vakantie en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

vakantie en zondag

Berichtdoor pol » 06 jun 2008 12:34

Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?

Gebruikersavatar
Saskia
Majoor
Majoor
Berichten: 1786
Lid geworden op: 01 nov 2003 13:08

Berichtdoor Saskia » 06 jun 2008 12:36

Neem een boek met meditaties / overdenkingen mee, zodat je die met z'n allen kunt lezen. Verder is het misschien ook fijn om met elkaar te zingen, maar misschien zijn jouw kinders daar nog te klein voor. En een mooie plek opzoeken en daar uitrusten / zitten, gaf mij ook altijd wel een zondaggevoel.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 06 jun 2008 12:37

Bijvoorbeeld op de gewone tijden met elkaar een preek op CD luisteren, psalmen zingen, enz. Jouw gewone dingen voor de zondag doen. Het lijkt me dat je er dan het meest van merkt dat het zondag is.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2008 12:38

Sowieso is het in Frankrijk zeker niet allemaal rooms katholiek, maar zitten er ook genoeg protestantse gemeenten. Maar los van dat, waarom niet naar een rooms katholieke dienst?

Wat de taal betreft, ik snap de helft van de dienst ook de clou niet, maar het is wel mooi om de sfeer te proeven. Ik geniet bijvoorbeeld ook van dat mede-christenen aan het zingen zijn in het Frans (of welke taal dan ook).

Als je gewoon 'thuis' wilt blijven, kan je bijvoorbeeld 's morgens (of wanneer dan ook) een uur inplannen en dan met elkaar gaan zingen en bidden.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 06 jun 2008 12:40

rosalie83 schreef:Sowieso is het in Frankrijk zeker niet allemaal rooms katholiek, maar zitten er ook genoeg protestantse gemeenten. Maar los van dat, waarom niet naar een rooms katholieke dienst?

Wat de taal betreft, ik snap de helft van de dienst ook de clou niet, maar het is wel mooi om de sfeer te proeven. Ik geniet bijvoorbeeld ook van dat mede-christenen aan het zingen zijn in het Frans (of welke taal dan ook).

Als je gewoon 'thuis' wilt blijven, kan je bijvoorbeeld 's morgens (of wanneer dan ook) een uur inplannen en dan met elkaar gaan zingen en bidden.


Ben protestant en niet katholiek maar dan gaan we off-topic
Vind het zelf best leuk hoor een onverstaanbare dienst, maar hoe kom ik erachter of er bijv. oppas is. Kan moeilijk 2 kinders van 2-3 meenemen naar de kerkdienst?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 06 jun 2008 16:51

volgens mij zijn er ook diverse nederlands talige kerkdiensten die vanuit nederland geoorganiseerd worden waar je eventueel heen zou kunnen gaan. Volgens mij worden die altijd vermeld in het ND. Ook digitaal.
Wij nemen altijd preken mee en gaan die met elkaar lezen en zingen en bidden.
De collecte doen we dan als we terug komen extra in onze eerste kerkdienst.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2008 20:02

pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?


Gewoon naar de plaatselijke parochiekerk gaan. Je bent met vakantie en dan is het, vind ik, heel goed om ook eens naar een plaatselijke kerk te gaan. Je steekt er allicht wat van op.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor elbert » 06 jun 2008 20:05

pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?

Als je een laptop hebt, zou je die mee kunnen nemen en kijken of ze ergens internetverbinding hebben (draadloos bijvoorbeeld). Dan kun je live een aantal Nederlandse kerkdiensten beluisteren. Of je slaat kerkdiensten op op je laptop en beluistert die op vakantie.
Anderen zijn wat ouderwetser en nemen cassettebandjes mee met daarop de diensten. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
cire
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 20 jun 2003 21:37
Locatie: Leiden

Berichtdoor cire » 06 jun 2008 20:35

Ik vind het zelf aan de ene kant wel goed om naar de lokale kerk te gaan, maar als je er echt niets van verstaat, wordt het wel minder...

In een grote stad kijk ik of er een engelstalige dienst is.

In frankrijk heb je idd wel wat nederlandse diensten, maar dat is ook niet lang overal.

Verder kun je idd een preek meenemen (cd, laptop) of een bijbelstudie doen...
Tijdens vakantie is het voor mij verder ook een dag om niet wat anders te plannen. Dat levert ineens heel veel rust op tijdens de vakantie ;)

bertvb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:43
Locatie: utrecht
Contacteer:

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor bertvb » 06 jun 2008 20:46

Beste Pol

pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?



Een kennis/vrien d van mij is zendeling in Frankrijk en net als hij zijn er nog wel een paar nederlandse zendelingen in Frankrijk te vinden.

Als jij eerst begin met precies aan te geven naar welke plaats je gaat, evt. met een verwijzing naar een kaartje of een adres in de plaats van bestemming, dan kan ik via de ANWB route planner zien waar het in de buurt ligt.

Ik heb hier in huis een boekwerk met daar in vermeld waar nederlandse zendelingen wonen en werken w.o. ook in Frankrijk.

Wat Frankrijk betreft, staan er al zo ie zo 13 Nederlandse zendelingen vermeld.

En die zitten heus niet allemaal op een kluitje.

Op die manier krijg je de kans om een zendeling (sechtpaar) te ontmoeten en ik ben er vast van overtuigd, dat ze dan tijdens de dienst ook wel willen vertalen voor jou en je gezin.

Groeten uit het winkelhart van Nederland
Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

bertvb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:43
Locatie: utrecht
Contacteer:

Berichtdoor bertvb » 06 jun 2008 20:56

Wat uitteraard ook een optie is;

Als eentje in jou gezin een draagbaar muziek instrument bespeeld, dan kan die alvast enige liederen instuderen.
Jijzelf gaat tot aan de vakantie in je binnenkamer, en bereid een Bijbelstudie voor.

Ik weet niet op welke dag je daar aan komt, maar degene met het muziek instrument zou indien mogelijk vóór de zondag alvast in de buitenlucht, (voor tent of caravan) een paar van de ingestudeerde liedjes kunnen spelen. (nog even alleen instrumentaal) Als er dan andere christenen in je buurt zijn, komen die vanzelf naar je toe. En wie weet, heb je die zondag dan wel een gehoor van 5 of 10 gelovigen die naar jou Bijbelstudie/preek zullen/komen luisteren.

Voortijds zou je een bestemming voor een collecte kunnen bedenken en dan heb je een complete Nederlandstalige kerkdienst.

Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Berichtdoor pol » 06 jun 2008 21:11

bertvb schreef:Wat uitteraard ook een optie is;

Als eentje in jou gezin een draagbaar muziek instrument bespeeld, dan kan die alvast enige liederen instuderen.
Jijzelf gaat tot aan de vakantie in je binnenkamer, en bereid een Bijbelstudie voor.

Ik weet niet op welke dag je daar aan komt, maar degene met het muziek instrument zou indien mogelijk vóór de zondag alvast in de buitenlucht, (voor tent of caravan) een paar van de ingestudeerde liedjes kunnen spelen. (nog even alleen instrumentaal) Als er dan andere christenen in je buurt zijn, komen die vanzelf naar je toe. En wie weet, heb je die zondag dan wel een gehoor van 5 of 10 gelovigen die naar jou Bijbelstudie/preek zullen/komen luisteren.

Voortijds zou je een bestemming voor een collecte kunnen bedenken en dan heb je een complete Nederlandstalige kerkdienst.

Bert


hoi,

dan ben ik dominee (een vrouwelijke foei!) diaken, koster, en muzikant..... drukke zondag :shock:

maar wij gaan naar Coex en dat is in de Vendee.
misschien ken je daar iemand in de buurt?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: vakantie en zondag

Berichtdoor Boekenlezer » 06 jun 2008 21:52

elbert schreef:
pol schreef:Wij gaan in september naar Frankrijk op vakantie. Nu zijn daar geen hollandse kerkdiensten meer en ons frans is zo slecht dat we aan een franse dienst ook weinig hebben en het is daar allemaal RK. Wie heeft er een idee om de zondag toch een beetje zondag te laten lijken?

Als je een laptop hebt, zou je die mee kunnen nemen en kijken of ze ergens internetverbinding hebben (draadloos bijvoorbeeld). Dan kun je live een aantal Nederlandse kerkdiensten beluisteren. Of je slaat kerkdiensten op op je laptop en beluistert die op vakantie.
Anderen zijn wat ouderwetser en nemen cassettebandjes mee met daarop de diensten. ;)

Preken in de vorm van mp3-bestanden kun je op internet vinden. Die kun je zo op een draagbare mp3-speler zetten. Dan hoef je helemaal geen computer bij je te hebben.

[modbreak] merk/soort mp3 speler is niet relevant in dit topic.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

bertvb
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:43
Locatie: utrecht
Contacteer:

Berichtdoor bertvb » 06 jun 2008 22:28

Hoi Pol



pol schreef:
bertvb schreef:Wat uitteraard ook een optie is;

Als eentje in jou gezin een draagbaar muziek instrument bespeeld, dan kan die alvast enige liederen instuderen.
Jijzelf gaat tot aan de vakantie in je binnenkamer, en bereid een Bijbelstudie voor.

Ik weet niet op welke dag je daar aan komt, maar degene met het muziek instrument zou indien mogelijk vóór de zondag alvast in de buitenlucht, (voor tent of caravan) een paar van de ingestudeerde liedjes kunnen spelen. (nog even alleen instrumentaal) Als er dan andere christenen in je buurt zijn, komen die vanzelf naar je toe. En wie weet, heb je die zondag dan wel een gehoor van 5 of 10 gelovigen die naar jou Bijbelstudie/preek zullen/komen luisteren.

Voortijds zou je een bestemming voor een collecte kunnen bedenken en dan heb je een complete Nederlandstalige kerkdienst.

Bert


hoi,

dan ben ik dominee (een vrouwelijke foei!) diaken, koster, en muzikant..... drukke zondag :shock:

maar wij gaan naar Coex en dat is in de Vendee.
misschien ken je daar iemand in de buurt?


Ik heb wat gevonden wat enigszinds in de regio ligt waar jullie naar toe gaan.
Je krijgt de informatie (i.v.m.privacy) via een PBtje

m.v.g
Bert
En dezen onderscheidden zich gunstig van die te Tessalonica, daar zij het woord met alle bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo waren. Hand. 17:11

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 08 jun 2008 11:05

Mijn vader nam altijd een boek mee, met een goeie uitleg en tekst. Nooit preken, maar gewoon, wat aansprekender boeken. Zoals die boeken van Anneke Kaai, met die mooie platen, of boeken van Dokus. Konden wij echt wel een uurtje mee vullen. Gitaren mee, opwekkingsbundel mee, en zingen. Heerlijk!

Want een bijbelstudie voorbereidenlijkt me weinig zin hebben met van die hele kleine kinderen :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten

cron