reformatorische boodschap met evangelische liturgie, utopie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

reformatorische boodschap met evangelische liturgie, utopie?

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 21:26

Ik ben de laatste tijd wat verschillende kerkgenootschappen aan het bezoeken en loop er steeds meer tegenaan, dat ik volledig achter de reformatorische boodschap sta, maar zoveel mis in de liturgie...

Ik krijg het gevoel, dat een evenwichtige combi tussen die twee een utopie is. De kerken die ik tot nu toe bezocht heb met een wat 'lossere liturgie' brachten niet de boodschap waarvan ik geloof dat die compleet is. De kerken waar ik die boodschap wel vond, hangen zo enorm vast aan de traditie, dat ik daar de vreugde en blijdschap, aanbidding en lofprijs soms zo kan missen.

Wat zijn jullie meningen rondom dit onderwerp? Is het mogelijk om reformatorische boodschap te combineren met een meer evangelische (opwekkende) liturgie in de dienst?
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Andries H
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2008 19:56

Berichtdoor Andries H » 14 jul 2008 21:46

Moeilijk...
Ik heb er af en toe ook wel moeite mee.
Niet zozeer dat ik opwekkingen mis ofzo, maar meer de hele houding van onze reformatorische kerken in vergelijking met de toch opener en opgewekte evangelischen.

Ik ben niet echt voor de evangelisering van de reformatorische kerken, maar ik denk wel dat er het een en ander veranderd kan worden.

Maarja... Zo is er altijd wel wat.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jul 2008 21:56

Liturgie in een evangelische kerk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 21:58

ik mag aannemen dat je snapt wat ik er mee bedoel?
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Gebruikersavatar
spacy
Kapitein
Kapitein
Berichten: 823
Lid geworden op: 19 jan 2005 18:23
Locatie: Assen
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 14 jul 2008 22:07

er zijn diverse CGKs, NGKs en GKVs die ik ken waar het er swingend aan toe kan gaan, maar je moet wel in de juiste plaats en soms ook nog de juiste deelgemeente zitten.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jul 2008 22:09

australiafreak schreef:ik mag aannemen dat je snapt wat ik er mee bedoel?


Bij liturgie denk ik niet aan evangelische christenen.

Maar even terugkerend naar het onderwerp: ik denk het individuele evangelische element zeer goed aansluit aan de even individualistische verhouding die de reformatorische christen met God kan onderhouden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 22:13

ik weet niet zeker of ik je goed begrijp, maar dan blijft mijn vraag nog steeds: waarom kan dat alleen op die individualistische wijze en niet op een meer gemeenschappelijke wijze gecombineerd worden?
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jul 2008 22:27

Ik herken jou punt Australiafreak. In de ene kerk mis ik ook wel wat in de preken en bij de andere is de dienst zo 'kaal' en draait het om dingen die moeten.
Ben daardoor wat allergisch voor het woord 'moeten' geworden.

Ik raad je aan om op een rij te zetten wat voor jou de belangrijkste punten zijn. AL je punten vind je waarschijnlijk nergens in 1 kerk. Geloof is persoonlijk en iedereen beleefd het weer net iets anders. Je kan dan wel goed kijken welke kerk de punten heeft die voor jou het belangrijkst zijn. Daarbij kan je altijd af en toe nog is naar een andere kerk om ook aan de andere behoeftes te voldoen.
Zelf bezoek ik daarom maandelijks de jongerenavonden. Die hebben veel van wat ik fijn vind.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 22:29

mee eens, ik vind de jongerenavond ook heel erg dicht bij mijn ideaalbeeld komen ;)
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23591
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2008 22:51

Er zijn dan wel kerken waar dat kan inderdaad. Maar geen hele kerkverbanden, daar is het nog wat vroeg voor ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 22:51

noem es wat 8)
Dear Jesus, I have a problem, it's me...

Dear Child, I have the answer, it's Me!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jul 2008 06:40

De GKV in Amstelveen (Stadshartkerk) komt een aardig eind in deze richting: actuele maar bijbelse, gereformeerde boodschap, met een moderne vorm.

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 jul 2008 08:24

Lalage schreef:De GKV in Amstelveen (Stadshartkerk) komt een aardig eind in deze richting: actuele maar bijbelse, gereformeerde boodschap, met een moderne vorm.
Australiafreak had het over de reformatorische boodschap, die is wel wat anders dan de GKv-preek hoor.

Ook al is reformatorisch vaak gereformeerd, gereformeerd hoeft helemaal niet reformatorisch te zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: reformatorische boodschap met evangelische liturgie, uto

Berichtdoor hamlap » 15 jul 2008 08:33

australiafreak schreef:Wat zijn jullie meningen rondom dit onderwerp? Is het mogelijk om reformatorische boodschap te combineren met een meer evangelische (opwekkende) liturgie in de dienst?


Alvast even deze opmerking: vaak is in evangelische gemeentes de liturgie klassiek gereformeerd. Maar dan praat je denk ik wel over wat nu precies de definitie is van 'klassiek gereformeerde liturgie'. Ik heb het dan over zaken als: de Woord-bediening staat centraal, er is plaats voor verootmoediging en voorbede.
Maar ik denk dat je bedoeld of het mogelijk is dat er opwekkingsliedjes gezongen worden, en toch een stevige preek, waarin zonde én genade, bekering én heiliging, en nog meer van dit soort zaken in door klinken.

Ik denk dat er wel gemeentes zijn die een ontzettend bijbelgetrouwe prediking brengen, en in de liturgie wat vrijer zijn, in de zin dat ze niet alleen maar psalmen zingen. Zelf ben ik van mening dat in een doorsnee evangelische liturgie de eenzijdigheid erg groot is. Juist voor reformatorische christenen kan af en toe een scheut evangelische liturgie zeker geen kwaad, maar besef wel wat het is om er altijd in 'te wonen'. Juist de evangelischen zijn ook weer jaloers op een stukje diepgang wat ze bij de 'degelijke' broeders en zusters zien. Dat uit zich bijvoorbeeld in het zingen van psalmen: dat zijn met recht liederen die op een onovertroffen wijze het leven met God beschrijven, in al z'n hoogte- en dieptepunten.

Er zou meer te zeggen zijn, misschien later nog :)
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 15 jul 2008 08:55

Raido schreef:
Lalage schreef:De GKV in Amstelveen (Stadshartkerk) komt een aardig eind in deze richting: actuele maar bijbelse, gereformeerde boodschap, met een moderne vorm.
Australiafreak had het over de reformatorische boodschap, die is wel wat anders dan de GKv-preek hoor.

Ook al is reformatorisch vaak gereformeerd, gereformeerd hoeft helemaal niet reformatorisch te zijn.


He jammer, ik wilde net de GKV in Arnhem noemen ;)

Maar inderdaad: er zijn best 'losse' gemeentes binnen kerkverbanden.
Het is een beetje zoeken denk ik in de omgeving waar je woont.
Verder denk ik dat het in veel kerken ook een kwestie van geduld zal zijn.
Over tien jaar zal er in veel kerken wel weer een hoop veranderd zijn.
pobody's nerfect


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten

cron