Sporten of niet sporten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 13:41

Bertus87 schreef:
Jantjes schreef:Ik vind (zei ik zelf :lol: ) dat als de Ger.Gem. iemand niet toelaat voor het doen van openbaarbelijdenis omdat deze man of vrouw zich ‘werelds’ gedraagt, o.a. door het doen van sport, juist. heelveel sportactiviteiten hebben een wereldse uiting zoals de Schrift ons duidelijk zegt: Tit 2:11-12 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

Ik wil nog duidelijker zijn (zei ik nogmaals op eigenverantwoording :oops: ) iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

Opb 3:10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.



Ik hoop dat deze uitspraak je vergeven word;)

Jij stelt hier dus, ongeacht of je de persoon kent of niet, dat iemand die een sport beoefent nooit een kind van God kan zijn?

Dat is wel erg scherp uitgedrukt.
Maar als dat kind van God krijgt in te zien, in de eerste trap van de vernieuwing van zijn hart, welk een godloos bestaan deze wereld is krijgt hij ook een inzicht welke slechtigheden er zijn. Dat is niet alleen in de sport beoefening maar voornamelijk zijn eigen verdorven hart.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 13:46

Denkertje21 schreef:[Maar Jantjes, wat doe je dan hier??? Ga fietsen!

Om te discussiëren over wat de wereld doet en degene die niet meer van deze wereld zijn. Sporten of niet sporten.
Dus blijf ik nog even hier kuieren voordat ik de fiets pak. :mrgreen:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 15 feb 2008 17:06

Sporten
Sporten wordt in de Bijbel niet veroordeeld, voor zover ik weet.
Onderhouding van het lichaam wordt aangemoedigd.
Het maakt wel verschil wat je doet.
Bij een kantoorbaan kan beweging buiten werkuren heel veel goeds doen.
Dat kan door fietsen, wandelen, in de groentetuin werken, klussen en knutselen, hardlopen of iets anders.

Hardlopen
Dit is niet echt natuurlijk. (In okt. 2007 zijn dit topic ook meningen gepost over sporten.)
De hartslag kan oplopen dat 120.
Dat kan bepaalde nadelen hebben.
Het lichaam stelt zich meer in op snelheid. Bepaalde bloedvaten worden wijder, en andere worden nauwer. De ervaring leert, dat het jaren kan duren voordat dit weer hersteld is.
"Wie veel op z'n tenen loopt, kan weinig stilstaan."
En het vergt ook veel van de energie.
De afstand, de snelheid, en wat prioriteit heeft (de gezondheid of de prestatie) hebben een behoorlijke invloed.

Maar, indien mogelijk (je moet er ook een beetje zin in hebben) lijkt mij natuurlijk bewegen beter.
En bij werken in de groentetuin bijvoorbeeld, ben je ook met je geest bezig.
Dat is het verschil met hardlopen.
De een voelt dat mogelijk anders aan dan een ander.
En ook de leeftijd is van invloed.

Aanpassen aan omstandigheden
Iedere tijd en situatie vraagt zijn aanpassing.
Als je door lichamelijke oefeningen een operatie kunt voorkomen (heb ik meegemaakt), dan lijkt mij het verantwoord.
Medicijnen hebben ook een nadeel, er kunnen verkeerde stoffen in het bloed komen. Dat gebeurt niet bij lichamelijke oefening.
En, het doel heiligt de middelen, zo las ik ergens.
Als je het uit het geloof kunt doen, mag het.
Daarom is het denk ik goed, voorzichtig te zijn met oordelen over wat wel en niet mag.
Voor de een is dat anders dan voor een ander.

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 18 feb 2008 16:34

Jantjes schreef:
Bertus87 schreef:Jij stelt hier dus, ongeacht of je de persoon kent of niet, dat iemand die een sport beoefent nooit een kind van God kan zijn?

Dat is wel erg scherp uitgedrukt.
Maar als dat kind van God krijgt in te zien, in de eerste trap van de vernieuwing van zijn hart, welk een godloos bestaan deze wereld is krijgt hij ook een inzicht welke slechtigheden er zijn. Dat is niet alleen in de sport beoefening maar voornamelijk zijn eigen verdorven hart.


In de aftrap van de vernieuwing dus? 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 feb 2008 09:28

Jantjes schreef:Ik vind (zei ik zelf :lol: ) dat als de Ger.Gem. iemand niet toelaat voor het doen van openbaarbelijdenis omdat deze man of vrouw zich ‘werelds’ gedraagt, o.a. door het doen van sport, juist. heelveel sportactiviteiten hebben een wereldse uiting zoals de Schrift ons duidelijk zegt: Tit 2:11-12 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

Ik wil nog duidelijker zijn (zei ik nogmaals op eigenverantwoording :oops: ) iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

Opb 3:10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.


Je verhaal is prima. Er is echter 1 probleem wat ik al heb aangekaart. Wat is slecht en wat niet? Jou invulling is dan: Sport is werelds en slecht. En dat is grote onzin. Zegt Paulus dan: Die oefening van het lichaam is slecht? Nee. Hij zet het nut er van alleen in verhouding tot het nut van geestelijke oefening. Zoals al is aangegeven staat nergens in de Bijbel dat het beoefenen van sport in het algemeen of het beoefenen van sport in verenigingsverband slecht is.

Daarom kan men niet op grond van het feit dat iemand sport, zo iemand verbieden geloofsbelijdenis te doen en deel te hebben aan de maaltijd van onze Heer.

Kortom, een gelovige zal tegen het verkeerde strijden. Jou conclusie dat hij dan ook zijn lidmaatschap bij een sportvereniging zal opzeggen is echter jou interpretatie van wat werelds en slecht is, en niet de bijbelse. Ik geloof en ik sport en ik geniet daarvan, ik kan er ontspannen, het is goed voor mijn conditie / gezondheid, ik probeer er over God te vertellen..... en kan God na een training of competitiewedstrijd danken voor de avond.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 feb 2008 10:04

Marnix schreef:
Jantjes schreef:Ik vind (zei ik zelf :lol: ) dat als de Ger.Gem. iemand niet toelaat voor het doen van openbaarbelijdenis omdat deze man of vrouw zich ‘werelds’ gedraagt, o.a. door het doen van sport, juist. heelveel sportactiviteiten hebben een wereldse uiting zoals de Schrift ons duidelijk zegt: Tit 2:11-12 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

Ik wil nog duidelijker zijn (zei ik nogmaals op eigenverantwoording :oops: ) iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

Opb 3:10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.


Je verhaal is prima. Er is echter 1 probleem wat ik al heb aangekaart. Wat is slecht en wat niet? Jou invulling is dan: Sport is werelds en slecht. En dat is grote onzin. Zegt Paulus dan: Die oefening van het lichaam is slecht? Nee. Hij zet het nut er van alleen in verhouding tot het nut van geestelijke oefening. Zoals al is aangegeven staat nergens in de Bijbel dat het beoefenen van sport in het algemeen of het beoefenen van sport in verenigingsverband slecht is.

Daarom kan men niet op grond van het feit dat iemand sport, zo iemand verbieden geloofsbelijdenis te doen en deel te hebben aan de maaltijd van onze Heer.

Kortom, een gelovige zal tegen het verkeerde strijden. Jou conclusie dat hij dan ook zijn lidmaatschap bij een sportvereniging zal opzeggen is echter jou interpretatie van wat werelds en slecht is, en niet de bijbelse. Ik geloof en ik sport en ik geniet daarvan, ik kan er ontspannen, het is goed voor mijn conditie / gezondheid, ik probeer er over God te vertellen..... en kan God na een training of competitiewedstrijd danken voor de avond.


Nee, Jantjes zegt niet dat sport per definitie slecht en werelds is, maar wel dat je heel goed moet oppassen dat het niet tussen God en jou in gaat staan. En kind van God zal best mogen sporten, maar het zal hem niet gaan beheersen. Ik denk dat Jantjes dat bedoelde te zeggen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2008 11:15

Daar zou ik het dan mee eens staan maar dat wil niet zeggen dat de kerk iemand mag weigeren belijdenis te doen en aan het avondmaal te gaan omdat hij/zij sport of lid is van een sportvereniging.. als het er alleen maar om zou gaan dat de mogelijkheid aanwezig kan zijn dat je er verkeerd mee omgaat. Dat kan ook gelden voor een auto, een huis, je werk etc.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 feb 2008 12:31

Marnix schreef:Daar zou ik het dan mee eens staan maar dat wil niet zeggen dat de kerk iemand mag weigeren belijdenis te doen en aan het avondmaal te gaan omdat hij/zij sport of lid is van een sportvereniging.. als het er alleen maar om zou gaan dat de mogelijkheid aanwezig kan zijn dat je er verkeerd mee omgaat. Dat kan ook gelden voor een auto, een huis, je werk etc.


Yep, helemaal mee eens. Je kunt namelijk ook denken: "Hij/zij sport, dan zal hij/zij wel een intens heidense levenswijze hebben." Of zoiets dergelijks. En da's niet echt goed lijkt mij.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Predew » 18 sep 2018 20:51

Ik denk dat men bij zichzelf moet nagaan met wat voor doel men zou gaan sporten? :-k

Ik denk dat in de tijden van de Bijbel veel meer met de handen werd gewerkt en ging men vaker te voet naar een bepaalde bestemming. Deze mensen hadden toen voldoende beweging.
Er zijn mensen, die een kantoor baantje hebben en moeten door de lange afstand met de auto naar hun werk. Dus daarom, om een beetje in balans te blijven, gaat men sporten. Ik denk dat dit een gezonde reden is! We leven nu immers in een hele andere tijd dan toen in de Bijbel.

Vroeger toen ik nog voetbal keek (alleen wanneer de landen gingen spelen, EK/ WK) zag ik sommige spelers een kruisje slaan en ik denk ook dat er spelers zijn die kunnen bidden om de beste te zijn (en het misschien ook zijn) of men is dankbaar dat ze zover zijn gekomen!

Ik vind dat men God in al het goede wat men overkomt mag (moet) danken.
Maar zouden deze spelers God nog steeds dankbaar zijn als God hun het voetbal zou ontnemen? Zouden ze nog steeds zo intensief met voetbal bezig zijn als ze geen (belachelijk veel) geld meer zouden krijgen voor een beetje achter een bal aan te rennen? :-k

God staat op nummer 1, sporten doe ik alleen maar om een beetje fit te blijven, gezonder te zijn, ik voel me er lekkerder door of voor de sociale contacten. Maar het sporten kan me gestolen worden wanneer het mijn zicht op God vertroebeld! Dit zou een mooie gedachte kunnen zijn wanneer men sport :D

Op het moment ben ik een fanatieke sporter en ik geniet ervan, ben daar dankbaar voor. Maar als Hij vind dat het genoeg is, dan is het genoeg. Ik zou het vervelend vinden (in eerste instantie) maar ik geloof dat Hij andere plannen heeft!
Wanneer ik de keus zou krijgen om mee te doen met wedstrijden, zou ik dat niet doen. Want ik weet van mezelf dat ik TE fanatiek zou worden. Ik denk dat ik op een gegeven moment het sporten op nr.1 zou zetten. En dat zou ik erg vinden.
Of dit voor de meeste zou gelden, weet ik niet? Ieder persoon is anders natuurlijk :D

En trouwens, wat de kerken ervan vinden boeit me eigenlijk niet zo. Het gaat mij om God en die is voor over de 100% te vinden in de Bijbel. Het gaat mij niet om de kerk!
2 Korinthe 12:9

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2018 09:41

Mee eens. Overigens is sporten niet alleen goed voor het lichaam maar ook voor de geest. Ik vind het heerlijk om na een drukke dag mijn hoofd helemaal leeg te maken door te sporten. Daarnaast kan het sociale aspect ook mooie kansen bieden om over God te vertellen. Als je laat zien in de sportzaal / op het veld dat je anders bent en amders met dingen omgaat krijg je daar tijdens de “derde helft” vanzelf vragen over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Chaya » 19 sep 2018 16:15

De moderne arbeider zit grotendeels, achter een bureau, laptop, computer.
Er zijn wel beroepen waarbij loop- en fietsbewegingen vereist zijn.
Ik ging jarenlang elke avond een rondje hardlopen, 5-10 km, maar na een reeks van blessures raakte ik er af en kon de motivatie niet meer vinden om het te herpakken.
Conditie is zo floep weg, en opbouwen duurt weer weken. :(
In mijn werk, maar ook privé, loop ik best veel, traplopen met en zonder spullen.
Ik sjouw elke dag boodschappen.
En als ik zin heb, maak ik een wandeling of ik fiets een paar rondjes.
Mijn hoofd raakt nooit leeg, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Op zwangerschapsgym vond de fysio het wel leuk om een avondje yoga in te lassen.
De halve groep lag te snurken op een denkbeeldig strand en ik dacht: wat is die vloer hard, mijn neus jeukt irritant en ik begin dorst te krijgen. :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor pindas83 » 19 sep 2018 17:33

Chaya schreef:Mijn hoofd raakt nooit leeg, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Op zwangerschapsgym vond de fysio het wel leuk om een avondje yoga in te lassen.
De halve groep lag te snurken op een denkbeeldig strand en ik dacht: wat is die vloer hard, mijn neus jeukt irritant en ik begin dorst te krijgen. :roll:


:mrgreen: krid heeft het zeker nog gelezen anders had je een standje gehad. :wink:

Ik heb fysiek werk dus voor de lichaamsbeweging hoef ik niet echt te sporten.
Ik zou alleen echt niet blij worden als ik het niet deed. Er moet wel gefietst kunnen worden! :D

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Marnix » 19 sep 2018 22:26

Chaya schreef:De moderne arbeider zit grotendeels, achter een bureau, laptop, computer.
Er zijn wel beroepen waarbij loop- en fietsbewegingen vereist zijn.
Ik ging jarenlang elke avond een rondje hardlopen, 5-10 km, maar na een reeks van blessures raakte ik er af en kon de motivatie niet meer vinden om het te herpakken.
Conditie is zo floep weg, en opbouwen duurt weer weken. :(
In mijn werk, maar ook privé, loop ik best veel, traplopen met en zonder spullen.
Ik sjouw elke dag boodschappen.
En als ik zin heb, maak ik een wandeling of ik fiets een paar rondjes.
Mijn hoofd raakt nooit leeg, ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen.
Op zwangerschapsgym vond de fysio het wel leuk om een avondje yoga in te lassen.
De halve groep lag te snurken op een denkbeeldig strand en ik dacht: wat is die vloer hard, mijn neus jeukt irritant en ik begin dorst te krijgen. :roll:


Haha. Dat zou ik er ook hebben ja. Maar scheelt dat ie veel loopt op je werk, als je dat niet hebt moet je echt wel sport erbij gaan doen. Veel mensen lopen op hun werk lang niet genoeg.

Hm hoofd leeg, ken je dat niet? Dat je ff zo het hardgelopen dat je ff alle problemen en dingen aan je hoofs, bent vergeten? Of zo hard tegen een bal hebt gemelt dat je frustraties, drukte of stress helemaal kwijt bent?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Predew
Verkenner
Verkenner
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 18:35

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Predew » 20 sep 2018 08:26

Marnix schreef:Hm hoofd leeg, ken je dat niet? Dat je ff zo het hardgelopen dat je ff alle problemen en dingen aan je hoofs, bent vergeten? Of zo hard tegen een bal hebt gemelt dat je frustraties, drukte of stress helemaal kwijt bent?



Heerlijk is dat!!!! :D
2 Korinthe 12:9

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Sporten of niet sporten

Berichtdoor Chaya » 20 sep 2018 13:24

Marnix schreef:Haha. Dat zou ik er ook hebben ja. Maar scheelt dat ie veel loopt op je werk, als je dat niet hebt moet je echt wel sport erbij gaan doen. Veel mensen lopen op hun werk lang niet genoeg.

Ben je mal zeg. De aanbevolen duur van dagelijks bewegen, overschrijd ik.
Dit zijn de richtljnen:
minstens vijf dagen per week minimaal een half uur matig intensief te bewegen door bijvoorbeeld stevig door te lopen; de Fitnorm die aangeeft op minstens drie dagen per week minimaal twintig minuten zwaar intensief te bewegen door bijvoorbeeld hard te lopen; en de Combinorm, waarvoor je aan de Beweegnorm en/of Fitnorm dient te voldoen.
Hardlopen kunnen veel mensen niet, vanwege blessures of andere lichamelijke beperkingen.
Je hartslag moet af en toe omhoog. Dat lukt al door de trap te nemen als je naar 4 hoog moet.
Bewegen kan ook zonder te sporten.
Marnix schreef:Hm hoofd leeg, ken je dat niet? Dat je ff zo het hardgelopen dat je ff alle problemen en dingen aan je hoofs, bent vergeten?

Nee. Ik kan mijn hoofd niet leegschudden zoals ik mijn zakken binnenstebuiten kieper.
Er zit altijd van alles in en dat blijft ook zo.
Problemen vergeet ik niet, alleen als ik ze opgelost heb. Zelfs een andere omgeving helpt mij niet om totale ontspanning te verkrijgen, ik sjouw het gewoon mee.
Ik had onlangs last van een lichtere vorm van PTSS, omdat ik getuige was van een ernstig misdrijf.
Ik ging letterlijk op de loop en op de fiets, maar werd er alleen maar lichamelijk uitgeput van omdat ik niet goed sliep. Toen ben ik het letterlijk gaan verwerken, steeds draaide de film af voor mijn ogen. In het begin was het afschuwelijk, maar na honderd keer werd het al minder beangstigend.
Dus mijn advies is: ga door je problemen heen, probeer ze aan te pakken en pas dan is je hoofd leeg. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten