Oke Lalage. Overigens denk ik dat de Bijbel wel leert dat de duivel meer is dan het kwaad zelf, de duivel wordt als een persoon geschetst. Wie verzoekt Jezus in de woestijn? Alleen maar kwade gedachten die op Hem afkomen? Volgens de Bijbel is het ook een persoon die het kwaad vertegenwoordigt. Hetzelfde zien we bij Job waar niet het kwaad in de hemel komt om met God te spreken, maar de satan als persoon. En de engel Michael streed niet slechts tegen het kwaad en wierp dat uit de hemel maar tegen de duivel en zijn engelen.
De Bijbel dat de duivel een gevallen engel is die tegen God in opstand kwam... Daarom vind ik het zo vreemd dat als er sprake zou zijn van alverzoening, mensen naar dat vuur dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is en dat dat vuur dan zuiverend zou werken.... als dat vuur dus zuiverend zou werken zou dat ook voor de duivel en demonen gelden.
Dat vuur wordt echter in Openbaring 20 de tweede dood genoemd waar iedereen die niet in het boek des levens staat, zal komen. Ik lees dat de eerste dood tijdelijk zal zijn (1000 jaar) maar niet dat de tweede dood tijdelijk zal zijn.
6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’ (Op 21)
(...)
23 De stad heeft het licht van de zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam is haar licht. 24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.
Wie niet in het boek staat komt de stad niet binnen. punt. En nadat er is gesproken over de boom die genezing brengt en de poorten waardoor volken ingaan wordt gesteld:
1 Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden. Wie goeddoet zal nog meer goeddoen, en wie heilig is zal nog heiliger worden.’
12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’
(...)
14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.
(...)
Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.
Geen toegang tot de levensboom.... dus tot de stad.... die buiten zijn... Zoals Jezus ook al zegt:
11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen; 12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.
sela schreef:Marnix schreef:Ach, mijn achtergrond is ook niet totaal bepalend. De Bijbel is op dit punt gewoon heel duidelijk. Ik ben dan ook geen stereotype grefo en volgens bij is het beeld dat jij van grefo's hebt op veel plaatsen toch echt wel achterhaald
De mens heeft keuzemogelijkheden met gevolgen en is niet een marionet die totaal afhankelijk is van degene die de touwtjes vastheeft. Als dat zo was zou de marionet er een stuk minder slecht aan toe zijn, maar God wil geen trekpoppen maar mensen die voor Hem kiezen. Dat geloven de meeste grefo's ook wel. Heel Mattheus 25 gaat daar over. Over de dwaze maagden die te weinig olie hadden meegenomen. Over de man die zijn talent in de grond begroef.
denk je?
zijn we hierin niet geheel afhankelijk van Gods wil en genade?
We zijn geheel afhankelijk van Gods genade, zonder welke er geen redding is. Ook van Gods wil maar dan in die zin dat God wil dat we voor Hem kiezen. Dat blijkt uit de gelijkenis van de talenten heel duidelijk. De slaaf had een talent gekregen en kon die inzetten maar wordt gestraft omdat Hij hem in de grond begraaft. Was hij afhankelijk van de wil en genade van zijn meester? Ja, totaal, want hij moest het talent eerst ontvangen (genade) omdat de meester wilde dat hij het zou inzetten (wil). Maar het lag niet aan de meester dat die slaaf hem vervolgens niet inzette. Anders zou hij de slaaf vervolgens straffen voor iets wat zijn eigen schuld was.
Daarom kan de Bijbel ook zeggen dat Gods wil (waarvan we afhankelijk zijn) ook inhoudt dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Dat niet iedereen behouden wordt heeft te maken met die verantwoordelijkheid die Hij geeft. Wie gelooft wordt niet geoordeeld (en wie gelooft gaat steeds meer ontdekken dat dat niet zijn eigen verdienste is maar die van Christus, enkel genade) maar wie niet gelooft is reeds veroordeeld omdat hij niet heeft geloofd.
De dwaze maagden komen niet op het feest, niet omdat ze onvoldoende olie gekregen hebben maar niet genoeg hebben ingeslagen en in slaap vielen. De slaaf gaat niet verloren omdat hij geen talent kreeg maar omdat hij hem niet inzette / gebruikte maar begroef. En Jezus zal de mensen aan zijn linkerhand wegsturen naar het eeuwige vuur dat er is voor de duivel en zijn engelen want ze hebben niemand eten gegeven, drinken, kleren etc.
En dat wordt ook omgedraaid in de tweede en derde gelijkenis.
21 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.”
34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”
Het is dus geen eigen verdienste of onafhankelijkheid van God als je gered wordt. Het is wel je eigen verdienste (en niet een noodlot waar je nou eenmaal voor was geboren) als je verloren gaat.