Evangeliseer jij zelf in je omgeving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 27 feb 2008 10:35

Ik mekr juist dat het steeds makkelijk wordt om sowieso al over je geloof te vertellen. Zingeveingsvraagstukken spelen bij elk mens (of iemand moet er niet over willen denken, volgens mij). Dan komen er al snel gesprekken op gang over wat er dan tussen hemel en aarde is.
En ik kan dan prima vertellen hoe ik dat persoonlijk zie. En daaruit ontstaan nogal eens langere gespekken hierover.
Wat het ook goed doen, is op de vraag of je dan echt nog niet met hem naar bed bent geweest voor de trouwde antwoorden:' Pas na onze trouwdag gingen we met elkaar naar bed.'
Wow, dat doet erg veel. En leidt tot erg mooie en fijne gesprekken.

Evangeliseren is echt niet alleen de straat op gaan, evangeliseren zit hem in veel kleine dingen al, denk ik. Tuurlijk, de dabartijd was geweldig, omdat je er dan echt bent om te evangeliseren. maar ik merk dat ik het veel fijner vindt om het er met collega's en vrienden over te hebben, die staan veel dichter bij me, en heb je veel sneller goede gesprekken mee meestal, omdat je al in een informele sfeer bent samen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 27 feb 2008 11:11

MissF schreef:Evangeliseren is echt niet alleen de straat op gaan, evangeliseren zit hem in veel kleine dingen al, denk ik. Tuurlijk, de dabartijd was geweldig, omdat je er dan echt bent om te evangeliseren. maar ik merk dat ik het veel fijner vindt om het er met collega's en vrienden over te hebben, die staan veel dichter bij me, en heb je veel sneller goede gesprekken mee meestal, omdat je al in een informele sfeer bent samen.


Amen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2008 11:17

In de bijbel staat wel dat je bereid moet zijn om verantwoording af te leggen over de hoop die in je leeft (citeer ik het zo goed?) en dat geldt denk ik voor elke christen.

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 27 feb 2008 11:20

Maar verantwoording afleggen is meestal als je daarom gevraagd wordt. Dat is iets anders dan actief in je omgeving evangeliseren waar het in dit topic over gaat.
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Het is de toon die de muziek maakt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2008 11:23

Het ging toch over in hoeverre je 'moet' evangeliseren?

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 27 feb 2008 11:58

Ik ben totaal ongeschikt om te evangeliseren, ik vind het ook vervelend om dat op een actieve manier te doen. Daarentegen heb ik geen bezwaar om mijn mening of visie te geven als daarom gevraagd wordt. Is dat verkeerd? Moet iedereen bereid zijn om actief te evangeliseren? Ik ben benieuwd naar een reactie/antwoord op de opmerking van lalage hier boven :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 feb 2008 14:26

Ik dnek neit dat iedereeen de straat op moet. Wat is evangeliseren?
Mij inziens doe je dat al door naar Gods Woord te leven en het je geloof uit te dragen. Ook daarmee laat je iets zien. Door de mensen te laten zien wat God voor jou betekend. Vaak krijg je dan van zelf gesprekken.

Iedereen heeft zijn eigen gaven gekregen. Binnen jou gaven is er zeker een manier om je geloof uit te dragen.

Ik denk dat daar elke christen toe bereid moet zijn om het uit te dragen enzich niet moet schamen voor zijn of haar geloof.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2008 15:49

Het is ook niet handig als iedereen full-time op straat staat te evangeliseren 8)

Toetsenbord
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 11 feb 2008 22:13

Berichtdoor Toetsenbord » 27 feb 2008 16:04

Lalage schreef:Het ging toch over in hoeverre je 'moet' evangeliseren?


Volgens mij ging het erover hoe jij je evangelisatie concreet inhoud geeft. De tekst die werd aangehaald over ten alle tijden bereid te zijn verantwoording af te leggen heeft mijns inziens niet echt iets actiefs in zich. Je moet bereid zijn, dus als je erom gevraagd wordt, of lees ik het dan verkeerd? Overigens kun je er mensen volgens mij niet vaak genoeg over spreken, het gaat me even om een enorme verantwoordelijkheid!
Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.



Het is de toon die de muziek maakt.

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 28 feb 2008 15:44

Ik vind evangeliseren ook best moeilijk. Heb 1 keer ge-evangeliseerd bij een discotheek en dat vond ik een hele mooie ervaring. Maar aan dere kant vond ik het wel weer verschrikkelijk moeilijk. Je kreeg soms vragen waarvan je dacht......umh, wat moet ik hier nu mee. En bij de discotheek was het wel belangrijk dat je op dat moment de vragen kon beantwoorden omdat je die mensen doorgaans niet meer tegenkomt (en nee, je hoeft niet op alle vragen antwoord te weten).
Evangeliseren in de zin van "de straat opgaan" vind ik dus best moeilijk.
Op mijn stage/werk heb ik niet-christelijke collega´s. Als ik daar vragen van krijg over het geloof vind ik het niet heel moeilijk om ze te beanwoorden en durf ik er best over te praten maar om nu zelf een gesprek te beginnen........

Maar er word hier alleen maar gepraat over evangeliseren aan niet-kerkelijken/christelijken. Hoe denken jullie dan over het evangeliseren binnen je christelijke vriendengroep? Of noemen jullie dat geen evangeliseren?
Ik heb een heel aantal vrienden die iedere zondag netjes naar de kerk gaan maar geen relatie met God hebben, in princiepe zijn die net zo ver heen als de niet-christelijken, toch? Bij hen vind ik het niet moeilijk om over mijn geloof te praten en hen de "weg" te wijzen.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 feb 2008 07:49

@Vonkie: Ik denk dat er niets mooiers is om onder je vrienden "te evangeliseren" of getuigen. Het is namenlijk helemaal erg als zij wel in de kerk zitten maar geen relatie hebben met Jezus Christus. Als jij dan inderdaad open en eerlijk over jou levende relatie kunt praten is dat super! Ik moest gelijk aan deze tekst denken
40 Een van de twee die gehoord hadden wat Johannes zei en Jezus gevolgd waren, was Andreas, de broer van Simon Petrus. 41 Vlak daarna kwam hij zijn broer Simon tegen, en hij zei tegen hem: ‘Wij hebben de messias gevonden’ (dat is Christus, ‘gezalfde’), 42 en hij nam hem mee naar Jezus. Jezus keek hem aan en zei: ‘Jij bent Simon, de zoon van Johannes, maar voortaan zul je Kefas heten’ (dat is Petrus, ‘rots’). (Johannes 1:40-42)
. Vind dit altijd een enorme bemoediging als ik tegen mijn vrienden of familie mag getuigen. Het meenemen naar Jezus mag je mijns inzien ook zien als bidden voor hen en ze zo aan Zijn voeten brengen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 feb 2008 09:16

Ik stel me dan zo voor dat mijn ongelovige buren, mijn vrienden straks voor de rechterstoel van God staan en zeggen:

"Ja, ik wist van niks, ik had wel een buurman, een vriend, maar die Denkertje heeft me nooit iets verteld dat U er bent en dat Uw Zoon ook voor mij wilde sterven. Die Denkertje heeft me ook nooit mee naar Uw huis genomen"

En dat God dat naar mij kijkt en zegt: "Denkertje, je wist toch dat mijn Koninkrijk vol moest zijn wordden en je hebt je eigen buren het goede nieuws niet doorgegeven? Was je hart dan niet zo vol van mij, dat je mond er van over liep? Was je dan zo weinig bekommerd om het zieleheil van je buren dat je ze gewoon hebt laten schieten?"

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 feb 2008 10:00

Reden te meer dus om je mond niet dicht te houden!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 feb 2008 14:35

Je gelooft toch niet alleen om later in de hemel te komen ofzo? Voor veel 'buren' is dat denk ik ook maar een ver-van-mijn-bed-show.

Gebruikersavatar
Ger(nl)
Mineur
Mineur
Berichten: 215
Lid geworden op: 15 sep 2005 23:00

Berichtdoor Ger(nl) » 29 feb 2008 15:09

Ik geloof niet om zo in de hemel te komen in plaats van in de hel. Ik geloof wel om zo bij God te komen. Sterker nog ik geloof dat God door zijn Heilige Geest nu al in mij woont.
Wat denktertje denkt kan ik niet precies zeggen, maar denk dat hij er mee wil zeggen dat je het die andere mensen ook het liefst allemaal cadeau wilt geven. Het is niet iets wat alleen een ver van je bedshow is voor als je straks dood gaat maar je ontvangt nu al het eeuwige leven! En dat geeft super veel geluk, liefde, inhoud en diepgang in je leven met zich mee!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 64 gasten