Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor schelpje3 » 07 mar 2014 10:08

Ik slaap ook niet, ik slaap sowieso nooit overdag, daar word ik alleen maar brakker van.
Als ik echt in dreig te zakken, trek ik mijn jas aan en doe ff een pittig wandelingetje, is het zo over. Vooral langs het water, met de wind om mijn hoofd.
M.i. gedenken we niet elke zondag 1e paasdag.
En naast feestdagen, bestaan ook boetedagen, treurdagen, gedenkdagen.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Teus » 07 mar 2014 10:17

Teus schreef:Inderdaad Janneke, dat is nu net wat God niet wil.

StillAwake schreef:Jij weet precies wat God wél wil?
Gevaarlijke opmerking Teus!
Ik denk (maar nogmaals, ik weet dat niet zeker) dat God meer moeite heeft met een overwetticistische invulling van de zondag dan met een middagdutje.
Maar ik kan Zijn gedachten niet lezen...


@StillAwake
Dit schreef Janneke "Weet je wat ik pas afbreking, dagopvulling en verwerpelijk vind?
Door te gaan slapen op deze feestdag."

Absoluut niet gevaarlijk hoor.
Ik weet heel zeker dat God dit niet wil.
Janneke heeft het over een dagopvulling, als jij een beetje rust nodig heb is dat geen probleem.
Ik weet in dit geval wat God wil ja. Wij hoeven Zijn gedachten niet te weten, alles wat Hij van ons wil staat in Zijn Woord of maakt het bekend door de Heilige Geest.
StillAwake, als je een nabij leven heb kom je veel meer van Hem te weten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Rozijn » 07 mar 2014 10:38

Rozijn schreef:Ik ben de Heere werkelijk dankbaar dat er nu een dag is waar ik 's middags even een slaapje kan doen. Niet een hele middag ronken, maar gewoon even slapen.

janneke7337 schreef:Waarom niet een andere dag doordeweeks?
Zondags is juist een feestdag voor de Heere, die ga je dan toch niet gedeeltelijk slapend doorbrengen lijkt mij?

Tja, de werkgever he... Die vind het niet zo'n goed plan als ik op mijn werk ga liggen pitten. :)
Op zaterdagmiddag gebeurt het ook wel eens.

Het heeft als positief gevolg dat ik me tijdens de avonddienst beter kan concentreren.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 07 mar 2014 14:35

Ik vind de zondag een heerlijke dag. Ik geniet er van. Alle tijd voor geestelijk voedsel, alle tijd voor lichamelijke rust en ontspanning. Een dag om op te laden op alle fronten. Hoe goed wil je het hebben?
Dingen die dit verstoren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Lukt dat niet, dan zie ik nog meer uit naar de komende zondag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 10:13

mona schreef:Ik vind de zondag een heerlijke dag. Ik geniet er van. Alle tijd voor geestelijk voedsel, alle tijd voor lichamelijke rust en ontspanning. Een dag om op te laden op alle fronten. Hoe goed wil je het hebben?
Dingen die dit verstoren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Lukt dat niet, dan zie ik nog meer uit naar de komende zondag.

Afgelopen zondag uitgebreid met het gezin zitten barbecueën.
Geweldig, en op een doordeweekse dag neem je die tijd niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 10:53

schelpje3 schreef:Gedenkt den sabbat, dat gij dien heiligt.
Nogmaals lezen S.A.!

De sabbat is de zaterdag, heilig jij die?
Of herdenk je op de zondag, welke de opstandingsdag is, en waarvan de funktie en betekenis voor christenen een heel andere is dan de sabbat op zaterdag voor de joden?

Voor hen die er altijd de vroege kerk bijhalen en oudvaders etc:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -op-zondag

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 10:56

schelpje3 schreef:Gedenkt den sabbat, dat gij dien heiligt.
Nogmaals lezen S.A.!
mealybug schreef:De sabbat is de zaterdag, heilig jij die?
Of herdenk je op de zondag, welke de opstandingsdag is, en waarvan de funktie en betekenis voor christenen een heel andere is dan de sabbat op zaterdag voor de joden?

Voor hen die er altijd de vroege kerk bijhalen en oudvaders etc:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -op-zondag
De heiliging van de zondag is geestelijk gelijk aan de sabbatsheiliging door de Joden. De Joden herdachten de uittocht uit het slavenhuis van Egypte, en de christenen de uittocht uit het slavenhuis van de zonde.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 11:03

mealybug schreef:Voor hen die er altijd de vroege kerk bijhalen en oudvaders etc:
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -op-zondag

Uit je artikel: ´´De economische en maatschappelijke omstandigheden (de antieke samenleving kende geen algehele zondagsrust) noopten de christenen waarschijnlijk aan het werk te gaan.´´ Het volkje Israëls bakte ook tichelstenen op de Sabbat.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mealybug » 22 apr 2014 11:07

Jvslooten schreef:Uit je artikel: ´´De economische en maatschappelijke omstandigheden (de antieke samenleving kende geen algehele zondagsrust) noopten de christenen waarschijnlijk aan het werk te gaan.´´ Het volkje Israëls bakte ook tichelstenen op de Sabbat.

Ik mocht destijds niet eeens fietsen .

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:16

janneke7337 schreef:Waarom niet een andere dag doordeweeks?
Zondags is juist een feestdag voor de Heere, die ga je dan toch niet gedeeltelijk slapend doorbrengen lijkt mij?


Door de week werk ik altijd.... De zondag is een feestdag maar ook een rustdag. En die twee zijn prima te combineren. Als iemand moe is van de werkweek en even gaat slapen op zondagmiddag lijkt me daar niets mis mee.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Katlheen » 22 apr 2014 21:23

Bij ons is zondagochtend kerken. We kerken in 2 verschillende kerken, dus de ene keer hier, de andere keer daar. 's Middags is het family time, dus doen we zoveel mogelijk samen. Meestal er op uit. Naar familie, of de bossen in, of richting dierentuin. We doen ons best om van de zondag een feestdag te maken, zodat de kinderen een positief beeld bij de zondag hebben, en het ook als een feest -en rustdag ervaren. (ik mocht vroeger niet eens buiten spelen op zondag, in het kader van "gij geheel anders", dus je begrijpt dat ik niet zo positief terugkijk op de zondagen uit mijn eigen jeugd).
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 apr 2014 23:08

Katlheen schreef: (ik mocht vroeger niet eens buiten spelen op zondag, in het kader van "gij geheel anders", dus je begrijpt dat ik niet zo positief terugkijk op de zondagen uit mijn eigen jeugd).


Ik heb altijd medelijden met zulke kinderen (zoals jij vroeger was) die niks mogen van hun ouders. :(

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor janneke7337 » 23 apr 2014 08:08

Marnix schreef:Door de week werk ik altijd.... De zondag is een feestdag maar ook een rustdag. En die twee zijn prima te combineren. Als iemand moe is van de werkweek en even gaat slapen op zondagmiddag lijkt me daar niets mis mee.

Dat vind ik wel.
Er is al zo weinig tijd in deze jachtige tijd om met geloofszaken bezig te zijn, om dan ook nog een gedeelte van die tijd te verslapen heb ik grote moeite mee.

Ik vergelijk het wel eens met verre familie uit Australië die overkomt die je heel erg gemist hebt en waar je nogal naar uitkijkt, ze komen 1 dag bij je langs.
Die dag ga je toch ook niet even slapen, maar wil je toch iedere minuut doorbrengen met de familie?

Maar wellicht komt het uit m'n eigen jeugd, net als Katlheen...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2014 08:27

Dat zou kunnen. Het is bij mij ook geen gewoonte om op zondagmiddag te slapen... maar af en toe doe ik het wel, zeker als ik een wat kortere nacht heb gehad, of een drukke week, vroege zaterdag.... En dan heb ik het ook nodig. Anders begin ik tijdens de middagdienst te knikkebollen, ook al wil ik dat niet. Dus toen heb ik bedacht dat als ik een beetje moe ben, ik slaap ff of ik skip de middagdienst. Ik geef de voorkeur aan het eerste. Maar als het niet nodig is ga ik ook liever wandelen, fietsen, een spelletje spelen of wat dan ook :)

Met dat voorbeeld van die familie uit Australie heeft dat niets te maken trouwens. Allereerst is het iedere week zondag. Daarnaast is God niet alleen op zondag te vinden. Als derde is de zondag voor twee dingen bedoeld: 1. Samenkomen met Zijn gemeente, Hem eren, onderwezen worden. en 2. Uitrusten. (God rustte uit van zijn werk en stelde voor de mens ook een rustdag in). Dus even een minuut of 20 je ogen dichtdoen, heerlijk. En dan weer fris naar de kerk! Ook heerlijk!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 23 apr 2014 09:27

Voor mij is de zondag een geestelijke en lichamelijke oplaaddag.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten