Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Veendam » 17 jul 2018 20:03

Johan100 schreef:Is dit niet een beetje offtopic?


Het zou raar zijn als iets ontopic is maar je daar dan niet op reageren mag dus is het gewoon ontopic

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 20:06

Marnix schreef:Ja, hoewel niet alleen via de Bijbel gaat. Een relatie waarin je elkaar alleen brieven schrijft blijft afstandelijk. Je kan de Bijbel heel interessant vinden maar God niet echt kennen. God wil een band met ons, een liefdesband. Hij wil dat we met Hem wandelen, met Hem praten zoals een man en een vrouw van elkaar houden, dat je de ander liefhebt, je er veilig voelt, vertelt hoe gaat gaat, waar je blij mee bent, waar je mee zit. En natuurlijk heeft de Bijbel daar ook een belangrijke plaats in maar dat is niet het enige. De dwaze meisjes hadden niet genoeg olie in hun lampjes en horen ook dit antwoord. Wat is die olie?

Woord en Geest.
Wat is die olie? zie https://www.youtube.com/watch?v=e9_DFBsy_UE
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 20:38

Veendam schreef:Het zou raar zijn als iets ontopic is maar je daar dan niet op reageren mag dus is het gewoon ontopic

Er worden hier discussies gevoerd die elders ook al gevoerd werden/worden. Het lijdt de aandacht teveel af van de openingspost.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 21:40

Nou, het is niet helemaal off topic want @Yada heeft het over ''jouw God, en een zelfbedachte Jezus.''
Dus ik denk dat ik volgens hem of haar straks te horen krijg ''ik ken u niet.''
Maar ik stel nog steeds dat het degenen zijn die de ongerechtigheid werken zoals in de context staat.

Maar goed, wat denk je er eigenlijk zelf van? Hoe ga jij voorkomen dat Jezus straks zegt ''Ik ken u niet?"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2018 21:57

Johan100 schreef:Woord en Geest.
Wat is die olie? zie https://www.youtube.com/watch?v=e9_DFBsy_UE


Het heeft denk ik ook te maken met wat je doet en met waakzaamheid. Jezus vertelt in Mattheus 25 drie verhalen die met elkaar verbonden zijn. Twee eindigen met “ga weg van Mij“. Die van de wijze en dwaze maagden (die niet waakzaam waren maar werden verrast door Zijn komst) en die waarin Hij de schapen van de bokken scheidt en en tegen de bokken zegt: Ik had honger en jullie gaven me niet te eten, dorst en niet te drinken en als ze dan vragen wanneer dat dan was zegt Hij dat als ze het niet aan de minsten van hun naasten deden, ze het niet aan Hem deden. Het gaat er dus ook om dat je wat je gekregen hebt, ook voor Hem inzet. Geloof zonder werken is dood. Ook op een praktische manier. Hongerigen eten geven, dosrstigen drinken, mensen zonder kleding kleding. Etc. Een mooi begin. Zie ook wat Jakobus zegt, die brief werd al genoemd:

Broeders en zusters, wat heeft het voor zin als iemand zegt te geloven, maar hij handelt er niet naar? Zou dat geloof hem soms kunnen redden? Als een broeder of zuster nauwelijks kleren heeft en elke dag eten tekortkomt, en een van u zegt dan: 'Het ga je goed! Kleed je warm en eet smakelijk!' zonder de ander te voorzien van de eerste levensbehoeften - wat heeft dat voor zin? Zo is het ook met geloof: als het zich niet daadwerkelijk bewijst, is het dood.

En verderop zelfs:

U ziet dus dat iemand rechtvaardig wordt verklaard om wat hij doet, en niet alleen om zijn geloof.

Je ziet dat ook bij het verhaal daar tussen in, dat van de talenten. Wat je van Hem gekregen hebt inzetten en niet verstoppen. Het andere thema is waakzaamheid. De maagden werden verrast door Zijn komst. Ze kenden De bruidegom, wisten dat hij zou komen maar waren toch verrast toen hij eindelijk kwam. De man met het ene talent wordt verrast door de komst van zijn meester en staat dan met lege handen. Daar zit achter dat ze denken: ik kan nu nog wel genieten van het hier en nu, op mezelf gericht zijn en later ga ik wel serieus bezig met het geloof. En dan worden ze verrast door Zijn komst. Want Hij komt als een dief in de nacht. Mattheus 24, het verhaanvoor de drie in hoofdstuk 25:

Wie is die betrouwbare en verstandige dienaar die de heer heeft aangesteld over zijn huispersoneel om hun op tijd te eten te geven? Gelukkig de dienaar die daarmee bezig is wanneer zijn heer komt. Ik verzeker jullie: hij zal hem aanstellen over alles wat hij bezit. Slecht is echter de dienaar die bij zichzelf zegt: Mijn heer blijft voorlopig nog weg, en die zijn mededienaren begint te slaan en het met dronkaards op een slempen zet. Dan zal de heer van die dienaar komen op een dag waarop hij het niet verwacht en op een tijdstip dat hij niet kent, en hij zal hem straffen met zijn zwaard en hem het lot van de huichelaars laten ondergaan; daar zal hij met hen jammeren en knarsetanden.


En ja, daarvoor hebben we de Geest nodig en die wil Hij geven aan wie Hem daarom vragen. Dat is de olie waarmee we onze lampen moeten laten branden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Dorpeling » 17 jul 2018 22:08

naamloos schreef:Nou, het is niet helemaal off topic want @Yada heeft het over ''jouw God, en een zelfbedachte Jezus.''
Dus ik denk dat ik volgens hem of haar straks te horen krijg ''ik ken u niet.''
Maar ik stel nog steeds dat het degenen zijn die de ongerechtigheid werken zoals in de context staat.

Maar goed, wat denk je er eigenlijk zelf van? Hoe ga jij voorkomen dat Jezus straks zegt ''Ik ken u niet?"


Het gaat er ook niet om wat Yada of wie dan ook denkt over jou, het gaat erom of God je kent.
Zo dan, een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven. (Rom 14)


Ja, Johan100, meerderen (waaronder deze dorpeling) hebben getuigd hoe ze dat hopen te voorkomen. En jij?
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 22:22

Dorpeling schreef:Het gaat er ook niet om wat Yada of wie dan ook denkt over jou, het gaat erom of God je kent.
Zo dan, een iegelijk van ons zal voor zichzelven Gode rekenschap geven. (Rom 14)
Klopt helemaal, en daar ben ik me gelukkig goed bewust van.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 18 jul 2018 08:28

Teus schreef:Wanneer je je bekeert, je zonden belijdt en Vertrouwen op God stelt dan gaat dat gebeuren, dat heeft Hij beloofd.

Johan100 schreef:Ik heb daar de Geest voor nodig, om vertrouwen op God te stellen, in Hem te geloven.

Zeker, dat is juist de moeilijkheid van dit topic. Ik heb het overigens niet over geloven. We willen wel kunnen zeggen hoe God werkt maar hoe we zelf moeten werken …...
Ik kan niets zonder God, zelfs niet knipperen met mijn ogen maar kan mijn oogleden wel stil houden. Het blijft een keuze Johan, en wel een oprechte keuze. Wat denk je? Zou God je tegemoet komen als je bij jezelf zegt “ik ga mijn zonden belijden en ga vragen of Hij ze wil vergeven en in mijn leven wil komen, maar.... Hij zal het toch wel niet doen”?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Teus » 18 jul 2018 08:30

Dorpeling schreef:Klopt. Maar uit de toon hierin kunnen mensen opmaken dat ze dan ook wel weg mogen blijven. Maar dat kan dus niet, er zal wel van ons gevraagd worden wat we met Zijn Woorden gedaan hebben, waar we onze tijd mee gevuld hebben.


Jij maakt dat er uit op, als je gewoon goed leest is er niets mis.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 10:27

Marnix schreef:
En ja, daarvoor hebben we de Geest nodig en die wil Hij geven aan wie Hem daarom vragen. Dat is de olie waarmee we onze lampen moeten laten branden.

Inderdaad. En die Geest geeft liefde, warmte, en alles wat we nodig hebben.
Maar waarom vraag je aan mij wat die olie is terwijl je het zelf weet?

Heb je die link al beluisterd?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 10:30

Teus schreef:Zeker, dat is juist de moeilijkheid van dit topic. Ik heb het overigens niet over geloven. We willen wel kunnen zeggen hoe God werkt maar hoe we zelf moeten werken …...
Ik kan niets zonder God, zelfs niet knipperen met mijn ogen maar kan mijn oogleden wel stil houden. Het blijft een keuze Johan, en wel een oprechte keuze. Wat denk je? Zou God je tegemoet komen als je bij jezelf zegt “ik ga mijn zonden belijden en ga vragen of Hij ze wil vergeven en in mijn leven wil komen, maar.... Hij zal het toch wel niet doen”?

Als we beseffen dat we in alles de Geest nodig hebben hoeft het niet zo moeilijk te zijn.
Maar veel mensen leven niet uit dat besef, dat blijkt wel uit hun praat.

Die verhouding tussen wat doet de mens en wat doet God precies is echt nog niet zo eenvoudig om in woorden te omschrijven.
Maar als Hij maar aan Zijn eer komt. De Bijbel zegt dat niemand God zoekt van nature, God komt tot ons met Zijn Woord, Hij klopt, maakt mensen bereidwillig. Hij zorgt in wezen voor alles. We moeten het wel zien.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2018 11:33

Dat God door Zijn Geest voor alles zorgt klopt. Maar dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid. We kunnen niet alleen zeggen: De Geest zorgt voor alles, de Bijbel leert dat als we geloven, we daar ook naar moeten handelen dus de Geest zorgt wel dat we dat gaan doen. Dat klopt voor een deel wel maar vervolgens moet je dan ook wat gaan doen. Handelen is actief. We worden daartoe opgeroepen dus moeten dan niet zeggen: dat moet de Geest werken... en dan stil blijven zitten. Dat is een belangrijke les uit Mattheus 25.

Johan100 schreef:Inderdaad. En die Geest geeft liefde, warmte, en alles wat we nodig hebben.
Maar waarom vraag je aan mij wat die olie is terwijl je het zelf weet?

Heb je die link al beluisterd?


Ik kan wel denken het antwoord te weten, maar ik ben ook benieuwd naar de visie van anderen.

En nee, daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 11:44

Marnix schreef:Dat God door Zijn Geest voor alles zorgt klopt. Maar dat ontslaat ons niet van onze verantwoordelijkheid. We kunnen niet alleen zeggen: De Geest zorgt voor alles, de Bijbel leert dat als we geloven, we daar ook naar moeten handelen dus de Geest zorgt wel dat we dat gaan doen. Dat klopt voor een deel wel maar vervolgens moet je dan ook wat gaan doen. Handelen is actief. We worden daartoe opgeroepen dus moeten dan niet zeggen: dat moet de Geest werken... en dan stil blijven zitten. Dat is een belangrijke les uit Mattheus 25.



Ik kan wel denken het antwoord te weten, maar ik ben ook benieuwd naar de visie van anderen.

En nee, daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

Nee, juist niet stil blijven zitten. De Geest maakt je een zoeker, maakt je actief. Maar dan moeten mensen niet zeggen dat ze het zelf doen.
Ze geven God de eer niet.

Nou ja, niet stil blijven zitten? Lagen we maar wat meer aan de voet van het Kruis. Doorleeft 'Oh God, wees mij zondaar genadig'. Daar begint het leven op de smalle weg. Dan worden we gerechtvaardigd. Vaak lopen we de Heere alleen maar voor de voeten met onze eigen 'vrome' werken. Het echte leven van de Geest wordt niet beleefd. Er is een hoop verstandsgeloof hoor, ben ik bang voor. Het wonder van zalig worden is er niet.

Handelingen 17 zegt het als volgt.

25 En God wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons,
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2018 13:25

Johan100 schreef:Nee, juist niet stil blijven zitten. De Geest maakt je een zoeker, maakt je actief. Maar dan moeten mensen niet zeggen dat ze het zelf doen.
Ze geven God de eer niet.

Nou ja, niet stil blijven zitten? Lagen we maar wat meer aan de voet van het Kruis. Doorleeft 'Oh God, wees mij zondaar genadig'. Daar begint het leven op de smalle weg. Dan worden we gerechtvaardigd. Vaak lopen we de Heere alleen maar voor de voeten met onze eigen 'vrome' werken. Het echte leven van de Geest wordt niet beleefd. Er is een hoop verstandsgeloof hoor, ben ik bang voor. Het wonder van zalig worden is er niet.

Handelingen 17 zegt het als volgt.

25 En God wordt ook van mensenhanden niet gediend, als iets behoevende, alzo Hij Zelf allen het leven, en den adem, en alle dingen geeft;
26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons,


Absoluut. Maar zoals je weet eindigt bijvoorbeeld de Heidelberger Catechismus (en die probeert volgens mij de Bijbel daarin na te spreken) niet bij de Verlossing maar bij dankhaarheid, heiliging. Dat volgt nadat je genade hebt gevonden. Niet dat je die eenmaal nodig hebt en daarna niet meer, we leven van genade. Maar het doel van God is niet zozeer om ons te verlossen, dat is een middel. Het doel is heiliging, dat we steeds meer op Hem gaan lijken. Handeling 17 is gericht aan ongelovigen. Als mensen tot bekering zijn gekomen heeft Paulus nog wel meer lessen te vertellen, over hoe we als christenen moeten leven. Dat moet de Geest werken en tegelijkertijd moet je dat ook gewoon doen. Alleen zal een christen nooit vervolgens in zijn eigen werken gaan roemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hoe voorkomen we dat Jezus straks zegt: Ik ken u niet

Berichtdoor Johan100 » 18 jul 2018 13:50

Marnix schreef: Handeling 17 is gericht aan ongelovigen.

Geldt gewoon voor iedereen hoor. Paulus gebruikt toch het woord ons.
Niet zo spitsvondig proberen te doen.

Speciaal aan gelovigen gericht:

Daarom, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijde gehoorzaam zijt geweest, blijft, niet alleen zoals in mijn tegenwoordigheid, maar nu des te meer bij mijn afwezigheid, uw behoudenis bewerken met vreze en beven, want God is het, die om zijn welbehagen zowel het willen als het werken in u werkt. (Filippenzen 2:12-13)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten