Gaan al die mensen dan gewoon verloren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 26 dec 2007 15:52

De duivel is om eigen schuld gevallen.
maar een mens ook, voor God zijn ze even schuldig.
Je zegt laat de duivel maar in de hel als ik maar naar de hemel mag, al verdiend een mens eingenlijk dezelfde plaats als de duivel.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 26 dec 2007 17:33

Lalage schreef:Marnix: ik blijf me verbazen dat jij met je grefo-achtergrond zo'n nadruk legt op vrije keuze.
Dat verhaal over de schapen en de bokken gaat over volkeren die gescheiden worden. De schapen zijn volkeren die Israel goed hebben behandeld en zij mogen dicht bij Israel wonen tijdens het duizendjarig rijk. in die tijd is de duivel gebonden. De laatste tijd heb ik opgemerkt dat in de reformatorische leer alles wat gebeurt na de terugkomst van Jezus op een hoop wordt gegooid, ik ben echter van mening dat de bijbel leert dat er nog verschillende fases zullen volgen. God is nog niet klaar met zijn mensen!


Ach, mijn achtergrond is ook niet totaal bepalend. De Bijbel is op dit punt gewoon heel duidelijk. Ik ben dan ook geen stereotype grefo en volgens bij is het beeld dat jij van grefo's hebt op veel plaatsen toch echt wel achterhaald :) De mens heeft keuzemogelijkheden met gevolgen en is niet een marionet die totaal afhankelijk is van degene die de touwtjes vastheeft. Als dat zo was zou de marionet er een stuk minder slecht aan toe zijn, maar God wil geen trekpoppen maar mensen die voor Hem kiezen. Dat geloven de meeste grefo's ook wel. Heel Mattheus 25 gaat daar over. Over de dwaze maagden die te weinig olie hadden meegenomen. Over de man die zijn talent in de grond begroef.

Het verhaal over de schapen en de bokken gaat over mensen die goed doen aan Gods kinderen. En de gevolgen zijn duidelijk anders dan jij stelt. Ik citeer even een paar dingen:

32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt;

De volken worden samengebracht maar niet als volken gescheiden. Er staat: De volken worden samengebracht en de mensen worden gescheiden als schapen van de bokken.

34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is.

Ik ga hier niet op de diepe discussie tussen vrije wil (zie vers 35 over waarom ze dan gezegend zijn) in maar er wordt duidelijk onderscheid gemaakt tussen bestemd zijn voor het koninkrijk en dat niet zijn. Ik zie daarin niet iets van: Nou jullie zijn er ook wel voor bestemd maar dat komt na een poosje vagevuren wel. Jezus heeft jullie, schapen gereinigd en jullie, bokken branden wel schoon en dan mogen jullie ook komen.

41 Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Zoals ik al stelde, het vuur is niet bestemd om mensen te reinigen, het is bestemd voor de duivel en zijn engelen... en de bokken gaan daar ook heen.

Ik vroeg dus of dat dan zuiverend vuur is en of de duivel en de demonen dan ook schoongebrand worden en uiteindelijk de nieuwe aarde/hemel in mogen? Hoe zie je dat? Als je deze problematiek (hoe een liefdevolle God mensen voor eeuwig zou straffen) zo oplost, door de straf uiteindelijk voor iedereen voldoende betaling te laten zijn zodat ze daarna daarvan verlost zijn, hoe zit dat dan met de duivel die volgens de Bijbel toch wel gestraft wordt? Krijg je dan niet weer dezelfde problematiek? De duivel is immers net zo goed als de niet-gelovige mensen van goed tot slecht vervallen? Is een logisch gevolg dan niet dat hij ook uiteindelijk "er wel komt"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

sela

Berichtdoor sela » 26 dec 2007 19:47

Marnix schreef:
Ach, mijn achtergrond is ook niet totaal bepalend. De Bijbel is op dit punt gewoon heel duidelijk. Ik ben dan ook geen stereotype grefo en volgens bij is het beeld dat jij van grefo's hebt op veel plaatsen toch echt wel achterhaald :) De mens heeft keuzemogelijkheden met gevolgen en is niet een marionet die totaal afhankelijk is van degene die de touwtjes vastheeft. Als dat zo was zou de marionet er een stuk minder slecht aan toe zijn, maar God wil geen trekpoppen maar mensen die voor Hem kiezen. Dat geloven de meeste grefo's ook wel. Heel Mattheus 25 gaat daar over. Over de dwaze maagden die te weinig olie hadden meegenomen. Over de man die zijn talent in de grond begroef.


denk je?
zijn we hierin niet geheel afhankelijk van Gods wil en genade?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 26 dec 2007 21:44

Het ligt er denk ik aan wat de duivel precies voor ding is. Als het alleen maar kwaad is dan blijft er niets van hem over als je al het kwaad weghaalt. Ik heb daar geen antwoord op.

goofy1978
Sergeant
Sergeant
Berichten: 410
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:14

Berichtdoor goofy1978 » 27 dec 2007 00:12

De duivel is een schepsel een gevallen engel,als je al het kwade uit de duivel zou halen hou je weer een heilige engel over.
Maar God de Zoon heeft de menselijke natuur aangenomen waarin gezondigd was, niet de natuur van een engel om daarin te betalen.
Dus voor de gevallen engelen is geen vergeving verworven.
God vergeeft niet zonder voldoening aan Zijn recht.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2007 09:56

goofy: waar staat dat in de bijbel?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 27 dec 2007 09:59

Oke Lalage. Overigens denk ik dat de Bijbel wel leert dat de duivel meer is dan het kwaad zelf, de duivel wordt als een persoon geschetst. Wie verzoekt Jezus in de woestijn? Alleen maar kwade gedachten die op Hem afkomen? Volgens de Bijbel is het ook een persoon die het kwaad vertegenwoordigt. Hetzelfde zien we bij Job waar niet het kwaad in de hemel komt om met God te spreken, maar de satan als persoon. En de engel Michael streed niet slechts tegen het kwaad en wierp dat uit de hemel maar tegen de duivel en zijn engelen.

De Bijbel dat de duivel een gevallen engel is die tegen God in opstand kwam... Daarom vind ik het zo vreemd dat als er sprake zou zijn van alverzoening, mensen naar dat vuur dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is en dat dat vuur dan zuiverend zou werken.... als dat vuur dus zuiverend zou werken zou dat ook voor de duivel en demonen gelden.

Dat vuur wordt echter in Openbaring 20 de tweede dood genoemd waar iedereen die niet in het boek des levens staat, zal komen. Ik lees dat de eerste dood tijdelijk zal zijn (1000 jaar) maar niet dat de tweede dood tijdelijk zal zijn.

6 Toen zei hij tegen mij: ‘Het is voltrokken! Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Wie dorst heeft geef ik vrij te drinken uit de bron met water dat leven geeft. 7 Wie overwint komen al deze dingen toe. Ik zal zijn God zijn en hij zal mijn kind zijn. 8 Maar voor hen die laf en trouweloos zijn geweest, die zich hebben ingelaten met gruwelijke dingen, met moord, ontucht, toverij of afgodendienst, voor allen die de leugen hebben gediend: hun deel is de vuurpoel met brandende zwavel, dat is de tweede dood.’ (Op 21)

(...)

23 De stad heeft het licht van de zon en de maan niet nodig: over haar schijnt Gods luister, en het lam is haar licht. 24 De volken zullen in haar licht leven en de koningen op aarde betuigen daar hun lof. 25 De poorten zullen overdag nooit gesloten worden, en nacht zal het er niet meer zijn. 26 De volken zullen in haar hun lof en eer komen betuigen. 27 Maar alles wat verwerpelijk is en iedereen die zich met gruwelijke dingen en leugens inlaat, komt de stad niet binnen, alleen zij die in het boek van het leven staan, het boek van het lam.

Wie niet in het boek staat komt de stad niet binnen. punt. En nadat er is gesproken over de boom die genezing brengt en de poorten waardoor volken ingaan wordt gesteld:

1 Wie onheil aanricht zal nog meer onheil aanrichten, en wie onrein is zal nog onreiner worden. Wie goeddoet zal nog meer goeddoen, en wie heilig is zal nog heiliger worden.’
12 ‘Ik kom spoedig, en heb het loon bij me om iedereen te belonen naar zijn daden. 13 Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.’


(...)

14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.

(...)

Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

Geen toegang tot de levensboom.... dus tot de stad.... die buiten zijn... Zoals Jezus ook al zegt:

11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen; 12 maar de kinderen van het Koninkrijk zullen uitgeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.

sela schreef:
Marnix schreef:
Ach, mijn achtergrond is ook niet totaal bepalend. De Bijbel is op dit punt gewoon heel duidelijk. Ik ben dan ook geen stereotype grefo en volgens bij is het beeld dat jij van grefo's hebt op veel plaatsen toch echt wel achterhaald :) De mens heeft keuzemogelijkheden met gevolgen en is niet een marionet die totaal afhankelijk is van degene die de touwtjes vastheeft. Als dat zo was zou de marionet er een stuk minder slecht aan toe zijn, maar God wil geen trekpoppen maar mensen die voor Hem kiezen. Dat geloven de meeste grefo's ook wel. Heel Mattheus 25 gaat daar over. Over de dwaze maagden die te weinig olie hadden meegenomen. Over de man die zijn talent in de grond begroef.


denk je?
zijn we hierin niet geheel afhankelijk van Gods wil en genade?


We zijn geheel afhankelijk van Gods genade, zonder welke er geen redding is. Ook van Gods wil maar dan in die zin dat God wil dat we voor Hem kiezen. Dat blijkt uit de gelijkenis van de talenten heel duidelijk. De slaaf had een talent gekregen en kon die inzetten maar wordt gestraft omdat Hij hem in de grond begraaft. Was hij afhankelijk van de wil en genade van zijn meester? Ja, totaal, want hij moest het talent eerst ontvangen (genade) omdat de meester wilde dat hij het zou inzetten (wil). Maar het lag niet aan de meester dat die slaaf hem vervolgens niet inzette. Anders zou hij de slaaf vervolgens straffen voor iets wat zijn eigen schuld was.

Daarom kan de Bijbel ook zeggen dat Gods wil (waarvan we afhankelijk zijn) ook inhoudt dat Hij niet wil dat er iemand verloren gaat maar allen behouden worden. Dat niet iedereen behouden wordt heeft te maken met die verantwoordelijkheid die Hij geeft. Wie gelooft wordt niet geoordeeld (en wie gelooft gaat steeds meer ontdekken dat dat niet zijn eigen verdienste is maar die van Christus, enkel genade) maar wie niet gelooft is reeds veroordeeld omdat hij niet heeft geloofd.

De dwaze maagden komen niet op het feest, niet omdat ze onvoldoende olie gekregen hebben maar niet genoeg hebben ingeslagen en in slaap vielen. De slaaf gaat niet verloren omdat hij geen talent kreeg maar omdat hij hem niet inzette / gebruikte maar begroef. En Jezus zal de mensen aan zijn linkerhand wegsturen naar het eeuwige vuur dat er is voor de duivel en zijn engelen want ze hebben niemand eten gegeven, drinken, kleren etc.

En dat wordt ook omgedraaid in de tweede en derde gelijkenis.

21 Zijn heer zei tegen hem: “Voortreffelijk, je bent een goede en betrouwbare dienaar. Omdat je betrouwbaar bent gebleken in het beheer van een klein bedrag, zal ik je over veel meer aanstellen. Wees welkom bij het feestmaal van je heer.”

34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”

Het is dus geen eigen verdienste of onafhankelijkheid van God als je gered wordt. Het is wel je eigen verdienste (en niet een noodlot waar je nou eenmaal voor was geboren) als je verloren gaat.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 27 dec 2007 10:09

Lalage schreef:Het ligt er denk ik aan wat de duivel precies voor ding is. Als het alleen maar kwaad is dan blijft er niets van hem over als je al het kwaad weghaalt. Ik heb daar geen antwoord op.

Ik hoop dat je hem een keer leert ontdekken in je leven Lalage, want die duivel, die Diabolos, die lasteraar en vals beschuldiger die zit in ons aller hart en verleid ons op allerlei manieren.

Opb 12:9-10 En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen. En ik hoorde een grote stem, zeggende in den hemel: Nu is de zaligheid, en de kracht, en het koninkrijk geworden onzes Gods; en de macht van Zijn Christus; want de verklager onzer broederen, die hen verklaagde voor onzen God dag en nacht is nedergeworpen.

Je gaat dan echt niet meer zeggen dat op een gegevenmoment alle zalig zullen worden !!

.

DoIoRoK
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 mei 2004 09:08

Berichtdoor DoIoRoK » 27 dec 2007 13:01


Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2007 18:52

Marnix, jij zegt dat degenen die buiten de stad zijn niet binnen kunnen komen. Ik denk dat dat wel kan. Lees maar Openbaring 22:

1 Hij liet me een rivier zien met water dat leven geeft. De rivier was helder als kristal en ontsprong aan de troon van God en van het lam. 2 In het midden van het plein van de stad en aan weerskanten van de rivier stond een levensboom, die twaalf vruchten gaf, elke maand zijn eigen vrucht. De bladeren van de boom brachten de volken genezing.

14 Gelukkig zijn zij die hun kleren wassen: zij kunnen over de levensboom beschikken en zullen de stad door de poorten binnengaan. 15 Buiten is de plaats voor de honden die zich bezighouden met toverij en ontucht, met moord en afgodendienst, voor iedereen die de leugen koestert en ernaar handelt.


De werkwoorden in vers 14 staan in de tegenwoordige tijd. Ze kunnen de stad binnengaan, diegenen die eerst buiten waren!

Verder denk ik dat niemand tegen God kiest die heeft gezien wie Hij is. Hij is echter nog verborgen, daarom gelooft nog niet iedereen in Hem.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 09:41

bedankt voor je uitleg. Ik lees eigenlijk het toch iets anders:

- Gelukkig wie hun kleren wassen en de stad in gaan
want buiten zijn hen die dat niet hebben gedaan.

Daarin lees ik dat niet iedereen de stad binnengaat.

Voorafgaand zegt Jezus ook:

[i]
11 wie onrecht doet,
laat hij nog meer onrecht doen,
en wie vuil is,
laat hij nog vuiler worden,
en de rechtvaardige,
laat hij nog meer rechtvaardigheid doen,
en laat de heilige nog heiliger worden;

12 zie,
ik kom spoedig,
en mijn loon heb ik bij mij
om een ieder terug te geven
naar zijn werk;

En daarop volgt het "gelukkig zijn wie hun kleren gewassen hebben" en dat buiten de honden, hoereerderd, tovenaars en leugenaars enzo zijn.

Jezus vertelt ook in gelijkenissen over mensen die het feest missen, die niet in mogen gaan tot het feest van de Heer. Nergens vertelt Hij dat ze uiteindelijk via een omweg er dan toch nog wel komen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2007 10:32

Nouja daarin verschillen we dan van mening, maar dat wisten we al he ;) Heb jij trouwens weleens meegemaakt dat iemand die je goed kende en die niet gelovig was is overleden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 11:19

Nee niet iemand die ik heel goed kende.

Maar ik ben daar juist wat bang voor, dat dat het denken gaat bepalen. Dan wordt het geloof vooral gebaseerd op gevoel. Als iemand die niet gelooft en die je goed kent overlijdt, dat je dan dat niet meer gelooft omdat het dan inhoudt dat die persoon verloren gaat en dat wil je niet geloven. Dan wordt ons gevoel dus een beetje bepalend voor het geloof en gaan we de Bijbel so lezen zoals we zelf willen wat er staat. Daar ben ik wel eens bang voor.

Dacht je dat ik niet zou willen dat iedereen behouden wordt? Maar de Bijbel leert me simpelweg wat anders (en dan komen we weer op ons meningsverschil of interpretatieverschil uit)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 dec 2007 11:29

Jij zou wel willen dat iedereen behouden werd... ben jij dan genadiger dan God?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 28 dec 2007 12:05

Lalage schreef:Jij zou wel willen dat iedereen behouden werd... ben jij dan genadiger dan God?


Nou, van sommige mensen vraag ik het me overigens nog wel af. Met genadiger dan God zijn heeft het niet te maken. Ik ben niet de benadeelde partij. Tegenover mij is er geen sprake van schuld. Ik beoordeel mensen slechts op het feit dat het mensen zijn en soms op wat ik van ze ken.

Verder heeft het ook niks met genade te maken omdat God door Christus heeft laten zien dat Hij genadiger is dan wie dan ook. Dankzij Hem is er genade voor iedereen. Maar zoals ik in een ander topic al stelde wil God geen robots. Als er mensen verloren gaan is dat niet omdat God niet genadig genoeg was maar omdat ze van die genade niets willen weten. Daarmee veroordeelt eigenlijk niet God maar de mens zichzelf tot het leven zonder Hem. Dat mensen verloren gaan is dus niet het gevolg van beperkte genade.

Een argument als "God is almachtig en als mensen verloren gaan zou Hij dat niet zijn, of Hij zou die mensen gewild verdoemen en geen liefdevolle God zijn" is dan ook geen goed argument omdat allereerst dat God geen robots wil maar mensen die voor Hem kiezen belangrijk vindt, zo belangrijk dat HIj dat risisco bij de schepping al nam, en omdat Gods rechtvaardigheid dan ook buiten beschouwing wordt gelaten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten