Sporten of niet sporten

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 18:58

CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut


Dus mogen we niet sporten? Ik kan dan nog wel een heel rijtje opsommen wat 'tot weinig nut is'.
Wat mijn betreft wel, maar het heeft weinig nut.
Van voetbal word je niet geestelijk rijker maar eerder armer en het streelt je ego.
Bertus87 schreef dat hij zich heerlijk voelde als hij gevoetbald had. Lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen. Kan ik wel begrijpen, de een zal daar meer behoeften aan hebben dan de ander desalniettemin tegenover geestelijk rijkdom is het arm en weinig nut.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 14 feb 2008 19:11

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut


Dus mogen we niet sporten? Ik kan dan nog wel een heel rijtje opsommen wat 'tot weinig nut is'.
Wat mijn betreft wel, maar het heeft weinig nut.
Van voetbal word je niet geestelijk rijker maar eerder armer en het streelt je ego.
Bertus87 schreef dat hij zich heerlijk voelde als hij gevoetbald had. Lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen. Kan ik wel begrijpen, de een zal daar meer behoeften aan hebben dan de ander desalniettemin tegenover geestelijk rijkdom is het arm en weinig nut.


Natuurlijk heeft het weinig nut, in geestelijk opzicht. Maar in lichamelijk en psychologisch opzicht daarentegen...

Vind je het in die zin ook gerechtvaardigd als de GG je belijdenis ontzegt, wanneer men sport?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 19:15

CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut


Dus mogen we niet sporten? Ik kan dan nog wel een heel rijtje opsommen wat 'tot weinig nut is'.
Wat mijn betreft wel, maar het heeft weinig nut.
Van voetbal word je niet geestelijk rijker maar eerder armer en het streelt je ego.
Bertus87 schreef dat hij zich heerlijk voelde als hij gevoetbald had. Lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen. Kan ik wel begrijpen, de een zal daar meer behoeften aan hebben dan de ander desalniettemin tegenover geestelijk rijkdom is het arm en weinig nut.


Natuurlijk heeft het weinig nut, in geestelijk opzicht. Maar in lichamelijk en psychologisch opzicht daarentegen...

Vind je het in die zin ook gerechtvaardigd als de GG je belijdenis ontzegt, wanneer men sport?

Als het maar niet op de eerste plaats komt in je leven vooral als je talent voor een bepalde sport hebt dan word het zeer moeilijk. Dan vind ik het terecht.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2008 19:48

Maar als het een beroep voor je is, zoals alle andere beroepen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 feb 2008 22:13

Optimatus schreef:Maar als het een beroep voor je is, zoals alle andere beroepen?
Schoenmaker worden. :wink:

Rolf

Berichtdoor Rolf » 14 feb 2008 22:53

In 1 Tim. 4 : 8 staat niet dat lichamelijke oefening tot niets nut is, maar tot weinig.
Je lichaam onderhouden is goed, en noodzakelijk.
Maar de oefening van de geest staat daar boven.
Een gezonde geest geeft een gezond lichaam.

Bertus87
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jun 2005 16:06

Berichtdoor Bertus87 » 14 feb 2008 23:49

Rolf schreef:In 1 Tim. 4 : 8 staat niet dat lichamelijke oefening tot niets nut is, maar tot weinig.
Je lichaam onderhouden is goed, en noodzakelijk.
Maar de oefening van de geest staat daar boven.
Een gezonde geest geeft een gezond lichaam.


Dit is nou precies wat ik bedoel te zeggen.


@Jantjes: Het spijt me zeer, maar uit die ongenuanceerde en met de paplepel ingegoten antwoorden van jou kan je je beter niet mengen in dit soort discussies. Als je alleen maar vreemde antwoorden kan geven, zoals een ander beroep kiezen, of onder bijna elk antwoord het woord 'onzin' te zetten kun je beter in de slowchat gaan hangen. Nog 1 vraag, hopelijk beantwoord je die op een volwassen manier:

Dus iedereen moet stratenmaker worden, en als je dat niet ligt en je bent kantoorman dan mag je dus wel sporten, maar een stratenmaker niet, omdat hij al genoeg beweging heeft?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2008 08:43

Jantjes schreef:1Ti 4:8 Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens.

Kantekening:
Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins (voetballen), gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt (Col 2:23); maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.

Col 2:23 Dewelke wel hebben een schijn rede van wijsheid in eigenwilligen gods dienst en nederigheid, en in het lichaam niet te sparen, doch zijn niet in enige waarde, maar tot verzadiging van het vlees.

Ik ben het met de Bijbel en de Ger.Gem. eens.


Jantjes, wat zegt Paulus hier precies? Hij verbiedt in ieder geval totaal niet om te sporten. Integendeel, zoals je zelf heel goed weet, gebruikt Paulus regelmatig sporters als voorbeeld. Ook de schrijver van Hebreeenbroef doet dit in Heb 12. De wedloop waar hij het over heeft (een soort marathon) bijvoorbeeld. Hij keurt sporten absoluut niet af, hij stelt hier alleen de geestelijke training boven die van lichamelijke training.

Als je dan ook nog de cultuur van toen kent, waarin sporters hoog in aanzien stonden en lichamelijk er goed uitzien heel belangrijk was, is die nuancering van Paulus niet meer dan logisch.

Dan de context van het vers uit Timotheus:

- Paulus zegt nergens dat het geen nut heeft. Hij zegt dat het weinig nut heeft, dat is wel even wat anders. Waarom zegt hij niet "geen nut"? Omdat het blijkbaar toch wel wat nut heeft. Maar in verhouding tot het nut van de geestelijke training is het inderdaad weinig. Daar kan ik als sportend christen me helemaal bij aansluiten. Sport is ontspannend, sport is gezond, goed voor je conditie, en het is leuk. Maar die dingen zijn maar tijdelijk en wat de geestelijke training oplevert en wat God daarin geeft is grenzeloos en nog veel mooier. Dat staat er ook bij he. De oefening van het lichaam is van weinig (NBV zegt: heeft enig nut) maar de Godsvrucht is nuttig omdat het een belofte geeft voor dit leven en het leven hierna.

Verder is tegenwoordig wel duidelijk geworden dat bewegen heel belangrijk is, helemaal in onze tijd, met ons consumptiepatroon. Er is veel overgewicht en dat kan een gevaar zijn voor de gezondheid. Wou jij dan zeggen dat sporten helemaal geen nut heeft? Zou jij tegen zo iemand die gezondheidsrisico's zeggen: Ach boeiend, als je maar Bijbel leest maakt het niet uit, sporten is nutteloos? (om nog maat te zwijgen over de ontspannende werking van sport, het is aangetoond dat sporten de kans op stress / burnouts etc vermindert.

Kortom, er zijn geen Bijbelse redenen om sporten te verbieden of om mensen te dwingen hun lidmaatschap op te zeggen en zelfs om het doen van belijdenis, en zo belijdend lid worden en toegang krijgen tot de tafels des Heren, te weigeren. Om te zeggen: Jij gelooft niet echt want je sport. Dan is de context van die andere tekst die je haalde juist van toepassing op de kerk:

18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.

Hier kan je juist uit opmaken dat dit soort zelfbedachte regels onzin zijn, voor wijsheid moeten doorgaan, zelfvernedeing, zelfbedachte godsdienst, verachting van het lichaam... regels die men verzint en houdt, puur tot eigen bevrediging... regels die echt geen enkel nut hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 15 feb 2008 09:44

Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:
CaptainCaveman schreef:
Jantjes schreef:Vandaar dat ik mede dat Paulus ook zeker voetballen zou hebben bedoeld alleen in zijn tijd speelde ze nog geen voetbal.


Vooralsnog is sporten niet verboden. Op basis van deze teksten iemand de belijdenis ontzeggen is dus verwerpelijk.

paulus zei: tot weinig nut


Dus mogen we niet sporten? Ik kan dan nog wel een heel rijtje opsommen wat 'tot weinig nut is'.
Wat mijn betreft wel, maar het heeft weinig nut.
Van voetbal word je niet geestelijk rijker maar eerder armer en het streelt je ego.
Bertus87 schreef dat hij zich heerlijk voelde als hij gevoetbald had. Lekker alles eruit gerent, en lekker moe maar voldaan 's avonds je bed in stappen. Kan ik wel begrijpen, de een zal daar meer behoeften aan hebben dan de ander desalniettemin tegenover geestelijk rijkdom is het arm en weinig nut.


Natuurlijk heeft het weinig nut, in geestelijk opzicht. Maar in lichamelijk en psychologisch opzicht daarentegen...

Vind je het in die zin ook gerechtvaardigd als de GG je belijdenis ontzegt, wanneer men sport?

Als het maar niet op de eerste plaats komt in je leven vooral als je talent voor een bepalde sport hebt dan word het zeer moeilijk. Dan vind ik het terecht.


Excuus voor de berg quotes, maar zeg je hier en in de vorige postings niet indirect dat het toch een beetje vreemd is dat iemand die puur voor zijn ontspanning sport geen belijdenis mag doen? Zolang je het maar niet op de eerste plaats zet geef je aan dat er geen probleem is lees ik in je laatste posting.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 12:28

Ik vind (zei ik zelf :lol: ) dat als de Ger.Gem. iemand niet toelaat voor het doen van openbaarbelijdenis omdat deze man of vrouw zich ‘werelds’ gedraagt, o.a. door het doen van sport, juist. heelveel sportactiviteiten hebben een wereldse uiting zoals de Schrift ons duidelijk zegt: Tit 2:11-12 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

Ik wil nog duidelijker zijn (zei ik nogmaals op eigenverantwoording :oops: ) iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

Opb 3:10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 15 feb 2008 12:53

De lichamelijke oefening is van weinig nut, (behalve dan voor zware refos voor hen is het van veel nut).

Deze tekst lijkt eigenlijk helemaal niet over sporten te gaan, eerder over ascese, (zie in tim 4:3). Dit op sporten betrekken is slechte uitleg.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Bertus87
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jun 2005 16:06

Berichtdoor Bertus87 » 15 feb 2008 13:00

Jantjes schreef:Ik vind (zei ik zelf :lol: ) dat als de Ger.Gem. iemand niet toelaat voor het doen van openbaarbelijdenis omdat deze man of vrouw zich ‘werelds’ gedraagt, o.a. door het doen van sport, juist. heelveel sportactiviteiten hebben een wereldse uiting zoals de Schrift ons duidelijk zegt: Tit 2:11-12 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen en onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

Ik wil nog duidelijker zijn (zei ik nogmaals op eigenverantwoording :oops: ) iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij: Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb. Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

Opb 3:10 Omdat gij het woord Mijner lijdzaamheid bewaard hebt, zo zal Ik ook u bewaren uit de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken, die op de aarde wonen.



Ik hoop dat deze uitspraak je vergeven word;)

Jij stelt hier dus, ongeacht of je de persoon kent of niet, dat iemand die een sport beoefent nooit een kind van God kan zijn?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 feb 2008 13:29

Jantjes schreef: iemand die wederom geboren is verlaat de slechtigheden en leeft Hij keren zich herwaarts!


Maar Jantjes, wat doe je dan hier??? Ga fietsen!

Bertus87
Mineur
Mineur
Berichten: 211
Lid geworden op: 03 jun 2005 16:06

Berichtdoor Bertus87 » 15 feb 2008 13:36

Fietsen is in beweging zijn hoor, dat heeft geen nut.

hij kan beter een goed boek lezen...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 feb 2008 13:40

parsifal schreef:Deze tekst lijkt eigenlijk helemaal niet over sporten te gaan, eerder over ascese, (zie in tim 4:3). Dit op sporten betrekken is slechte uitleg.

Kan zijn.
Als je het zo moet verstaan dan zegt Paulus dat het nog enige nuttigheid kan hebben maar gymnasia tot weinig nut.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron