Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 16 apr 2013 19:24

1a2b3c schreef:
Gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israël, maar van de heiligen en huisgenoten van God. vers 19.


Wie zijn de heiligen dan?

Ik zal je laten zien hoe ik de brief aan Efeze lees: (cursief geschreven is van mij)

'Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen ((Joodse gelovigen, vanaf hier Joden genoemd)en gelovigen ( (gelovigen uit de volken, vanaf hier even voor het gemak heidenen genoemd) in Christus Jezus die in Efeze zijn... (vers 3) Gezegend zij de God en vader van onze Here Jezus Christus, Die ons (Joden) gezegend heeft met alle geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons (Joden)voor de grondlegging der wereld uitverkoren heeft, opdat wij (Joden) heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
Hij heeft ons (Joden) voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, enz.enz

'Wij' en 'ons' in de verzen 6,-11 betekent telkens weer; de gelovigen uit de Joden.

Ga ik verder in vers 13:
'In Hem bent ook u (heidenen), nadat u (heidenen) het Woord van de waarheid, namelijk het evangelie van uw (heidenen) zaligheid gehoord hebt; in Hem bent ook u (heidenen)toen u (heidenen)tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest... enz.
'U'en 'uw' slaat telkens op de gelovigen uit de heidenen, zo gaat het hele hoofstuk verder, maar het wordt te lang om dat allemaal hier aan te halen.

In vers 14 staat 'ons' voor zowel de gelovigen uit de heidenen als uit de Joden.

We bekijken vers 15 nog even: 'Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Here Jezus Christus oner u (heidenen), en van de liefde voor alle heiligen (Joden), houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk...'

Hoofstuk 2: 12
'.... dat u (heidenen) in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israel en vreemdelingen (heidenen) wat betreft de verbonden van de belofte. U (heidenen) had geen hoop en was zonder God in de wereld. (Zie Hand. 14:16)

Dan komt een heel mooi stukje, vers 14
'Want Hij is onze (nu: Jood en heiden) vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, Opdat Hij de twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken'

Vers 19: 'Zo bent u (heidenen) dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen ((joden)) en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is.'

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 16 apr 2013 23:10

1a2b3c:De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer.
Boaz schreef:Kan je dit toelichten, 1a2b3c?
De ergste vorm van de vervangingsleer, dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen daar zijn de meeste wel (gedeeltelijk) op teruggekomen, maar er blijft nog genoeg over.
Alles wat voor Israël geldt is ook voor de gelovige - de Kerk, want ze zijn nu bij hen ingelijfd. Zij zijn het geestelijke Israël en vele profetieën worden vergeestelijkt en op de Kerk toegepast. De verbondsleer en de kinderdoop komt daar ook vandaan.
Boaz schreef:Wie zijn de heiligen dan?

Ik zal je laten zien hoe ik de brief aan Efeze lees: (cursief geschreven is van mij)

'Paulus, een apostel van Jezus Christus door de wil van God, aan de heiligen ((Joodse gelovigen, vanaf hier Joden genoemd)en gelovigen ( (gelovigen uit de volken, vanaf hier even voor het gemak heidenen genoemd) in Christus Jezus die in Efeze zijn... (vers 3) Gezegend zij de God en vader van onze Here Jezus Christus, Die ons (Joden) gezegend heeft met alle geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons (Joden)voor de grondlegging der wereld uitverkoren heeft, opdat wij (Joden) heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
Hij heeft ons (Joden) voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, enz.enz

'Wij' en 'ons' in de verzen 6,-11 betekent telkens weer; de gelovigen uit de Joden.

Ga ik verder in vers 13:
'In Hem bent ook u (heidenen), nadat u (heidenen) het Woord van de waarheid, namelijk het evangelie van uw (heidenen) zaligheid gehoord hebt; in Hem bent ook u (heidenen)toen u (heidenen)tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest... enz.
'U'en 'uw' slaat telkens op de gelovigen uit de heidenen, zo gaat het hele hoofstuk verder, maar het wordt te lang om dat allemaal hier aan te halen.

In vers 14 staat 'ons' voor zowel de gelovigen uit de heidenen als uit de Joden.

We bekijken vers 15 nog even: 'Daarom, omdat ook ik gehoord heb van het geloof in de Here Jezus Christus oner u (heidenen), en van de liefde voor alle heiligen (Joden), houd ik niet op voor u te danken, als ik in mijn gebeden aan u denk...'

Hoofstuk 2: 12
'.... dat u (heidenen) in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israel en vreemdelingen (heidenen) wat betreft de verbonden van de belofte. U (heidenen) had geen hoop en was zonder God in de wereld. (Zie Hand. 14:16)

Dan komt een heel mooi stukje, vers 14
'Want Hij is onze (nu: Jood en heiden)Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken, heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, Opdat Hij de twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken'

Vers 19: 'Zo bent u (heidenen) dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen ((joden)) en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is.'
Jij maakt onderscheid tussen heiligen en gelovigen, daar ben ik het niet mee eens. De Gemeente wordt altijd aangesproken als 'heiligen' en dat impliceert dat ze geloven. Hier wordt het er apart bij gezegd, maar dat houdt toch niet in dat het twee aparte groepen zijn! Er zijn geen heiligen zonder geloof en andersom. Ik heb het nog even opgezocht: Het woord heilige is afkomstig van het Griekse woord "hagios". Dit betekent “aan God gewijd, heilig, sacraal, vroom”. Afgezonderd, apart gezet.
Dus lijkt het me duidelijk dat met heiligen zowel de gelovige Jood als de gelovige heiden bedoelt wordt, want door het geloof wordt je een heilige.
De naardense vertaling gaat voor de meest letterlijke door en daar staat: Efz.1:1 Paulus, door de wil van God apostel van Christus Jezus, aan de heiligen die er zijn in Efeze en geloven in Christus Jezus.
Dan ziet vers 19 er ook anders uit: zo bent u (heidenen) dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen (alle gelovigen) en huisgenoten van God enz.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor learsi » 17 apr 2013 07:46

1a2b3c schreef: Gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israël, maar van de heiligen en huisgenoten van God. vers 19.

De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer.


Volgens mij bedoelt Boaz , dat wat jij hier zegt, over medeburgers ( gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israel), juist door Paulus wél gezegd wordt. Efeze2:11-22 maken duidelijk, dat vers 12 waar het burgerschap van Israel genoemd wordt, terugkomt in vers 19. Het gaat daar over hetzelfde! Dus toch medeburgers van Israel.
In Efeze 3:6 zegt het weer op een iets andere wijze....namelijk, dat de heidenen zijn mede-erfgenamen en van hetzelfde lichaam(NB de heiden wordt mede-erfgenaam en wordt dus aan de erfgenaam toegevoegd) en mede-deelgenoten Zijner belofte in Christus:Israel deelt in de belofte(ja en Amen in Hem) in Christus, en de heiden deelt in diezelfde belofte!

Daarnaast denk ik, dat je laatste opmerking tot gevolg heeft dat je met een bepaalde vooringenomenheid naar bepaalde delen van de Schrift kijkt.

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor alexander91 » 17 apr 2013 08:39

1a2b3c schreef:1a2b3c:De gedachte dat gelovige heidenen bij Israël worden ingelijfd zet de deur wagenwijd open voor de vervanging- en vergeestelijkingsleer. De ergste vorm van de vervangingsleer, dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen daar zijn de meeste wel (gedeeltelijk) op teruggekomen, maar er blijft nog genoeg over.
Alles wat voor Israël geldt is ook voor de gelovige - de Kerk, want ze zijn nu bij hen ingelijfd. Zij zijn het geestelijke Israël en vele profetieën worden vergeestelijkt en op de Kerk toegepast. De verbondsleer en de kinderdoop komt daar ook vandaan.

Dit onderbouw je niet heel sterk. Je legt een dramatiek in je woorden (wagenwijd/ergste/genoeg), die je in je uitleg niet weet te staven.
De vervangingsleer van de kerk ipv Israel, wordt met de Romeinenbrief duidelijk ontkracht. Een dergelijke leer is wat dat betreft dan ook niet Bijbels. Maar wat blijft er dan over? Er is genoeg blijkbaar: "Alles wat voor Israel geldt is ook voor de gelovige -de Kerk, want ze zijn nu bij hen ingelijfd". Wat versta je onder "Alles"? Romeinen 4 vertelt dat Abraham ook niet gerechtvaardigd was uit de werken, maar uit het geloof. Daar ging het uiteindelijk om. Geen enkele Israeliet is gered vanwege zijn werken (10 geboden houden), maar uit het geloof alleen. Inlijving bij Israel betekent dus helemaal niet dat we de Wet moeten houden om gered te kunnen worden.

Blijft wel de vraag hoe we vrucht kunnen dragen. In het vrucht dragen moet God ge-eerd worden; de naaste baat hebben (door de liefde); en zelf zul je steeds meer op Jezus gaan lijken.
Beginnen we bij de laatste: het lijken op Jezus: hoe leefde Hij? Jezus hield de Wet, of zoals hij het samenvatte: Hij had God lief met alles wat Hij had, en de naaste als zichzelf. Het houden van Wet zorgt in mijn ogen voor al deze effecten die vrucht-dragen moet hebben. Met de eerste vier geboden eren wij God, en met de andere 6 betonen wij liefde aan de naaste (eren van vader en moeder, niet kwaadspreken, niet doden, niet begeren etc..

Wat is er dus in principe mis met de Wet? De Wet kan ons niet rechtvaardigen, dat doet ons geloof in Christus. Of is het alleen maar de sabbat die ons dwars zit? Die wet lijkt altijd de meeste tegenzin op te wekken.
Rijst wel de vraag of we onze broeders en zusters die wetten op moeten leggen. Dat denk ik niet (daar spreekt juist ook Handelingen naar). Begin stap voor stap en ga mensen niet opjagen. Het volgen van Jezus is een leerweg. We worden niet meer bij een enkele overtreding veroordeelt, als we in Hem geloven en Zijn offer aannemen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 17 apr 2013 09:09

Volgens mij bedoelt Boaz , dat wat jij hier zegt, over medeburgers ( gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israel), juist door Paulus wél gezegd wordt. Efeze2:11-22 maken duidelijk, dat vers 12 waar het burgerschap van Israel genoemd wordt, terugkomt in vers 19. Het gaat daar over hetzelfde! Dus toch medeburgers van Israel.
In Efeze 3:6 zegt het weer op een iets andere wijze....namelijk, dat de heidenen zijn mede-erfgenamen en van hetzelfde lichaam(NB de heiden wordt mede-erfgenaam en wordt dus aan de erfgenaam toegevoegd) en mede-deelgenoten Zijner belofte in Christus:Israel deelt in de belofte(ja en Amen in Hem) in Christus, en de heiden deelt in diezelfde belofte!

Daarnaast denk ik, dat je laatste opmerking tot gevolg heeft dat je met een bepaalde vooringenomenheid naar bepaalde delen van de Schrift kijkt.

h.g.
Learsi


Precies!

Laat ik voorop stellen dat ik niks heb met vervangingsleer. (Noch kerk ipv Israel, sabbath ipv zondag, de feestdagen op onze kalender ipv de Joodse).
Ik ben zelf evangelisch, maar bemerk dat veel evangelischen nauwelijks nog zien dat God nog steeds een plan heeft met Zijn volk Israel. Veel refo's daarentegen voelen zich meer betrokken bij Israel, maar praten over Gods 'oude' verbondsvolk, bijna alsof het 'verouderd' is.
Zij vergeten vaak dat Israel niet alleen het verbondsvolk is van het oude verbond, maar ook van het nieuwe verbond. (Jer 31:31) Sterker nog: àlle verbonden zijn met Israel gesloten, Paulus zegt: 'hunner zijn de verbonden'.

Israel speelt nog steeds een grote rol in Gods heilsplan, daarom bidt ik ook veel voor dit volk. Ik voel me met hen verbonden, en weet me geestelijk bij hen te horen, zo kan ook ik deel uit maken van dat Nieuwe Verbond. God heeft een volk uit de Joden en uit de heidenen.
Ook in de Efeze brief vind je dat terug: Paulus schrijft hen dat Israel al was uitverkoren voor de grondlegging der wereld en God ging Zijn plan met hen. De heidenen waren toen nog veraf : Efeze 2:12.

Dat de heidenen ook tot geloof in de God van Israel kwamen, was een verrassing voor de Joden. Je vindt dit terug in Handelingen, waar Petrus met de andere apostelen onder leiding van de Heilige Geest een besluit neemt over wat dit praktisch moet betekenen voor hen. (wel of geen besnijdenis) In heel het OT had God voornamelijk alleen het volk Israel op het oog (Deut 10:15 "Maar alleen voor uw vaderen heeft de Heere liefde opgevat om hen lief te hebben, en Hij heeft hun nageslacht na hen, u, uit al de volken verkozen, zoals heden ten dage nog is.' Amos 3:2 'Alleen u heb ik gekend uit alle geslachten op de aarde')het heil was slechts mondjesmaat voor heidenen.

Na de komst van Jezus wordt dat anders, en gaat God Zijn heiligen niet langer alleen (zoals in OT tijden) uit Israel verzamelen, maar ook uit de heidenen.
Paulus richt zich tot de Efeziërs, die van heidense afkomst waren, en legt hen eerst een stuk voorgeschiedenis uit. In die voorgeschiedenis waren de heiligen beperkt tot Israel. In die tijd waren wij heidenen, vreemd aan het burgerschap van Israel en vreemdelingen wat betreft de verbonden.
Nu, op grond van het bloed van Christus hebben we hier deel aan, zijn we medeburgers (niet in plaats van hen!) gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Zelf de Hoeksteen is..
Het volgende vers geeft aan dat we zo samen, Jood en heiden, verrijzen tot een heilige tempel in de Here.

Gaan we naar Hoofdstuk 3: 18
'....opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is..'
De Joden hadden een voorsprong: zij kenden God al eeuwen, kenden Zijn wetten. Paulus wenst de gelovigen uide Efeziers, (heidenen) dat zij God ook ten volle leren kennen.

Je kunt wel stellen dat 'wij' en 'ons' op gelovigen in het algemeen slaat, maar dit is nog maar het begin van de geschiedenis van heidenen die tot het heil kwamen. De enigen die de God van Israel kenden, waren de Joden. Uiteraad geldt vanaf dan dat ieder die tot de God van Israel komt, een 'heilige' is, afgezonderd voor Hem.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 17 apr 2013 11:09

Ik wil nog even iets aan bovenstaande toevoegen:
Al geloof ik dat ik Israel mijn oudere broer is (zoals Jan van Barneveld dat altijd uitdrukt), ik lees waar Israel staat nog altijd gewoon Israel, en betrek niet klakkeloos alles op mijzelf. Er staan nog heel wat beloften in de Bijbel voor Israel, die God aan hen beloofd heeft en zal waar maken. Juist omdat ik mij betrokken voel bij hen en weet dat ik veel aan hen te danken heb (zij hebben de Schrift bewaard, zij hebben de profeten en Jezus voortgebracht)bidt ik vaak dat God spoedig definitief een keer in hun situatie zal brengen.
God gaat met de heidenen een heel eigen weg. Als we alles waar Israel staat op ons zelf zouden betrekken, moet je alles gaan vergeestelijken, want anders kan je geen kant meer op.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 17 apr 2013 13:41

learsi schreef:Volgens mij bedoelt Boaz , dat wat jij hier zegt, over medeburgers ( gelovige heidenen zijn geen medeburgers geworden van Israel), juist door Paulus wél gezegd wordt. Efeze2:11-22 maken duidelijk, dat vers 12 waar het burgerschap van Israel genoemd wordt, terugkomt in vers 19. Het gaat daar over hetzelfde! Dus toch medeburgers van Israel.
In Efeze 3:6 zegt het weer op een iets andere wijze....namelijk, dat de heidenen zijn mede-erfgenamen en van hetzelfde lichaam(NB de heiden wordt mede-erfgenaam en wordt dus aan de erfgenaam toegevoegd) en mede-deelgenoten Zijner belofte in Christus:Israel deelt in de belofte(ja en Amen in Hem) in Christus, en de heiden deelt in diezelfde belofte!

Daarnaast denk ik, dat je laatste opmerking tot gevolg heeft dat je met een bepaalde vooringenomenheid naar bepaalde delen van de Schrift kijkt.
Ik zie het zo: 12 wij waren zonder Christus doordat wij geen deel zijn van Israël, en daarom vreemd aan de verbondsbeloften, zonder hoop en zonder God in de wereld.
Door de dood van Christus zijn wij in Hem nabij gekomen, 15 Hij heeft de wet met zijn geboden en voorschriften buiten werking gesteld, om uit die twee in zichzelf één nieuwe mens te scheppen.
De gelovige Jood en de gelovige heiden schept hij tot één nieuwe mens, nieuw is iets wat er eerder nog niet was.
Elke gelovige wordt een medeburger van de heiligen, en al die heiligen behoren tot het huisgezin van God.

Efz.3:6 dat de heidenvolkeren mede-erfgenamen zijn, mede-lichaam van en mede-deelhebbers aan de aankondiging in Christus Jezus, door middel van de evangelieverkondiging.
Dit zegt niets over inlijving in Israël, maar inlijving in het lichaam van Christus, doordat zij nu ook deelhebben aan de beloften van het evangelie.
alexander91 schreef:Dit onderbouw je niet heel sterk. Je legt een dramatiek in je woorden (wagenwijd/ergste/genoeg), die je in je uitleg niet weet te staven.
De vervangingsleer van de kerk ipv Israel, wordt met de Romeinenbrief duidelijk ontkracht. Een dergelijke leer is wat dat betreft dan ook niet Bijbels. Maar wat blijft er dan over? Er is genoeg blijkbaar: "Alles wat voor Israel geldt is ook voor de gelovige -de Kerk, want ze zijn nu bij hen ingelijfd". Wat versta je onder "Alles"? Romeinen 4 vertelt dat Abraham ook niet gerechtvaardigd was uit de werken, maar uit het geloof. Daar ging het uiteindelijk om. Geen enkele Israeliet is gered vanwege zijn werken (10 geboden houden), maar uit het geloof alleen. Inlijving bij Israel betekent dus helemaal niet dat we de Wet moeten houden om gered te kunnen worden.
Ik ben er expres niet te diep op ingegaan, anders zitten we binnen de kortste keren in de discussie doop, wet, verbonden, profetieën die geestelijk aan de gelovigen vervuld worden e.d. Als je je in die theorieën verdiept zul je zien dat Rom.11 daarvoor (bijna altijd?) de hoeksteen is. Er zijn er aparte topics over al deze onderwerpen, en ook één over de vervangingsleer.

Verder heb ik niet gezegd dat er geen geloof aan te pas kwam in de bedeling van de wet. Ik heb erbij gezegd dat het niet alleen over de tien geboden ging, maar over al de wetten van Mozes. De offerdienst wijst duidelijk naar Jezus.
alexander91 schreef:Wat is er dus in principe mis met de Wet? De Wet kan ons niet rechtvaardigen, dat doet ons geloof in Christus. Of is het alleen maar de sabbat die ons dwars zit? Die wet lijkt altijd de meeste tegenzin op te wekken.
Rijst wel de vraag of we onze broeders en zusters die wetten op moeten leggen. Dat denk ik niet (daar spreekt juist ook Handelingen naar). Begin stap voor stap en ga mensen niet opjagen. Het volgen van Jezus is een leerweg. We worden niet meer bij een enkele overtreding veroordeelt, als we in Hem geloven en Zijn offer aannemen.
Ik heb al een paar keer gezegd dat er niets mis is met de wet, die is heilig rechtvaardig en goed. En de morele principes gelden nog steeds, die vind je dan ook in de bergrede uitgediept terug.
Ik heb al een paar keer de teksten genoemd waar staat dat de gelovige vrij is van de wet van Mozes, en dat hij onder de wet van Christus is. Ook hier is een apart topic over: viewtopic.php?f=29&t=25805
Boaz schreef:Ook in de Efeze brief vind je dat terug: Paulus schrijft hen dat Israel al was uitverkoren voor de grondlegging der wereld en God ging Zijn plan met hen. De heidenen waren toen nog veraf : Efeze 2:12.
Paulus heeft het hier niet over de verkiezing van Israël, maar van de gelovigen.
Efz.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil ... enz.
Als dit om de verkiezing van Israël ging hoe verklaar je dan dat het merendeel Hem verworpen heeft?

Het adres van Paulus' brief is: aan de heiligen die er zijn in Efeze en geloven in Christus Jezus.
Die gemeente bestaat uit gelovige Joden en heidenen. Als Paulus direct daarop over 'ons' begint, dan bedoelt hij ook hen allebei. Verderop in de brief wordt wel duidelijk wanneer hij de Joden of de heidenen op het oog heeft.
Boaz schreef:Gaan we naar Hoofdstuk 3: 18
'....opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is..'
De Joden hadden een voorsprong: zij kenden God al eeuwen, kenden Zijn wetten. Paulus wenst de gelovigen uide Efeziers, (heidenen) dat zij God ook ten volle leren kennen.

Je kunt wel stellen dat 'wij' en 'ons' op gelovigen in het algemeen slaat, maar dit is nog maar het begin van de geschiedenis van heidenen die tot het heil kwamen. De enigen die de God van Israel kenden, waren de Joden. Uiteraad geldt vanaf dan dat ieder die tot de God van Israel komt, een 'heilige' is, afgezonderd voor Hem.
Natuurlijk wisten de Joden meer dan de heidenen, maar ook voor de Joden waren er een aantal dingen nieuw. Voor hen was het ook onbekend dat de heidenen er voortaan bij mochten horen. (denk ook aan het visioen wat Petrus kreeg op het dak)
Efz.3: 3 dat Hij mij door openbaring dit geheimenis bekendgemaakt heeft (zoals ik eerder in het kort geschreven heb; 4 waaraan u, als u dit leest, mijn inzicht kunt bemerken in het geheimenis van Christus), 5 dat in andere tijden niet bekendgemaakt is aan de mensenkinderen, zoals het nu geopenbaard is aan Zijn heilige apostelen en profeten door de Geest, 6 namelijk dat de heidenen mede-erfgenamen zijn en tot hetzelfde lichaam behoren en mededeelgenoten zijn van Zijn belofte in Christus, door het Evangelie,
Kol.1: 26 namelijk het geheimenis, dat eeuwen en geslachten lang verborgen is geweest, maar nu geopenbaard is aan Zijn heiligen.
Rom.16:25 Hem nu Die in staat is u vast te doen staan, overeenkomstig mijn Evangelie en de prediking van Jezus Christus, overeenkomstig de openbaring van het geheimenis dat door de tijden der eeuwen heen verzwegen was,

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 17 apr 2013 23:17

1a2b3c schreef:
Paulus heeft het hier niet over de verkiezing van Israël, maar van de gelovigen.
Efz.1:4 omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil ... enz.
Als dit om de verkiezing van Israël ging hoe verklaar je dan dat het merendeel Hem verworpen heeft?


Er zijn heel wat teksten die aangeven dat God Israel als volk heeft verkoren, een greep:
Ps 105:43
Jesaja 14: 1
Amos 6:1
Deut, 4:37 7:6,7 10:15 14:2
1 Kon 3:8

Als men het in refokringen over 'uitverkiezing' heeft, bedoelt met vaak 'uitverkoren tot eeuwig leven'.
Maar de Bijbel leert heel vaak dat het een uitverkorenheid is met een bepaald doel, en niet altijd de bovengenoemde betekenis.
Voorbeeld: 1 Kron 15:2 De Levieten waren uitverkoren (NBG) om de ark te dragen.
Ander voorbeeld: van de 10 maagden, uitverkoren als zij waren voor hun taak, mochten toch 5 de bruiloftszaal niet binnen gaan. Je kunt dus, hoewel je ergens voor uitverkoren bent, je roeping mislopen.
Joh. 6:70.71 Jezus zegt dat hij de discipelen heeft uitverkoren, maar toch was één van hen een duivel (Judas)
Hand. 15:7 Uitverkoren zijn voor de taak de heidenen het evangelie te brengen.

Je kunt dus uitverkoren zijn, maar wèl verloren gaan.

Er is dus niets vreemds aan als Paulus in de Efeze brief schrijft dat het volk Israel was uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Maar niet iedereen binnen Israel zal behouden worden, de wet leerde al dat wie Gods verboden verliet, gestenigd moest worden. Er is dus een Israel binnen Israel, dat eeuwig leven ten deel zal vallen. Blijft overeind staan dat het hèle volk was uitverkoren. Paulus geeft in de Romeinenbrief al aan dat God altijd doorgaat met het onverharde deel van het volk. (Tegelijk weten we dat Hij eens de draad met het volk als geheel zal oppakken en zij dan als volk tot geloof zullen komen en dan zal 'gans Israel behouden worden.') Ik ga nu maar heel beperkt op 'uitverkiezing' in, maar er is natuurlijk heel wat meer over te zeggen.

Ik zie een duidelijke opbouw in de Efezebrief, waar 'ons/wij' in het begin consequent op Israel slaat, tot hij bij de climax komt waar hij uitlegt dat de scheidingsmuur nu weg is. Wisselen van betekenis van 'ons/wij' en 'u/uw' is niet logisch en schept verwarring.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 18 apr 2013 07:08

Boaz schreef:Er zijn heel wat teksten die aangeven dat God Israel als volk heeft verkoren, een greep:
Ps 105:43
Jesaja 14: 1
Amos 6:1
Deut, 4:37 7:6,7 10:15 14:2
1 Kon 3:8

Als men het in refokringen over 'uitverkiezing' heeft, bedoelt met vaak 'uitverkoren tot eeuwig leven'.
Maar de Bijbel leert heel vaak dat het een uitverkorenheid is met een bepaald doel, en niet altijd de bovengenoemde betekenis.
Voorbeeld: 1 Kron 15:2 De Levieten waren uitverkoren (NBG) om de ark te dragen.
Ander voorbeeld: van de 10 maagden, uitverkoren als zij waren voor hun taak, mochten toch 5 de bruiloftszaal niet binnen gaan. Je kunt dus, hoewel je ergens voor uitverkoren bent, je roeping mislopen.
Joh. 6:70.71 Jezus zegt dat hij de discipelen heeft uitverkoren, maar toch was één van hen een duivel (Judas)
Hand. 15:7 Uitverkoren zijn voor de taak de heidenen het evangelie te brengen.

Je kunt dus uitverkoren zijn, maar wèl verloren gaan.
Weet ik. Maar voor zover ik weet wordt dat in de refokringen ook helemaal niet ontkent -mezelf reken ik trouwens al lang niet meer tot een refo- maar men heeft het daar vaak over DE uitverkiezing (tot eeuwig leven).
Boaz schreef:Er is dus niets vreemds aan als Paulus in de Efeze brief schrijft dat het volk Israel was uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Maar niet iedereen binnen Israel zal behouden worden, de wet leerde al dat wie Gods verboden verliet, gestenigd moest worden. Er is dus een Israel binnen Israel, dat eeuwig leven ten deel zal vallen. Blijft overeind staan dat het hèle volk was uitverkoren. Paulus geeft in de Romeinenbrief al aan dat God altijd doorgaat met het onverharde deel van het volk. (Tegelijk weten we dat Hij eens de draad met het volk als geheel zal oppakken en zij dan als volk tot geloof zullen komen en dan zal 'gans Israel behouden worden.') Ik ga nu maar heel beperkt op 'uitverkiezing' in, maar er is natuurlijk heel wat meer over te zeggen.
Paulus heeft het in Efz. 1 niet over de verkiezing van Israël als land, maar over degenen die God gezegend heeft met alle geestelijke zegen, die geheiligd en gereinigd voor Hem komen te staan. Dat kun je beslist niet van heel Israël zeggen. Dit is van toepassing op gelovige Joden, maar OOK OP GELOVIGE HEIDENEN.

1:3 Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft (hebben de gelovigen al ontvangen in Christus met wie wij één zijn) met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, 4 OMDAT Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, OPDAT wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. 5 Hij heeft ons voorbestemd om als Zijn kinderen aangenomen te worden, door Jezus Christus, in Zichzelf, overeenkomstig het welbehagen van Zijn wil, 6 tot lof van de heerlijkheid van Zijn genade, waarmee Hij ons begenadigd heeft in de Geliefde.
Boaz schreef:Ik zie een duidelijke opbouw in de Efezebrief, waar 'ons/wij' in het begin consequent op Israel slaat, tot hij bij de climax komt waar hij uitlegt dat de scheidingsmuur nu weg is. Wisselen van betekenis van 'ons/wij' en 'u/uw' is niet logisch en schept verwarring.
Nou ja, daar kunnen we lang of kort over praten (kort dan maar) maar dat worden we nooit eens. 'Ons' is in dit stuk gewoon de gelovige Jood en heiden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor mealybug » 18 apr 2013 08:32

Boaz schreef:
Als men het in refokringen over 'uitverkiezing' heeft, bedoelt met vaak 'uitverkoren tot eeuwig leven'.
Maar de Bijbel leert heel vaak dat het een uitverkorenheid is met een bepaald doel, en niet altijd de bovengenoemde betekenis.
Voorbeeld: 1 Kron 15:2 De Levieten waren uitverkoren (NBG) om de ark te dragen.
Ander voorbeeld: van de 10 maagden, uitverkoren als zij waren voor hun taak, mochten toch 5 de bruiloftszaal niet binnen gaan. Je kunt dus, hoewel je ergens voor uitverkoren bent, je roeping mislopen.
Joh. 6:70.71 Jezus zegt dat hij de discipelen heeft uitverkoren, maar toch was één van hen een duivel (Judas)
Hand. 15:7 Uitverkoren zijn voor de taak de heidenen het evangelie te brengen.

Je kunt dus uitverkoren zijn, maar wèl verloren gaan.

Er is dus niets vreemds aan als Paulus in de Efeze brief schrijft dat het volk Israel was uitverkoren voor de grondlegging der wereld. Maar niet iedereen binnen Israel zal behouden worden, de wet leerde al dat wie Gods verboden verliet, gestenigd moest worden. Er is dus een Israel binnen Israel, dat eeuwig leven ten deel zal vallen. Blijft overeind staan dat het hèle volk was uitverkoren. Paulus geeft in de Romeinenbrief al aan dat God altijd doorgaat met het onverharde deel van het volk. (Tegelijk weten we dat Hij eens de draad met het volk als geheel zal oppakken en zij dan als volk tot geloof zullen komen en dan zal 'gans Israel behouden worden.') Ik ga nu maar heel beperkt op 'uitverkiezing' in, maar er is natuurlijk heel wat meer over te zeggen.

Ik zie een duidelijke opbouw in de Efezebrief, waar 'ons/wij' in het begin consequent op Israel slaat, tot hij bij de climax komt waar hij uitlegt dat de scheidingsmuur nu weg is. Wisselen van betekenis van 'ons/wij' en 'u/uw' is niet logisch en schept verwarring.


Over de Efezebrief gesproken, in Ef 1:3-14 getiteld ''rijkdom der uitverkorenen'' staat geen enkele keer iets over een ''individuele uitverkiezing'', maar herhaaldelijk een uitverkiezing IN HEM.
En in vers 13,14 staat als samenvatting duidelijk dat men met de heilige Geest der belofte verzegeld wordt, nadat men tot geloof gekomen is.
Er staat dat dit het onderpand is van onze erfenis.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor Boaz » 18 apr 2013 14:25

Over de Efezebrief gesproken, in Ef 1:3-14 getiteld ''rijkdom der uitverkorenen'' staat geen enkele keer iets over een ''individuele uitverkiezing'', maar herhaaldelijk een uitverkiezing IN HEM.
En in vers 13,14 staat als samenvatting duidelijk dat men met de heilige Geest der belofte verzegeld wordt, nadat men tot geloof gekomen is.
Er staat dat dit het onderpand is van onze erfenis.


Zie Romeinen 11:7
'Wat dan? Wat Israel zoekt, dat heeft het niet verkregen, maar het uitverkoren deel heeft het verkregen en de anderen zijn verhard...'

Ik schreef al eerder dat ik ons/wij in de Efezebrief zie als de gelovigen uit de Joden, daarna (om niet teveel te hoeven typen) schreef ik dan kort tusen haakjes 'Joden'.

Het hele volk Israel is uitverkoren, maar (Rom 9:6) '... niet allen die uit Israel voortgekomen zijn, zijn Israel.'
Een deel is verhard, een deel is dat niet, en met dat deel (waar ook Paulus toe behoorde) is God altijd doorgegaan.

(In bovenstaande zin uit Rom 9:6 zegt Paulus niet dat gelovige heidenen nu de ware Joden zijn, maar hij geeft aan dat er een Israel is binnen Israel. Net zoals niet iedereen die kerklid is, gelovig is.)

Ik zie teruglezend dat ik zelf voor verwarring heb gezorgd door het volk Israel als uitverkoren volk, en het daar binnen uitverkoren volk dat de Messais kent, door elkaar te halen. Sorry!
Blijft staan voor mij dat ik met ons/ wij Israel lees, en niet dat het betrekking zou hebben op alle gelovigen.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor 1a2b3c » 28 apr 2013 21:55

In Rom.11:7 gaat het idd over de uitverkorenen uit Israël, maar gelovige heidenen zijn ook uitverkoren: Hand.13:48 Toen nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich en prezen het Woord van de Heere, en er geloofden er zovelen als er bestemd waren voor het eeuwige leven.
Rom. 8: 29 Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders. 30 En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
Dat is dezelfde verkiezing als waar het in Efz.1:4 over gaat: omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde.
De verkiezing van 'de Gemeente' is de enige verkiezing die van VÓÓR de grondlegging der wereld is.
Alleen m.b.t. Jezus staat er nog iets over 'voor de grondlegging der wereld', maar met alle andere verkiezingen incl. de verkiezing van Israël staat dat er nooit bij. Zie o.a. Deut. 7:6-8.

Op Pinksteren werd ‘de Gemeente’ gesticht en 3000 Joden gaven gehoor aan de oproep van Petrus: Laat u behouden uit dit verkeerde geslacht! Door geloof werden ze kinderen Gods, apart gezet in het lichaam van Christus.
En iedereen Jood of heiden die daarna tot geloof komt, wordt een medeburger van hen (de heiligen) in het huisgezin van God.
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... kel&id=232

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor alexander91 » 29 apr 2013 17:40

@1a2b3c En hoe zie je dan de takken die uit de olijfboom zijn gerukt? Waarom zaten ze er eerst in dan volgens jou?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor mealybug » 29 apr 2013 17:50

alexander91 schreef:@1a2b3c En hoe zie je dan de takken die uit de olijfboom zijn gerukt? Waarom zaten ze er eerst in dan volgens jou?


Vanwege hun...ongeloof
Rom 11:20.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Is de olijfboom uit Rom.11 Israël?

Berichtdoor alexander91 » 29 apr 2013 19:09

alexander91 schreef:@1a2b3c En hoe zie je dan de takken die uit de olijfboom zijn gerukt? Waarom zaten ze er eerst in dan volgens jou?
mealybug schreef:
Vanwege hun...ongeloof
Rom 11:20.
Dat is geen antwoord. Ik vroeg niet waarom ze eruit waren gerukt, maar waarom ze er eerst wel in zaten. Hoe leg je dat uit als je het ontstaan van de olijfboom bij de eerste 3000 joden legt?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten