Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

HannekeL

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor HannekeL » 21 apr 2018 10:08

Riska schreef:Marinus van den Berg, pastor in verpleeghuizen én bij mensen die te maken hebben met diepe rouw - ouders van vermoorde mensen/kinderen schreef dit in een boek en het sprak me onmiddellijk aan.
In diepste nood, verdriet, laat iemand een vloek vallen. Maar wat die mens bedoelt, is volledige wanhoop: "God help me", in een taal die niet als vloek was bedoeld.

Bedankt voor de uitleg!

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 21 apr 2018 10:16

Chaya schreef:Mij niet.
In mijn hart welt ook weleens iets op wat ik absoluut niet wil uitspreken.
Er ligt maar een vliesdun laagje beschaving rondom ons, wat zo weggeblazen kan worden, wanneer we bijvoorbeeld gaan dementeren en de remmingen wegvallen.
Maar ik kan het absoluut geen omgekeerd bidden noemen, als iemand aan God vraagt om hem of haar te verdoemen. Want dat doe je als g v d zegt.

Ik moet het iets nuanceren bedenk ik.
Een vloek is aantasting van de beschaving als het gedaan wordt bij iets dat verkeerd gaat, verfdozen laten vallen, een hamer op de duim enz. Je zult zelf ook voorbeelden genoeg kennen.
Vloeken is omgekeerd bidden als er sprake is van wanhoop, van diepe trauma's. De vloek is dan in wezen: "God, help mij, sta mij bij, waar bent U".

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Chaya » 21 apr 2018 10:25

Riska schreef:Ik moet het iets nuanceren bedenk ik.
Een vloek is aantasting van de beschaving als het gedaan wordt bij iets dat verkeerd gaat, verfdozen laten vallen, een hamer op de duim enz. Je zult zelf ook voorbeelden genoeg kennen.
Vloeken is omgekeerd bidden als er sprake is van wanhoop, van diepe trauma's. De vloek is dan in wezen: "God, help mij, sta mij bij, waar bent U".

Sorry Riska,, maar ook daar kan ik niet in mee. Vloeken is zonde tegen het 3e gebod.

In Gods naam leer je denken en doen als Hij. Zo kom je het vloeken voorbij... citaat van Ds. P. Visser (predikant Amsterdam, Noorderkerk)

Elke zondagmorgen - ik althans - hoor ik de Wet, Gij zult de Naam des Heeren niet ijdel gebruiken.
Dus ook in wanhoop uitgesproken, is het een zonde!

want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.,
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 21 apr 2018 11:53

Chaya schreef:Sorry Riska,, maar ook daar kan ik niet in mee. Vloeken is zonde tegen het 3e gebod.

In Gods naam leer je denken en doen als Hij. Zo kom je het vloeken voorbij... citaat van Ds. P. Visser (predikant Amsterdam, Noorderkerk)

Elke zondagmorgen - ik althans - hoor ik de Wet, Gij zult de Naam des Heeren niet ijdel gebruiken.
Dus ook in wanhoop uitgesproken, is het een zonde!

want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.,

Nee, dat zal Hij ook niet, als het een ruwe vloek is, uit onbeschaafdheid uitgesproken.
Maar God verstaat degene die uit wanhoop, verdriet, op een gegeven moment vloekt als God ver weg is.
Dan is het te gemakkelijk om te zeggen dat God ver weg lijkt.
God ziet het hart aan...
Gemakkelijk om het zo te zeggen?
Nee, maar soms kan dat, hoe tegenstrijdig het ook lijkt na wat ik hier boven schreef, de troost zijn.
Dat God mij, desondanks, door en door kent en het hoe en waarom/waardoor weet...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Teus » 23 apr 2018 07:15

Riska schreef:Marinus van den Berg, pastor in verpleeghuizen én bij mensen die te maken hebben met diepe rouw - ouders van vermoorde mensen/kinderen schreef dit in een boek en het sprak me onmiddellijk aan.
In diepste nood, verdriet, laat iemand een vloek vallen. Maar wat die mens bedoelt, is volledige wanhoop: "God help me", in een taal die niet als vloek was bedoeld.

Het spijt me maar ik vind dit is een levensgevaarlijke beredenering, ik vind het meer een sluwe misleiding.
Vloeken is woordengebrek.
Denk je echt dat God op deze manier Zich om hulp laat roepen?
Wanneer iemand God echt om hulp vraagt kan dat gewoon en doet dat heel graag zoals God het verwacht.
Hierdoor wordt vloeken ineens minder erg want we gaan ons achter deze beredenering schuilen, als we niet oppassen.
Beste Riska, laat je niet misleiden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 24 apr 2018 07:54

Teus schreef:Beste Riska, laat je niet misleiden.

Ik begrijp je reactie. Nee, ik laat me niet misleiden, maak je geen zorgen. .


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten