Sporten of niet sporten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2008 14:52

Bertuz87 schreef:@HJ Volgens de Ger.Gem. hebben ze wel bijbelse gronden om iemand te weren van belijdenis, maar ik moet je zeggen dat het niet in alle plaatsen verboden is om op voetbal te zitten. Het ligt ook aan de dominee, hoe die erover denkt. De Ger.Gem. vind dat voetbal niet strookt met Gods woord, omdat er erg veel gevloekt wordt en dat men teveel opgaat in het wedstrijdverband. Men vind het een ijdele plaats waar je niet hoort te zijn.
En ga mij nou niet aanvallen op die reden want ik snap dat ook niet, maar als de Ger.Gem. dat vind moeten ze dat vinden.


Ja tuurlijk, je zegt gewoon dat het wereld is en zegt dat in de Bijbel staat dat je niet wereldgelijkvormig mag zijn en huppakee, je hebt een prachtige Bijbelse onderbouwing om sportende mensen van het avondmaal te weren. Op zo'n manier kan je alles goed of afkeuren, als je de Bijbel maar een beetje uit zijn verband rukt.

Als dat bij mij in de kerk zou voorkomen zou ik maken dat ik er weg kwam, dan weet ik wel dat ik daar niks te zoeken heb. Als men zo met elkaar omgaat..... Alle respect voor predikanten, maar als men roept dat je niet mag voetballen (of tafeltennissen) neem ik ze niet serieus. En je komt weer bij de kern van het probleem. Men staat niet in de wereld als actieve christenen maar men trekt zich in eigen kerk terug en straalt niks uit op zo'n manier. Logisch dat er dan veel mensen de kerk verlaten en er niemand bij komt. Als het zout zijn kracht verliest en de lamp onder de korenmaat wordt gestopt.......
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 feb 2008 14:23

1Ti 4:8 Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Kantekening:
Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins (voetballen), gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt (Col 2:23); maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.

Col 2:23 Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen gods dienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

Ik ben het met de Bijbel en de Ger.Gem. eens.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 14:35

hebben wij niet goed voor ons lichaam te zorgen?
Als we niet meer gaan sporten, dan word menig mens ziek door hart en vaatproblemen. Dat kan nooit bedoeld worden met het goed onderhouden van ons lichaam: het verzorgen van de tempel van de Heilige Geest.

Word in 1 Ti 4 niet bedoeld dat we het niet in het lichamelijke moeten zoeken: martelen, de trap op onze knieën beklimmen en dat soort zaken. Dat we nt op die manier zalig kunnen worden maar dat alleen gods genade ons kan redden.
Dat heeft dan niets te maken met een potje voetbal.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 13 feb 2008 15:00

Gerdien B. schreef:Word in 1 Ti 4 niet bedoeld dat we het niet in het lichamelijke moeten zoeken: martelen, de trap op onze knieën beklimmen en dat soort zaken.
waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben,

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 feb 2008 16:18

Dan nog ben ik van mening dat er in die aangehaalde tekst van jou het niet gaat om voetbal e.d.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 13 feb 2008 16:42

Jantjes schreef:Ik ben het met de Bijbel en de Ger.Gem. eens.

Ik ben het met de Bijbel, maar niet met de Ger. Gem. eens.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 feb 2008 18:28

CaptainCaveman schreef:Ik ben het met de Bijbel, maar niet met de Ger. Gem. eens.


Eens

De bijbel zie ik al een leidraad, niet als prikkeldraad, waarbij het zoals het zich nu soms laat schijnen in de Gergem, dat men een bijbeltekst niet meer mag toetsen!

De bijbel is van alle tijden en voor alle tijden, het is juist goed als sommige zaken nog eens opnieuw bekeken (mogen) kunnen worden.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2008 20:26

Jantjes schreef:Ik ben het met de Bijbel en de Ger.Gem. eens.

Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; (Matth. 6:24) :mrgreen:

Harm-J schreef:...dat men een bijbeltekst niet meer mag toetsen!

Huh, wat bedoel je met deze opmerking? Je gaat toch geen schriftkritiek beoefenen? :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bertus87
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jun 2005 16:06

Berichtdoor Bertus87 » 13 feb 2008 20:54

@Jantjes

Je moet eens goed die tekst lezen. Paulus geeft hieraan dat we door een potje voetbal te spelen, of door veel beweging de zaligheid niet kunnen verdienen. Tevens geeft God ons de opdracht om ons lichaam te onderhouden en dat is niet alleen genoeg rust nemen je lichaam verzorgen, maar ook genoeg in beweging blijven. Ik weet niet waar het staat in de Bijbel, maar daar geeft God aan dat ontspannig tot verlichting van de geest kan werken. Als jij vind dat je niet op voetbal mag, omdat je om de prijs strijd, hoe doe jij het dan als je met een stel vrienden een spel aan het spelen ben, dan probeer je toch ook om te winnen of niet, en misschien kan je wel niet tegen je verlies en je word je boos, dan is dat ook niet goed. Ik zie voetbal als gewoon lekker met n vriendenteam een potje voetballen, maar ik wil ook wel graag winnen. En ik voel me heerlijk als ik gevoetbald heb, lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen.

Harm-J heeft wel gelijk dat men in de Ger.Gem meer een eigen bijbel aan het maken is dan dat men het leven aan de bijbel probeert te toetsen. Ben ik et wel ganselijk mee eens,

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 feb 2008 21:47

Boekenlezer schreef:Huh, wat bedoel je met deze opmerking? Je gaat toch geen schriftkritiek beoefenen? :?


Het tegendeel. Ik bedoel dat men soms moet kunnen/durven kijken of wat men vroeger in de kerken als (leef)regels heeft vastgelegd nog wel juist en of van toepassing is.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 18:08

Gerdien B. schreef:Dan nog ben ik van mening dat er in die aangehaalde tekst van jou het niet gaat om voetbal e.d.

De Olympische Spelen zijn begonnen in Griekenland in het dorpje Olympia. Dat is een heiligdom van Zeus, koning der Goden. Een paar jaar ná Christus stopten de Spelen, omdat de Romeinen Griekenland hadden veroverd. Meer dan 100 jaar geleden begonnen de Spelen weer. Een Fransman bracht alle sporters uit de hele wereld samen. Hij dacht door samen te sporten, raken de landen meer bevriend. De vijf ringen van de Olympische vlag zijn het symbool van de vijf werelddelen. Er worden tegenwoordig veel meer sporten gedaan dan vroeger. Vroeger had je alleen Worstelen en hardlopen waar Paulus op doelde in 1Ti 4:8
Tegenwoordig zijn er tientallen onderdelen. Ik noem hier enige onderdelen: Atletiek, basketbal, boksen, hockey, judo, paardrijden, schermen, schieten, voetbal, volleybal, waterpolo, wielrennen, worstelen, en zwemmen.

Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 feb 2008 18:15

Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 18:20

Bertus87 schreef:@Jantjes

Je moet eens goed die tekst lezen. Paulus geeft hieraan dat we door een potje voetbal te spelen, of door veel beweging de zaligheid niet kunnen verdienen. Tevens geeft God ons de opdracht om ons lichaam te onderhouden en dat is niet alleen genoeg rust nemen je lichaam verzorgen, maar ook genoeg in beweging blijven. Ik weet niet waar het staat in de Bijbel, maar daar geeft God aan dat ontspannig tot verlichting van de geest kan werken. Als jij vind dat je niet op voetbal mag, omdat je om de prijs strijd, hoe doe jij het dan als je met een stel vrienden een spel aan het spelen ben, dan probeer je toch ook om te winnen of niet, en misschien kan je wel niet tegen je verlies en je word je boos, dan is dat ook niet goed. Ik zie voetbal als gewoon lekker met n vriendenteam een potje voetballen, maar ik wil ook wel graag winnen. En ik voel me heerlijk als ik gevoetbald heb, lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen.
Misschien moet je een ander beroep kiezen. Een stratenmaker heeft daar niet zo’n behoeften aan als een kantoorman. :mrgreen:
Harm-J heeft wel gelijk dat men in de Ger.Gem meer een eigen bijbel aan het maken is dan dat men het leven aan de bijbel probeert te toetsen. Ben ik et wel ganselijk mee eens,
leidraad, niet als prikkeldraad
:mrgreen:
Onzin

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 18:25

CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 feb 2008 18:44

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut


Dus mogen we niet sporten? Ik kan dan nog wel een heel rijtje opsommen wat 'tot weinig nut is'.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten