Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Jvslooten » 24 apr 2014 16:47

Jvslooten schreef:Zo weinig maar
Anoniem_89 schreef:
In de samenkomst bedoel ik dan hé.. 8-[
Ja dat dacht ik al. :wink:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 27 apr 2014 13:21

Vanochtend een preek over de zondag-rustdag gehoord.
Enkele dingen wil jullie doorgeven.

God rustte op de zevende dag, de dag nadat hij de mens geschapen had.
De mens mocht dus beginnen (letterlijk, hij was net geschapen) met het rusten, dat wil zeggen, die dag doorbrengen samen met God en met alles wat God geschapen had. God vond die dag zo belangrijk, dat Hij hem gelijk apart gezet en geheiligd heeft.

In het OT krijgt het volk Israel de tien geboden. Het houden van de sabbath is daar een onderdeel van, maar staat in de wet als een gebod, en niet als verbod. Men moet die dag gedenken, aan de verlossing uit de slavernij. Elke keer als het volk afdwaalt, andere goden gaat dienen, dan zie je dat die dag ook niet meer in ere gehouden wordt. Dat betekent dat die dag, die samen met God doorgebracht moet worden, aan de kant wordt gezet door het volk. Daarmee brokkelt alles af en gaat het van kwaad tot erger, tot God Zelf weer ingrijpt.

In het NT leeft de vroege kerk in een 24 uurs economie. Er is geen aparte dag die men aan en met de Heere mag besteden. In Rome zijn wel allerlei andere dagen voor afgoden, maar geen dag voor God. Daarom heeft de vroege kerk de dag van Christus opstanding genomen als dag om bij elkaar te komen. Dat moest dan echter heel vroeg op de dag, omdat er zeven dagen gewerkt moest worden, of laat in de avond, na werktijd.
Ook nu zie je dat men meer en meer naar een 24 uurs economie gaat.
we weten niet of de wetten om niet te werken op zondag, nog lang gehandhaafd zullen blijven.
Net zoals in het OT de sabbath nagelaten ging worden, zie je nu ook dat de zondag nagelaten gaat worden. Ook nu brokkelt er meer en meer tijd voor de Heere af. Geen tijd nemen voor de Heere is geen tijd nemen voor je ziel. En ook niet voor je zaligheid.

Nu hangt je zaligheid niet van de zondag af. want de Heere werkt altijd. Maar het in ere houden van Zijn dag is wel een gebod. En Hij wil Zijn zegen geven als dat gebod gehouden wordt. De zondag is meer nog dan een gebod, het is een geschenk, juist ten gunste van ons. De Heere wil speciaal die dag met ons doorbrengen. Het verwerpen ervan kan tot schade zijn.

Hoe die dag doorgebracht moet worden?
Daar is Augustinus heel duidelijk over: Heb God lief boven alles, dan mag je doen wat je wilt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Anoniem_89

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 apr 2014 14:48

Romeinen 14
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(dat is mijn hoe ik het zie). :)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 27 apr 2014 16:47

Anoniem_89 schreef:Romeinen 14
5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(dat is mijn hoe ik het zie). :)

Dat was nu net onze tekst van vanochtend :D
In die tijd was er geen aparte zondag Anoniem. Er was een goddeloze regering, en een 24 uurs economie. Mensen die tot bekering kwamen uit het heidendom hadden nog geen idee over een speciale dag voor God, en dat kon ook niet gerealiseerd worden natuurlijk, daar was echt geen ruimte voor. Er waren alleen maar feestdagen voor heidense goden. Daarom kwam men op zondag voor of na het werk bij elkaar. Daarom schrijft Paulus deze woorden aan de gemeente van Rome. Wij hebben nu wel het voorrecht van de zondag. De invulling daarvan komt voor ieder persoonlijk. Als God op die dag maar de eerste plaats inneemt!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mealybug » 27 apr 2014 18:25

mona schreef:. Als God op die dag maar de eerste plaats inneemt!

