Vloeken op televisie!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

antenne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2004 17:49
Locatie: Zuiden des lands

Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor antenne » 05 feb 2008 15:44

Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8213
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 feb 2008 16:13

Bedoel je vloeken waarin God of Jezus worden genoemd? Dat vind ik heel erg, maar ik denk dat ik het vaker hoor van mensen in mijn omgeving dan van de televisie. Als iemand anders (naast je of op tv) vloekt, dan ben jij het natuurlijk niet die dat doet, dus ik denk niet dat je je schuldig hoeft te voelen.

antenne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2004 17:49
Locatie: Zuiden des lands

Berichtdoor antenne » 05 feb 2008 16:26

Lalage schreef:Bedoel je vloeken waarin God of Jezus worden genoemd? Dat vind ik heel erg, maar ik denk dat ik het vaker hoor van mensen in mijn omgeving dan van de televisie. Als iemand anders (naast je of op tv) vloekt, dan ben jij het natuurlijk niet die dat doet, dus ik denk niet dat je je schuldig hoeft te voelen.


Ja maar in je omgeving zoek je het niet bewust op, op tv zet je zelf de knop aan of uit.
En als je het in je omgeving hoort kan je nog een gesprek aanknopen. Ook al heb ik niet altijd de vrijmoedigheid om dat te doen :(

André

Re: Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor André » 05 feb 2008 16:26

antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne
Kijk je wel eens een voetbalwedstrijd?

antenne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2004 17:49
Locatie: Zuiden des lands

Re: Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor antenne » 05 feb 2008 16:29

André schreef:
antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne
Kijk je wel eens een voetbalwedstrijd?


Een wedstrijd wel ja, maar de verslaggeving zet ik bewust uit. Hoezo?

André

Re: Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor André » 05 feb 2008 16:39

antenne schreef:
André schreef:
antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne
Kijk je wel eens een voetbalwedstrijd?


Een wedstrijd wel ja, maar de verslaggeving zet ik bewust uit. Hoezo?
Omdat ik vrij ernstig het vermoeden heb dat er nogal gevloekt wordt op het veld door de spelers, bijvoorbeeld als je nét naast schiet.
Of is het 'wat niet weet wat niet deert'?

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 05 feb 2008 16:46

Het is idd moeilijk. Niet alleen bij voetbalwedstrijden wordt er gevloekt.

Als je je ergert aan vloeken in de media kun je dit meldden aan de bond tegen het vloeken. Deze schrijven het bewuste televisiestation of krant dan een brief waar ze op het vloekgedrag wijzen.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

australiafreak
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 21 jul 2006 22:41

Berichtdoor australiafreak » 05 feb 2008 17:17

maar dat is wel errug makkelijk keessie, ik denk zeker dat je zelf een verantwoordelijkheid hebt als het gaat om vloeken in je favo programma's op televisie.
Ik citeer ff uit de catechismus, zondag 36, antw.99:
'Dat wij niet alleen met vloeken of met valse eed, maar ook met onnodig zweren, de Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken.'

Hoeveel duidelijker wil je t hebben? :wink:
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

antenne
Verkenner
Verkenner
Berichten: 22
Lid geworden op: 09 jul 2004 17:49
Locatie: Zuiden des lands

Re: Vloeken op televisie!!!

Berichtdoor antenne » 05 feb 2008 17:52

André schreef:
antenne schreef:
André schreef:
antenne schreef:Als er in een televisieprogramma gevloekt wordt, en je hebt de tv aan staan, vloek je dan zelf mee of niet.
Ik vind dit voor mijzelf moeilijk te beantwoorden. Ik zet de tv altijd uit als er in het programma gevloekt wordt maar hoor het wel heel vaak.

Wat vinden jullie.

Gr.
Antenne
Kijk je wel eens een voetbalwedstrijd?


Een wedstrijd wel ja, maar de verslaggeving zet ik bewust uit. Hoezo?
Omdat ik vrij ernstig het vermoeden heb dat er nogal gevloekt wordt op het veld door de spelers, bijvoorbeeld als je nét naast schiet.
Of is het 'wat niet weet wat niet deert'?


Het is idd wat niet weet wat niet deert! Als je zondag in de kerk zit zit er in gedachte misschien ook wel iemand te vloeken. Maar dit weet je niet zeker net zoals met voetballers.

Nu denk ik idd wel dat het voetbal meer gebeurd dan in de kerk :wink:

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mei 2004 09:08

Berichtdoor DoIoRoK » 06 feb 2008 20:06

Met voetbal laat ik wel het comentaar aan staan. En je hoort inderdaad wel eens wat lelijke woorden vallen. Maar of als je het comentaar wel of niet uitzet maakt toch niet uit. Zet het alleen uit als het zoveel is dat ik me er mateloos aan ga storen. Niet dat ik dat gevloek goed vind hoor.
Zeg er wel vaak wat van als mensen vloeken waar ik bij ben. Dat helpt in ieder gaval.

DoIoRoK

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 06 feb 2008 20:42

australiafreak schreef:maar dat is wel errug makkelijk keessie, ik denk zeker dat je zelf een verantwoordelijkheid hebt als het gaat om vloeken in je favo programma's op televisie.
Ik citeer ff uit de catechismus, zondag 36, antw.99:
'Dat wij niet alleen met vloeken of met valse eed, maar ook met onnodig zweren, de Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken.'

Hoeveel duidelijker wil je t hebben? :wink:


Inderdaad; dus m.b.t televisie/film/media of whatever is het volgens mij wel je verantwoordelijkheid wanneer je het programma waarin gevloekt wordt bewust af kijkt!

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 06 feb 2008 20:53

@aus en essie

Ik heb alleen maar de mogelijkheid beschreven om het te meldden om er zo wat aan te laten doen. De eigen verantwoordelijkheid heb ik in mijn reactie bewust even buiten beschouwing gelaten omdat hier al over gediscussieerd werd in eerdere reacties.
Stap voor stap, weer een stapje verder.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mei 2004 09:08

Berichtdoor DoIoRoK » 07 feb 2008 00:07

essieee schreef:
australiafreak schreef:maar dat is wel errug makkelijk keessie, ik denk zeker dat je zelf een verantwoordelijkheid hebt als het gaat om vloeken in je favo programma's op televisie.
Ik citeer ff uit de catechismus, zondag 36, antw.99:
'Dat wij niet alleen met vloeken of met valse eed, maar ook met onnodig zweren, de Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken.'

Hoeveel duidelijker wil je t hebben? :wink:


Inderdaad; dus m.b.t televisie/film/media of whatever is het volgens mij wel je verantwoordelijkheid wanneer je het programma waarin gevloekt wordt bewust af kijkt!


Denk dat het toezien hier is dat je het aan je voor bij laat gaan als je mensen, die je er op aan kunt spreken, ziet vloeken. Daar kun je wat aan doen. Denk dat de chatagismus (of hoe je dat ook schrijft) nog geen rekening met tv hield :D Niet dat ik graag programma's kijk waarin gevloekt word hoor. Helemaal niet. En denk dat er echt wel wat over te zeggen valt op basis van de bijbel, maar dit sitaat even niet wat mij betreft ;)

DoIoRoK

Gebruikersavatar
essieee
Generaal
Generaal
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14 apr 2003 23:47
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 feb 2008 13:22

DoIoRoK schreef:
essieee schreef:
australiafreak schreef:maar dat is wel errug makkelijk keessie, ik denk zeker dat je zelf een verantwoordelijkheid hebt als het gaat om vloeken in je favo programma's op televisie.
Ik citeer ff uit de catechismus, zondag 36, antw.99:
'Dat wij niet alleen met vloeken of met valse eed, maar ook met onnodig zweren, de Naam Gods niet lasteren noch misbruiken, noch ons met stilzwijgen en toezien zulke schrikkelijke zonden deelachtig maken.'

Hoeveel duidelijker wil je t hebben? :wink:


Inderdaad; dus m.b.t televisie/film/media of whatever is het volgens mij wel je verantwoordelijkheid wanneer je het programma waarin gevloekt wordt bewust af kijkt!


Denk dat het toezien hier is dat je het aan je voor bij laat gaan als je mensen, die je er op aan kunt spreken, ziet vloeken. Daar kun je wat aan doen. Denk dat de chatagismus (of hoe je dat ook schrijft) nog geen rekening met tv hield :D Niet dat ik graag programma's kijk waarin gevloekt word hoor. Helemaal niet. En denk dat er echt wel wat over te zeggen valt op basis van de bijbel, maar dit sitaat even niet wat mij betreft ;)

DoIoRoK


Alsof de bijbel niet actueel is :wink:

Gebruikersavatar
The Engineer
Luitenant
Luitenant
Berichten: 545
Lid geworden op: 28 mei 2007 09:34

Berichtdoor The Engineer » 07 feb 2008 19:15

Wie vloekt er jij of zei?

Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen. Als iemand gediscrimineerd wordt en je zegt er niets van discrimineer je dan ook? Als je daarop nee antwoordt dan geld voor jouw eigen vraag hetzelfde.
"Being second is to be the first of the ones who lose."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten

cron