.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 15:26

schelpje3 schreef:Je zegt wel een interessant iets, nl. dat de Heere Jezus niet tegen iedereen op dezelfde liefdevolle toon preekte!
Volgens jou krijgt nu niet ieder wat hij nodig heeft dus?
Inderdaad! Voorbeeld: waarom moeten mensen die Jezus nog niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Heer weten van de uitverkiezing, onmacht, onwil e.d.
Je de vragenrubriek er maar op na te kijken om de uitwerking daarvan te zien. (niet de bedoeling om hier te gaan discussiëren over 'hoe God een mens bekeerd')
Net zoiets als een stamppot-maaltijd voor kinderen die nog niet eens geboren zijn.

Van de Korintiërs die geestelijk niet of nauwelijks gegroeid waren zei Paulus: N.B.V. "Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde".
H.S. niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
Er is veel meer te brengen dan alleen dat (hoe belangrijk ook) we horen hem daar niets zeggen over Zijn opstandingskracht, wat dat voor ons betekent.
Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit. Rom. 8: 34

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor alexander91 » 09 dec 2013 16:05

Ten eerste is de preciese uitwerking van dergelijke onderwerpen als onwil en onmacht niet te peilen. Dat mensen erop afknappen is geen sterke reden (ik zeg dus niet dat je dat als reden geeft), want we weten dat niet alles wat gezaaid wordt, ook geoogst zal worden. M.a.w. er zal denk ik geen methode zijn waarbij je een 100% bekeringsgarantie hebt (voor zover we dus in dergelijke termen mogen spreken). Veel mensen die moeite hadden met de uitverkiezing of hoe deze gebracht werd, zijn wel sterk gegroeid in hun geloof en Bijbelkennis.

Ten tweede, waar ligt precies de grens. Uiteindelijk zal er een zeker grijs gebied zijn. Om Christus als persoonlijke Verlosser aan te bieden, is het volgens mij nodig om uit te leggen waarom en waarvan we persoonlijk verlost moeten worden. Deze vraag zal wel openblijven denk ik, omdat het heel erg smaakgebonden is. Maar het is zeker zo dat er een bepaald onderscheid is tussen welke zaken meer voor de gevorderden zijn en welke meer voor de beginners of onbekenden. En moeten we hierbij in de Bijbel nagaan welk onderdeel van het geloof werd verteld tegen wie? Er zullen genoeg teksten zijn waarmee een lijst te maken is, maar is dat de juiste methode?

Ten derde, wat me opvalt uit de teksten waar je naar verwijst is dat de geloofsgroei behoorlijk gelijkmatig opging. Heel de Korinthe-gemeente was nog in groep 1 terwijl andere gemeentes al in groep 3 of 4 zaten (om maar even te vergelijken). Kunnen we hier lering uit trekken? Als de gemeentes groeiende waren (dat veronderstel ik), dan zitten er altijd mensen uit groep 1 tussen. Over een speciale behandeling van hen wordt geen woord gerept (voor zover ik weet). Of werd het niveau gepeild op het niveau van de oudsten?
Als we gaan spiegelen met de eerste gemeentes, dan lijkt dit me een relevant punt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2013 16:16

1a2b3c schreef:Inderdaad! Voorbeeld: waarom moeten mensen die Jezus nog niet kennen als hun persoonlijke Verlosser en Heer weten van de uitverkiezing, onmacht, onwil e.d.
Je de vragenrubriek er maar op na te kijken om de uitwerking daarvan te zien. (niet de bedoeling om hier te gaan discussiëren over 'hoe God een mens bekeerd')

Van de Korintiërs die geestelijk niet of nauwelijks gegroeid waren zei Paulus: N.B.V. "Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde".
H.S. niets anders onder u te weten dan Jezus Christus, en Die gekruisigd.
Er is veel meer te brengen dan alleen dat (hoe belangrijk ook) we horen hem daar niets zeggen over Zijn opstandingskracht, wat dat voor ons betekent.
Die gestorven is, ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook aan de rechterhand van God is, Die ook voor ons pleit. Rom. 8: 34

Ik lees nogal wat negativiteit w.b.t. de prediking in de bevindelijke kerken, tenminste, daar gaan we maar van uit dat dit de mensen zijn die hun vragen stellen in de rubriek.
Je moet niet vergeten dat dit allerlei mensen zijn en we kennen de achtergrond van hen niet. Bij sommige vragen denk ik wel eens: is dit nu oprecht of gewoon "zoeken of porren"?
Als je elke week een kerkdienst bezoekt, hoor je echt wel of je jezelf tot dat Volk mag rekenen en ook dat de uitverkiezing zeer ruim is.
Het ligt nooit aan God of iemand verloren gaat, altijd aan de mens zelf. En ook niet aan de predikers, zij zijn de wegwijzers. Maar onze blinde ogen en dove oren moeten geopend worden, DAAR gaat het om.
Ik heb zelf een man die uit een heidens gezin komt, dus was zo'n zuigeling.
Als er iemand dus een voorbeeld heeft, ben ik dat wel!
En wat? Hij hongert naar de bevindelijke prediking. In onze kerken is er nu een opkomende generatie predikanten, die nogal evangelisch prediken. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar het is meer Jezus dan Christus.
En als we dan uit de kerk komen is hij degene die zegt: het leek wel een zondagsschooldienst.
Heel in begin moest hij soms wennen aan bepaalde uitspraken, (tale Kanäans) maar na enig uitleg begreep hij dat volkomen.
Het is dus een misvatting dat elke buitenstaander/heiden op lagereschoolniveau toegesproken moet worden. In onze kerk zitten regelmatig ook asielzoekers en ondanks het taalprobleem (we hebben wel Engelse Bijbels) begrijpen ze zeer wel wat er bedoeld wordt.


Zoals jij het stelt, zijn zoekenden beter af in een vrijzinniger gemeente?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor benefietdiner » 09 dec 2013 16:29

@1a2b3c Er is een predikant Ds. M. Moerkerken die met het zelfde idee kwam en schreef een boek met de titel ‘standen in het genadeleven’. Sam Zwemer schreef er een bezinning op http://www.gergemterneuzen.nl/documente ... -%20v2.pdf
Alleen dat boek al gaf veel verdeeldheid laat staan dat je in een denominatie verschillende afdelingen zou maken pffff.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 16:44

benefietdiner schreef:@1a2b3c Er is een predikant Ds. M. Moerkerken die met het zelfde idee kwam en schreef een boek met de titel ‘standen in het genadeleven’. Sam Zwemer schreef er een bezinning op http://www.gergemterneuzen.nl/documente ... -%20v2.pdf
Alleen dat boek al gaf veel verdeeldheid laat staan dat je in een denominatie verschillende afdelingen zou maken pffff.
Nou, ik moet niets hebben van die standenleer van ds. Moerkerken.

Ik bedoel veel meer zoiets wat nu al kennen van de kindernevendiensten.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 16:50

schelpje3 schreef:Ik heb zelf een man die uit een heidens gezin komt, dus was zo'n zuigeling.
Als er iemand dus een voorbeeld heeft, ben ik dat wel! En wat? Hij hongert naar de bevindelijke prediking.
Mijn man is ook niet met het geloof opgevoed, ook zo uit de wereld. Bij ons werkte het precies andersom: feit - geloof - gevoel/bevinding.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Vijfvoudige bediening.

Berichtdoor 1a2b3c » 09 dec 2013 16:57

alexander91 schreef:Ten eerste is de preciese uitwerking van dergelijke onderwerpen als onwil en onmacht niet te peilen. Dat mensen erop afknappen is geen sterke reden (ik zeg dus niet dat je dat als reden geeft), want we weten dat niet alles wat gezaaid wordt, ook geoogst zal worden. M.a.w. er zal denk ik geen methode zijn waarbij je een 100% bekeringsgarantie hebt (voor zover we dus in dergelijke termen mogen spreken). Veel mensen die moeite hadden met de uitverkiezing of hoe deze gebracht werd, zijn wel sterk gegroeid in hun geloof en Bijbelkennis.
Ik lees in de Bijbel dat allereerst het evangelie verkondigt moet worden, geen dogmatiek. Mar. 16: 15 Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen.
Het lijkt me goed dat te gehoorzamen, en als mensen niet willen blijkt dat vanzelf.
alexander91 schreef:Ten tweede, waar ligt precies de grens. Uiteindelijk zal er een zeker grijs gebied zijn. Om Christus als persoonlijke Verlosser aan te bieden, is het volgens mij nodig om uit te leggen waarom en waarvan we persoonlijk verlost moeten worden. Deze vraag zal wel openblijven denk ik, omdat het heel erg smaakgebonden is. Maar het is zeker zo dat er een bepaald onderscheid is tussen welke zaken meer voor de gevorderden zijn en welke meer voor de beginners of onbekenden. En moeten we hierbij in de Bijbel nagaan welk onderdeel van het geloof werd verteld tegen wie? Er zullen genoeg teksten zijn waarmee een lijst te maken is, maar is dat de juiste methode?
Ik zei ook al dat ik besef dat het niet zwart-wit ingevuld kan worden.
alexander91 schreef:Ten derde, wat me opvalt uit de teksten waar je naar verwijst is dat de geloofsgroei behoorlijk gelijkmatig opging. Heel de Korinthe-gemeente was nog in groep 1 terwijl andere gemeentes al in groep 3 of 4 zaten (om maar even te vergelijken). Kunnen we hier lering uit trekken? Als de gemeentes groeiende waren (dat veronderstel ik), dan zitten er altijd mensen uit groep 1 tussen. Over een speciale behandeling van hen wordt geen woord gerept (voor zover ik weet). Of werd het niveau gepeild op het niveau van de oudsten?
Als we gaan spiegelen met de eerste gemeentes, dan lijkt dit me een relevant punt.
Bij ons is het helemaal niet vanzelfsprekend dat de gemeente uit enkel gelovigen bestaan, terwijl in de tijd van de Bijbel de gelovigen samenkwamen. (normaal gesproken, 1 Kor.14:23 houdt ook rekening met buitenstaanders: Als nu de hele gemeente samen zou komen, en allen spraken in andere talen, en er kwamen niet-ingewijden of ongelovigen binnen, zouden zij dan niet zeggen dat u buiten zinnen bent? )
Inderdaad lijkt de groei in de verschillende gemeentes best gelijkmatig te gaan, misschien omdat ze gewoon kregen wat ze nodig hadden?
De taak van een 'herder' is te zorgen dat de schapen krijgen wat ze nodig hebben. Lijkt me dat het zijn verantwoordelijkheid is dat mensen het onderwijs krijgen wat bij hun geloofs-niveau past.
Laatst gewijzigd door 1a2b3c op 09 dec 2013 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten