Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 05 nov 2012 13:48

Boaz schreef:Doe niet zo mal! Aan de stam van een appelboom groeien geen kersen!
Is de stam appelboom, dan de takken ook.
Is er sprake van takken van een tamme olijf, dan is de stam dat ook.
Dat Jezus als de wortel wordt voorgesteld, bijt dit beeld niet; want Jezus kwam uit het Joodse volk voort.

Nee er groeien geen kersen aan een stam :mrgreen: Rom.9:6 ... want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. 7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen....
Het oude verbond is een voorwaardelijk verbond. En niemand, ook de Joden niet zijn van nature in Christus. De natuurlijke takken die afgebroken zijn, zijn afgebroken omdat ze het verbond verbroken, Jezus verworpen en de belofte niet gelooft hebben. Los van de stam dus.

Maar ik wacht nog steeds waar ik in de Bijbel kan terugvinden dat gelovige heidenen in Israël zijn ingelijfd. En misschien kun je ook eens ingaan op Joh.15: de wijnstok en de ranken.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2012 14:15

1a2b3c schreef:
Nee er groeien geen kersen aan een stam Rom.9:6 ... want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël. 7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen....

Maar ik wacht nog steeds waar ik in de Bijbel kan terugvinden dat gelovige heidenen in Israël zijn ingelijfd. En misschien kun je ook eens ingaan op Joh.15: de wijnstok en de ranken.


Ik denk dat Joh 15 geen licht werpt op deze zaak. Het gaat hier namelijk niet over heidenen die er bij komen, Jezus spreekt hier tot het Joodse volk. Daar staat de wijnstok beeld voor Jezus, de
ranken voor het Joodse volk. In de beeldspraak van de edele olijf is Jezus de wortel, de natuurlijke takken Israel, de wilde takken gelovigen uit de heidenen.

En inderdaad: niet allen die uit Israel voortgekomen zijn, zijn Israel. Mat wil wil je daarmee zeggen? De geciteerde verzen zeggen dat er binnen het volk Israel, een echt (gelovig) deel is. Er wordt ier uitbreidning bedolet in de zin van: gelovige heidenen zijn nu echte Joden of zoe iets..

De wilde olijf kan alleen maar het volk Israel betekenen, want de boom is één geheel. Zijn de natuurlijke takken Israel, dan is de hele boom dat. Ik kan echt niet zien dat het iets anders (wat?) zou kunnen betekenen.
Begrijp jtrouwens geheel je moeite ermee niet.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 05 nov 2012 14:33

Boaz schreef:En inderdaad: niet allen die uit Israel voortgekomen zijn, zijn Israel. Mat wil wil je daarmee zeggen? De geciteerde verzen zeggen dat er binnen het volk Israel, een echt (gelovig) deel is. Er wordt ier uitbreidning bedolet in de zin van: gelovige heidenen zijn nu echte Joden of zoe iets..

Het oude verbond is een voorwaardelijk verbond. En niemand, ook de Joden niet zijn van nature in Christus. De natuurlijke takken die afgebroken zijn, zijn afgebroken omdat ze het verbond verbroken, Jezus verworpen en de belofte niet gelooft hebben. Dus los van de stam (stam = verbonden en beloften die hen door geboorte toekwamen)
Boaz schreef:De wilde olijf kan alleen maar het volk Israel betekenen, want de boom is één geheel. Zijn de natuurlijke takken Israel, dan is de hele boom dat. Ik kan echt niet zien dat het iets anders (wat?) zou kunnen betekenen.
Begrijp jtrouwens geheel je moeite ermee niet.

Vanwege de vervangingsleer. Maar als er geen nieuwe argumenten zijn kunnen we er beter mee stoppen, ik heb geen zin in welles-nietes.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 05 nov 2012 14:52

Vanwege de vervangingsleer.


Hoezo vanwege de vervangingsleer? Kan je dat toelichten?

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 07 nov 2012 13:11

Boaz schreef:Hoezo vanwege de vervangingsleer? Kan je dat toelichten?

Wij gelovige heidenen zijn in Israël ingelijfd, dus wat voor Israël geld, geldt ook voor ons. Wij zijn nu het 'geestelijk Israël', want Israël is terzijde gezet.
De één gaat verder dan de ander, maar er zijn heel wat ontsporingen ontstaan door te denken dat we nu bij Israël horen. Om maar wat te noemen: de Joden moesten besneden worden, dus dat teken is ook voor ons. Via een kronkelredenering is daar dan de kinderdoop van gemaakt. En zo is er meer te noemen.
De enige manier die de Bijbel kent om in Israël ingelijfd te worden, is proseliet worden.

Rom.11:16 ... en als de wortel heilig is, dan de takken ook. En in vers 24 staat dat de stam edel en goed is, dus op de wortel en de stam is niets aan te merken.
De takken zijn alleen heilig vanwege de WORTEL, er staat niet dat de STAM heilig is vanwege de wortel maar gewoon dat die goed/edel is. Dus stam en de takken zijn niet één geheel!
En jij zegt: Is de stam appelboom, dan de takken ook. Is er sprake van takken van een tamme olijf, dan is de stam dat ook.
De stam is het 'voertuig' om de takken te bereiken en zo deel te krijgen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom.
Het voertuig om deel te krijgen aan Jezus is niet geboorte Rom.9:6-7. Door geboorte had Israël deel aan de beloftes en het verbond, maar dan moesten ze het verbond wel houden en de beloften geloven. Verder ga ik niet herhalen wat ik al eerder heb gezegd.
Petrus zegt: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht! Hand.2:40. Hoe kun je dan zeggen dat we in de stam/Israël (verkeerd geslacht) worden ingelijfd?
En we worden ook niet ingelijfd in het overblijfsel, want de verbonden en beloften gelden voor heel Israël. Gelovigen zijn met het overblijfsel één in Christus.

17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,

Als de stam EN de takken Israël voorstellen is het toch vreemd dat hier staat dat 'slechts' enige takken afgerukt zijn, terwijl Israël als geheel Hem verworpen heeft en er alleen maar sprake is van een overblijfsel.
En wie van Israël is stam en wie tak? En hoe zat het met de gelovigen van vóór Abraham want Israël bestond toen nog niet. Zijn zij dan postuum in Israël ingelijfd?

Maar goed, als er geen nieuwe argumenten komen lijkt het me beter hiermee te stoppen, en wat de vervangingsleer betreft, daar is al een topic over op het open forum.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Wilsophie » 07 nov 2012 13:40

Mijn grootste probleem met Israël als de edele olijfboom is dat wij heidenen dan in Israël geënt zijn. Waar in de Bijbel kun je dat terug vinden? (alleen in de berijmde versie van ps. 87 staat dat, onberijmd staat het er niet)

Dit citaat in het begin van het topic van 1a2b3c, bewijst o.a. hoe goed zij/hij erover heeft nagedacht.
Goede argumenten.
Ik heb in een ander topic gezegd dat ik het niet kan begrijpen dat een volk wat God terzijde heeft gezet al is het tijdelijk en volgens Handelingen tussentijds een volk vergadert uit Jood en heiden dat dat volk, genaamd "Gemeente van Jezus Christus" dat die alsnog worden ingelijfd of geënt op het volk wat nu Lo-Ammi is. ( zie Hosea)

Het is Nicodemus die uit die vijgenboom ( vijg is de 4e vrucht) moest komen , en dat staat voor de ongelovige natie Israël, de Heer sommeerde : "Kom eruit want ik moet wezen in uw huis" en tijdens het nachtelijk gesprek blijkt het in dat huis te gaan over wedergeboorte."

Terug naar de olijf want het is wel één van de vruchten uit Deut. 8 vers 8 en het is ook het olijfblad wat bij Noach als 6e vrucht door de duif wordt binnengehaald en als bittere vrucht na verdrukking wel de olie voortbrengt. Elke koning werd gezalfd met olie.
De vrucht van de 6e dag.
De 1e maand en de 601 e verjaardag van Noach.

De olie uit de kandelaar in de tabernakel is uit de 6e vrucht gestoten wat in de shemen de structuur heeft van de 8e dag.

Als je dus zegt dat de Here Jezus een beeld is van de olijf dan kun je dat alleen zeggen binnen het kader van Zijn opstanding toen de olijf geperst was tot olie.
Een type van dood en opstanding van deze vrucht.
Van lijden tot heerlijkheid, van 6e vrucht tot de 8 van nieuw leven.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 apr 2013 15:32

1a2b3c schreef:Er staat echt nergens in de Bijbel dat God de bekeerde heidenen als Israëlieten zal beschouwen, en ook niet dat Israël de boom is waar wij (gelovige heidenen) ingeënt worden. Rom.11 geeft duidelijk aan dat Israël evenals de heidenen met de takken vergeleken worden. Er staat nergens dat Abraham de olijfboom is.

alexander91 schreef:Even Rom 11 erbij pakken vanaf vers 13 en kijken hoe ik kan komen ermee

"13 Want tegen u, de heidenen, zeg ik: Voor zover ik de apostel van de heidenen ben, maak ik mijn bediening heerlijk,14 om daardoor zo mogelijk mijn verwanten wat betreft het vlees tot jaloersheid te verwekken en enigen uit hen te behouden.
15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?
16 En als de eerstelingen heilig zijn, dan het deeg ook, en als de wortel heilig is, dan de takken ook.
17 Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom,
18 beroem u dan niet tegenover de takken. En als u zich beroemt: U draagt de wortel niet, maar de wortel u.
19 U zult dan zeggen: De takken zijn afgerukt, opdat ik zou worden geënt.
20 Dat is waar. Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen."

Paulus heeft het tegen de heidenen, (algemeen of de heidenen in Rome die Paulus aanschrijft(=bekeerde heidenen?)?) en heeft het dan over zijn "verwanten naar het vlees", de Joden dus. Zij hebben verworpen (wie? Christus). Wie zijn dan de eerstelingen? Ook de joden volgens mij, en meer precies, de eersten in het nageslacht van Abraham. Zij kregen als eerste de beloften van God. In vers 16 wordt dit genoemd, en meteen daarna wordt het opnieuw gezegd maar dan met een ander beeld: de wortel en de takken. De wortel is dus de eerstelingen. De takken zijn het deeg, of het nageslacht van Abraham, welke voor een groot deel gestruikeld zijn, en Christus hebben verworpen. (lees de eerste verzen van Romeinen 11 daarvoor, (bv vers 11: "Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.")).
De wortel wordt dus duidelijk gerelateerd aan de eerstelingen: de eerste joden, Abraham en diens nageslacht aan wie de belofte gegeven was.
Vers 17 dan, er zijn takken afgerukt (vgl vers 11 weer), losgemaakt van de wortel, en wilde takken geplaatst (u, de heidenen van Rome aan wie de brief gericht is) en " en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom" In vers 20 staat het geloof dan: "Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. " Het geloof bepaalt of we aan de (uitverkoren of heilige) wortel verbonden zijn of niet.

Als ik dit stuk lees, kan ik er niet omheen te concluderen dat wij, de heidenen uit de wilde olijfboom (heidendom) gevallen zijn en zijn ingeent in de tamme olijfboom of wortel die God verkoren had (Abraham en zijn nageslacht). Het huidige Israel en de huidige heidenen worden met (respectievelijk tamme en wilde) takken vergeleken, maar wie zijn die eerstelingen dan? Het kan Christus niet zijn, want hoe zijn de tamme takken dan afgerukt van de wortel (de eersteling), dan hadden ze eerst blijkbaar wel kennis van Christus? De olijfboom is de boom, gegroeid vanuit de wortel van de vaderen (zie Rom 9:5 en 11:28) Abraham, Isaak en Jakob en wij worden verbonden aan deze boom, vanuit de genade van Christus.

alexander91 schreef:Wie zijn dan de eerstelingen? Ook de joden volgens mij, en meer precies, de eersten in het nageslacht van Abraham.
Rijst meteen de vraag waar de gelovigen vanaf Adam tot Abraham dan bijhoorden, zijn die ook bij Israël gevoegd en wanneer?
Israël is verhard, verworpen, afgebroken, tijdelijk terzijde gesteld. En daar worden de gelovige heidenen bijgevoegd?
In Hand.2 zegt Petrus tegen de Joden: laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. Door bekering en doop werden ze losgemaakt uit het verkeerde Joodse geslacht en toegevoegd aan de Gemeente Hand.2:47: En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.
De Gemeente - lichaam van Christus bestaat enkel en alleen uit gelovigen van zowel Joden als heidenen.

Naar mijn mening zijn de eerstelingen de eerste gelovigen zoals de 3000 op de pinksterdag. De wortel zie ik als beeld van Jezus: Hij is de wortel van Isaï, de vettigheid (olie) lijkt me beeldspraak voor de Heilige Geest. De stam is dan het hele stelsel van de verbonden en beloften.
alexander91 schreef:De wortel wordt dus duidelijk gerelateerd aan de eerstelingen: de eerste joden, Abraham en diens nageslacht aan wie de belofte gegeven was.
Dat vind ik nou niet: als de wortel (Jezus) heilig is, dan de takken ook. Omdat de gelovige in Jezus is, daarom is hij heilig. Zie ook Efz.2 één met Christus.
Wanneer gelovigen in Israël geënt zouden zijn, dan zou alles wat voor Israël geldt ook voor ons gelden. En dat is heel duidelijk niet het geval.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor alexander91 » 14 apr 2013 18:39

1a2b3c schreef:Rijst meteen de vraag waar de gelovigen vanaf Adam tot Abraham dan bijhoorden, zijn die ook bij Israël gevoegd en wanneer?
Israël is verhard, verworpen, afgebroken, tijdelijk terzijde gesteld. En daar worden de gelovige heidenen bijgevoegd?
In Hand.2 zegt Petrus tegen de Joden: laat u behouden uit dit verkeerde geslacht. Door bekering en doop werden ze losgemaakt uit het verkeerde Joodse geslacht en toegevoegd aan de Gemeente Hand.2:47: En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.
De Gemeente - lichaam van Christus bestaat enkel en alleen uit gelovigen van zowel Joden als heidenen.

Naar mijn mening zijn de eerstelingen de eerste gelovigen zoals de 3000 op de pinksterdag. De wortel zie ik als beeld van Jezus: Hij is de wortel van Isaï, de vettigheid (olie) lijkt me beeldspraak voor de Heilige Geest. De stam is dan het hele stelsel van de verbonden en beloften.

alexander91 schreef:De wortel wordt dus duidelijk gerelateerd aan de eerstelingen: de eerste joden, Abraham en diens nageslacht aan wie de belofte gegeven was.
1a2b3c schreef:Dat vind ik nou niet: als de wortel (Jezus) heilig is, dan de takken ook. Omdat de gelovige in Jezus is, daarom is hij heilig. Zie ook Efz.2 één met Christus.
Wanneer gelovigen in Israël geënt zouden zijn, dan zou alles wat voor Israël geldt ook voor ons gelden. En dat is heel duidelijk niet het geval.

Zou je dan misschien Romeinen 11 zin voor zin uit kunnen leggen met jouw uitleg? Ik heb dat met de mijne gedaan, en de uitleg past helemaal in de context zonder er niet-genoemde zaken in te leggen (Jezus komt niet naar voren, alsmede de pinksterdag; je moet dus wel goede redenen geven om zulke inleggingen te kunnen staven), en deze moeten ook in de gehele context van het betoog hier passen (hoe kun je het rijmen met vers 28?).

Het eerste deel van Romeinen 11 is aan de heidenen gericht door Paulus, precies tegen de gedachte die jij uitspreekt: dat je heel het geslacht van Israel vanaf nu kunt negeren (totdat de huidige takken weer zullen geloven).

"1Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:"

Overigens geldt voor Israel precies hetzelfde als voor ons. God heeft Abraham niet voor niets een belofte meegegeven. Abraham zag al uit naar Christus, maar kon het niet uitspreken. Het verbond is uitgebreid. Israel kan nog altijd zalig worden, net als vroeger, maar ze moeten we besnedenen van het hart zijn, en niet alleen uiterlijk besneden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 14 apr 2013 23:21

alexander91 schreef:Het eerste deel van Romeinen 11 is aan de heidenen gericht door Paulus, precies tegen de gedachte die jij uitspreekt: dat je heel het geslacht van Israel vanaf nu kunt negeren (totdat de huidige takken weer zullen geloven).
Dat zeg ik nergens. Ik zei: Israël is verhard (vers 8,25), verworpen (vers 15), afgebroken (vers 17,19), tijdelijk terzijde gesteld (vers 25,26).
Wij gelovige heidenen behoren ons juist zo te gedragen dat we hen tot jaloersheid verwekken. Het evangelie moet ook aan hen gebracht worden en dan: 23 ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
alexander91 schreef:Overigens geldt voor Israel precies hetzelfde als voor ons. God heeft Abraham niet voor niets een belofte meegegeven. Abraham zag al uit naar Christus, maar kon het niet uitspreken. Het verbond is uitgebreid. Israel kan nog altijd zalig worden, net als vroeger, maar ze moeten we besnedenen van het hart zijn, en niet alleen uiterlijk besneden.
Jood en heiden worden beide op dezelfde manier zalig nl. door het geloof in Jezus Christus, maar dat wil niet zeggen dat de rest wat op de Joden van toepassing is ook voor de heidenen geldt. Neem de landsbelofte en lees de profetieën, die hebben duidelijk een adres. Israël is en blijft het uitverkoren volk waar wij van onderscheiden zijn.

God belooft Abraham: In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden. God breidt Zijn verbond niet uit (Gal.3:15), die belofte hoorde er al bij.
Gal.3:14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof. 15 Broeders, ik spreek op menselijke wijze: Zelfs een verbond van mensen dat rechtsgeldig is geworden, stelt niemand terzijde of voegt daar iets aan toe. 16 Welnu, zo zijn de beloften aan Abraham en aan zijn nageslacht gedaan. Pas toen Israël het evangelie afgewezen had is de zaligheid tot de heidenen gekomen.
alexander91 schreef:Zou je dan misschien Romeinen 11 zin voor zin uit kunnen leggen met jouw uitleg? Ik heb dat met de mijne gedaan, en de uitleg past helemaal in de context zonder er niet-genoemde zaken in te leggen (Jezus komt niet naar voren, alsmede de pinksterdag; je moet dus wel goede redenen geven om zulke inleggingen te kunnen staven), en deze moeten ook in de gehele context van het betoog hier passen (hoe kun je het rijmen met vers 28?).
Wordt vervolgd!

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 apr 2013 10:52

God heeft Zijn volk niet verstoten, er is in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel Rom. 11: 5 (die tegenwoordige tijd duurt tot de volheid van de heidenen is ingegaan), en de rest is verhard want zij zochten een gerechtigheid die uit de werken der wet was. Rom.10:5: Want Mozes schrijft over de gerechtigheid die uit de wet is: De mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven.
De bedeling, het tijdperk van de wet (al de wetten van Mozes) was voorbij toen Christus kwam: Rom.10:4 Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft. Luk.16:16: De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van die tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd. Zie ook Gal.3:23-25.
Toen Jezus de wet vervuld had en de straf gedragen had, is na Zijn opstanding de bedeling van de genade begonnen.
Naardense vert:16 Als het eerstelingsgraan geheiligd is, dan ook heel het deeg: als de wortel geheiligd is, dan ook de takken.
Het eerste koren dat geoogst werd moest aan God gewijd worden, net als de eerstgeborenen van het vee.
De nieuwtestamentische Gemeente werd gesticht op het Pinksterfeest, de dag van de eerstelingen het feest van de oogst. De stichting van Gods Gemeente, die bij de nieuwe bedeling begon op de pinksterdag, beeldt de oogst van de eerstelingen (het overblijfsel) uit. Dus zijn alle anderen die hen volgen in het geloof ook geheiligd, ze worden toegevoegd aan de Gemeente.
En de Gemeente is niet Israël, er worden verschillende benamingen voor gebruikt zoals: het lichaam van Christus, de bruid, kinderen van Abraham, Gods akker en bouwwerk, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, het ware Israël .... in al deze benamingen gaat het over kinderen Gods, de gelovigen.
Efz.2 is heel duidelijk. Hij heeft die twee (Jood en heiden) tot één nieuwe mens gemaakt, en niet de heiden bij de Jood gevoegd. Gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israël, maar van de heiligen en huisgenoten van God. vers 19.

Olie is in de Bijbel een beeld van de Heilige Geest, dus de vettigheid (olie) zie ik als beeldspraak voor de Heilige Geest, en de wortel als beeld van Jezus: de wortel van Isaï.
De wilde en natuurlijke takken delen samen in de vruchtbaarheid van de wortel: 'mede-deelgenoot van de wortel' (vers 17 naardense vert) en in vers 18 staat: niet u draagt de wortel, maar de wortel u. Het is echt Abraham niet die ons draagt en waaraan we vruchtbaarheid ontlenen en vettigheid van krijgen.
Gelovige Joden en heidenen worden één met Jezus: Joh.15: 5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
En alleen door het geloof komen we in Jezus Daarom zie ik de stam als het stelsel van de verbonden en beloftes.

Israël en de heidenen worden beide met takken vergeleken, Israël de natuurlijke en wij komen van de wilde olijfboom. Israël is door geboorte op de edele olijfboom, en door ongeloof wordt hij afgerukt. Wij heidenen kunnen alleen door geloof (dus ook niet door de doop) op de edele stam geënt worden.
Door ongeloof is een deel van de natuurlijke takken afgerukt en door geloof zijn de wilde takken ertussen geënt. We worden gewaarschuwd niet hoogmoedig te zijn want het is ook mogelijk dat Hij ons niet spaart 21.
Als Israël niet in het ongeloof blijft zullen ze opnieuw geënt worden 23. En als de volheid van de heidenen is binnen gegaan, dan zal heel Israël zalig worden 25-26.
Ondanks hun val blijven zij wat de verkiezing betreft 'geliefden vanwege de vaderen. Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk. 23-29.

De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor mealybug » 16 apr 2013 11:51

1a2b3c schreef:God heeft Zijn volk niet verstoten, er is in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel Rom. 11: 5 (die tegenwoordige tijd duurt tot de volheid van de heidenen is ingegaan), en de rest is verhard want zij zochten een gerechtigheid die uit de werken der wet was. Rom.10:5: Want Mozes schrijft over de gerechtigheid die uit de wet is: De mens die deze dingen gedaan heeft, zal daardoor leven.
De bedeling, het tijdperk van de wet (al de wetten van Mozes) was voorbij toen Christus kwam: Rom.10:4 Want het einddoel van de wet is Christus, tot gerechtigheid voor ieder die gelooft. Luk.16:16: De wet en de profeten zijn tot op Johannes; van die tijd af wordt het Koninkrijk Gods verkondigd. Zie ook Gal.3:23-25.
Toen Jezus de wet vervuld had en de straf gedragen had, is na Zijn opstanding de bedeling van de genade begonnen.
Naardense vert:16 Als het eerstelingsgraan geheiligd is, dan ook heel het deeg: als de wortel geheiligd is, dan ook de takken.
Het eerste koren dat geoogst werd moest aan God gewijd worden, net als de eerstgeborenen van het vee.
De nieuwtestamentische Gemeente werd gesticht op het Pinksterfeest, de dag van de eerstelingen het feest van de oogst. De stichting van Gods Gemeente, die bij de nieuwe bedeling begon op de pinksterdag, beeldt de oogst van de eerstelingen (het overblijfsel) uit. Dus zijn alle anderen die hen volgen in het geloof ook geheiligd, ze worden toegevoegd aan de Gemeente.
En de Gemeente is niet Israël, er worden verschillende benamingen voor gebruikt zoals: het lichaam van Christus, de bruid, kinderen van Abraham, Gods akker en bouwwerk, levende stenen gebouwd tot een geestelijk huis, het ware Israël .... in al deze benamingen gaat het over kinderen Gods, de gelovigen.
Efz.2 is heel duidelijk. Hij heeft die twee (Jood en heiden) tot één nieuwe mens gemaakt, en niet de heiden bij de Jood gevoegd. Gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israël, maar van de heiligen en huisgenoten van God. vers 19.

Olie is in de Bijbel een beeld van de Heilige Geest, dus de vettigheid (olie) zie ik als beeldspraak voor de Heilige Geest, en de wortel als beeld van Jezus: de wortel van Isaï.
De wilde en natuurlijke takken delen samen in de vruchtbaarheid van de wortel: 'mede-deelgenoot van de wortel' (vers 17 naardense vert) en in vers 18 staat: niet u draagt de wortel, maar de wortel u. Het is echt Abraham niet die ons draagt en waaraan we vruchtbaarheid ontlenen en vettigheid van krijgen.
Gelovige Joden en heidenen worden één met Jezus: Joh.15: 5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken; die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen.
En alleen door het geloof komen we in Jezus Daarom zie ik de stam als het stelsel van de verbonden en beloftes.

Israël en de heidenen worden beide met takken vergeleken, Israël de natuurlijke en wij komen van de wilde olijfboom. Israël is door geboorte op de edele olijfboom, en door ongeloof wordt hij afgerukt. Wij heidenen kunnen alleen door geloof (dus ook niet door de doop) op de edele stam geënt worden.
Door ongeloof is een deel van de natuurlijke takken afgerukt en door geloof zijn de wilde takken ertussen geënt. We worden gewaarschuwd niet hoogmoedig te zijn want het is ook mogelijk dat Hij ons niet spaart 21.
Als Israël niet in het ongeloof blijft zullen ze opnieuw geënt worden 23. En als de volheid van de heidenen is binnen gegaan, dan zal heel Israël zalig worden 25-26.
Ondanks hun val blijven zij wat de verkiezing betreft 'geliefden vanwege de vaderen. Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk. 23-29.

De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer.


Hier steekt een mens meer van op dan van jarenlang preken en catechesatie.
Eindelijk eens een duidelijke uitleg zonder allerlei theologische kunstgrepen en vergezochte constructies om een leer recht te trekken, die overloopt van onbijbelse termen.
Complimenten om e.e.a. zo mooi en dichtbij de Schrift blijvend, toe te lichten.
Ben je evangelist of predikant?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor schaapje » 16 apr 2013 13:39

mealybug schreef:

Ben je evangelist of predikant?


:lol: (sorry 1a2b3c)

Zij is gewoon een prachtig mens, geworden door bekering tot De Waarheid, de Bijbelse Waarheid dus.

En evangelist is zij al, hier op dit forum. =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 apr 2013 14:03

Oeps, nou wordt ik toch wel een beetje verlegen :wink: dank voor de complimenten :) Maar ik heb wel hulp gehad hoor want ik heb God gevraagd of Hij me helpen wilde duidelijk te verwoorden wat ik bedoelde.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor schaapje » 16 apr 2013 14:44

1a2b3c schreef:Oeps, nou wordt ik toch wel een beetje verlegen :wink: dank voor de complimenten :) Maar ik heb wel hulp gehad hoor want ik heb God gevraagd of Hij me helpen wilde duidelijk te verwoorden wat ik bedoelde.


Dat geloof en snap ik helemaal, daardoor worden mensen dus ... a n d e r s ...
Alles is in Hem en door Hem.
En wat is er mis met een compliment, zie het als een bemoediging. :wink:
Ik denk dat er meer zijn die van jouw postings genieten, omdat zij altijd getuigen van de Here Jezus
onze Verlosser.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 16 apr 2013 15:00

De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer.


Kan je dit toelichten, 1a2b3c?


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten