Citaten - plaats voor discussie

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor rotterdam » 18 nov 2013 12:22

Rozijn schreef:"Het kan toch niet zo zijn dat er steeds vollere avondmaalstafels zouden zijn en steeds legere weekdiensten? Dan klopt er toch iets niet?"
Ds. van Aalst in de afgelopen "Saambinder" (Voor niet ingewijden: dat is het landelijke kerkblad van de Ger.Gem.)


Waarom zou dit niet kloppen ?

Jvslooten

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 12:27

Rozijn schreef:"Het kan toch niet zo zijn dat er steeds vollere avondmaalstafels zouden zijn en steeds legere weekdiensten? Dan klopt er toch iets niet?"
Ds. van Aalst in de afgelopen "Saambinder" (Voor niet ingewijden: dat is het landelijke kerkblad van de Ger.Gem.)
rotterdam schreef:Waarom zou dit niet kloppen ?

Omdat de begeerte om het avondmaal met Hem te vieren gepaard gaat met een begeerte om Zijn woord te horen. Want Uw woord is zeer gelouterd, Uw dienaar heeft het lief.

Jvslooten

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 12:28

Maar goed we kunnen het ook omdraaien: volle weekdiensten en een lege Tafel klopt ook van geen kant.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor rotterdam » 18 nov 2013 12:37

Jvslooten schreef:Maar goed we kunnen het ook omdraaien: volle weekdiensten en een lege Tafel klopt ook van geen kant.


Dank u - Jvslooten - dat bedoelde ik ook - dus klopt het citaat niet

Jvslooten

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 12:42

Jvslooten schreef:Maar goed we kunnen het ook omdraaien: volle weekdiensten en een lege Tafel klopt ook van geen kant.
rotterdam schreef:Dank u - Jvslooten - dat bedoelde ik ook - dus klopt het citaat niet
Ik zei ook.. volgens mij zit er best een grote kern van waarheid in. Dat betekend niet dat er ook en andere kant is.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Rozijn » 18 nov 2013 13:15

Hier dan een extra topic, zodat mensen kunnen reageren op citaten.

Het citaat van ds. van Aals wordt bestreden. Ik heb het echter met instemming gepost.
"Het kan toch niet zo zijn dat er steeds vollere avondmaalstafels zouden zijn en steeds legere weekdiensten? Dan klopt er toch iets niet?"


Waarom ik het hier mee eens ben:
Als de avondmaalstafel voller wordt (en dat is in zichzelf iets moois!) dan zullen de avondmaalgangers of al naar de weekdiensten gekomen zijn of ze zullen nu toch zeker komen. Als de Heere in je leven komt, dan is er toch ook honger naar Zijn Woord?

Maar wat zie ik, bijvoorbeeld in onze eigen gemeente. Mensen gaan aan het avondmaal, maar de weekdiensten laten ze structureel schieten.
Daarvoor kunnen veel redenen zijn. Ik had vroeger ook een avondopleiding die samen viel met de vaste avond voor de weekdienst, tot mijn spijt.
Maar, dat zijn uitzonderingen... In de regel ga je toch naar de kerk als er kerk is?

En volgens mij zit daar de pijn van ds. Van Aalst. Mensen getuigen van zichzelf dat zij de Heere kennen (en daarover valt geen oordeel te geven, dat komt enkel de Heere toe) maar in hun daden blijkt geen honger naar het gepredikte Woord.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor learsi » 18 nov 2013 21:26

De geest is wel gewillig maar het vlees is zwak.

En dat mag geen excuus worden voor weg te blijven onder de Woordverkondiging.

Ondergetekende is ook niet altijd onder de verkondiging.

Ben de laatste jaren zelfs niet naar dank en bidstond voor gewas en arbeid geweest.

Niet goed te praten, hoewel er legitieme redenen kunnen zijn.

h.g.
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor learsi » 18 nov 2013 21:32

Jvslooten schreef:Maar goed we kunnen het ook omdraaien: volle weekdiensten en een lege Tafel klopt ook van geen kant.


Volle kerken wil niet zeggen dat er velen "in Zijn Naam geloven"(Joh.1:12)

Mijn oma en mijn moeder zijn nooit aan het avondmaal geweest.

Je zou jezelf eens een ..........

Kan ook aan een bepaalde prediking liggen........

h.g.
Learsi

Jvslooten

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 21:43

learsi schreef:Volle kerken wil niet zeggen dat er velen "in Zijn Naam geloven"(Joh.1:12)

Nee dat is waar.. maar dat is niet iets om ons bij neer te leggen! Iedereen die nog onbekeerd voortleeft is er een te te veel hoor.. God roept iedereen.

learsi schreef:Mijn oma en mijn moeder zijn nooit aan het avondmaal geweest.

Je zou jezelf eens een ..........

Kan ook aan een bepaalde prediking liggen........

En dat is ook waar, en tegelijkertijd verschrikkelijk jammer, dat ware gelovigen zich genoodzaakt zien om af te blijven 'om de mensen'.. En dat terwijl de oproep van Christus zo ontzettend ruim is, dwingend bijna: eet, drink, doe dit tot mijn gedachtenis.. Ik ben zo blij dat ik over drie weken voor de derde maal het avondmaal aan Zijn tafel mag komen vieren.. zou het echt niet meer kunnen missen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Marnix » 26 nov 2013 13:58

Rozijn schreef:Waarom ik het hier mee eens ben:
Als de avondmaalstafel voller wordt (en dat is in zichzelf iets moois!) dan zullen de avondmaalgangers of al naar de weekdiensten gekomen zijn of ze zullen nu toch zeker komen. Als de Heere in je leven komt, dan is er toch ook honger naar Zijn Woord?

Maar wat zie ik, bijvoorbeeld in onze eigen gemeente. Mensen gaan aan het avondmaal, maar de weekdiensten laten ze structureel schieten.
Daarvoor kunnen veel redenen zijn. Ik had vroeger ook een avondopleiding die samen viel met de vaste avond voor de weekdienst, tot mijn spijt.
Maar, dat zijn uitzonderingen... In de regel ga je toch naar de kerk als er kerk is?

En volgens mij zit daar de pijn van ds. Van Aalst. Mensen getuigen van zichzelf dat zij de Heere kennen (en daarover valt geen oordeel te geven, dat komt enkel de Heere toe) maar in hun daden blijkt geen honger naar het gepredikte Woord.


Op zich zit er wat in in wat je zegt. Wel heb ik een aantal kanttekeningen:

1. De tweede dienst is geen Bijbels iets. Het is later ingesteld, rond de tijd van de reformatie, omdat er toen weinig kennis van de Bijbel was. Daarom werd er een leerdienst vanuit de catechismus gehouden.

2. Op zich zegt het bezoek van de tweede dienst niet gelijk wat over het geloof van mensen. Tijd wordt voor mijn gevoel steeds schaarser en de zondag is ook bedoeld als rustdag. Zie ook hierboven over het ontstaan van de tweede dienst. Ik ken genoeg mensen die 1x gaan op een zondag en die echt wel oprechte gelovigen zijn.

3. Aansluitend op bovenstaande zou het goed zijn om de middagdiensten eens te evalueren en mogelijk anders in te vullen. Ik merk zelf dat het vaak sterk gaat om consumeren (honger naar het Woord) terwijl we in de Bijbel zien dat het ook veel meer een samenzijn is waarbij men samen bidt, samen eet. De nadruk mag denk ik wel meer komen te liggen op "de gemeenschap der heiligen" ipv alleen op "de dienst des Woords". Het zou me niet verbazen als dat ook zorgt voor meer bezoek in de middagdienst, nu is het 2x het zelfde en hebben mensen na 1 goede preek in hun drukke leven vaak wel genoeg stof tot nadenken, zitten ze voor hun gevoel dan "vol".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Kvinna » 26 nov 2013 14:04

Het gaat niet over de middagdiensten, maar over weekdiensten.
Verder zegt Rozijn het goed: ds. ziet dat mensen naar het Avondmaal komen (en daarmee te kennen geven kind van God te zijn) maar de weekdiensten over te slaan. Hij kan dat niet rijmen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor schelpje3 » 26 nov 2013 14:04

Marnix schreef:
Op zich zit er wat in in wat je zegt. Wel heb ik een aantal kanttekeningen:

1. De tweede dienst is geen Bijbels iets. Het is later ingesteld, rond de tijd van de reformatie, omdat er toen weinig kennis van de Bijbel was. Daarom werd er een leerdienst vanuit de catechismus gehouden.

2. Op zich zegt het bezoek van de tweede dienst niet gelijk wat over het geloof van mensen. Tijd wordt voor mijn gevoel steeds schaarser en de zondag is ook bedoeld als rustdag. Zie ook hierboven over het ontstaan van de tweede dienst. Ik ken genoeg mensen die 1x gaan op een zondag en die echt wel oprechte gelovigen zijn.

3. Aansluitend op bovenstaande zou het goed zijn om de middagdiensten eens te evalueren en mogelijk anders in te vullen. Ik merk zelf dat het vaak sterk gaat om consumeren (honger naar het Woord) terwijl we in de Bijbel zien dat het ook veel meer een samenzijn is waarbij men samen bidt, samen eet. De nadruk mag denk ik wel meer komen te liggen op "de gemeenschap der heiligen" ipv alleen op "de dienst des Woords". Het zou me niet verbazen als dat ook zorgt voor meer bezoek in de middagdienst, nu is het 2x het zelfde en hebben mensen na 1 goede preek in hun drukke leven vaak wel genoeg stof tot nadenken, zitten ze voor hun gevoel dan "vol".

1. Dat maakt helemaal niet uit, nu is de goede gewoonte 2 x per zondag een dienst (vroeger 3 x)
En dan mag je niet ongeoorloofd verzuimen. Zoveel moeite is het toch niet?
Tweemaal anderhalf uur (inkl reistijd in de meeste gevallen) maakt 3 op 24 uur.

2. Het zegt wel veel over het geloof van de mensen. Want als je niet kunt zeggen: één dag in Uw Huis is mij meer dan 1000 waar ik U ontbeer, dan is het maar een zwak en vrijblijvend iets kennelijk.
Bovendien, als je van de goede gewoonte uitgaat dat er smorgens een vrije stof wordt behandeld en smiddags de catechismus (of andersom) mis je dat dus.

3. En die voorbereiding is er niet voor niets. Die duurt niet slechts 1 dienst, met het voorlezen van het formulier, maar gedurende die hele week vóór die avondmaalszondag.

Zoals Rozijn zegt, hongerend naar het Woord, soms zou je uren willen blijven zitten, onder sommige preken.
In onze gemeente is geen doordeweekse dienst, anders zou ik zeker gaan.
Ik kerk wel eens elders, doordeweeks.

Jvslooten

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Jvslooten » 26 nov 2013 14:08

Marnix schreef:1. De tweede dienst is geen Bijbels iets. Het is later ingesteld, rond de tijd van de reformatie, omdat er toen weinig kennis van de Bijbel was. Daarom werd er een leerdienst vanuit de catechismus gehouden.
Een beetje RK-kerk hield 13 diensten per week.. en er zijn er nog genoeg te vinden die het nog steeds doen. De vroeg christelijke kerk kwam ook minstens 7x per week bij elkaar, en die hadden geen werkweken van vijf keer acht uurtjes hoor.. en daar waren mensen bij met werkweken van zeven keer veertien uur of langer. Over druk gesproken!

Jvslooten

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Jvslooten » 26 nov 2013 14:13

schelpje3 schreef:Zoals Rozijn zegt, hongerend naar het Woord, soms zou je uren willen blijven zitten, onder sommige preken.
In onze gemeente is geen doordeweekse dienst, anders zou ik zeker gaan.
Ik kerk wel eens elders, doordeweeks.

Wij hebben alleen verspreid over de winter circa zes weekdiensten, en de woensdag voor het avondmaal (dus vier keer per jaar) een bidstond voor de belijdende leden. Vooral de bidstonden vind ik fijn.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Rozijn » 26 nov 2013 14:17

Het is volgens mij een kwestie van prioriteiten stellen...
@Marnix: Ik denk dat je maar ten dele gelijk hebt dat mensen tegenwoordig meer kennis hebben dan vroeger.
Vroeger was er minder kennis voorhanden, nu zit alles onder de knopjes van je smartfoon/tablet/laptop.
Maar zit er ook meer kennis in het hoofd? Ik geloof daar helemaal niets van.

En voor een evenwichtig geloof is het van het grootste belang dat je kennis hebt. (Nee, kennis an sich maakt niet zalig.) Maar wie geen kennis heeft van de Bijbel en de leer van de Bijbel, laat zich gemakkelijk meevoeren in allerlei wind van leer.
Juist daarom is ooit ook de catechismuspreek ingevoerd. Om een breed scala van Bijbelse onderwerpen onder de aandacht te brengen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten