Uit het hart gegrepen - korte citaten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Johan100 » 22 okt 2018 20:19

Deze die je als laatste toont heb ik op mijn laptop staan! :)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 22 okt 2018 21:51

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Johan100 » 23 okt 2018 11:45

Martyn Lloyd-Jones

" zodra iemand de liefde van Christus in zijn hart heeft, hoef je hem niet te trainen om te getuigen, hij/zij zal het doen."
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 09 nov 2018 08:05

Citaat:
[Ds Jac Van Dijk heeft als rechtzinnig predikant meerdere gemeenten gediend.
Enige tijd bewoog hij zich aan de uiterste rechterkant van de gereformeerde gezindte.
Later werd dat anders.
Te­leur­stel­lin­gen met mensen speelden daarin een rol.
Van Dijk zei eens: ‘De mensen van vroeger en de leer van nu.’ Menige vrijzinnige stelde in integriteit rechtzinnigen beschaamd.
Van Dijk had ook moeite met het groepsdenken dat helaas grote delen van de gereformeerde gezindte zo­zeer kenmerkt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Van Dijk niet altijd even tactvol was.
Hij was een gemoedsmens en ook een impulsief mens.
Dan moet echter ook worden gezegd dat hij een hekel had aan heilige huisjes en die - ongeacht wat voor hem de prijs persoonlijk was - om­ver schopte.

Zo ging Van Dijk eens voor in een hervormd-gereformeerde evangelisatie.
Deze evan­gelisatie maakte gebruik van het kerkgebouw van de confessioneel georiënteerde hervormde gemeente ter plaatse.
’s Morgens volgden de diensten elkaar snel op.
Terwijl de confessionelen het kerk­­ge­bouw verlieten, stonden de gereformeerde bonders al buiten de kerk te wachten.
Van Dijk is toen de preek als volgt begonnen:
‘’t Scheepke onder Jezus hoede met de kruisvlag hoog in top, neemt als arke van verlossing alle vrome bonders op.’
Dat was, zo zei hij zijn hoorders, het geloof wat hij voordat de dienst begon, bij hen had gezien.
Hij had zich zeer gestoord aan de on­vriendelijke en afstandelijke houding naar anderen.
Vervolgens legde Van Dijk in zijn preek uit dat in de arke van verlossing alleen plaats is voor verloren zondaren.
Zondaren die nog wel kunnen begrijpen dat God aan anderen genade schonk, maar niet kunnen be­grij­pen dat Hij dat aan hen deed.
Ik hoorde dit verhaal vele jaren geleden.
Ik ben mijn zegsman, die zelf bij deze dienst aanwezig was, vergeten te vragen of Van Dijk daarna nog in deze groep mocht voor­gaan.


bron: http://drpdevries.blogspot.com/2013/08/ ... 2.html?m=1
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 24 nov 2018 13:36

MoesTuin schreef:Citaat:
[Ds Jac Van Dijk heeft als rechtzinnig predikant meerdere gemeenten gediend.
Enige tijd bewoog hij zich aan de uiterste rechterkant van de gereformeerde gezindte.
Later werd dat anders.
Te­leur­stel­lin­gen met mensen speelden daarin een rol.
Van Dijk zei eens: ‘De mensen van vroeger en de leer van nu.’ Menige vrijzinnige stelde in integriteit rechtzinnigen beschaamd.
Van Dijk had ook moeite met het groepsdenken dat helaas grote delen van de gereformeerde gezindte zo­zeer kenmerkt.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Van Dijk niet altijd even tactvol was.
Hij was een gemoedsmens en ook een impulsief mens.
Dan moet echter ook worden gezegd dat hij een hekel had aan heilige huisjes en die - ongeacht wat voor hem de prijs persoonlijk was - om­ver schopte.

Zo ging Van Dijk eens voor in een hervormd-gereformeerde evangelisatie.
Deze evan­gelisatie maakte gebruik van het kerkgebouw van de confessioneel georiënteerde hervormde gemeente ter plaatse.
’s Morgens volgden de diensten elkaar snel op.
Terwijl de confessionelen het kerk­­ge­bouw verlieten, stonden de gereformeerde bonders al buiten de kerk te wachten.
Van Dijk is toen de preek als volgt begonnen:
‘’t Scheepke onder Jezus hoede met de kruisvlag hoog in top, neemt als arke van verlossing alle vrome bonders op.’
Dat was, zo zei hij zijn hoorders, het geloof wat hij voordat de dienst begon, bij hen had gezien.
Hij had zich zeer gestoord aan de on­vriendelijke en afstandelijke houding naar anderen.
Vervolgens legde Van Dijk in zijn preek uit dat in de arke van verlossing alleen plaats is voor verloren zondaren.
Zondaren die nog wel kunnen begrijpen dat God aan anderen genade schonk, maar niet kunnen be­grij­pen dat Hij dat aan hen deed.
Ik hoorde dit verhaal vele jaren geleden.
Ik ben mijn zegsman, die zelf bij deze dienst aanwezig was, vergeten te vragen of Van Dijk daarna nog in deze groep mocht voor­gaan.


bron: http://drpdevries.blogspot.com/2013/08/ ... 2.html?m=1



Je zou bijna denken dat ik bij de redacteurs van de rubriek "Dwars" hen inspiratie heb opgedaan...
Maar schitterend om dit breed te delen

https://www.refoweb.nl/dwars/1548/vrome-bonders/

'die vrome bonders' :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor mona » 02 jan 2019 14:19

Ze kwamen bij de koning van Israël en zeiden: Uw dienaar Benhadad zegt: Laat mij toch in leven. En hij zei: Leeft hij dan nog? Hij is mijn broeder… En hij zei: Ga hem halen. Toen ging Benhadad naar hem toe, en Achab liet hem op de wagen klimmen. (1 Koningen 20:32—33)

Lees verder Lukas 18:9—17.

Hoe komt je kind naar je toe als hij iets wil? Doet hij een groot boek open en begint hij te lezen, “Mijn lieve, gewaardeerde en geachte ouders, in de glans van uw ouderlijke weldadigheid…”? Nee, hij zegt, “Papa, mijn kleren zijn versleten, wilt u alstublieft een nieuwe jas voor mij kopen?” Of hij zegt, “Ik zo’n heb honger, laat mij iets eten.”

Dat is de manier waarop we moeten bidden en er is geen gebed wat God aanvaard dan zo’n gebed — regelrecht uit het hart, regelrecht in Gods hart. We missen het doel wanneer we mooie woorden verzamelen. Mooie woorden van de lippen van een arme zondaar? Nette zinnen van een opstandeling? Nee. Er ligt meer zeggingskracht in “Oh God, wees mij zondaar genadig,” dan in alle boeken van vroomheid die bischoppen, aartsbisschoppen en geestelijken ooit samengesteld hebben.

“Uw dienaar Benhadad zegt: Laat mij toch in leven.” Ik voel een verlangen om te stoppen en je te vragen om je hoofd te buigen en dat gebed te bidden, “Oh God, uw dienaar zegt, ik bid U laat mij toch in leven! Doe mij niet weg als de stenen in de akker, laat mij leven. Ik ben dood in zonden en misdaden, maak mij levend, Oh Heere en laat mij leven. En wanneer U komt om de goddelozen op deze aarde te doden, ik bid U, laat mij dan leven. Wanneer U de goddelozen vernietigd en ze wegveegt met de bezem van vernietiging in de bodemloze put, ik bid U, laat mij dan leven.”

Zie je, er is geen woord van verdienste, er is niets wat de mens heeft gedaan. Benhadad noemt zichzelf alleen een dienaar. “Maak mij als één van uw dagloners” (Lukas 15:19). “Uw dienaar Benhadad zegt: Laat mij toch in leven.”

Ter overdenking

Er zijn drie gebeden die geen indruk maken op God. Gebeden om gezien te worden (Mattheüs 6:5), rijk opgevulde gebeden (Mattheüs 6:7) en schijn gebeden (Markus 12:40). Jezus gebood Zijn discipelen om alleen en gericht te bidden (Mattheüs 6:6,9–13). Heb je echt gebeden voor de vergeving van je zonden (Lukas 11:4)?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor mona » 11 jan 2019 21:22

'In a day, when believers seem to be traying to please both the world en the Lord,
there is only one answer:
Deny yourself, take up your cross and follow Him.

- citaat Keith Green-
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 15 mar 2019 20:33

Vacature

Recentelijk zocht een gemeente een goede voorganger.
Ze vonden slechts één persoon geschikt voor deze functie.
Uit onderstaande notities blijken hun bevindingen over de overwogen kandidaten.

NOACH heeft 120 jaar predikervaring, maar geen bekeerlingen.

MOZES stottert; vroegere gemeente meldt dat hij gauw uit zijn slof schiet om onbenullige zaken.

ABRAHAM vertrok naar Egypte toen het moeilijk werd. Schijnt daar problemen met de autoriteiten gekregen te hebben waar hij zich met leugens uit probeerde te redden.

DAVID houdt er een onaanvaardbare moraal op na: was misschien in aanmerking gekomen voor de functie van muziekleider, als hij niet in zonde was gevallen.

SALOMO reputatie voor wijsheid, brengt het alleen niet in de praktijk.

ELIA tegenstrijdig figuur; staat erom bekend niet stressbestendig te zijn.

HOSEA zijn huis is een janboel; hij is gescheiden, en hertrouwd met een prostitué.

JEREMIA te emotioneel; onruststoker; volgens sommigen een onmogelijke lastpost.

AMOS geen training; alleen geschikt als vijgenplukker.

JOHANNES noemt zichzelf Baptist, maar heeft geen tact en loopt erbij als een hippie. Heeft moeite met “eten wat de pot schaft” in een gemeente.

PETRUS erg opvliegend karakter; is erop betrapt dat hij ontkende Christus te kennen.

PAULUS zijn brieven zijn tactloos, te ruw; hij ziet er niet uit en preekt veel te lang.

TIMOTHEÜS is veelbelovend, maar helaas veel te jong.

JEZUS beledigt met zijn preken menig kerklid, vooral bijbelleraars; te controversieel; beledigde zelfs de commissie met zijn kritische vragen.

JUDAS praktisch, gemakkelijk mee samen te werken, kan goed met geld omgaan, zorgt voor de armen.

DE COMMISSIE HEEFT BESLOTEN DAT JUDAS DE GESCHIKTE PERSOON IS VOOR HAAR GEMEENTE !
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2019 23:49

But the gospel doesn't need a coalition devoted to keeping the wrong people out. It needs a family of sinners, saved by grace, committed to tearing down the walls, throwing open the doors, and shouting, "Welcome! There's bread and wine. Come eat with us and talk." This isn't a kingdom for the worthy; it's a kingdom for the hungry. - Rachel Held Evans
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 01 sep 2019 19:43

Als ik zeg: “Ik ben christen”, dan schreeuw ik niet: “Ik leef zonder te zondigen”.
Ik fluister: “Ik was verloren, maar nu ben ik gevonden en heb vergeving ontvangen”.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, spreek ik daar niet over met trots.
Ik belijd dat ik struikel en ik heb Christus nodig als mijn Gids.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, ben ik niet bezig me sterk te maken.
Ik belijd dat ik zwak ben en Zijn kracht nodig heb om door te gaan.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, Poch ik niet van succes. Ik beken dat ik gefaald heb en God nodig heb om mijn puinhoop op te ruimen.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, claim ik niet dat ik perfect ben. Mijn gebreken zijn overduidelijk zichtbaar, maar God gelooft dat ik het waard ben.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, voel ik nog altijd de angel van de pijn. Ik heb mijn deel van hartzeer, daarom roep ik Zijn Naam aan.
Als ik zeg: “Ik ben christen”, dan ben ik niet heiliger dan jij. Ik ben slechts een eenvoudige zondaar, die ondanks alles Gods genade ontving.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Johan100 » 24 sep 2019 13:00

Heel het jaar kerst, goede vrijdag (wat heeft het Hem gekost), pasen, pinksteren et cetera in het hart (in plaats van slechts uitwendige vieringen op dagen alleen die door mensen bedacht zijn) De Heere Jezus in het hart. Dat is groot, mensen. En voortdurend verlangen en met goed gegronde hoop verwachten van Zijn terugkomst. Dat is groot.

Van mezelf.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

DeLange
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1402
Lid geworden op: 07 jul 2015 13:13

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor DeLange » 25 sep 2019 06:50

MoesTuin schreef:Je zou bijna denken dat ik bij de redacteurs van de rubriek "Dwars" hen inspiratie heb opgedaan...
Maar schitterend om dit breed te delen

https://www.refoweb.nl/dwars/1548/vrome-bonders/

'die vrome bonders' :wink:

Mooi :D In Nijverdal boden we (protestants centrum) onderdak aan de Molukse kerk, toen het dak van hun kerk afbrandde. Een afscheiding ontstond onder hen en bleef er kerken. Nijverdal kent 3 Molukse kerkgenootschappen. 2 van hen maken nu weer gebruik van hun Molukse kerk. De evangelische en de protestantse Molukse kerk houden er om de week hun dienst. Dus de ene week een Protestantse en de andere week een evangelische. Of ze elkaars diensten bezoeken? Zal wel :D
Kennelijk meer eenheid onder de molukkers.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 26 sep 2019 21:22

Het wonder van het Westland

Ds Jac v Dijk

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-jac-v ... -1.1119815
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2019 10:37

Some believe it is only great power that can hold evil in check, but that is not what I have found. It is the small everyday deeds of ordinary folk that keep the darkness at bay. Small acts of kindness and love.
Gandalf in Lord of the Rings.

(J.R.R. Tolkien)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Uit het hart gegrepen - korte citaten

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2020 07:53

#Vuile #was

Een jong stel is net verhuisd naar een nieuwe buurt.
De volgende ochtend, terwijl ze aan het ontbijt zitten, ziet de jonge vrouw haar buurvrouw de was buiten ophangen en zegt: “Die was is niet erg schoon, ze weet niet eens hoe ze moet wassen. Misschien moet ze een beter wasmiddel gebruiken.”
Haar man kijkt en zwijgt.

Elke keer als haar buurvrouw haar wasgoed buiten laat drogen, maakt de jonge vrouw dezelfde opmerking.

Een maand later, is de vrouw verrast als ze een mooie schone was aan de lijn ziet hangen en zegt tegen haar man: “Kijk, ze heeft eindelijk geleerd hoe ze moet wassen. Ik vraag me af wie haar dit heeft verteld?”

De man antwoord: “Ik ben vroeg opgestaan vanmorgen en heb onze ramen gezeemd”

En zo is het ook met het leven ...
Wat we zien bij anderen is afhankelijk van de helderheid van het raam waardoor we kijken.

Dus niet te snel te oordelen over anderen, vooral als je perspectief van het leven wordt vertroebeld door woede, jaloezie, negativiteit of onvervulde verlangens.

“Het beoordelen van een persoon bepaald niet wie #HIJ / ZIJ is. Het bepaalt wie #JIJ bent.”

~Paolo Coelho
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten