Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2015 15:35

Marnix schreef:Dat is wel wat makkelijk. Ik zat er ook niet op te wachten om iedere zondag met mijn ouders te gaan wandelen of spelletjes te spelen. Het gaat allereerst om een stukje hypocrisie. Je mag wel de halve middag op bed liggen maar niet vissen.

Hallo, beetje respect richting die ouders zou wel mogen.
Ik begrijp het in bed liggen ook niet, maar velen verslapen hun zondag, hetzij dat ze langer in hun bed blijven ronken, hetzij ze smiddags op de bank tukken.
Het kwaad zit niet in het vissen, maar de ouders van deze jongen hebben nu eenmaal bepaalde regels gesteld en dan past het ons niet om hier op deze wijze over te praten Marnix.
Je kunt er je bedenkingen bij hebben, maar daar help je deze jongeman niet mee.
En hij zal best naar buiten mogen, hoe komt hij anders in de kerk.
Dus kun je beter een handreiking en tips geven. Dat is niet makkelijk, daar is over nagedacht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Bambi » 10 mar 2015 15:55

PietWitzier schreef:Even voorstellen. Ik ben Piet Witzier, achttien jaar oud, en ik woon bij mijn ouders in het kleine dorpje Goudriaan. Ik studeer Toegepaste Biologie in Den Bosch, en zat daarvoor op de reformatorische school Gomarus. Ik ben Reformatorisch opgevoed, eerst ging ik naar een gereformeerde gemeente - kerk met mijn ouders. Toen ik elf jaar was (volgens mij) zijn we overgestapt naar een christelijk gereformeerde kerk dichterbij. Nu bijna twee jaar geleden ben ik zelf overgestapt naar hervormd, omdat ik mezelf niet helemaal thuis voelde in de christelijk gereformeerde kerk. In de kerk waar ik nu zit voel ik me wel meer thuis. Ik heb vaak gesprekken met gemeenteleden over het geloof, discussiëren over interessante onderwerpen en over het algemeen ben ik veel actiever in deze kerk.

Dat brengt wel problemen met zich mee: de hervormde kerk is veel 'lichter' en heeft andere opvattingen over bepaalde onderwerpen. Zo ook de invulling van de zondag. Veel mensen uit deze kerk gaan op zondag naar voetbalwedstrijden, uit eten, naar verjaardagen, op vakantie, etc.. In de Reformatorische kerken is dit vaak niet het geval, hier is de zondag een meer passieve dag. Zo ook bij ons thuis. Een gemiddelde zondag ziet er als volgt uit: 08.00 opstaan, ontbijten, klaarmaken voor de kerk. 09.00 naar de kerk. 11.15 thuis, koffie drinken, daarna gaan mijn ouders meestal een boek lezen of een rondje lopen. Ik en mijn broers en zussen doen meestal een (computer/bord)spelletje of huiswerk. Dan rond 13.00 middag eten, daarna zit ik meestal weer op de pc, en mijn ouders doen een dutje. 17.30 is het dan weer koffie tijd, om rond 18.00 naar de kerk te gaan. 20.15 weer thuis, koffie drinken, dan weer zoiets doen als ik de hele dag al doet, mijn ouders een boek lezen, en dan vroeg naar bed.

In de Bijbel staat als eerst dat de zondag een heilige dag, een rustdag is. Niet werken, genieten van de rust. Dit is de dag van God. Wat moeten we dan doen op zondag? Deze zondag (8 maart 2015) is het heel mooi weer. Het is warm, zonnig, windstil... heerlijke dag! Als dit geen zondag was, maar bijvoorbeeld een vakantiedag, zou ik zeker gaan vissen. Maar het is zondag, en mijn ouders vinden het niet goed als ik ga vissen. Ik mag het wel doen, maar dan altijd met het gevoel dat mijn ouders teleurgesteld zijn, en overtuigd zijn dat het verkeerd is wat ik doe. Ik zie vissen als een mooie zondag-besteding, vrij in de natuur, buiten, uitrusten. Ik begrijp het idee achter 'vissen is verkeerd op zondag'. Je bent best wel actief, je krijgt vieze handen en/of kleren, terwijl refo's op zondag vaak de hele dag nette kleren aan hebben en minder actieve dingen doen (zoals lezen).

Wat doe ik nu? Tsja, nu ben ik aan het typen, maar eigenlijk ben ik vandaag vooral bezig met huiswerk en gamen. Af en toe naar buiten om een luchtje te scheppen en, ja, gewoon super mooi weer, maar helemaal niks te doen buiten.... want het is zondag. Mijn broer is ook de hele dag bezig met huiswerk, en mijn zusje zit een beetje te Facebooken en filmpjes te kijken. Eigenlijk vind ik dit wel krom. De computer is passiever dan vissen, maar is dat meer rustgevend? Mijn ouders beginnen te lezen in een boek, en vallen halverwege in slaap. Goed, dat is rustgevend, maar toch heb ik er dubbele gedachten bij. Graag hoor ik jullie reacties hierop!

Tenslotte nog een interessante gedachte. De zondag besteden als dag waarop je extra veel met het geloof bezig bent. Ik vind het een mooie gedachte, maar het lukt me zelf meestal niet goed om dat te doen. En daarnaast, moet je op zondag extra met het geloof bezig zijn? Twee keer naar de kerk, over de dienst nadenken vind ik zelf iets moois om te doen op zondag. Maar is het de bedoeling om de hele dag hier aan te besteden? Ik heb het idee dat de zondag vooral een dag is om tevreden te zijn. Zoals God rustte van zijn werk op de zevende dag, en blij werd van wat Hij gemaakt had, denk ik dat wij op de zondag vooral moeten genieten van alles wat we gekregen hebben. Niet per sé veel bijbel lezen, of een goed boek. Nadenken over de verkondiging vind ik wel belangrijk, omdat, wees eerlijk, op maandag het meeste al is weggezakt.

Ik kijk uit naar reacties!

Groeten, Piet

Ik denk dat je niet mag vissen, omdat je ouders het als werken zien.
Het verbaasd me wel, dat je wel op internet mag en je huiswerk mag maken.
Huiswerk maken is toch ook een vorm van werken? (Dat mocht ik niet)
Maar goed, je woont nu eenmaal thuis en je ouders voelen zich daarom verantwoordelijk voor wat ze jou laten doen, vooral naar God toe.
Is het dan wijs om je zin door te drijven, in zake het vissen?
Als je later het huis uit bent, dan kun je doen en laten wat je zelf wilt, want dan is het helemaal je eigen verantwoording.

Ik heb begrepen dat je wel op zondag naar buiten mag.
(Dat mocht ik niet eens, ik zat echt gevangen tussen 4 muren op zondag)
Dan kun je toch ook gewoon een stukje gaan wandelen,fietsen of ergens gaan zitten?
Of foto's maken van de natuur?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2015 16:16

Bambi schreef:Ik heb begrepen dat je wel op zondag naar buiten mag.
(Dat mocht ik niet eens, ik zat echt gevangen tussen 4 muren op zondag)
Dan kun je toch ook gewoon een stukje gaan wandelen,fietsen of ergens gaan zitten?
Of foto's maken van de natuur?

Ik mocht ook geen huiswerk maken, wel naar buiten om een stukje te wandelen.
Niet fietsen en ook geen foto's maken.
Het waarom vragen, had niet zoveel zin, het mocht niet, punt.
Maar er waren geen verleidingen van internet, of een mobieltje, de telefoon stond in de kamer aan een draadje.
Maar je wist niet beter, totdat ik verkering kreeg en in een gezin kwam waar nog minder mocht.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Invulling van de Zondag

Berichtdoor Bambi » 10 mar 2015 16:23

Chaya schreef:Ik mocht ook geen huiswerk maken, wel naar buiten om een stukje te wandelen.
Niet fietsen en ook geen foto's maken.
Het waarom vragen, had niet zoveel zin, het mocht niet, punt.
Maar er waren geen verleidingen van internet, of een mobieltje, de telefoon stond in de kamer aan een draadje.
Maar je wist niet beter, totdat ik verkering kreeg en in een gezin kwam waar nog minder mocht.

Wij mochten niet eens spelletjes doen of knutselen.
Het was echt een regelrechte gevangenis.
Maar gelukkig sliepen mijn ouders ook.
En als je dan geen herrie maakte, zodat ze niet wakker werden, konden we nog veel doen, wat eigenlijk niet mocht. :mrgreen:
Later had ik ook nog ontdekt, dat als ik zogenaamd naar mijn slaapkamer ging om een middagdutje op bed te doen en zorgde dat bepaalde dingen al op mijn slaapkamer lagen, dat ik dan nog meer kon doen wat ik leuk vond. :-oo

En in mijn pubertijd ging ik 's middags bij mijn oma eten en bleef daar tot de avonddienst en toen kon ik alles doen, want mijn oma kon goed geheimen bewaren. :D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2015 16:34

Spelletjes mochten wel, bij mijn vriendinnetje geen spelletjes met een dobbelsteen.
Daarom, de regels zijn zo ondoorzichtig. Maar echt doorvragen - zoals ze nu wel doen - deden wij niet.
Maar je wordt inderdaad wel creatief in het bedenken van uitvluchten.
Maar het was ook wel goed voor het kweken van schuldgevoel.
Ik mocht een keer op een zondag een boterhammetje meeëten bij een ander hervormd vriendinnetje en die vader deed op een gegeven moment de tv aan, Paulus de Boskabouter. Ik durfde niet te kijken, heb een smoes bedacht dat ik even naar huis moest om iets te halen.
Had jij dat ook?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Bambi » 10 mar 2015 16:40

Chaya schreef:Spelletjes mochten wel, bij mijn vriendinnetje geen spelletjes met een dobbelsteen.
Daarom, de regels zijn zo ondoorzichtig. Maar echt doorvragen - zoals ze nu wel doen - deden wij niet.
Maar je wordt inderdaad wel creatief in het bedenken van uitvluchten.
Maar het was ook wel goed voor het kweken van schuldgevoel.
Ik mocht een keer op een zondag een boterhammetje meeëten bij een ander hervormd vriendinnetje en die vader deed op een gegeven moment de tv aan, Paulus de Boskabouter. Ik durfde niet te kijken, heb een smoes bedacht dat ik even naar huis moest om iets te halen.
Had jij dat ook?

Nee ik had niet zo'n last van een schuldgevoel.
Ik was het totaal niet eens met de regels, dus voelde ik me ook niet schuldig als ik ze overtrad.
En ik stelde wel vragen. Bijv.:
"Waarom mag ik niet naar buiten, de Heere Jezus wandelde toch ook op sabbat buiten?"
Maar dan kreeg ik als antwoord dat als wij naar buiten mochten, dat het dan van kwaad tot erger zou gaan, dus dat we bij voorbaat maar binnen moesten blijven.

mohamed

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mohamed » 10 mar 2015 17:06

Bambi schreef:Ik was het totaal niet eens met de regels, dus voelde ik me ook niet schuldig als ik ze overtrad.
En ik stelde wel vragen. Bijv.:
"Waarom mag ik niet naar buiten, de Heere Jezus wandelde toch ook op sabbat buiten?"
Maar dan kreeg ik als antwoord dat als wij naar buiten mochten, dat het dan van kwaad tot erger zou gaan, dus dat we bij voorbaat maar binnen moesten blijven.

Onredelijke regels zijn een aanleiding voor rebellie vroeger of later. Wij mochten wel fietsen op zondag, maar de kinderen van de buren niet. Hun ouders zullen zich wel ongemakkelijk gevoeld hebben, wetende dat hun zonen ons door het grote zijraam fietsen en plezier zagen maken op de zondag, die bij hun steevast sereen en stil was. De buurjongens zullen vast het tikken van de klok gehoord hebben en in stilte gedacht: 'waarom mogen wij niet fietsen?' Gevraagd werd het niet denk ik, met een autoriteit als vader die geen tegenspraak duldde.

Overigens hebben de strikte regels niet gewerkt, want de kleinkinderen fietsen er lustig op los op zondag. Naar de kerk gaan ze niet en met geloof hebben ze weinig. Dat ze fietsen op zondag vind ik prima, dat ze niet naar de kerk gaan hindert me evenmin, maar dat ze niets met het geloof hebben vind ik minder.

Bambi

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Bambi » 10 mar 2015 17:55

mohamed schreef:Onredelijke regels zijn een aanleiding voor rebellie vroeger of later. Wij mochten wel fietsen op zondag, maar de kinderen van de buren niet. Hun ouders zullen zich wel ongemakkelijk gevoeld hebben, wetende dat hun zonen ons door het grote zijraam fietsen en plezier zagen maken op de zondag, die bij hun steevast sereen en stil was. De buurjongens zullen vast het tikken van de klok gehoord hebben en in stilte gedacht: 'waarom mogen wij niet fietsen?' Gevraagd werd het niet denk ik, met een autoriteit als vader die geen tegenspraak duldde.

Overigens hebben de strikte regels niet gewerkt, want de kleinkinderen fietsen er lustig op los op zondag. Naar de kerk gaan ze niet en met geloof hebben ze weinig. Dat ze fietsen op zondag vind ik prima, dat ze niet naar de kerk gaan hindert me evenmin, maar dat ze niets met het geloof hebben vind ik minder.

Onredelijke regels komen meestal voort uit verkramping en angst.
Stel je voor dat kinderen op zondag naar buiten gaan, dan zullen ze vast wereldgelijkvormig worden, door die ongelovige kinderen waar ze mee spelen.
Maar doordeweeks mogen ze er wel mee spelen.

Wie het snapt, steekt zijn vinger op.

En als je dan kijkt wat Paulus bij die tekst over wereldgelijkvormigheid zegt, dan denk ik dat bij veel ouders juist het één en ander ontbreekt:

Romeinen 12:2
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2015 09:18

Het is jammer dat zoveel mensen een karikatuur van de rustdag maken waardoor het een saaie, stille, vreselijke dag wordt. Dat blijft mensen vaak heel lang bij. Jij bent christen? Dan mag je niks op zondag he.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor mohamed » 11 mar 2015 11:11

Dat is ook niet zo vreemd, die zondagen worden namelijk precies zo door hen ingevuld en het waarom mag niet naar gevraagd worden.

Gebruikersavatar
ahuibers
Majoor
Majoor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 feb 2003 14:14
Locatie: Midden nederland

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor ahuibers » 22 jun 2015 10:17

schelpje3 schreef:Als ik na de zondag hier kom bijlezen, zie ik hoeveel forummers er actief zijn geweest. Ik heb nu net zitten lezen en zie dat de zondag behoorlijk misbruikt is. Dat is te lezen in diverse topics. :-&
Is het verveling? Dagopvulling?


Bij ons zijn we zondag van media ontstoken. Zaterdagavond gaat de telefoon op de vliegtuigstand, en zijn we niet verbonden met internet. Apparaten die we wel gebruiken: Koffiezetapparaat, waterkoker en CD-speler :mrgreen:

Ik moet zeggen dat dit goed bevalt, echt een dag om (gedwongen) tot rust te komen, en niet met internet en andere dingen bezig te zijn.
Het is een bewuste keus, want van het 1 komt het ander, en voor je het weet blijf je de grens verleggen met steeds meer dingen die wel zouden moeten kunnen etc.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 22 jun 2015 14:51

Marnix schreef:Het is jammer dat zoveel mensen een karikatuur van de rustdag maken waardoor het een saaie, stille, vreselijke dag wordt. Dat blijft mensen vaak heel lang bij. Jij bent christen? Dan mag je niks op zondag he.

Je zou eens bij mijn schoonouders moeten kijken op zondag:

Wandelen mag wel / Fietsen niet
Radio luisteren mag wel / TV kijken niet
Orgelspelen mag wel / Gitaarspelen niet
Wijn drinken mag wel / Bier drinken mag niet
Italiaans eten mag wel (zelfgemaakt) / Chinees eten mag niet (zelfgemaakt)

Saillant detail: mijn zwagers weten de stand van de wedstrijd die het door hen zo geliefde Feyenoord speelt alsmede de einduitslag van de wedstrijd alsof ze in de kuip zaten in plaats van op de bank.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 69 gasten