En de andere 6 dagen een tweede of laatste plaats?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4553
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor naamloos » 27 apr 2014 19:50

mona schreef:Als God op die dag maar de eerste plaats inneemt!
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, ik hoor zoiets wel meer.
God op nummer 1, gezin op 2, werk op 3, kerk op 4 enz.
Maar in feite ben je dan nog zelf de regisseur die de hoofdrol en bijrollen verdeeld. (al dan niet op bepaalde dagen)
Maar God is de Regisseur, ons leven! Hij is ons middelpunt, en vanuit Hem doen we alle andere dingen.
Hij wil geen rol in ons leven, maar de leiding. Super hé :!:

Daar heeft Wilkin v.d. Kamp een boek over geschreven. :D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Anoniem_89 » 27 apr 2014 20:05

naamloos schreef:Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, ik hoor zoiets wel meer.
God op nummer 1, gezin op 2, werk op 3, kerk op 4 enz.
Maar in feite ben je dan nog zelf de regisseur die de hoofdrol en bijrollen verdeeld. (al dan niet op bepaalde dagen)
Maar God is de Regisseur, ons leven! Hij is ons middelpunt, en vanuit Hem doen we alle andere dingen.
Hij wil geen rol in ons leven, maar de leiding. Super hé :!:

Daar heeft Wilkin v.d. Kamp een boek over geschreven. :D


Daar had hij dacht ik ook over gepreekt tijdens de Opwekkingsconferentie.. :D

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mona » 27 apr 2014 20:52

mealybug schreef:En de andere 6 dagen een tweede of laatste plaats?
Ja de Israelieten hoefden ook alleen maar op de sabbath rekening met God te houden, en de rest van de week niet. :mrgreen:

naamloos schreef:Hij wil geen rol in ons leven, maar de leiding.
Zo is het.
Juist daarom blijft de zondag speciaal. Ik koester het. God speelt geen rol in mijn leven, uit en in Hem is mijn leven. Daarom geniet ik van de zondag, omdat ik die dag meer tijd heb om samen met Hem door te brengen. Ervaren jullie dat niet zo?

naamloos schreef:Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, ik hoor zoiets wel meer.
God op nummer 1, gezin op 2, werk op 3, kerk op 4 enz.
Dit is absoluut niet wat ik bedoel. Maar misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor ereunao » 30 dec 2014 10:46

De sabbat en de eerste dag der week
Gen.2:1-3: hier lezen wij voor de eerste keer in de bijbel van de sabbat. God zag al wat Hij gemaakt had en het was zeer goed. Het was de enige sabbat die God ooit vierde, want God kan alleen rusten in een volmaakt werk en niet waar de zonde is en de doornen en distelen getuigen van de vloek Wij lezen hier ook niet van een gebod voor de mens om te rusten. Sedert de zondeval werkte God de Vader tot aan de menswording van Christus, van toen af tot aan het kruis werkte de Zoon en van het pinksterfeest tot nu toe werkt de Heilige Geest aan de herschepping, de wederoprichting aller dingen. Christus had dan ook geen sabbat toen Hij op aarde was, “ Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook” (Joh.5: 17) Hij voleindigde het werk dat Zijn Vader Hem gegeven had om te doen op een heerlijke en volmaakte wijze, maar waar bracht Hij de sabbat door? In een graf! Zo heeft Hij de verbroken sabbat hersteld en verrees op de eerste dag der week als de eersteling van een nieuwe schepping uit het graf 1Kor.15:20; 2Kor.5:17.God heeft Israël de sabbat dan ook niet gegeven om rust te zoeken in een in een vervloekte schepping, zoals de ongelovige mens, hetzij jood of heiden doet, maar de sabbat ziet evenals de achtste dag van de besnijdenis vooruit naar de zegen en de rust voor de aarde van het Messiaanse vrederijk Jes.65: 17.De gemeente is echter met Christus opgewekt en in de hemel gezet Ef.2: 6,daarom is het haar heilig voorrecht de eerste dag der week te vieren in plaats van de sabbatdag te onderhouden. De zevende dag staat in verband met de aarde en de rust van de aarde; de eerste dag der week daarentegen is een voorsmaak van de hemel en van de hemelse rust zevende dag behoort aan Israël en de aarde, de eerste dag der week aan de gemeente en aan de hemel. De sabbat was en is de toetssteen van de zedelijke toestand van Israël, de eerste dag der week bewijst dat de gemeente voor eeuwig Gods eigendom is . Wie de eerste dag der week inruilt voor de sabbat verlaat het hemelse standpunt waarop Christus Zijn gemeente door Zijn opstanding geplaatst heeft en keert terug naar de aarde zie Koll. 3: 1.Daarom vinden wij in de brieven van de apostelen nergens leefregels voor het onderhouden van de sabbat.Het is dan ook te betreuren dat de kerk in de 4e eeuw het karakter van de 1e dag der week veranderd heeft door er naar het voorbeeld van de Joodse sabbat een verplichte rustdag van te maken waarop alle werk verboden is. Maar ook dat is weer het logische gevolg van de verv-theorie waarmee de kerk in de huid van Israël gekropen is.(wordt verv.) ereunao

bron: aant.op Gen. C.H.Mackintosh

mohamed

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2014 10:55

Jezus Christus is Israël, 'uit Egypte heb Ik mijn zoon geroepen' (Hos 11,2) want niet het schepsel maar de Schepper dient aanbeden(Rom 1,25) te worden.

mohamed

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mohamed » 30 dec 2014 10:57

mona schreef:. Als God op die dag maar de eerste plaats inneemt!

mealybug schreef:En de andere 6 dagen een tweede of laatste plaats?

Het vergt inzicht om te beseffen dat een rustdag in de week onrust veroorzaakt. Nog steeds is die ene rustdag een dag waarop mensen zich verootmoedigen en naar de kerk gaan om te zien en gezien te worden. Zeker zijn er gelukkig ook uitzonderingen, in en buiten de kerk. Dat zijn christenen die niet geloven dat de mens om de sabbat gemaakt is.

reformatorisch

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 11:09

mohamed schreef:Het vergt inzicht om te beseffen dat een rustdag in de week onrust veroorzaakt. Nog steeds is die ene rustdag een dag waarop mensen zich verootmoedigen en naar de kerk gaan om te zien en gezien te worden. Zeker zijn er gelukkig ook uitzonderingen, in en buiten de kerk. Dat zijn christenen die niet geloven dat de mens om de sabbat gemaakt is.


Wat deed Jezus op de sabbat?, zat hij met zijn spreekwoordelijke 'armen over elkaar'?
het ligt vaak aan de mensen die niet willen. Als ik op zondag moet werken doe ik daar niet zo
moeilijk over, het moet in balans zijn.

Als je de 'kerkse' bezoeken alleen beperkt tot een zondag, en de overige 6 dagen geen contact hebt met je broeders en zusters en de gemeente, dan kan ik mij voorstellen dat je 'vastgrijpt' aan die ene zondag

Het ligt aan de mensen, niet aan God

ereunao

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor ereunao » 31 dec 2014 10:54

gewist
Laatst gewijzigd door ereunao op 31 dec 2014 11:00, 2 keer totaal gewijzigd.

ereunao

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor ereunao » 31 dec 2014 10:56

De kerk heeft met die onzalige vervanginstheologie dus niet alleen het rechte zicht op Israël, maar ook op haar eigen identiteit verloren . het verschil tussen de zevende en de achtste dag veel groter is dan een nachtje slapen. Vanwege het unieke karakter dat Christus haar door Zijn opstanding heeft gegeven kan de eerste dag der week niet op de zevende gevierd worden, evenmin als andersom trouwens.
Tot slot nog iets over de opstanding en de paasdatum. Er zou niet zoveel verwarring en misverstand over dit onderwerp zijn als de kerk zich niet moedwillig vervreemd had van haar joodse wortels. Christus is gestorven en opgestaan naar de Schriften.1Kor.15: 3,4.Het joodse pascha is een type van de dood van het Lam Gods, het feest der eerstelingen van Zijn opstanding Daarom kan het joodse Pascha nooit samenvallen met het chr.paasfeest.Wij lezen in Lev.23 dat de eerstelingen geofferd moesten worden op de eerste dag na de sabbat, dat is de sabbat van de 15e Nissan, de eerste dag van de ongezuurde broden die naadloos op het pascha aansloot. Deze dag des sabbats was groot en wordt bedoeld in Joh.19: 31.Op de sabbat mocht dit niet geschieden, dat zou dit type geheel bedorven hebben want Christus moest de sabbat in het graf doorbrengen. Nu heeft God het zo bestuurd dat in dat jaar de 16e Nissan op de wekelijkse sabbat viel. Daarom moesten de eerstelingen in dat jaar op de17e geofferd worden, waardoor de dag der eerstelingen samenviel met de opstanding van Christus.
Het schaduwachtige lam is dus op de 14e en het ware Lam op de 15e Nisan geslacht . Maar wij zouden onder de maat van de Schrift blijven als wij in de letterlijke historie blijven hangen zonder de diepe geestelijke lessen die hier voor het geloof in verborgen liggen aan de orde te stellen. Want waarom moest het voorbeeld eerst sterven voordat het ware Lam dat de zonde der wereld wegneemt de nacht van Zijn lijden die eindigt met Zijn offerdood op de volgende dag ingaat? Omdat het paaslam aan Israël onder de bedeling van de wet gegeven is en de wet wel de zonde aanwijst maar niet wegnemen kan. En God volgens de wet van het tarwegraan eerst het eerste in de dood laat eindigen voordat Hij het leven openbaart. Onder de wet moest de mens tonen wat hij voor God kon doen, daarom eerst zes werkdagen en dan de sabbat als teken van de rust van God. Onder de genade is het precies andersom; eerst de rust in het volbrachte werk van Christus en dan zes werkdagen waarin de mens voor God leeft. En daarom moest Christus op de eerste dag der ongezuurde broden sterven. Want het feest der ongezuurde broden was een type van de heiligmaking. Maar juist op die dag bereikte de gevallen mens het toppunt van zijn leven in de zonde door de Heere der heerlijkheid te kruisigen. Dat bewijst het totale bankroet van de mens onder de wet. Maar juist op dit dramatische dieptepunt van de mens triomfeerde de genade Gods door het kruis van Christus. Daarom kan een wettische heiligmaking net zo min voor God bestaan als een wettische rechtvaardigmaking. En daarom schuift bij dit grote keerpunt alles een dag op. De zevende dag wordt de achtste, het ware Lam wordt op de 15e geofferd. de dag der eerstelingen die, slechts een type van het nieuwe leven, maar niet het ware leven was zie Joh.6:48, verschuift naar de 17e. Want de wet had slechts een schaduw de toekomende dingen, niet het beeld zelf der zaken. Daarom voleindigt Hij juist in die nacht het pascha en stelt het H.A in. En is het in de beleving der zaken niet precies hetzelfde? Moet de mens niet eerst aan het einde der wet komen voordat God Zijn Zoon in hem kan openbaren? En daarom kon er geen werkdag meer tussen de dood en de opstanding liggen want hier is de mens uitgewerkt. Ik neem hier ieder die bevindelijke kennis van deze zaken heeft tot getuige. Ik hoop hiermee aangetoond te hebben dat het hier niet om de letter gaat maar dat deze zaken een diepe, geestelijke betekenis hebben. ereunao

Riska

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Riska » 31 dec 2014 11:24

Het zal allemaal wel - we weten zó goed wat allemaal wel of niet moet, al dan niet volgens de Bijbel... en welke kerken helemaal compleet fout zijn... #-o :-k


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten