Kun je met 'jouw' geld doen wat jij wilt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Kun je met 'jouw' geld doen wat jij wilt?

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jul 2008 10:52

Hoe zien jullie dit: ik had gisteren een hele discussie met een stel vrienden over geld uitgeven. Ik zei dat niemand iets heeft omdat het allemaal maar geleend is van God. En daarom moeten we er ook voorzichtig mee omspringen. Als je dat strak doortrekt, mag je dus geen geld over de balk gooien en kun je het eigenlijk niet maken om zelf taart te eten als ze elders niks hebben.

Kan die dure auto wel? Kan ik met dure merkkleding rondlopen, terwijl ze elders op de wereld helemaal geen kleren hebben? God zorgt goed voor me, maar moet ik met dat wat ik heb gekregen, dan niet zorgen voor anderen? Er is genoeg eten in de wereld, maar wij verdelen het verkeerd...

Hoe zie jij dit?

Riannee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 jun 2008 09:12
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Riannee » 07 jul 2008 11:03

Waarschijnlijk ben ik wat dat betreft een nuchtere Hollander, maar ik maak me daar niet echt druk om. Tuurlijk is het goed om je geld te delen met anderen, maar God geeft het jou toch zelf ook en jij werkt er zelf toch ook hard voor. Hij wil ook dat jij er van geniet.

Ik ben zelf in Kenia geweest en wij hebben veel geld opgehaald daarvoor en ik weet dus ook echt wel hoe hard t nodig is, maar ik weet ook dat de mensen daar ondanks alles met heeel weinig al heel gelukkig zijn en dat God hun weer iets geeft wat ik niet heb. Hun zijn namelijk enorm rijk in hun geloof en geloven met heel hun hart in God. Kon ik maar zo geloven als zij doen!
Hij houdt van mij, Hij houdt van jou, voor altijd en eeuwig! Hij is ondersteboven van jou!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 07 jul 2008 11:05

Tja, het is maar net hoe je 'over de balk gooien' definieert.

Ik koop merkkleding omdat dit mooier is en langer meegaat. Ik kan een polo kopen van € 25,- waar ik 1 seizoen mee doe of van € 70,- waar ik 3 seizoenen mee doe.

En taart is slecht voor de lijn :mrgreen: .

Blijft natuurlijk een lastig punt als je het helemaal wilt uitpluizen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2008 11:19

Coupe, mee eens. Zolang het geen pakken van 1000 euro worden enzo kan dat wel. Overigens is hier dan prima de prijs/kwaliteitsverhouding te hanteren. Zolang die verhouding niet buitenproportioneel is is het prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jul 2008 12:07

Ik heb best veel gereisd over de hele wereld en als ik dan zie hoe mensen letterlijk sterven van de honger, dan zit ik daar mee.

In hoeverre klopt het dan dat we alleen maar geld en goed geleend hebben van God?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 07 jul 2008 13:41

Denkertje21 schreef:Ik heb best veel gereisd over de hele wereld en als ik dan zie hoe mensen letterlijk sterven van de honger, dan zit ik daar mee.
Maar in hoeverre kunnen wij daadwerkelijk iets betekenen voor die mensen, op lánge termijn?

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 jul 2008 14:05

Dan moet je goed opletten waaraan je geld geeft.

Met een groep vrienden heb ik een tijdje een stichting gedraaid t.b.v. Roemenië en daar zijn projecten die nu echt selfsupport zijn. Ze kunnen het nu zelf onderhouden van de opbrengsten eruit en zo ook langzaam aan uitbreiden.

Mij heeft dat ook wel meer stil doen staan Denkertje, maar toch blijf ik er ook nog redelijk nuchter onder.

Of wij het in leen hebben, nee zo zie ik het niet. Het is iets van mij waarbij God wel richtlijnen geeft hoe er mee om te gaan
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

André

Berichtdoor André » 07 jul 2008 14:14

Denkertje21 schreef:In hoeverre klopt het dan dat we alleen maar geld en goed geleend hebben van God?
Ik denk dat je het uit genade krijgt van God, lenen is wat lastig omdat je het niet terug kunt geven aan God.
En de zorgen van de hele wereld op je nemen is niet reëel, dan is het denk ik zoals Gerdien zegt, ga een project steunen dat stand houdt, op de langere termijn.
Of doe het in combinatie met verspreiding van Gods evangelie.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 07 jul 2008 14:21

coupe soleil schreef:Tja, het is maar net hoe je 'over de balk gooien' definieert.

Ik koop merkkleding omdat dit mooier is en langer meegaat. Ik kan een polo kopen van € 25,- waar ik 1 seizoen mee doe of van € 70,- waar ik 3 seizoenen mee doe.


Ach, eigenlijk geloof ik daar niets van. Ik heb verschillende shirts van minder dan 10 euro, waar ik een paar jaar mee doe. Het is maar net wat je belangrijk vindt. (En nee; ik zie er niet sloeberig uit of loop enorm achter wat betreft mode. Iets langer zoeken is het wel).

Maargoed, ik geef weer geld uit aan andere dingen. Wat mij betreft mag je 70 euro voor een polo uitgeven (al weet ik wel zinniger dingen om mijn geld aan uit te geven :P) maar zeg dan niet dat je het puur voor de kwaliteit doet, want een kwalitatief goede polo hoeft echt geen 70 euro te kopen.

@Denkertje: ik vind dat soms best moeilijk. Als Jezus ergens in de Bijbel zegt: 'Die twee rokken heeft, dele hem mede, die geen heeft; en die spijze heeft, doe desgelijks.'

Ik denk dat het vooral gaat om de gehechtheid aan materiele zaken. Het is heel makkelijk om te zeggen dat het toch allemaal niet zoveel uitmaakt wanneer je maar genoeg geld aan de armen geeft, maar mij verbaasd het hoe de reformatorische gezindte met geld smijt als het om kleding, huishoudelijke artikelen en auto's gaat.

Maargoed, ik kan mezelf ook niet echt vrijpleiten hierbij. Ik geef ook wel geld aan een arm jochie in Mozambique, maar ben ook regelmatig aan het nadenken over mooie dingen die ik ooit nog wil kopen wanneer ik geld heb.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 07 jul 2008 16:36

Hippieblijhoofd schreef:
coupe soleil schreef:Tja, het is maar net hoe je 'over de balk gooien' definieert.

Ik koop merkkleding omdat dit mooier is en langer meegaat. Ik kan een polo kopen van € 25,- waar ik 1 seizoen mee doe of van € 70,- waar ik 3 seizoenen mee doe.


Ach, eigenlijk geloof ik daar niets van. Ik heb verschillende shirts van minder dan 10 euro, waar ik een paar jaar mee doe. Het is maar net wat je belangrijk vindt. (En nee; ik zie er niet sloeberig uit of loop enorm achter wat betreft mode. Iets langer zoeken is het wel).

Maargoed, ik geef weer geld uit aan andere dingen. Wat mij betreft mag je 70 euro voor een polo uitgeven (al weet ik wel zinniger dingen om mijn geld aan uit te geven :P) maar zeg dan niet dat je het puur voor de kwaliteit doet, want een kwalitatief goede polo hoeft echt geen 70 euro te kopen.


Dan zullen we vast en zeker een verschillende smaak hebben ofzo.

Waar het mij om gaat, is dat ik me wel lekker moet voelen in kleding. En als ik een pak koop, is dat doorgaans een Italiaan omdat die prettig dragen. Maar goed, kleren kopen is ook een hobby van me, en een hobby kost nu eenmaal geld :oops: . Daarnaast moet ik ook een beetje fatsoenlijk voor de dag komen op m'n werk.

Verder geldt ook hierbij dat ieder in zijn gemoed overtuigd moet zijn van het goede. Dat zal dus voor ieder weer anders liggen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 jul 2008 16:53

coupe soleil schreef: Verder geldt ook hierbij dat ieder in zijn gemoed overtuigd moet zijn van het goede. Dat zal dus voor ieder weer anders liggen.


Beetje te makkelijk... Kun je in je gemoed ten volle overtuigd zijn dat anderen sterven, omdat jij je 'tweede rok' niet weggeeft?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2008 17:23

Denkertje, ik geloof nooit dat jij maar een stel kleding hebt. En anders sponsor ik je om nieuwe kleren te kopen.

Het is wel een verantwoordelijkheid om geld te hebben. Ik ben altijd gewend geweest om weinig te besteden te hebben, nu is dat anders en dat is soms best eng... Maar ik denk ook dat je wel mag genieten van het geld dat je verdiend hebt door te werken. Ik heb bijvoorbeeld voor het eerst in mijn leven een nieuwe fiets gekocht en dat vind ik helemaal geweldig. Het is een nuttig ding, omdat ik mijzelf meestal per fiets vervoer. Dus dan vind ik dat dat best mag en dat ik niet perse een tweedehandsje moet kopen omdat dat goedkoper is.

Geld is trouwens niet het enige wat je kunt weggeven. Je kunt ook praktische dingen voor een ander doen: in het huishouden helpen of een kaartje sturen. Ik denk dat het persoonlijke contact door brieven met onze sponsorkinderen veel toevoegt aan de financiele steun die we ze geven.

Anyway: het gaat erom dat je van harte geeft, dat je kunt genieten van geld weggeven. Als je het doet omdat het zo hoort of omdat je denkt dat het moet, dan kan je het beter laten.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 07 jul 2008 17:51

Denkertje21 schreef:
coupe soleil schreef: Verder geldt ook hierbij dat ieder in zijn gemoed overtuigd moet zijn van het goede. Dat zal dus voor ieder weer anders liggen.


Beetje te makkelijk... Kun je in je gemoed ten volle overtuigd zijn dat anderen sterven, omdat jij je 'tweede rok' niet weggeeft?



Dat vind ik nogal kort door de bocht. Je hebt ook zoiets als een bepaalde levensstandaard.

Maar met extreme uitgaven heb ik hetzelfde gevoel als jij, hoor. Zo heb ik ook even zitten dubben of ik m'n tuin wel of niet opnieuw zou laten aanleggen. Uiteindelijk wel laten doen, en ik ben er elke dag blij mee. Dat is ook wat waard.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 jul 2008 17:55

Staat er in het oude testament niet dat er tienden moesten worden gegeven?
Ik bedoel daarmee te zeggen dat God toen dus ook niet verlangde dat de helft, of alles wat niet hoog nodig voor jezelf was, weggegeven moest worden.

In het huwelijksformulier worden wel er trouwens ook op gewezen dat we moeten omzien naar onze naaste.
En naardien het Gods bevel is dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten, zo zult gij ook getrouwelijk en naarstiglijk in uw Goddelijk beroep arbeiden, opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftige mede te delen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Berichtdoor coupe soleil » 07 jul 2008 19:06

Wullimpie schreef:Staat er in het oude testament niet dat er tienden moesten worden gegeven?
Ik bedoel daarmee te zeggen dat God toen dus ook niet verlangde dat de helft, of alles wat niet hoog nodig voor jezelf was, weggegeven moest worden. 1)

In het huwelijksformulier worden wel er trouwens ook op gewezen dat we moeten omzien naar onze naaste.
En naardien het Gods bevel is dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten, zo zult gij ook getrouwelijk en naarstiglijk in uw Goddelijk beroep arbeiden, opdat gij uw huisgezin met God en met ere moogt onderhouden, en ook daarenboven iets hebt om den nooddruftige mede te delen.
2)


1) Tja, maar er staat wel meer in het OT. Dat vind ik niet echt steekhoudend. Al begrijp ik dat je hiermee juist aan wilde geven dat je helemaal niet 'te veel' moet weggeven.

2) Da's mooi voor degenen die niet getrouwd zijn :P .

Vreselijk trouwens: dat de man in het zweet zijns aanschijns brood zal eten. Ben blij dat ik een normale baan heb...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 33 gasten