Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Floppie » 15 mei 2013 05:55

Diamantje schreef:Ik durf het eerlijk gezegd nooit aan te geven dat ik het vervelend vind. Maar als ik het wel zou durven, zou ik zoiets zeggen als 'Moeilijk hé, orgineel taalgebruik???' Iets in die richting. Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die als-ie iemand 'Oh my god!' of 'Jezus!' hoorde roepen, zei:'Effe stil iedereen, er is iemand aan het bidden.' :lol: Soms zeg ik weleens, dat het veel leuker is om een alternatief voor dat scheld-of vloekwoord te bedenken. Bijv. 'Gggroenteboer!!!' i.p.v. de gvd-vloek. Maar als iemand met ziektes scheldt, dan denk ik dat niemand er moeite mee heeft als je er iets van zegt. Schelden met ziektes vinden mensen meestal nou eenmaal erger dan vloeken (godslasterlijk schelden).


Ik vind het ook vaak heel moeilijk. Het lastigste is vaak om het de eerste keer te zeggen. Vaak als je het één of twee keer gedaan hebt kom je erachter dat, als je het met overtuiging doet en met naastenliefde, dat zo'n gesprek soms wonderlijk goed kan verlopen. Natuurlijk kun je het op een wat laconieke manier doen, maar in hoeverre word je dan zelf serieus genomen?
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Teus » 15 mei 2013 14:07

Diamantje schreef:Ik durf het eerlijk gezegd nooit aan te geven dat ik het vervelend vind. Maar als ik het wel zou durven, zou ik zoiets zeggen als 'Moeilijk hé, orgineel taalgebruik???' Iets in die richting. Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die als-ie iemand 'Oh my god!' of 'Jezus!' hoorde roepen, zei:'Effe stil iedereen, er is iemand aan het bidden.' :lol: Soms zeg ik weleens, dat het veel leuker is om een alternatief voor dat scheld-of vloekwoord te bedenken. Bijv. 'Gggroenteboer!!!' i.p.v. de gvd-vloek. Maar als iemand met ziektes scheldt, dan denk ik dat niemand er moeite mee heeft als je er iets van zegt. Schelden met ziektes vinden mensen meestal nou eenmaal erger dan vloeken (godslasterlijk schelden).


Floppie schreef:Ik vind het ook vaak heel moeilijk. Het lastigste is vaak om het de eerste keer te zeggen. Vaak als je het één of twee keer gedaan hebt kom je erachter dat, als je het met overtuiging doet en met naastenliefde, dat zo'n gesprek soms wonderlijk goed kan verlopen. Natuurlijk kun je het op een wat laconieke manier doen, maar in hoeverre word je dan zelf serieus genomen?


Wat best wel een vrije manier kan zijn is om iets te zeggen in zo'n geval, dat je zegt "hé geloof jij ook in God" vaak zal je horen "hoezo". Wellicht een manier om er over door te praten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Floppie » 15 mei 2013 16:09

Teus schreef:Wat best wel een vrije manier kan zijn is om iets te zeggen in zo'n geval, dat je zegt "hé geloof jij ook in God" vaak zal je horen "hoezo". Wellicht een manier om er over door te praten.


Dat is inderdaad mogelijk, maar slaat echt niet bij iedereen aan. Mijn ervaring is dat als je jezelf toont, dus aangeeft waarom het je tegen de borst stuit, meer succes heeft. Maar als middel om te beginnen kan het soms goed uitpakken.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Teus » 15 mei 2013 19:13

Teus schreef:Wat best wel een vrije manier kan zijn is om iets te zeggen in zo'n geval, dat je zegt "hé geloof jij ook in God" vaak zal je horen "hoezo". Wellicht een manier om er over door te praten.


Floppie schreef:Dat is inderdaad mogelijk, maar slaat echt niet bij iedereen aan. Mijn ervaring is dat als je jezelf toont, dus aangeeft waarom het je tegen de borst stuit, meer succes heeft. Maar als middel om te beginnen kan het soms goed uitpakken.


Je hebt gelijk het werkt niet altijd maar het kan voor jezelf een goede ijsbreker zijn om te beginnen. daarna kun je met jezelf komen, hoe het is en voelt.
Weet je, vaak willen we om ons zelf niet dat er in onze omgeving gevloekt wordt. Zeker, schrik ik er altijd weer van maar het ergste is dat het God aangaat. Ik heb een collega die niet vloekt als ik er bij ben maar hij haat me omdat ik geloof, al mijn collega's wachten totdat ik gedankt heb voor het eten en houden stil voordat ze beginnen, ben God erg dankbaar voor. Ze excuseren zich zefs als ze per ongeluk toch wat zeggen, mooi hé.
Maar die ene collega houdt er totaal geen rekening mee, wat is dan erger, vraag ik me wel eens af.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 15 jul 2013 08:35

Tsja, dat vloeken... ik heb er ook erg veel last van als iemand de g-vloeken bezigt, en ook het gebruik van de naam van de Here Jezus als stopwoordje. God zal het ook niet op prijs stellen, het gaat tegen één van zijn geboden in. En daar gaat het natuurlijk om. Ik ben dan ook niet gekwetst als iemand f***k of het korte woordje met de k zegt of s**t, aangezien daarmee geen Goddelijke naam ijdel wordt gebruikt.

Aan de andere kant moeten we ook begrijpen dat mensen dit meestal zeggen op momenten dat ze overmand worden door hun emoties. Ze slaan met een hamer op hun vinger, ze verliezen een spelletje, of er gebeurt juist iets ontzettend grappigs; het is een teken van onmacht over de situatie. Niet dat dit vloeken goedpraat, maar het maakt wel lastig om er iets van te zeggen. Als iemand met z'n hamer op z'n vinger slaat, hoe kun je dan belerend gaan zeggen 'hee, niet vloeken hè?' In zulke situaties doe ik dat dan ook niet.

Wat bij mij ook meespeelt, is het op eigen terrein zijn of niet. Bij mij thuis zal ik het niet op prijs stellen als er wordt gevloekt, maar bij iemand anders thuis vind ik dat ik er weinig over te zeggen heb. Op neutraal terrein hangt het natuurlijk van de situatie af.

Ten slotte: heel vaak lost het zich 'vanzelf' wel op (nou ja, niet echt vanzelf natuurlijk ;). Een meisje dat over het algemeen vrij veel vloekt, zei een keer tegen mij: 'tss, als jij in de buurt bent kán ik gewoon niet vloeken, en ij vloekt helemaal nooit !'. Wellicht overtuigt de H Geest ook van zonde bij niet-gelovigen? Al stak zij het op de manier waarop ik keek, of zo. Ik had in ieder geval nog nooit iets van haar vloeken gezegd...

Nu moet ik ook wel toegeve ndat ik ook wel eens vloek, maar dan vooral van binnen, er zal niet gauw een vloek uit mijn mond schieten, maar van binnen vloeken is natuurlijk niet minder erg.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Spreeuw » 15 jul 2013 19:51

Het is moeilijk, zeker ook bij een film: als er een keer gevloekt wordt, gelijk de tv uit??
Of hoeft dat niet?
Moet je dan ook nog onderscheid maken tussen een gvd-vloek of een vd-vloek?

Maar je maakt idd. soms situaties mee dat het vloeken bij mensen minder wordt.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Teus » 15 jul 2013 20:01

Spreeuw schreef:Het is moeilijk, zeker ook bij een film: als er een keer gevloekt wordt, gelijk de tv uit??
Of hoeft dat niet?
Moet je dan ook nog onderscheid maken tussen een gvd-vloek of een vd-vloek?

Maar je maakt idd. soms situaties mee dat het vloeken bij mensen minder wordt.


Ik vraag me af of de film op zich dan wel verantwoord is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Spreeuw » 07 okt 2013 22:08

Teus schreef: Ik vraag me af of de film op zich dan wel verantwoord is.


Dat denk ik inderdaad niet. In Leviticus 24 staat de geschiedenis beschreven van de vloeker die gestenigd moet worden. Men wist niet wat men met de godslasteraar aanmoest en vroegen Mozes om raad, die op zijn beurt de woorden van God hoorde. Hier komt een nieuwe wet openbaar. Het laat zien dat God het vloeken zeer ernstig neemt. En dus is het onze plicht om, hoe moeilijk het ook is, het altijd kenbaar te maken dat vloeken een grote zonde is, als je iemand hoort vloeken.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 25 okt 2013 13:01

Inderdaad, vloeken (het misbruiken van Gods Naam) is zeer ernstig voor God.

Maar ik denk niet dat we telkens een ander moeten zeggen dat hij of zij niet mag vloeken. Het vloekverbod (om zo maar te zeggen) geldt alleen voor degenen die van het Koninkrijk Gods zijn. De heilgen, zoals het Nieuwe Testament leert. Wanneer iemand vloekt, maar die is geen heilige (christen), dan hoef je niets te zeggen. Door je houding kan je laten zien dat jij anders (heilig) bent. Er zullen dan mensen zijn die dat zien en rekening proberen te gaan houden met jouw bezwaar tegen vloeken.

Films waarin gevloekt wordt, die mijd ik liever.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

boldering
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2009 15:41
Locatie: in Zeeland

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor boldering » 27 okt 2013 09:07

Waar het om gaat is de intentie. Indertijd was er bij ons een dominee die zei:"Als er een vloek over je lippen dreigt te komen, gebruik dan een ander woord, bijv. "tuinslang". "
Inderdaad het klinkt onschuldig, maar hoewel je geen echte vloek uit, blijft de dieper liggende intentie wel gelijk -volgens mij-, dus blijft het alleen maar een woord, maar de boosheid, irritatie, of wat er ook aan ten grondslag ligt, blijft dezelfde.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor johannes1 » 31 okt 2013 21:28

Wanneer iemand vloekt, maar die is geen heilige (christen), dan hoef je niets te zeggen

Als iemand jouw vader uitscheldt dan zeg je er toch ook iets van, ook al ken je die man niet? Waarom zouden we onze hemelse Vader dan niet mogen verdedigen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 08:54

Heeft de Hemelse Vader wel verdediging nodig?

Volgens mij moet degene die scheld verdedigd worden voor de toorn van God. Daarom draagt de Heere Jezus ons op om voor onze vijanden te bidden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor johannes1 » 01 nov 2013 13:58

Arco schreef:Heeft de Hemelse Vader wel verdediging nodig?

Volgens mij moet degene die scheld verdedigd worden voor de toorn van God. Daarom draagt de Heere Jezus ons op om voor onze vijanden te bidden.

Als je er niets van zegt ben je misschien net zo schuldig. Ik kan zo snel de Bijbeltekst niet vinden, maar vrij vertaald staat er dat je elkaar moet vermanen mocht iemand zonde doen. En dat is dit eigenlijk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Arco » 01 nov 2013 18:50

Volgens mij gaat het in die tekst, ook ik moet die even erbij zoeken, over broeders en zusters onderling. Niet over niet-gelovigen die vloeken.

Want nogmaals: het vloekverbod is een wet in het Koninkrijk van God. Wij, als ambassadeurs van dat Koninkrijk, worden geacht om aan die wet te houden. Dus als mede-ambassadeurs vloeken, dan moet je daar wat van zeggen.

Door te zijn als christen zullen vloekende niet-gelovigen rekening gaan houden met jou. Daarom bewust worden dat vloeken niet kan. Jij, als christen, bidt voor mensen die vloeken, want ze weten niet wat ze aanrichten door te vloeken.

Dus wat moet je doen als je iemand hoort vloeken:
1. Wanneer het een broeder of zuster is, wijst dan op diens zonde.
2. Wanneer het een niet-gelovige is, zeg dan niets. Maar bid en wees een zoutend zout!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 01 nov 2013 22:41

Vaak zijn mensen zich eigenlijk helemaal niet bewust van wat ze zeggen.
In het programma "Adieu God"? van de EO (ik neem het altijd op, want het is nachtwerk! :wink: ) interviewt Thijs van den Brink mensen die de kerk verlaten hebben met het doel duidelijk te krijgen of iemand met de kerk ook zijn/haar geloof verloren heeft. De afgelopen keer had hij een gesprek met Jan de Bouvrie.
Die vertelde dat hij op een gegeven moment vloekte. Zijn vrouw vroeg hem waarom hij dat deed. "Sindsdien heb ik nooit meer gevloekt, omdat ik me bewust ben dat het mensen kwetst en dat het gewoon grof taalgebruik is", zei hij.

Je kunt altijd aangeven dat je het niet prettig vindt als iemand vloekt. Voor mij persoonlijk geldt, dat het me zeer doet, voor anderen is het alleen maar grof taalgebruik waar ze zich aan ergeren.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten