Christen zijn op je openbare werkplek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Berichtdoor liefie » 13 sep 2006 16:30

ik werk ook in een openbare werkplek en zou er echt niet meer zonder willen bijna alle mensen zijn rooms maar staan wel open voor een ander geloof en ik ook. Ik ga gelukkig ook naar een openbare school heb 2 jaar op hoornbeeck gezeten en dat NOOIT meer zoveel gezeur en gedoe met leraren en leerlingen onderling echt heel triest. Mijn ouders willen dus ook absoluut mijn zusje daar niet hebben.
die gaat gewoon gelijk naar een openbare school.



Ik werk altijd in een broek maar daar krijg ik geen vragen over ik ben ook gewoon niet streng opgevoed dus dat scheelt ook veel.

Gebruikersavatar
Daphne
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2004 14:03
Locatie: Veen
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 13 sep 2006 18:03

Ik werk op een protestants-christelijk kinderdagcentrum. Ik heb het hier beter naar mijn zin dan op het reformatorische dagcentrum voor ouderen waar ik stage gelopen heb. Hier waren zoveel regeltjes waar ik het niet mee eens was en waar ik wel rekening mee moest houden...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 sep 2006 19:46

liefie schreef:Ik werk altijd in een broek maar daar krijg ik geen vragen over ik ben ook gewoon niet streng opgevoed dus dat scheelt ook veel.


ik werkte in het begin in rok, maar dat was geen doen meer. Ik kon niet eens normaal ingrijpen als er 1 agressief werd.
Dus thuis gemeld dat dit te gevaarlijk werd en vanaf dat moment in broek ging werken. Ze konden het wel volgen maar willen neit dat ik elke dag in broek loop.
Op mijn werk eerst wel vragen waarom enzo, maar ze vinden het oke en begrijpen het. Ze hebben mij nog nooit lastig gevallen om kleding.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 sep 2006 19:53

liefie schreef:ik werk ook in een openbare werkplek en zou er echt niet meer zonder willen bijna alle mensen zijn rooms maar staan wel open voor een ander geloof en ik ook. Ik ga gelukkig ook naar een openbare school heb 2 jaar op hoornbeeck gezeten en dat NOOIT meer zoveel gezeur en gedoe met leraren en leerlingen onderling echt heel triest. Mijn ouders willen dus ook absoluut mijn zusje daar niet hebben.
die gaat gewoon gelijk naar een openbare school.



Ik werk altijd in een broek maar daar krijg ik geen vragen over ik ben ook gewoon niet streng opgevoed dus dat scheelt ook veel.


Tja, ik loop ook elke dag in mn broek daar, gelukkig doe ik dat vaak al, maar met die jonge gasten is een rokje niks ;)
Maar tgaat mij dr ook om: als ze vloeken, jongeren worden toch wel gewaarschuwd door mij of een (onchristelijke) collega, maar ook collega's onderling vloeken dr lekker op los. En ik ken gewoon al die radio liedjes niet, en ik merk dat ik daarin echt achterloop vergeleken bij die tieners en mijn collega's. Niet dat ik geen radio mag luisteren, maar omdat het me niet trekt, die muziek. Maargoed, kga het denk k toch maar es doen, om in die wereld te kijken.
Het gaat dus niet om die broek ofzo, maar om alles eromheen. Om het'in woorden en daden laten zien dat je christen bent''

En Essssiee: jaa, graag!!!!!
mn mail is miss het handigst, pb ik wel ff

Dank je!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jannette
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2006 20:04
Locatie: Moerkapelle

Berichtdoor Jannette » 03 nov 2006 11:25

[quote="liefie"]ik werk ook in een openbare werkplek en zou er echt niet meer zonder willen bijna alle mensen zijn rooms maar staan wel open voor een ander geloof en ik ook. Ik ga gelukkig ook naar een openbare school heb 2 jaar op hoornbeeck gezeten en dat NOOIT meer zoveel gezeur en gedoe met leraren en leerlingen onderling echt heel triest. Mijn ouders willen dus ook absoluut mijn zusje daar niet hebben.
die gaat gewoon gelijk naar een openbare school.

Ik werk altijd in een broek maar daar krijg ik geen vragen over ik ben ook gewoon niet streng opgevoed dus dat scheelt ook veel.[/quote]

Ik heb ook een jaar op het hoornbeeck gezeten. En ik vond het ook heel triest hoe ze daar met bepaalde dingen omgaan. bijvoorbeeld internet. Ik wil niet al te negetief doen. Maar ik begrijp Liefie wel! Daarna ging ik naar een openbare school. En vooral in het begin heb ik daar erg veel van geleerd, mijn eigen mening vormen. Je leert over je eigen opvattingen nadenken, omdat klasgenoten ernaar vragen. Ik heb een aantal gesprekken gehad over het geloof. Daar heb ik echt van genoten. Het is echt geweldig om zo bezig te mogen zijn, in de dingen van Het Koninkrijk van God.
Jannette

medina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:02

Berichtdoor medina » 03 nov 2006 12:21

[quote="L'être extraterrestre"]
Ik werk in een (dieren-)winkel, dus sta wel in contact met mensen, maar dat is kortdurend. Wat ik wel moeilijk vind, is de manier waarop er soms met dieren om word gesprongen. Ik zit er middenin, maak de gekste dingen mee, maar mensen beseffen niet wat ze dieren aandoen. He tis wel Gods schepping. Ook vind ik dat te veel christenen daar erg laks in zijn. Wat kan hun het nu schelen dat een vissenkom te klein is, het zijn maar vissen? En dat ik daar dan machteloos toe moet staan te kijken, daar voel ik me vaak wel schuldig over.

:?: snap ik niet. Ik bedoel je kan toch gewoon als goed verkoper je best doen om de te kleine vissenkom niet aan te prijzen? Wat heeft dat in hemelsnaam in eerste instantie met God te maken? Ik denk dat God het heel prettig vind als iedereen op zijn of haar werk gewoon kwaliteit levert en het gezonde brein gebruikt.
Okee, voor de verkoop zijn tactieken nodig, maar ik mag aannemen dat je daarover beschikt.

Ik vind het heel apart om er niets van te zeggen terwijl je het wel erg vindt en ook nog zo goed weet dat het Gods schepping is. Nogmaals we kunnen gewoon kwaliteit leveren zonder voortdurend met een uithangbord om onze nek te lopen dat we gelovig zijn.

Jannette
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2006 20:04
Locatie: Moerkapelle

Berichtdoor Jannette » 04 nov 2006 18:39

Ik kan het wel volgen, dat je je schuldig voelt als mensen een te kleine vissenkom kopen, maar je bent natuurlijk niet schuldig, aan waar andere mensen voor kiezen. Behalve als je net doet of je het met 'de te kleine vissenkom' eens bent, of net doet of je neus bloed en er niks van zegt. Je kunt inderdaad proberen uit te leggen, waarom een te kleine vissenkom niet goed is bij die vissen, en de grotere aanprijzen.
Nog een reactie op het volgende stukje:
Je schrijft: wat heeft een te kleine vissenkom in HemelsNaam in eerste instantie met God te maken. Ik vind niet dat je Gods Naam zo op een eerbiedige maniet gebruikt. Want je vindt dat het er niks mee te maken heeft, en toch beroep je je op Zijn HemelsNaam! Dat noem ik Gods naam oneerbiedig gebruiken! Begrijp je wat ik bedoel? I hope so!
Trouwens: denk je niet dat alles wat je doet met God te maken heeft, want hij weet alles wat je doet en denkt! Iedereen zal zijn daden moeten verantwoorden bij de wederkomst, tenzij we de genade van Christus hebben mogen ontvangen! Dat wens ik je toe!
Jannette

Gebruikersavatar
Markie
Majoor
Majoor
Berichten: 1603
Lid geworden op: 27 sep 2002 20:42
Locatie: Overal en nergens

Berichtdoor Markie » 06 nov 2006 01:16

Ik werk altijd al in een onchristelijke omgeving. Ben vanaf mijn 17e in de scheepsbouw begonnen. Dat is nogal ruig volk. Ook nog Brabant. Brabanders schijnen bekend te staan om het vele vloeken. Ben eigenlijk voor een groot deel gevormd daar denk ik. Heb de gekste dingen meegemaakt daar. Ze wisten wel dat ik christelijk was van huis uit, maar door alles om me heen heb ik het min of meer losgelaten. Ik deed gewoon vrolijk met de rest mee en ging op een gegeven moment ook niet meer naar de kerk enzo.

Ik werk nu nog steeds in de metaal, ook vaak met collega's die nergens aan doen. Werk nu op een bedrijf waar trouwens best veel evangelische christenen werken.
Ik praat met hen weleens over geloof enzo. Ongelovige collega's heb ik het er ook weleens mee over.
Sommigen gebruiken me ook als praatpaal en dan zeg ik ook bepaalde dingen over geloof enzo. Wordt wel gerespecteerd. Soms wordt er wel gevloekt. Daar zeg ik niks van. Ik doe het zelf ook ongemerkt weleens. Niet netjes maar het schiet er dan zomaar uit. Zit er blijkbaar flink ingebakken. Ik weet dat het niet goed is, maar als ik er wat van zeg voel ik me helemaal een huichelaar om de reden dat ik het zelf ook weleens doe.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christen zijn op je openbare werkplek

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2006 09:19

MissF schreef:Geen idee of er al een topic over bestaat....anders kan deze gesloten worden, maar anders...

In het topic over werken in de zorg kwam aan de orde hoe je als christen staat in een openbare instelling.
Ik wilde het wel even veralgemeniseren, dus niet alleen in de zorg, maar in alle openbare werkplekken.

Hoe ga jij hier als christen mee om?
Wat kom je tegen wat je moeilijk vindt?
Hoe los je dit op?


Vanuit mijn werk kan ik er niet meer over meepraten want ik werk nu bij de EO. Vanuit het verleden herken ik het wel. Toen ik begon met werken was ik niet echt een actief christen dus ik hield het gewoon voor me. Later veranderde dat. Ik kan altijd goed met andere mensen overweg en stuit niet op weerstand of zo. Wel op onverschilligheid, het " dat moet je zelf weten" . Toch waren er altijd wel mensen die geinteresseerd waren en in voor een goed gesprek of een discussie.

Ik kwam dus niet veel problemen tegen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

medina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:02

Berichtdoor medina » 06 nov 2006 09:25

in reactie op Jeannette: je schrijft HemelsNaam zelf met Hoofdletters, ik niet. Ik vind "de hemel"niet hetzelfde als Gods Naam, tenminste ik noem God nooit zo. Waar ik me aan stoorde is de krampachtigheid waarmee blijkbaar "in de wereld" wordt gestaan door de persoon uit de dierenwinkel. Ik vind de redenering van diegene gewoon onbegrijpelijk.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 06 nov 2006 09:36

medina schreef: Waar ik me aan stoorde is de krampachtigheid waarmee blijkbaar "in de wereld" wordt gestaan door de persoon uit de dierenwinkel. Ik vind de redenering van diegene gewoon onbegrijpelijk.


Hoezo krampachtigheid? Het is toch niet zo raar dat je je stoort als mensen dieronvriendelijk met dieren omgaan? Dan kun je wel zeggen 'het is de verantwoordelijkheid van de koper, je kunt ook ze een grotere vissenkom aanprijzen' maar feit blijft dat je verkoper bent en je móet verkopen als de klant iets wil. En als de klant dus een te kleine vissenkom wil omdat die goedkoper is, dan kun je daar weinig aan veranderen, maar het lijkt me logisch dat je dat dan wel erg vind.

Jannette
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2006 20:04
Locatie: Moerkapelle

Berichtdoor Jannette » 06 nov 2006 10:43

Nog even over Hemelsnaam. volgens mij woont er één God in de hemel. Met Hemelsnaam beroep je je op diegene die dáár woont! Dat is dus God. Nogmaals: je schrijft als ik het goed begrijp dus, dat je vindt dat God er niks mee te maken heeft. Maar ondertussen beroep je je wel op Hem, middels Hemelsnaam te zeggen. Dat begrijp ik niet echt. Kun je me volgen?
Jannette

medina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 okt 2006 14:02

Berichtdoor medina » 06 nov 2006 12:09

"Ook vind ik dat te veel christenen daar erg laks in zijn. Wat kan hun het nu schelen dat een vissenkom te klein is, het zijn maar vissen? En dat ik daar dan machteloos toe moet staan te kijken, daar voel ik me vaak wel schuldig over".
Dit is wat ik niet begrijp in de redenering. Hoezo machteloos? Wat heeft dat nou te maken met gelovig of niet gelovig zijn? Je kan toch ten allen tijde er voor zorgen dat jij in ieder geval wèl verantwoordelijk omgaat met de schepping?
Voor alle helderheid: persoonlijk vind ik dat iemand die bij God hoort echt wel verantwoordelijk is voor de kwaliteit van zijn leven, zijn werk (al is het 'dan maar' een vissenkom. In Spreuken staat niet voor niets: 'de rechtvaardige kent het leven van zijn dieren'. Dieren zijn niet maar zomaar een leuk bijverschijnsel, het is levende schepping. Het voorbeeld is geplaatst in de context van 'christen zijn op je openbare werkplek' en dat is wat mij nogal bevreemd. Zo iets verhelderd?

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 06 nov 2006 17:16

Na het weekend:
okeee, rondje, wat heb je gedaan in het weekend???

Grootse verhalen, moeders die nachtenlang uitgaan en zich bezatten, allemaal mensen gezoend blablablabla

Ik dacht altijd dat mensen van boven de 20 met een beetje iq zoiets niet zo vaak meer deden Maar echt, ELK weekend doen ze dat!

En dan kom ik: wat heb jij dit weekend gedaan.
Naja....zaterdag tot 1 uur 's nachts gepooled, zondagavond helemaal niks. Dat is de dag van mn vriend en mij en doen we verder helemaal niks.

Pff, ik blijf zoiets lastig vinden. Want men zegt altijd dat anderen er wel respect voor hebben, maar dat hebben ze echt niet. Ze vragen steeds of ik meega stappen, een nachtje, en steeds weer leg ik uit dat ik daar geen zin in heb, me niet bezat, niet de hele nacht in de kroeg wil hangen. Tot 1 of 2 uur, prima, maar niet tot 6 uur 's ochtends...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Berichtdoor Petra777 » 06 nov 2006 17:52

Ik werk samen met een aantal compleet atheïstische collega's en nog een paar moslims. Ze respecteren mijn geloof wel, ik krijg ook alle ruimte om te bidden voor het eten, het is nu zelfs zo dat als een collega iets later komt er automatisch gevraagd wordt of er al gebeden is.

Ook levert het stevige gesprekken op, maar dat trekt mij juist wel.

Wat mij wel erg tegenstaat is het vloeken. Ik heb er al wat van gezegd, ze houden soms ook wel rekening met mij, maar het is zo'n gewoonte dat het automatisch gaat.

Daarnaast zijn al mijn vrouwelijke collega's naar volle tevredenheid gescheiden van hun man.

Mij vinden ze dan weer behoorlijk vreemd; dat ik wil trouwen en ook vast van plan ben om de rest van mijn leven bij die man te blijven.

Het was in het begin wel wennen. Maar ik denk ook dat je van een ongelovige niet kunt verwachten dat hij/zij leeft volgens Gods normen en waarden.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten

cron