Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant
Berichten: 532
Lid geworden op: 02 aug 2012 14:11

Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor gml » 29 mar 2013 23:03

Wat moet je doen als je iemand Gods Naam hoort lasteren, oftewel als je iemand hoort vloeken?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mar 2013 05:05

hangt van de situatie af.
voor mij is leidraad wat je kan bereiken.
als je er wat van zegt, zal de ander daar een boodschap aan hebben, zal hij smalend doorgaan, dichter bij de heilige God komen of er juist verder vandaan trekken?

als je op eigen erf bent (huis, kantoor, werkvloer) dan kan je meer zeggen dan op openbaar of andermans terrein.

vloeken kan op ons werken als een rode lap op een stier, maar of het wijs is?
het gaat om Gods naam, maar ondertussen ook een beetje om ons. en dat beetje ons kan wel eens averechts werken.

een heiden heeft niets met God en Zijn naam; vloeken is daardoor in zijn ogen een acceptabele uiting van onvermogen of frustratie. (beter dan er op los slaan, toch)
een zacht antwoord over hoe wij aan God's naam waarde en ontzag toekennen, en dat de uiting (onbedoeld en niet op ons gericht) ons een naar gevoel geeft kan helpen.
waar ik op doel is de ander respecteren, niet veroordelen, en door je open en kwetsbaar op te stellen tot een gedrags verandering te laten komen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Byte
Luitenant
Luitenant
Berichten: 745
Lid geworden op: 25 dec 2012 21:46

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Byte » 30 mar 2013 09:07

Afhankelijk van waar je bent , bij mij op mijn werk zal ik er zeker wat van zeggen wat resulteert in een sorry en ik zal er op letten. Ook vloekt men dan uiteindelijk ook echt minder

Buiten op straat is het wat lastiger en zoals Jan schrijft afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt.

In privé kringen zal ik ook zeker er wat van zeggen, we in alle gevallen op een normale respectvolle manier uiteraard.

Met groet Byte
Hij is een schild voor hen die tot Hem de toevlucht nemen.
 Zo ver het oosten is van het westen,zo ver heeft Hij onze overtredingen van ons gedaan.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Evelien » 30 mar 2013 10:22

Niks, ik zeg er ook niks van.

Waar ik wel wat van zeg is als mensen het woordje kanker gebruiken als vloek. Vindt ik persoonlijk erger.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2013 11:03

gml schreef:Wat moet je doen als je iemand Gods Naam hoort lasteren, oftewel als je iemand hoort vloeken?

Ik "moet" natuurlijk niets, maar zoals ik het zie is een vloek een verdoemenis die de mens over zich zelf uitspreekt, als daar gelegenheid toe is en het kan zal ik dat proberen uit te leggen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Floppie » 30 mar 2013 13:01

In ieder geval nooit belerend overkomen. Maar goed, de praktijk is lastig genoeg en voor je eigen ego is het ook niet altijd even makkelijk om er wat van te zeggen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor mw » 30 mar 2013 13:57

Ligt er een beetje aan, i.i.g. vind ik het wel vaak lastig.

Op het werk hebben een aantal collega's het stopwoordje 'Jezus', zij weten dat ik het heel erg vind. Vaak excuseren ze zich daarna tegenover mij, dat geeft soms een aanleiding voor een gesprek daarover. In het gesprek blijf ik dan dicht bij mijzelf en leg ik uit waarom ik het vervelend vind dat ze de Naam van Jezus zo vaak gebruiken en gebruik daarbij hun eigen geliefde als voorbeeld. Zij vinden het niet leuk als ik de naam van hun geliefde gebruik bij verbazing, frustratie,enz, enz. Dan snappen ze ook waarom ik het vervelend vind.

Bij andere vloeken is het afhankelijk van de situatie. Als ik reageer is het vaak in de trant van : 'ik durf te wedden dat je dat niet meent' of 'hé, vooruit bidden is veel beter dan achteruit bidden hoor'.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Riska

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Riska » 30 mar 2013 21:31

Vloeken kan ook 'omgekeerd bidden' zijn.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor xsidd » 31 mar 2013 00:09

Soms vraag ik waarom mensen vloeken, als ze gvd zeggen...

Ze bidden dan om hun eigen verdoemenis, en als ze toch niet geloven vraag ik hen waarom ze er dan toch om vragen...

Maar ff eerlijk mensen, want ik krijg het gevoel als de room van vroomheid hier naar boven drijft...

Ik zelf als ik op mijn duim sla met de hamer, wat doe ik dan?

Ik geef eerlijk toe, dat in moeilijke situaties mij ook wel eens een vloek ontschoten is, dus laten we alstublieft geen vrome pietpraat ophangen over anderen die vloeken maar kijk in uw eigen hart.

Ik doe dat ook.

Groet:-)

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Floppie » 04 apr 2013 08:03

xsidd schreef:Ik geef eerlijk toe, dat in moeilijke situaties mij ook wel eens een vloek ontschoten is, dus laten we alstublieft geen vrome pietpraat ophangen over anderen die vloeken maar kijk in uw eigen hart.

Ik doe dat ook.

Groet:-)


Dank je wel. Ik denk dat het maar goed is dat we niet weten hoeveel er in ieder geval al van binnen gevloekt wordt....
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2013 16:26

gml schreef:Wat moet je doen als je iemand Gods Naam hoort lasteren, oftewel als je iemand hoort vloeken?


Soms zeg ik er iets van, als ik het idee heb dat ik er iets goeds mee bereik. Als ik vermoed dat de agressie alleen maar groter wordt, laat ik het maar. Mijn bril is me dierbaar.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Floppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 05 sep 2012 20:23

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Floppie » 06 apr 2013 17:24

Wel meer dingen zijn me dierbaar... :lol:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Diamantje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 jan 2012 18:37

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Diamantje » 13 apr 2013 12:15

Ik durf het eerlijk gezegd nooit aan te geven dat ik het vervelend vind. Maar als ik het wel zou durven, zou ik zoiets zeggen als 'Moeilijk hé, orgineel taalgebruik???' Iets in die richting. Ik heb ook eens een verhaal gehoord van iemand die als-ie iemand 'Oh my god!' of 'Jezus!' hoorde roepen, zei:'Effe stil iedereen, er is iemand aan het bidden.' :lol: Soms zeg ik weleens, dat het veel leuker is om een alternatief voor dat scheld-of vloekwoord te bedenken. Bijv. 'Gggroenteboer!!!' i.p.v. de gvd-vloek. Maar als iemand met ziektes scheldt, dan denk ik dat niemand er moeite mee heeft als je er iets van zegt. Schelden met ziektes vinden mensen meestal nou eenmaal erger dan vloeken (godslasterlijk schelden).

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor JHM » 24 apr 2013 15:09

Moeilijk, ik werk als vertegenwoordiger en wanneer ik op klantbezoek ben wordt er bijna ieder bezoek wel gelasterd in de naam van de Heer. Meestal reageer ik er niet op, ik wil mijn geloof niet opdringen en anderzijds als ik eerlijk ben is misschien ook wel bepaalde angst. Wanneer ik op kantoor ben en collega's lasteren zeg ik er wel wat van, ze kennen mijn geloofsopvatting maar vaak genoeg vloeken ze alsnog. Ik zeg er dan niet iedere eer iets van, maar op zijn tijd dan zeg ik er weer iets van. Het lijkt bij mensen wel gewoon een standaard te zijn als iets even niet lukt.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Wat moet je doen als je iemand hoort vloeken?

Berichtdoor Teus » 15 mei 2013 05:50

Wil iets moois delen over vloeken.
Ik zat eens met 5 collega’s in een auto (8 uur rijden) naar Denemarken voor een week werk. Verder geen gelovige aanwezig en allemaal mannen. Je kunt je voorstellen hoe het er aan toe gaat. De vloeken en gore taal zaten in de lucht. Ik, als slappeling durfde er niets van te zeggen en dacht alleen maar moet ik hier een week mee omgaan, ik zag er als een berg tegenop.
Bij het Hotel aangekomen ging ik als eerste God om raad vragen. Toen we elkaar weer ontmoeten om te gaan eten kwam er een collega op me af lopen en zei kom we lopen even naar buiten en zei tegen me: Volgens mij had je het niet zo naar je zin in de auto met dat vloeken en schuine taal van ons? Kan niet zeggen wat ik op dat moment voelde maar ik zeg tegen hem: Ja man dat klopt het voelde echt niet goed. Zegt hij weer: ik heb het met de andere jongens over gehad en gezegd de we er rekening mee moeten houden.
Nu, ze houden er allemaal rekening mee. Zo groot is God.

Zie je, we hoeven er niet altijd wat van te zeggen, als het aan je hart licht helpt God, dan zorgt hij voor een oplossing. We hebben God overal voor nodig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten