Citaten - plaats voor discussie

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 14:07

Marnix schreef:Verder is je vraag trouwens goed: Als de zondag er voor God is en de rest van de week voor jezelf klopt er absoluut iets niet. Net als wanneer je in de voorbereidingsweek opeens heel erg bezig gaat met het geloof en normaal niet. We moeten dagelijks met Hem leven, niet alleen op zondag. Daarin ben ik het helemaal met je eens. Maar in de praktijk weet ik ook dat dat soms moeilijk is, dat we ons soms zo laten opslokken door de drukte van de week, de hectiek van ons Hollandse stresscultuurtje met overvolle agenda's.

Mee eens.
hoewel ik de week van voorbereiding en de voorbereidingsdienst in de week voorafgaand aan het HA erg waardevol vind, geeft het feitelijk een verkeerd signaal af.
Als je in de week voor sinterklaas braaf bent geweest mag je je schoen zetten, of iets in die trant...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Bambi

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Bambi » 27 nov 2013 14:09

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 14:12

Bambi schreef:Helemaal mee eens.
Toen vorig jaar een oom van mij overleed, vroeg mijn vader aan een andere broer, of hij wist of mijn oom "goed weg" was.
Hij kreeg toen als antwoord: "Nou, hij ging door de weeks nooit naar de kerk, dus ik weet het niet".

Ik snap zulke gedachten gangen niet.
Want als je bekeerd bent, hoor je met God te wandelen en Hem in alles van je leven te betrekken en te horen wat Hij daarover tegen je zegt.
Als je alleen maar in de kerk de stem van God hoort, klopt er volgens mij ook iets niet.

Ook als je oom wél naar die dienst was gegaan was het uiteindelijk tussen hem en God geweest.
Niemand kan daarover oordelen. Niemand mag daarover oordelen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor schelpje3 » 27 nov 2013 14:17

Bambi schreef:Helemaal mee eens.
Toen vorig jaar een oom van mij overleed, vroeg mijn vader aan een andere broer, of hij wist of mijn oom "goed weg" was.
Hij kreeg toen als antwoord: "Nou, hij ging door de weeks nooit naar de kerk, dus ik weet het niet".

Ik snap zulke gedachten gangen niet.
Want als je bekeerd bent, hoor je met God te wandelen en Hem in alles van je leven te betrekken en te horen wat Hij daarover tegen je zegt.
Als je alleen maar in de kerk de stem van God hoort, klopt er volgens mij ook iets niet.

Als we het puur menselijk bekijken, snap ik zo'n vraag en antwoord wel. Als iemand "goed heen" (wellicht verschil van dialect?) is, weet Gods Volk daarvan.
Er wordt dan een Koningskind begraven.
En dat kan iemand zijn die veracht is door de mensen, niet in de plaatselijke kerk komt (altijd vanwege bijzondere omstandigheden, dat wel).
Bij gerede twijfel, laat dominee "hem liggen" zoals dat heet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 14:45

Mee eens, als het goed is weet men daarvan... maar beoordeelt men dat niet op basis van de hoeveelheid bezochte (doordeweekse) diensten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7923
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2013 14:53

Marnix schreef:Mee eens, als het goed is weet men daarvan... maar beoordeelt men dat niet op basis van de hoeveelheid bezochte (doordeweekse) diensten.

En dan nog: ik geloof dat de moordenaar aan het kruis ook familie achterliet die zo hun twijfels hadden bij zijn definitieve bestemming...
Het oordeel is aan Hem, niet aan ons.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor marin » 27 nov 2013 15:30

In onze gemeente is het eerste uur s’ morgens om 10:00 uur een Bijbelbespreking waar in groepen het onderwerp dat uit een lesboekje die een Bijbelsonderwerp binnen een kwartaal ter discussie wordt besproken, zeer leerzaam, daar komt bij dat in elk land waar je op het moment bent aan hetzelfde onderwerp deel kunt nemen, het mooie van dit is dat voor elke dag van de week het Bijbelsonderwerp kunt invullen en overdenken en in de bespreking met elkaar kunt leren en bemoedigen.

De kleine kinderen en jeugd hebben eigen groepen naar leeftijd met hun eigen lesboekje en onderwerpen om te leren met Gods Woord om te gaan en elkaar te bevragen.

Het tweede uur is rond 11:00 de eredienst zoals gewoonlijk en na de dienst een gezellig samenzijn onder het genot van koffie of fris drinken en een hapje.

De drive in dit alles is natuurlijk om de Here Jezus beter te leren kennen en door Hem gevormd te worden en voorbereidt te zijn op Zijn wederkomst.

Zijn Woord in ons moeten in daden worden omgezet naar God toe maar zeker naar onze medemens.

Dus op de morgen vinden de geestelijke activiteiten plaats en de middag voor ontspanning en gezelligheid in groeps- of in familie verband.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Jvslooten

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Jvslooten » 27 nov 2013 16:22

Marnix schreef:Mee eens, als het goed is weet men daarvan... maar beoordeelt men dat niet op basis van de hoeveelheid bezochte (doordeweekse) diensten.

Nee dat klopt, maar met het wel of niet bezoeken van de kerkdiensten geef je wel een signaal af.. bovendien, óók het trouw bezoeken van de diensten is een vorm van Zijn Naam belijden bij de mensen. En zegt Jezus Zelf niet: Over weinig bent u trouw geweest, over veel zal Ik u stellen; ga in, in de vreugde van uw Heer?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2013 17:01

Klopt, maar we moeten wel naar het totaalplaatje kijken. En dan ken ik mensen die 1x naar de kerk gaan en veel trouwer zijn in het geringe dan sommige mensen die structureel twee keer gaan. Daarom moet je als predikant wel voorzichtig zijn met het maken van dit soort statements denk ik.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor marin » 28 nov 2013 12:04

Naar mijn mening is het ook belangrijk als ouders t.o.v. de kinderen de getrouwheid in de wekelijkse diensten te leren en de betrokkenheid met elkaar te delen, het zijn daarom ook hierin leerprocessen.

Het avondmaal is natuurlijk een persoonlijke uitnodiging van Jezus zelf (maaltijd met Hem houden), daar kan je eigenlijk niet onderuit, dat de wekelijkse eredienst minder bezocht wordt kan natuurlijk van heel andere orde zijn een storend element van een broeder of zuster, of een tekort in onderwijzen van de predikant die politieke zaken vermengt met geestelijke zaken etc. terwijl de onderwijzing van de Here Jezus niet aan orde komt.

Maar vergeet niet dat vele zaken en meningen van deze tijd op allerlei gebiedt in de plaats zijn gekomen van geestelijke zaken en het geloofsleven en om daar de middenweg in te bewandelen is vooral voor de jeugd erg moeilijk.
Daarom is naar mijn mening een rechte verkondiging van het woord van God een pre ook aan de jeugd om te leren dat de Here Jezus het middelpunt van het leven en gedachten vormen.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Rozijn » 28 nov 2013 14:11

Marnix schreef:Klopt, maar we moeten wel naar het totaalplaatje kijken. En dan ken ik mensen die 1x naar de kerk gaan en veel trouwer zijn in het geringe dan sommige mensen die structureel twee keer gaan. Daarom moet je als predikant wel voorzichtig zijn met het maken van dit soort statements denk ik.

Ik denk dat je heel voorzichtig moet zijn met het bedenken van redenen waarom je misschien ook wel niet naar een tweede dienst of een weekdienst hoeft te gaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor schelpje3 » 28 nov 2013 14:16

Bij ons wordt er heel vaak gebeden voor mensen die wegens wettige redenen verzuimen, (zoals kinderoppas, ziekte, werken van noodzakelijkheid) en voor mensen die hun plaats leeg laten.
Als je dat dan thuis hoort, zou er toch iets bij je moeten gaan knagen lijkt mij?
De internetkerkdiensten zijn een zegen, zeker waar, maar je mist wel iets.
Als ik vroeger mopperde dat ik alweer naar de kerk moest, zei moeder: kind, je mag. :oops:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Marnix » 28 nov 2013 15:05

Rozijn, ook mee eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Bambi

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor Bambi » 08 feb 2014 22:58

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Citaten - plaats voor discussie

Berichtdoor André-J30 » 12 apr 2014 17:29

schelpje3 schreef:Als ik vroeger mopperde dat ik alweer naar de kerk moest, zei moeder: kind, je mag. :oops:

Ook een uitspraak van onze ouders. Dan was ons "slimme" antwoord: "Dus ik hoef niet?"
En dus zaten we een half uur later, vol onbegrip, toch in de kerk.
Al snap ik nu gelukkig wel wat ze bedoelden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten