Cathy:
Voor zover ik het kan beoordelen bestaat er verwarring over het woord 'kerk'. Dat woord gebruikt Paas ook steeds.
Zelf vind ik dat altijd lastig en spreek liever over Zijn gemeente maar dan bedoelen we hetzelfde. De groep gelovigen.
Een kwestie van formuleren. Wanneer je daardoorheen prikt is het allemaal niet zo erg meer.
Die gemeente (kerk bij Paas) van God, bestaat al vanaf Adam. Zo zou je er tenminste tegenaan kunnen kijken. Die gemeente (kerk) bestaat uit joden en heidenen. Samen geplant in Christus. De gelovige joden als eerste en de gelovige heiden later. Dat is idd een andere groep dan het etnische Israël zoals je gisteren aan Speedy schreef. Zou er dan naar jouw idee meer gepreekt moeten worden over die etnische groep?
Ik spreek ook liever over de Gemeente, dan blijven wij dichter bij de Schrift. Maar dat Paas de Gemeente bij Adam laat beginnen is juist zijn cruciale denkfout. Want dan heeft Israël nooit een eigen identiteit gehad en was slechts een pseudoniem, een wegwerpverpakking voor de Gemeente met alle gevolgen van dien. Want toen met pinksteren de vlinder uit de rups kwam had de cocon natuurlijk geen enkele heilsfunctie meer! Want als Israël in die tijd al een eigen identiteit gehad heeft,de gelovigen onder hen vormden dan toch de ‘Kerk’!. En zo heet het dat Israël sinds de pinksterdag nu ‘Kerk' heet en het etnische volk natuurlijk heen enkele heilsfuncie meer hebben kan!
Maar de waarheid is dat de gelovigen van het O.T. nooit door een Geest tot een lichaam gedoopt zijn en dus niet tot de Gemeente behoord hebben. Zij behoorden tot de qahal, de volksvergadering van de 12 stammen Israëls, niet meer en niet minder. Want er was voor de pinksterdag geen Gemeente en kon er ook niet zijn omdat zij door de inwonende Geest organisch als Hoofd en lichaam verbonden is in zijn
opstandingsleven. Daarom kon zij er niet zijn voordat Hij als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort. De Gemeente is dus geen uitbreiding van het voorgaande ,maar een nieuwe schepping .zie 2Kor.5:17. Dit betreft dus de Gemeente als
geloofsgemeenschap. Iets anders is echter dat den genade Gods in de Messias na pinksteren nu ook tot de heidenen gekomen is. Maar dat is alleen de aanbieding, je krijgt er alleen deel aan door het geloof in Christus. Je kunt zonder de Schrift geweld aan te doen de Gemeente nooit onder de noemer Israël brengen. Want de apostelen kwamen in de Hand. juist herhaaldelijk in conflict met de Grote Raad als representant van Israël. De Gemeente heeft dus door het geloof in Chr. deel aan de beloften van het N.V. in Zijn bloed.Luk.22:20. Maar dit verbond is iets anders dan het verbond met Abraham en de later binnen dit verbond met Israël gesloten verbonden. Want die zijn nooit op de Gemeente overgegaan, daar is geen enkel bewijs voor in de Schrift te vinden. Want het N.V. heeft voor Israël en de Gemeente wel dezelfde basale beloften van de vergeving der zonden en de gave van de H.Geest, maar biedt voor Israël niet dezelfde heilsperspectieven. Want in Jer.31 en bij al de profeten staat de belofte van een nieuw verbond altijd in de context van het wonen in het beloofde land Jeruzalem.de tempel, de troon van David etc... Maar door heel de Schrift onder de noemer van een Kerk en en verbond te brengen zijn al deze nuances verloren gegaan. De Reformatie heeft de Gemeente dus wel de Schrift, maar nooit haar eigen identiteit in de opgestane Christus teruggegeven met als gevolg de verv.-leer.
Maar wanneer je afstand gaat nemen van de vervangingsleer, raak je aan iets dat de klassieke theologie tot in de haarvaten heeft gekleurd. Je bent er dus niet door te stellen dat je als kerk de vervangingstheologie als zijnde niet bijbels afwijst. Of dichter bij huis:’Dat je als kerk onopgeefbaar verbonden bent met het volk Israël’. Dat is een cruciale stap, maar tegelijk een stap die echter onvermijdelijk een nieuwe bezinning op het geheel van de klassieke theologie vraagt. Het valt te begrijpen dat velen voor deze stap terugschrikken. Men zaagt natuurlijk niet graag de tak af waar men zelf op zit! Maar theologiseren na Auschwitz zonder de Shoah in rekening te brengen is net zo iets als astronomie bedrijven en tegelijk Copernicus negeren Hier zal ik het voor ditmaal maar weer bij laten. gr: ereunao