Gitaar in bijbelstudiegroep

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 25 jan 2008 00:52

Ierse folk is natuurlijk ook keiharde popmuziek, Lalage, whistles of niet :mrgreen:
(leuk bandje heb je trouwens, tijdje geleden eens naar geluisterd)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2008 09:01

keessie schreef:Dat gitaar riekt naar popmuziek kan best waar zijn. Maar welk instrument gebruiken ze tegenwoordig niet in de popmuziek??

Dan zou je de piano, de panfluit etc allemaal wel kunnen verbieden


Precies. Soms wordt gitaar in verband gebracht met popmuziek maar deze instrumenten bestonden al lang voor de popmuziek er was.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 25 jan 2008 16:08

Heerlijk... ben dit topic nu aan het lezen geweest met m'n gitaar op m'n schoot en af en toe wat pingelen :mrgreen:

Tja, angst voor gitaren is wel beetje vaag. Kan me eerlijk gezegd ook geen enkele reden bedenken waarom dat verkeerd zou zijn. In refokringen luisterd men over het algemeen toch klassieke muziek, waar af en toe vast wel op een snaarinstrument gespeeld zal worden. What's wrong with that??

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2008 16:20

In de begintijd van het orgel was dit instrument in reformatorische kringen net zo verdacht :D Zegt wel een hoop.... :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
keessie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 492
Lid geworden op: 07 jun 2007 14:33
Locatie: A beautiful place on earth

Berichtdoor keessie » 25 jan 2008 16:45

Marnix schreef:In de begintijd van het orgel was dit instrument in reformatorische kringen net zo verdacht :D Zegt wel een hoop.... :D


Ja precies. Geduld dus. In de tijd dat je kleinkinderen hebt is de gitaar misschien wel HET muziekinstrument :P
Stap voor stap, weer een stapje verder.

Gebruikersavatar
Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 jan 2007 23:20
Locatie: Ede (GLD)
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 25 jan 2008 23:12

Marnix schreef:In de begintijd van het orgel was dit instrument in reformatorische kringen net zo verdacht :D Zegt wel een hoop.... :D

Eensch... Calvijn noemde het orgel niet voor niets Satans fluytencast :D (om ff een citaat van Collateral te gebruiken ;))

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 jan 2008 11:17

Giovannino schreef:Ierse folk is natuurlijk ook keiharde popmuziek, Lalage, whistles of niet :mrgreen:
(leuk bandje heb je trouwens, tijdje geleden eens naar geluisterd)

dankjewel! Je kunt ook een cd bestellen als je het leuk vindt ;)

Pauline

Berichtdoor Pauline » 30 jan 2008 15:57

je weet tocfh dat satan de aap gods word genoemd?
God vind iets uit/ schept iets, en satan misbruikt het of aapt het na.

Er is niets mis met instrumenten in de kerk. God houd wel van muziek, en van dans, en van vlaggen. Zat teksten in de bijbel die daar op wijzen.
David met zijn harp in de psalmen, cimbalen psalm 150, trommels in ezechiel 28: 13-15, banieren in psalm 60:6-7 en vaandels en juichen in psalm 20: 5, in psalm 68 een feeststoet, dans in jeremia 31:13 en in exodus 15:20 mirjam die alle vrouwen meenam in haar reidans.
en ja dan kan je zeggen, dat is alleen oude testament, maar sinds het nieuwe testament bestaat betekent het niet dat het oude vervalt.
we houden ons ook nog steeds aan de 10 geboden en offers geven we in mijn kerk in ieder geval nog steeds. nee, we verbranden geen vlees op een altaar, maar ik brand soms wierook voor God, en geld geven we ook allemaal.
Dat is toch ook een offer? Of doe je het om zelf beter te lijken.
Dan kan je het beter maar gewoon niet doen.
Je doet het niet voor jezelf, maar voor God, met gepaste eer.
Zelf klappen gebeurt bij ons in de kerk. en weet je waarom? omdat er in de bijbel staat dat door klappen je zwaard met kracht wordt verdubbelt of verdrievoudigt. ezechiel 21:14.
Of dacht je dat we gewoon voor ons eigen geluk christen waren? het is een geestelijke strijd, en daar kunnen al deze dingen bij gebruikt worden.

Wordt wakker mensen en wordt actief in het gebruiken van je gaven. kijk naar efeze 6 vanaf vers 14.

Verder..
God houdt van ritme. De schepping is toch ook gedaan in 6 dagen, en de 7e dag was het rust, de maanden, de jaren, dat zijn ook ritmes.

Dus.. niets mis mee.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 31 jan 2008 16:17

Dus omdat God van ritme in Zijn werk houdt, zoals de Schepping etc, dan hout Hij opeens ook van ritme in muziek? Ik vind het vreselijk vergezocht. Kromme redenering. Ik vind ritme in muziek iets heel anders dan ritme in tijden, eigenlijk.
En helaas hebben wij ook organisten die totaal geen ritme spelen, en maar doen. Zou God het dan opeens niet goed meer vinden?

Ach, ik hoef echt geen gitaren enzo in de kerk, en ik vind een gitaar sowieso niet echt een begeleidingsinstrument, prima op bijbelkringen, maar niks in de kerkdienst. Maar om nou te zeggen dat gitaren op de bijbelkring fout zijn, omdat het ook bij popmuziek gebruikt wordt, vind ik echt vreemd.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23584
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2008 09:10

MissF schreef:Dus omdat God van ritme in Zijn werk houdt, zoals de Schepping etc, dan hout Hij opeens ook van ritme in muziek? Ik vind het vreselijk vergezocht. Kromme redenering. Ik vind ritme in muziek iets heel anders dan ritme in tijden, eigenlijk.
En helaas hebben wij ook organisten die totaal geen ritme spelen, en maar doen. Zou God het dan opeens niet goed meer vinden?

Ach, ik hoef echt geen gitaren enzo in de kerk, en ik vind een gitaar sowieso niet echt een begeleidingsinstrument, prima op bijbelkringen, maar niks in de kerkdienst. Maar om nou te zeggen dat gitaren op de bijbelkring fout zijn, omdat het ook bij popmuziek gebruikt wordt, vind ik echt vreemd.


Hm ja. Dat van ritme vind ik ook vergezocht. Volgens mij kijkt God naar het hart en bepaalt dat of muziek Hem behaagt of niet.

Wat gitaren in de kerk betreft, heb je daar ervaring mee? Mijn ervaring is dat een gitaar een uitstekend begeleidingsinstrument kan zijn, ook in de kerkdienst. Heeft misschien ook te maken met waar je aan gewend bent en waar niet. Als je in de kerk nooit met een gitaar begeleid kan ik me voorstellen dat men wat sceptisch is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rosekapje
Majoor
Majoor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 24 dec 2003 15:12
Locatie: Oud-Alblas
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 01 feb 2008 18:33

Gerdien B. schreef:in de behoudende kerken wordt gitaar nogal gekoppelt aan evangelische kerken, stromen.


ik vind dit eerlijk gezegd altijd erg grappig, ik vraag me dan ook altijd af of ze bij de psalmen over bepaalde regels heen lezen. Er staat namelijk regelmatig bij 'snarenspel' nou zou dat ook wel geen gitaar zijn geweest, maar wat ik wel weet is dat er in de tijd van de bijbel nog geen orgels waren. Ook vind ik niet dat het erom moet gaan met welk instrument er begeleid word, maar de intentie waarmee gespeeld word. Maargoed op onze bijbelstudiegroep word het zingen begeleid door een gitaar.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 18:55

Bij ons in de kerk wordt het ook eigenlijk 'verboden' tijdens zangavonden ed. Maar als het thuis is met een groep mag het vaak wel. Vind het ook vreemd dat het meteen gekoppelt wordt aan popmuziek oid, je kunt tenslotte bij een orgel net zo veel rotzooi zingen (al zal dat niet direct klinken vermoed ik) dan bij een gitaar. Het gaat er toch wat je speelt en wat je erbij zingt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 feb 2008 19:09

Orgel kan heel erg evil klinken, denk bijvoorbeeld aan de Adam's family.

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Berichtdoor lammetje » 01 feb 2008 19:23

haha misschien denk ik wel hetzelfde als al die mensen die vinden dat gitaar niet goed is, want als ik het woord 'orgel' hoor denk ik aan kerkmuziek :)

ribel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2008 10:19
Locatie: Oosterwolde

Berichtdoor ribel » 02 feb 2008 09:51

Ik kom zelf ook uit een kerk waar het zingen enkel met een orgel word begeleid. Misschien word dit wel gedaan omdat het een soort 'traditie' is.

Maar waarom zou dat veranderd worden. waarom meer of andere instrumenten in de kerk? Is het niet vaak meer omdat de mensen dit mooier vinden inplaats van te bedenken of dat ter ere van God is.

Ik geloof niet dat andere instrumenten fout zijn bij de begeleiding van geestelijke muziek, maar ik probeer duidelijk te maken dat het misschien toch niet altijd menselijke onzin is dat er alleen bij een orgel word gezongen.
Zwart kijkers zien 's morgens de zon al ondergaan


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 58 gasten

cron