Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 dec 2007 19:48

GKN'er schreef:Als ik even een kwinkslag mag maken:
Stel (even heel hypothetisch, we zijn immers allen afhankelijk van de genade), jij mag naar de hemel en je naasten niet. Zou je dan niet liever met je naasten naar de hel gaan? In de hemel zal je ze nooit meer zien.
hmm... liever naar de hel gaan met mijn naasten ? Hoe 'verleidelijk' dat klinkt om toch samen met je naasten te zijn, bedank ik toch liever.
De naasten die WEL met mij de Hemel in mogen gaan (als ik bevoorrecht ben natuurlijk, dat weet ik niet) zal ik niet (meer) herkennen in de Hemel. Je zal ze wel zien, natuurlijk!! Maar alleen niet meer als 'de beste vriend(in)', 'mijn maatje', 'mijn tante/oom' enz.. wel als mensen, maar niet meer te herkennen als iemand die je hier op aarde wel (her)kent.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 18 dec 2007 20:55

kwebbel schreef:
GKN'er schreef:Als ik even een kwinkslag mag maken:
Stel (even heel hypothetisch, we zijn immers allen afhankelijk van de genade), jij mag naar de hemel en je naasten niet. Zou je dan niet liever met je naasten naar de hel gaan? In de hemel zal je ze nooit meer zien.
hmm... liever naar de hel gaan met mijn naasten ? Hoe 'verleidelijk' dat klinkt om toch samen met je naasten te zijn, bedank ik toch liever.
De naasten die WEL met mij de Hemel in mogen gaan (als ik bevoorrecht ben natuurlijk, dat weet ik niet) zal ik niet (meer) herkennen in de Hemel. Je zal ze wel zien, natuurlijk!! Maar alleen niet meer als 'de beste vriend(in)', 'mijn maatje', 'mijn tante/oom' enz.. wel als mensen, maar niet meer te herkennen als iemand die je hier op aarde wel (her)kent.


- Of je bevoorrecht bent kan je aan de Bijbel toetsen. Zo ja, wees dan blij en dankbaar. Zo nee, in diezelfde Bijbel staat ook hoe je behouden kan worden.
- Waarom zou je je naasten in de hemel niet herkennen? Ik lees dit nergens terug, integendeel. Abraham werd herkend door Lazarus. Waarom zou ik jou er niet herkennen als Kwebbel? Volgens mij is dat door mensen bedacht omdat ze dachten: Anders herken je niet alleen hen maar ook hun zonden (dat is die buurman die toen iets heel gemeens heeft...) Maar dan is men te makkelijk aan het aspect van vergeving (van God aan mensen en van mensen onderling, daarom leert Jezus toch ook dat we elkaar moeten vergeven) voorbijgegaan. Ik denk dat dat op de een of andere manier, vraag me niet precies hoe, het elkaar weerzien, maar ook het niet weerzien van anderen, dragelijk maakt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 18 dec 2007 21:58

Ik heb altijd geleerd dat we elkaar wel herkennen maar niet meer weten in wat voor relatie wij met deze persoon stonden. Waar ze dat vandaan halen weet ik ook niet :wink:.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2007 01:29

dat vraag ik me dan ook sterk af. We kennen God daar toch ook? En Jezus ook? Als we Hem (ze zijn één) dan al herkennen, ondanks al het kwaad wat we Hem hebben aangedaan, zonder dat Hij ons aan dat kwaad herinnert want het is vergeven, zouden dan niet zeker ook elkaaar herinneren, maar niet het kwaad dat we elkaar hebben aangedaan, omdat we dit ook elkaar vergeven hebben?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 dec 2007 09:06

Wat ook heel bijzonder is: wij zullen iedereen herkennen. Dus ik weet wie Abraham is, wie Mozes is. Zonder dat ik hem ooit gezien heb!

Ditbenik

Berichtdoor Ditbenik » 19 dec 2007 10:23

Er zijn aanwijzingen dat mensen die hier het evangelie niet gehoord hebben, het na hun dood nog zullen horen. Hoe dit zal gaan weet ik niet, maar bv de volgende teksten geven wel een aanwijzing:

1 Petrus 3:19
19 In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft.

1 Petrus 4:6
6 Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 dec 2007 12:31

De tekst die je aanhaald gaat niet over de overleden mensen maar over de doden naar de geest. De ongelovigen.
Dus als iemand dood is kan er niet meer het evangelie gepredikt worden. Dan is er gelijk de hemel of de hel.
Er is dan geen terug keer meer mogelijk.
Denk daarbij maar eens aan de gelijkenis van de rijke man en de arme Lazarus.

André

Berichtdoor André » 19 dec 2007 13:02

Ik ben in het nog in het bezit van een 'korte verklaring'
Misschien wel eens aardig om te lezen in dezen:

Afbeelding
Afbeelding

Bron: Korte Verklaring Der Heilige Schrift, I & II Petrus door Dr. S. Greijdanus

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 dec 2007 13:08

Verstaat gij wat gij leest?

André

Berichtdoor André » 19 dec 2007 13:10

tante-tortel schreef:Verstaat gij wat gij leest?
Ach, ik heb niet zoveel moeite om me aan te passen aan 'SV' taal. Jij wel?

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 19 dec 2007 13:13

tante-tortel schreef:Wat ook heel bijzonder is: wij zullen iedereen herkennen. Dus ik weet wie Abraham is, wie Mozes is. Zonder dat ik hem ooit gezien heb!
Interessante discussie :wink: waar staat het trouwens in de Bijbel of wij mensen wel of niet herkennen?? Ik heb altijd geleerd dat wij mensen niet herkennen als we in de Hemel zijn. Ik heb dat gewoon overgenomen als opvoeding zeg maar. Maar waar staat het ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 dec 2007 13:36

Wij hebben er onlangs een inleiding over gehad op de VV en daar kwam het duidelijk vanuit Bijbels oogpunt naar voren. Maar dat zal ik nog voor je in kortere woorden proberen weer te geven, met tekst. En nee Andre ik begrijp gerust de SV taal maar van dit stukje uit de korte verklaring ( wat volgens mij geen SV is) begrijp ik niet veel.

Je kunt er b.v. hier : www.internetbijbelcursus.nl meer over lezen.
Daar gaat een hoofdstuk over: wat is de hemel?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 19 dec 2007 16:55

kwebbel schreef:
tante-tortel schreef:Wat ook heel bijzonder is: wij zullen iedereen herkennen. Dus ik weet wie Abraham is, wie Mozes is. Zonder dat ik hem ooit gezien heb!
Interessante discussie :wink: waar staat het trouwens in de Bijbel of wij mensen wel of niet herkennen?? Ik heb altijd geleerd dat wij mensen niet herkennen als we in de Hemel zijn. Ik heb dat gewoon overgenomen als opvoeding zeg maar. Maar waar staat het ?


Dat is juist het opmerkelijke, het staat nergens in de Bijbel. Waarschijnlijk is het door mensen bedacht om de problematiek die ik in mijn eerdere posting heb aangekaart te omzeilen. Het probleem dat als je elkaar herkent, je ook de zonden, de fouten en de schade die die ander jou heeft aangedaan (en die jij hen aan hebt gedaan) zou herkennen en zodoende dus nog steeds een negatieve visie op hem (of hij op jou) zou hebben en er allicht ook nog pijn is vanwege wat er gebeurd is.

Even een voorbeeldje om het te verhelderen. Stel, iemand is getrouwd en is helemaal gelukkig met haar. Maar ze gaat vreemd met een goede vriend van je en je huwelijk en die relatie met die vriend gaan er aan kapot en ze raakt uit beeld. Je blijft de rest van je leven alleen. Ze hertrouwt, komt tot bekering en sterft. In de hemel kom je haar weer tegen. Wat zou je dan denken en voelen als je haar herkennen zou? Onze menselijke reactie is om te denken dat je sowieso pijn zouden voelen vanwege die zonde van haar en allicht ook gevoelens van boosheid, woede. En dat past niet bij de nieuwe hemel en aarde.

Misschien is dit denken een gevolg van een te grote focus op zonde en schuld en te weinig op vergeving... Maar de oorzaak is dat we, wat die vergeving (van God aan ons en van ons aan elkaar) dan niet in zijn geheel begrijpen. Het houdt in dat de zonden daadwerkelijk weg zijn... als er gevoelens van pijn en evt. boosheid zouden zijn zou dit inhouden dat het wel weggedrongen is. Gelukkig werkt het niet zo, want wat voor gevoelens zouden er dan bij God aanwezig zijn als Hij ons, die hem meer kwaad hebben aangedaan dan enig mens een ander mens zou aandoen, zou zien.

Je zal elkaar daar herkennen, maar niet de schuld van elkaar meer kennen, want die is totaal vergeven en dus ook helemaal weg.


Over de vraag of je wel naar de hemel wil als je weet dat anderen daar niet heengaan citeer ik nog even een stuk uit "De problematiek van het lijden" van C.S. Lewis:

Een vierde tegenwerping is dat geen mens met een greintje naastenliefde in de hemel gelukkig kan zijn zolang hij weet dat er nog een menselijke ziel in de hel verkeert. Als dat zo is, zijn wij dan barmhartiger dan God? De achtergrond van deze tegenwerping is een voorstelling van van hemel en hel als twee plaatsen die in de tijd naast elkaar bestaan, zoals Engeland en Amerika in de geschiedenis naast elkaar voortgaan; dan zouden degenen die in de hemel zijn steeds kunnen zeggen: 'De kwellingen van de hel gaan nu nog door.' Maar het valt me op dat onze Heer weliswaar de schrikwekkendheid van de hel met onverbiddelijke ernst beschrijft, maar meer nadruk legt op finaliteit dan op duur. De verbanning naar het vernietigend vuur wordt meestal als het einde van het verhaal beschouwd - niet als het begin van een nieuw verhaal.
Dat de verloren ziel voor eeuwig in zijn duivelse houding gefixeerd blijft, valt niet te bewijfelen; maar of dat hetzelfde is als eindeloos voortduren - of er eigenlijk wel van duur sprake is - dat gaat ons kennen te boven. Edwyn Bevan heeft hierover enkele interessante gedachten geformuleerd. Wij weten veel meer over de hemel dan over de hel, want de hemel is de bestemming van de mens en omvat daarom alles wat bij een verheerlijkt menselijk bestaan hoort. Maar de hel is niet voor mensen gemaakt (Mat. 25:41) Hij is in geen enkel opzicht de parallel van de hemel. Het is de 'buitenste duisternis', de verste rand waar 'zijn' overgaat in 'niet-zijn'.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2007 21:41

In de Hemel zullen wij elkaar niet zo snel herkennen denk ik zo, omdat wij daar als geesten zullen zijn. Op de Nieuwe Aarde misschien wel, dat weet ik niet..

Aangezien wij een verheerlijkt lichaam zullen krijgen, en Jezus Christus met zijn verheerlijkt lichaam ook herkenbaar was, misschien wel :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 19 dec 2007 22:30

Waarom denk je dat we in de hemel als geesten zullen zijn?
Abraham was daar en Lazarus met gewoon een lichaam.
En denk aan Henoch, Mozes, Elia. Allen met hun lichaam naar de hemel. En wat denk je van Jezus!

En dan nog voor Marnix: hoezo staat er niets over in de Bijbel?
Misschien kun je geen letterlijke tekst vinden. Maar we kunnen wel degelijk veel lezen over hoe het zal zijn.
Ik kan me niet voorstellen dat er geen herkennen zal zijn. Als Abraham, Lazarus herkende waarom zouden wij dat dan niet doen?
Als b.v. de discipelen Mozes herkennen terwijl ze hem nog nooit hebben gezien, dan zullen wij dat toch ook?
De Bijbel geeft veel meer aanwijzingen dan wij denken.
We moeten er niet over gaan fantaseren, maar ook ons te kort doen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten