Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2281
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Speedy » 31 dec 2014 12:02

@Riska, zo lang iedereen en alles wat anders denkt onder het kleed van de karikatuur van de 'onzalige vervangingstheologie' wordt gestopt is er geen enkel normaal gesprek mogelijk. Maar het is de tendens van deze tijd zodra je iets niet aanstaat te roepen dat is ..... en ja hoor daar komt ie weer 'vervangingstheologie'.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Teus » 31 dec 2014 15:16

Riska schreef:Het zal allemaal wel - we weten zó goed wat allemaal wel of niet moet, al dan niet volgens de Bijbel... en welke kerken helemaal compleet fout zijn... #-o :-k


Het betekend dat we God nodig hebben in alle dingen en altijd.
Het blijft tobben en prutsen als we het zelf moeten doen, ook als we alleen de Bijbel volgen.
We hebben zelfs geen recht van spreken.
God eist als eerste dat we van Hem zijn door het bloed van Christus, van Hem verwachten wat goed voor ons is. Als we de Heilige Geest leren verstaan, dan pas weten we wat goed voor ons is, God zegt Zelf dat het anders ijdelheid is.
We weten het allemaal zo goed te brengen, we vinden dit, dat, zus en zo maar wat vindt God er dan van? Daar hebben we het eigenlijk niet over, we citeren gedeeltes uit de Bijbel, want dat is Gods Woord zegt men dan, en zo is het. We vergeten dat God voor een ieder een andere bedeling heeft, een ander plan. Waar schrijft iemand b.v. "ik zat ergens mee en God liet me zien.......", bijna niet toch? En als het gebeurd, merkt niemand dat op, snappen we dat gewoon niet of zijn we misschien jalours, wellicht afgunstig. We negeren het in ieder geval wel en geven God sowieso niet de eer.
Wel eens direct aan God gevraagt “wat wilt U dat ik schrijven zal”, als we aan het schrijven gaan? Dat kan ook heel makkelijk maar wacht je dan wat God tegen je zegt en weet je dan zeker dat het van Hem is? Heb heel vaak, meestal de indruk dat hetgeen onder de schedel zit op het forum geploft wordt. Of wil je zeggen dat je een nauw leven met God hebt als je je eigen gang gaat? In een oprecht Geestelijk leven weet je dat je eigen menig niet telt, dan wil je doen wat de Allerhoogste van je verlangt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Riska » 31 dec 2014 15:34

Mijn reactie was op eureunao.
Ik ben alle verhalen over data die niet goed zijn, zo verschrikkelijk zat.
Of het belangrijk is om precies te weten of Christus precies op die datum, die dag is gestorven en op welke dag Hij is opgestaan.

Voor mij is maar één ding belangrijk: dat Christus gekruisigd is en opgestaan. Want zonder dat waren wij helemaal nergens.

En alle gezeur over foute leer van kerken, alle gezeur over bepaalde theologieën - het is allemaal al duizend keer langsgekomen. Niet voor niets dat ik nog maar af en toe hier kom...

Bambi

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Bambi » 31 dec 2014 15:47

Speedy schreef:@Riska, zo lang iedereen en alles wat anders denkt onder het kleed van de karikatuur van de 'onzalige vervangingstheologie' wordt gestopt is er geen enkel normaal gesprek mogelijk. Maar het is de tendens van deze tijd zodra je iets niet aanstaat te roepen dat is ..... en ja hoor daar komt ie weer 'vervangingstheologie'.

Volgens mij is het probleem meer dat als mensen de zondagsrust ruimer nemen, ze gelijk veroordeeld worden door mensen die de zondagsrust wel nauw nemen.
Want die ruimdenkenden kunnen toch nooit wedergeboren zijn enz..
En die veroordelingen is de oorzaak van veel onbegrip en de haat en nijd in de gesprekken.
Want dan gaan de ruimdenkenden allerlei Bijbelteksten erbij halen, om aan te tonen dat de regels van de sabbat helemaal niet door God zijn overgezet naar de zondag en dan komt het verwijt dat die anderen net als de Farizeëers zelf de zondagwetten hebben ingevoerd, enz..
Dus als het veroordelen over het zielenheil van de anderen stopt, dan zullen de discussies ook minder vijandig worden.

bernard 3
Sergeant
Sergeant
Berichten: 277
Lid geworden op: 29 okt 2014 10:28

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor bernard 3 » 28 jan 2015 19:07

* Off topic. De vraag (zie eerste post) is "Wat wordt er gezien als een goede en verantwoorde besteding van de zondag?" *

PietWitzier

Invulling van de Zondag

Berichtdoor PietWitzier » 08 mar 2015 16:29

Even voorstellen. Ik ben Piet Witzier, achttien jaar oud, en ik woon bij mijn ouders in het kleine dorpje Goudriaan. Ik studeer Toegepaste Biologie in Den Bosch, en zat daarvoor op de reformatorische school Gomarus. Ik ben Reformatorisch opgevoed, eerst ging ik naar een gereformeerde gemeente - kerk met mijn ouders. Toen ik elf jaar was (volgens mij) zijn we overgestapt naar een christelijk gereformeerde kerk dichterbij. Nu bijna twee jaar geleden ben ik zelf overgestapt naar hervormd, omdat ik mezelf niet helemaal thuis voelde in de christelijk gereformeerde kerk. In de kerk waar ik nu zit voel ik me wel meer thuis. Ik heb vaak gesprekken met gemeenteleden over het geloof, discussiëren over interessante onderwerpen en over het algemeen ben ik veel actiever in deze kerk.

Dat brengt wel problemen met zich mee: de hervormde kerk is veel 'lichter' en heeft andere opvattingen over bepaalde onderwerpen. Zo ook de invulling van de zondag. Veel mensen uit deze kerk gaan op zondag naar voetbalwedstrijden, uit eten, naar verjaardagen, op vakantie, etc.. In de Reformatorische kerken is dit vaak niet het geval, hier is de zondag een meer passieve dag. Zo ook bij ons thuis. Een gemiddelde zondag ziet er als volgt uit: 08.00 opstaan, ontbijten, klaarmaken voor de kerk. 09.00 naar de kerk. 11.15 thuis, koffie drinken, daarna gaan mijn ouders meestal een boek lezen of een rondje lopen. Ik en mijn broers en zussen doen meestal een (computer/bord)spelletje of huiswerk. Dan rond 13.00 middag eten, daarna zit ik meestal weer op de pc, en mijn ouders doen een dutje. 17.30 is het dan weer koffie tijd, om rond 18.00 naar de kerk te gaan. 20.15 weer thuis, koffie drinken, dan weer zoiets doen als ik de hele dag al doet, mijn ouders een boek lezen, en dan vroeg naar bed.

In de Bijbel staat als eerst dat de zondag een heilige dag, een rustdag is. Niet werken, genieten van de rust. Dit is de dag van God. Wat moeten we dan doen op zondag? Deze zondag (8 maart 2015) is het heel mooi weer. Het is warm, zonnig, windstil... heerlijke dag! Als dit geen zondag was, maar bijvoorbeeld een vakantiedag, zou ik zeker gaan vissen. Maar het is zondag, en mijn ouders vinden het niet goed als ik ga vissen. Ik mag het wel doen, maar dan altijd met het gevoel dat mijn ouders teleurgesteld zijn, en overtuigd zijn dat het verkeerd is wat ik doe. Ik zie vissen als een mooie zondag-besteding, vrij in de natuur, buiten, uitrusten. Ik begrijp het idee achter 'vissen is verkeerd op zondag'. Je bent best wel actief, je krijgt vieze handen en/of kleren, terwijl refo's op zondag vaak de hele dag nette kleren aan hebben en minder actieve dingen doen (zoals lezen).

Wat doe ik nu? Tsja, nu ben ik aan het typen, maar eigenlijk ben ik vandaag vooral bezig met huiswerk en gamen. Af en toe naar buiten om een luchtje te scheppen en, ja, gewoon super mooi weer, maar helemaal niks te doen buiten.... want het is zondag. Mijn broer is ook de hele dag bezig met huiswerk, en mijn zusje zit een beetje te Facebooken en filmpjes te kijken. Eigenlijk vind ik dit wel krom. De computer is passiever dan vissen, maar is dat meer rustgevend? Mijn ouders beginnen te lezen in een boek, en vallen halverwege in slaap. Goed, dat is rustgevend, maar toch heb ik er dubbele gedachten bij. Graag hoor ik jullie reacties hierop!

Tenslotte nog een interessante gedachte. De zondag besteden als dag waarop je extra veel met het geloof bezig bent. Ik vind het een mooie gedachte, maar het lukt me zelf meestal niet goed om dat te doen. En daarnaast, moet je op zondag extra met het geloof bezig zijn? Twee keer naar de kerk, over de dienst nadenken vind ik zelf iets moois om te doen op zondag. Maar is het de bedoeling om de hele dag hier aan te besteden? Ik heb het idee dat de zondag vooral een dag is om tevreden te zijn. Zoals God rustte van zijn werk op de zevende dag, en blij werd van wat Hij gemaakt had, denk ik dat wij op de zondag vooral moeten genieten van alles wat we gekregen hebben. Niet per sé veel bijbel lezen, of een goed boek. Nadenken over de verkondiging vind ik wel belangrijk, omdat, wees eerlijk, op maandag het meeste al is weggezakt.

Ik kijk uit naar reacties!

Groeten, Piet

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Teus » 08 mar 2015 16:39

*Off topic*
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

PietWitzier

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor PietWitzier » 08 mar 2015 17:10

Hoewel ik nu wel weet wat ik wil doen, doe ik dat vooral niet omdat ik mijn ouders geen slecht gevoel wil geven als ik iets ga doen op de zondag wat zij niet leuk vinden. Ik heb dit stuk geschreven vanuit een impuls, omdat het vandaag zulk mooi weer is, en ik voel me niet fijn om de hele dag binnen te zitten. Het is tegenstrijdig voor mij, naar mijn idee zou het beter zijn om nu buiten van het mooie weer te genieten dan binnen zitten en de dag maar door proberen te komen.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor gravo » 08 mar 2015 18:15

PietWitzier schreef:Even voorstellen. Ik ben Piet Witzier, achttien jaar oud, en ik woon bij mijn ouders in het kleine dorpje Goudriaan. Ik studeer Toegepaste Biologie in Den Bosch, en zat daarvoor op de reformatorische school Gomarus. Ik ben Reformatorisch opgevoed, eerst ging ik naar een gereformeerde gemeente - kerk met mijn ouders. Toen ik elf jaar was (volgens mij) zijn we overgestapt naar een christelijk gereformeerde kerk dichterbij. Nu bijna twee jaar geleden ben ik zelf overgestapt naar hervormd, omdat ik mezelf niet helemaal thuis voelde in de christelijk gereformeerde kerk. In de kerk waar ik nu zit voel ik me wel meer thuis. Ik heb vaak gesprekken met gemeenteleden over het geloof, discussiëren over interessante onderwerpen en over het algemeen ben ik veel actiever in deze kerk.

Dat brengt wel problemen met zich mee: de hervormde kerk is veel 'lichter' en heeft andere opvattingen over bepaalde onderwerpen. Zo ook de invulling van de zondag. Veel mensen uit deze kerk gaan op zondag naar voetbalwedstrijden, uit eten, naar verjaardagen, op vakantie, etc.. In de Reformatorische kerken is dit vaak niet het geval, hier is de zondag een meer passieve dag. Zo ook bij ons thuis. Een gemiddelde zondag ziet er als volgt uit: 08.00 opstaan, ontbijten, klaarmaken voor de kerk. 09.00 naar de kerk. 11.15 thuis, koffie drinken, daarna gaan mijn ouders meestal een boek lezen of een rondje lopen. Ik en mijn broers en zussen doen meestal een (computer/bord)spelletje of huiswerk. Dan rond 13.00 middag eten, daarna zit ik meestal weer op de pc, en mijn ouders doen een dutje. 17.30 is het dan weer koffie tijd, om rond 18.00 naar de kerk te gaan. 20.15 weer thuis, koffie drinken, dan weer zoiets doen als ik de hele dag al doet, mijn ouders een boek lezen, en dan vroeg naar bed.

In de Bijbel staat als eerst dat de zondag een heilige dag, een rustdag is. Niet werken, genieten van de rust. Dit is de dag van God. Wat moeten we dan doen op zondag? Deze zondag (8 maart 2015) is het heel mooi weer. Het is warm, zonnig, windstil... heerlijke dag! Als dit geen zondag was, maar bijvoorbeeld een vakantiedag, zou ik zeker gaan vissen. Maar het is zondag, en mijn ouders vinden het niet goed als ik ga vissen. Ik mag het wel doen, maar dan altijd met het gevoel dat mijn ouders teleurgesteld zijn, en overtuigd zijn dat het verkeerd is wat ik doe. Ik zie vissen als een mooie zondag-besteding, vrij in de natuur, buiten, uitrusten. Ik begrijp het idee achter 'vissen is verkeerd op zondag'. Je bent best wel actief, je krijgt vieze handen en/of kleren, terwijl refo's op zondag vaak de hele dag nette kleren aan hebben en minder actieve dingen doen (zoals lezen).

Wat doe ik nu? Tsja, nu ben ik aan het typen, maar eigenlijk ben ik vandaag vooral bezig met huiswerk en gamen. Af en toe naar buiten om een luchtje te scheppen en, ja, gewoon super mooi weer, maar helemaal niks te doen buiten.... want het is zondag. Mijn broer is ook de hele dag bezig met huiswerk, en mijn zusje zit een beetje te Facebooken en filmpjes te kijken. Eigenlijk vind ik dit wel krom. De computer is passiever dan vissen, maar is dat meer rustgevend? Mijn ouders beginnen te lezen in een boek, en vallen halverwege in slaap. Goed, dat is rustgevend, maar toch heb ik er dubbele gedachten bij. Graag hoor ik jullie reacties hierop!

Tenslotte nog een interessante gedachte. De zondag besteden als dag waarop je extra veel met het geloof bezig bent. Ik vind het een mooie gedachte, maar het lukt me zelf meestal niet goed om dat te doen. En daarnaast, moet je op zondag extra met het geloof bezig zijn? Twee keer naar de kerk, over de dienst nadenken vind ik zelf iets moois om te doen op zondag. Maar is het de bedoeling om de hele dag hier aan te besteden? Ik heb het idee dat de zondag vooral een dag is om tevreden te zijn. Zoals God rustte van zijn werk op de zevende dag, en blij werd van wat Hij gemaakt had, denk ik dat wij op de zondag vooral moeten genieten van alles wat we gekregen hebben. Niet per sé veel bijbel lezen, of een goed boek. Nadenken over de verkondiging vind ik wel belangrijk, omdat, wees eerlijk, op maandag het meeste al is weggezakt.

Ik kijk uit naar reacties!

Groeten, Piet


Nou, klinkt me in de oren als een hele nuchtere en gezonde constatering. Zondag als dag waarop we mogen genieten. Prima. De mens is er niet voor de sabbath, de sabbath is er voor de mens.
En wat je zegt over "bekeerd zijn" in je andere post. Ook een heerlijk ontnuchterende reactie: "Geen flauw idee".

Daar houd ik wel van. Je laat jezelf niets opdringen, kennelijk. En dat is precies een van die dingen die mij op christelijk erf vaak zo storen: je moet hieraan voldoen, dat niet nalaten, zus denken, zo handelen. Je moet van alles, je moet aanwezig zijn, je moet bepaalde opvattingen hebben, je behoort te bidden, Bijbel te lezen, naar de kerk te komen, noem maar op.

Maar juist dat moeten maakt het allemaal zo vervelend. Zeker als je het gevoel hebt dat je het van en voor andere mensen moet. Om hen gerust te stellen, of op hun gemak. Om hun vlekkeloze beeld van hoe dingen behoren te gaan te bevestigen. Om een radartje te zijn, zodat andermans instrument door blijft tikken.

Wat heerlijk is het juist om daar onafhankelijk van te zijn. Om zelf na te denken en af te wegen wat er gedaan moet worden.
Ik proef die onafhankelijkheid ook bij jou. Nogmaals, heel gezond.

Volgens mij heb je helemaal geen probleem, hoor.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Boerin » 08 mar 2015 23:22

PietWitzier schreef: Een gemiddelde zondag ziet er als volgt uit: 08.00 opstaan, ontbijten, klaarmaken voor de kerk. 09.00 naar de kerk. 11.15 thuis, koffie drinken, daarna gaan mijn ouders meestal een boek lezen of een rondje lopen. Ik en mijn broers en zussen doen meestal een (computer/bord)spelletje of huiswerk. Dan rond 13.00 middag eten, daarna zit ik meestal weer op de pc, en mijn ouders doen een dutje. 17.30 is het dan weer koffie tijd, om rond 18.00 naar de kerk te gaan. 20.15 weer thuis, koffie drinken, dan weer zoiets doen als ik de hele dag al doet, mijn ouders een boek lezen, en dan vroeg naar bed.

In de Bijbel staat als eerst dat de zondag een heilige dag, een rustdag is. Niet werken, genieten van de rust. Dit is de dag van God. Wat moeten we dan doen op zondag? Deze zondag (8 maart 2015) is het heel mooi weer. Het is warm, zonnig, windstil... heerlijke dag! Als dit geen zondag was, maar bijvoorbeeld een vakantiedag, zou ik zeker gaan vissen. Maar het is zondag, en mijn ouders vinden het niet goed als ik ga vissen. Ik mag het wel doen, maar dan altijd met het gevoel dat mijn ouders teleurgesteld zijn, en overtuigd zijn dat het verkeerd is wat ik doe. Ik zie vissen als een mooie zondag-besteding, vrij in de natuur, buiten, uitrusten. Ik begrijp het idee achter 'vissen is verkeerd op zondag'. Je bent best wel actief, je krijgt vieze handen en/of kleren, terwijl refo's op zondag vaak de hele dag nette kleren aan hebben en minder actieve dingen doen (zoals lezen).

Wat doe ik nu? Tsja, nu ben ik aan het typen, maar eigenlijk ben ik vandaag vooral bezig met huiswerk en gamen. Af en toe naar buiten om een luchtje te scheppen en, ja, gewoon super mooi weer, maar helemaal niks te doen buiten.... want het is zondag. Mijn broer is ook de hele dag bezig met huiswerk, en mijn zusje zit een beetje te Facebooken en filmpjes te kijken. Eigenlijk vind ik dit wel krom. De computer is passiever dan vissen, maar is dat meer rustgevend? Mijn ouders beginnen te lezen in een boek, en vallen halverwege in slaap. Goed, dat is rustgevend, maar toch heb ik er dubbele gedachten bij. Graag hoor ik jullie reacties hierop!

Och zielig en het was zulk stralend weer vandaag. Die broer van Corrie ten Boom mocht z'n huiswerk niet eens doen op zondag, dat vonden ze werken. Het is maar net hoe je het zelf verzint. Ga maar in de Bijbel opzoeken waar het staat dat je niks mag doen op zondag, of niet vissen en wel Facebook kijken. Als je het nergens kunt vinden zou ik volgende keer maar lekker gaan vissen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2015 09:43

Tjonge. Jammer dat het soms allemaal zo wettisch gaat. Ik denk dat je meer met God bezig bent tijdens het vissen dan tijdens het gamen... Maar ja, als je nog thuis woont is dat lastig he. Misschien tijd om het huis uit te gaan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Chaya » 09 mar 2015 13:03

PietWitzier schreef:Hoewel ik nu wel weet wat ik wil doen, doe ik dat vooral niet omdat ik mijn ouders geen slecht gevoel wil geven als ik iets ga doen op de zondag wat zij niet leuk vinden. Ik heb dit stuk geschreven vanuit een impuls, omdat het vandaag zulk mooi weer is, en ik voel me niet fijn om de hele dag binnen te zitten. Het is tegenstrijdig voor mij, naar mijn idee zou het beter zijn om nu buiten van het mooie weer te genieten dan binnen zitten en de dag maar door proberen te komen.

Klinkt inderdaad best saai, zeg ik als oudere jongere. :mrgreen:
Het komt op mij over dat alles in het teken staat van: moeten, is dat zo?
Maar als je dit nu eens voor jezelf ombuigt in: mogen, krijg je al een ander licht op de situatie.
Ik zie dat je op zondag wel op internet mag (?) in veel gezinnen blijft de computer, smartphone en tablet op zondag uit.
Als je tussen de kerkdiensten probeert enkel de tijd te doden, kan zo'n zondag heeeeeeel lang duren.
Waarom doen jullie als gezin tezamen geen leuke dingen?
Ik knutsel met dochter wat, of we spelen een spel zoals monopoly of cijfers en letters, of we leggen een puzzel neer van 1000 stukjes.
Als het lekker weer is, gaan we s'middags een wandeling maken.
Of we nodigen een paar jongelui uit.

Jouw vraag:
PietWitzier schreef:En daarnaast, moet je op zondag extra met het geloof bezig zijn?
intrigeert mij wel.
Nee Piet, je moet niet extra met je geloof bezig zijn, want dan wordt het niks.
Het moet een vreugde van binnenuit zijn.
Het kan zelfs voorkomen in het leven van een wedergeboren christen dat alles vlak en doods is, misschien ken je de uitdrukking wel:
raakt niet, smaakt niet en roer niet aan.
De preek gaat het ene oor in en het andere oor uit en op maandag slokt de werkweek alle gedachten op.
Misschien kun jij de initiatiefnemer worden die vanaf nu de zondag wat meer leven geeft. Zowel letterlijk als figuurlijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor janneke7337 » 09 mar 2015 15:08

@PietWitzier, wat ik dan weer niet snap is dat jij niet zou mogen vissen, maar je ouders liggen wel het grootse gedeelte van de middag op bed!
Dat vind ik pas een verkeerde invulling van de zondag! Deze slapend doorbrengen, dat lijkt met totaal niet de bedoeling van de zondag, vissen is dan vele malen beter, in rust, wellicht mediteren, een boek of bijbel meenemen en deze lezen terwijl je wacht tot je beet hebt.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Boerin » 09 mar 2015 16:43

janneke7337 schreef:@PietWitzier, wat ik dan weer niet snap is dat jij niet zou mogen vissen, maar je ouders liggen wel het grootse gedeelte van de middag op bed!
Dat vind ik pas een verkeerde invulling van de zondag! Deze slapend doorbrengen, dat lijkt met totaal niet de bedoeling van de zondag, vissen is dan vele malen beter, in rust, wellicht mediteren, een boek of bijbel meenemen en deze lezen terwijl je wacht tot je beet hebt.

Ja inderdaad lol ze hebben het wel heel letterlijk genomen dat rusten. Het valt me mee dat ie nog naar de kerk mag.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2015 15:18

Chaya schreef:Klinkt inderdaad best saai, zeg ik als oudere jongere. :mrgreen:
Het komt op mij over dat alles in het teken staat van: moeten, is dat zo?
Maar als je dit nu eens voor jezelf ombuigt in: mogen, krijg je al een ander licht op de situatie.
Ik zie dat je op zondag wel op internet mag (?) in veel gezinnen blijft de computer, smartphone en tablet op zondag uit.
Als je tussen de kerkdiensten probeert enkel de tijd te doden, kan zo'n zondag heeeeeeel lang duren.
Waarom doen jullie als gezin tezamen geen leuke dingen?
Ik knutsel met dochter wat, of we spelen een spel zoals monopoly of cijfers en letters, of we leggen een puzzel neer van 1000 stukjes.
Als het lekker weer is, gaan we s'middags een wandeling maken.
Of we nodigen een paar jongelui uit.


Dat is wel wat makkelijk. Ik zat er ook niet op te wachten om iedere zondag met mijn ouders te gaan wandelen of spelletjes te spelen. Het gaat allereerst om een stukje hypocrisie. Je mag wel de halve middag op bed liggen maar niet vissen. Terwijl het tweede denk ik beter is dan het eerste. Mar nee, blijkbaar mag je allerlei onnuttige dingen doen maar je mag niet de deur uit. Dan is het opeens fout. Dat zijn van die menselijke bedenksels die nergens op slaan. Dan kan je zeggen: "Ja maar je mag een hoop ook wel" maar dat lost het probleem niet op. Vreselijk als je niet lekker naar buiten mag omdat mensen hebben bedacht dat dat niet hoort op zondag. Er is alleen niet zoveel aan te doen zolang je thuis woont.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten