Het gaat niet om het uiterlijk!

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Niagara » 23 jun 2018 14:57

Chaya schreef:Hier in de wijk woonde een meisje dat helemaal volgepind was met enge speldjes, ringetjes en soort naaldjes. Haar haren verfde ze zwart, zomer en winter liep ze in lange mouwen en lange broek.
Het meisje kwam nogal agressief over, iedereen liep met een boog om haar heen.
Tot de dag dat ze met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht vanwege een zelfmoordpoging. Ze heeft het op het nippertje gered omdat ze op tijd gevonden werd. Haar armen bleken vol snijwonden te zitten. Ze had zichzelf maandenlang gekerfd, om de innerlijke pijn niet te voelen.
Haar uiterlijk zond een andere boodschap uit dan haar innerlijk was.
Dat is wel verwarrend.


Ja dat is zeker verwarrend. Mensen kunnen een agressief, onverschillig of juist onkreukbaar uiterlijk voorspiegelen, allemaal zodat mensen maar niet zien hoe kwetsbaar ze daaronder zijn. Net zoals in de natuur insecten zich voor roofdieren beschermen met óf een schutkleur, óf juist een waarschuwingskleur als fel geel of rood, zo doen ook mensen dat als ze het gevoel hebben in gevaar te zijn. De één straalt agressiviteit uit om de kwetsbaarheid te beschermen, de ander probeert er juist zo normaal mogelijk uit te zien terwijl er daaronder ook van alles aan de hand is. Ik ken evengoed refo's met zelfgemaakte krassen onder hun nette kleding. Zowel kleding die als agressief wordt geïnterpreteerd als kleding die als onberispelijk wordt gezien kan verhullen dat men daaronder een gewoon mens is dat kwetsbaar is, fouten maakt en ook goede eigenschappen heeft. Soms maken mensen een karikatuur van zichzelf zodat mensen die commentaar hebben dat slechts hebben op de karikatuur en niet op hun echte zelf. Zowel in de verdemoniserende als de idealiserende vorm. En dat werkt dus ook zolang mensen zo op die uiterlijkheden letten dat ze het innerlijk niet zien. Het punt is dat mensen niet kwetsbaar durven zijn omdat ze bang zijn gekwetst te worden. Niet kwetsbaar opstellen maakt echter ook dat het moeilijk wordt voor mensen om liefde te betuigen. Liefde betuigen lukt namelijk het beste door liefdevol om te gaan met iemands kwetsbaarheden.
Het mooie is dat Gods advies om niet om uiterlijkheden te geven maar ieder als persoon dat geschapen is naar Zijn beeld lief te hebben hier zo'n goede oplossing voor is. Als je namelijk eerlijk van mens tot mens in gesprek gaat zonder door iemands uiterlijk afgeschrikt te worden, kom je wel bij de kwetsbaarheid die het schild van uiterlijk vertoon normaliter beschermt. En dat geeft de gelegenheid om goed om te gaan met die kwetsbaarheid. Op termijn kan diegene zo herstellen van de eerdere kwetsingen. Daardoor kan diegene weer open gaan staan voor relaties en het schild van uiterlijk vertoon laten zakken. En dat is toch de kern van Jezus' verlossingswerk: herstel van relaties, met God en elkaar.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2018 15:25

Chaya schreef:Jawel, want die krant lazen mijn ouders.
En ze kwamen uit een degelijke kerk, uit een dorp in the bible belt, dus onze ouders waren helemaal blij.
Maar het was meteen de laatste keer dat ik een blind date ben aangegaan. :schaterlach:
Niet persé om knap of lelijk hoor, maar ik vind het dan net een sollicitatiegesprek, tikkie ongemakkelijk.
Ik zie ze nu tinderen, je wordt whoep weg geswiped als je niet aan het verwachtingspatroon voldoet.
Maar ik heb ook weleens een foto van mezelf gezien dat ik dacht, o nee he, die moet ik nooit op tinder zetten want daar komt niemand op af. 8-[
Ik hoorde ook weleens dat het juist heel erg tegenviel, omdat de persoon een bijgewerkte foto op tinder had geplaatst en het dus in werkelijkheid bar tegenviel.
Het pad der partnerkeuze is soms bezaaid met distels en doornen Marnix. Wees maar blij dat je niet meer hoeft.



Hmja das een beetje de social-media-cultuur van nu. Alles mooier laten lijken dan het is, alleen de leuke dingen posten en uiteraard ook alleen de foto’s waar je het mooist op staat. En onder de oppervlakte zitten dan vaak veel dingen die men moeilijk uiting kan geven... want daar ia maar weinig ruimte voor.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 26 jun 2018 07:11

Marnix schreef:Das natuurlijk raar. Het zegt iets over je innerlijk maar je hebt geen idee wat?

Dat vind jij raar, maar als je iets proeft kun je best niet benoemen waar het precies naar smaakt.

Marnix schreef:Dan zegt het jou in ieder geval niks, anders kan je het wel benoemen.

Ik hoop niet dat je me uitlokt om te oordelen. Daar wou ik nu juist net niet aan beginnen. Ik zeg alleen dat het iets zegt over je uiterlijk en heb ook het een en ander benoemt, maar ga niet al te concreet worden. Ik wil niet mijn gevoel of mijn (subjectieve) mening op de voorgrond zetten en dat mensen zich aangevallen voelen. Je lokt een reactie uit volgens mij, maar dat komt omdat je precies weet waar de klepel hangt, toch? :wink:

Wat zegt de Bijbel nou?
1 Petrus 3:3 en 4.
1 DESGELIJKS gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden,
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken,
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.
Marnix schreef:Even nagellak als voorbeeld. In ken christenen die nagellak dragen en niet-christenen. Introverte mensen en extraverte mensen. Mensen van allerlei subculturen. Wat zegt dit dan over iemand?

Wat heeft nagellak met exra- en introverte mensen te maken?

Marnix schreef:Verder, dat men bij allerlei clubs aan kuddegedrag doet is bekend maar moeten wij op dat punt niet geheel anders zijn? ;-) de kerk is geen clubje hobbyisten, waar iedereen van motors houdt of van een bepaalde voetbalclub of wat dan ook. Het is het lichaam van Christus in haar diversiteit.

Jij vind diversiteit belangrijk? mmmm

Jij associeert uniformiteit met kuddegedrag.
Nou, Jezus is de goede Herder en predikanten worden ook geacht goede herders te zijn en schapen van Christus en alle andere mensen horen ook schapen van Christus te zijn. Dus in die zin zijn we een kudde ;)

Ik las gister nog 1 Korinthe 1. Prachtig hoofdstuk.
vers 10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in één zelfden zin en in één zelfde gevoelen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 26 jun 2018 10:52

Johan100 schreef:Dat vind jij raar, maar als je iets proeft kun je best niet benoemen waar het precies naar smaakt.


Ik hoop niet dat je me uitlokt om te oordelen. Daar wou ik nu juist net niet aan beginnen. Ik zeg alleen dat het iets zegt over je uiterlijk en heb ook het een en ander benoemt, maar ga niet al te concreet worden. Ik wil niet mijn gevoel of mijn (subjectieve) mening op de voorgrond zetten en dat mensen zich aangevallen voelen. Je lokt een reactie uit volgens mij, maar dat komt omdat je precies weet waar de klepel hangt, toch? :wink:

Wat zegt de Bijbel nou?
1 Petrus 3:3 en 4.
1 DESGELIJKS gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden,
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken,
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.

Wat heeft nagellak met exra- en introverte mensen te maken?


Jij vind diversiteit belangrijk? mmmm

Jij associeert uniformiteit met kuddegedrag.
Nou, Jezus is de goede Herder en predikanten worden ook geacht goede herders te zijn en schapen van Christus en alle andere mensen horen ook schapen van Christus te zijn. Dus in die zin zijn we een kudde ;)

Ik las gister nog 1 Korinthe 1. Prachtig hoofdstuk.
vers 10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in één zelfden zin en in één zelfde gevoelen.

Exact. Netjes naar je man luisteren. Die wilde altijd dat ik nagellak op had en mooie jurken en een hoofd vol make up. Nou loop ik erbij als een slonzekop, want ik ben niet meer getrouwd. Lol ik stond ooit in de wc van een kerk lippenstift op te doen met zo'n groene jurk aan en paalhakken en een meisje dat ik kende dacht: wat een vreselijke truttebel, moet je dat mens daar nou zien. Oh ben jij het! :lol:
Als ik nu eens een keer nagellak en wat mascara op doe om m'n moeder een lol te doen, raakt ze in paniek. Je hebt toch geen vriend he?
Mijn zoontje vindt het prachtig als ik eens wat verf op smeer. Ik weet het nog van mijn moeder toen ik kind was. Dan zag ze er vreselijk verlept uit 's ochtends en hoep daar kwam de verfdoos en dan was ze prachtig.
De dochter van Job heette poederdoos.
Rodney Howard Browne zei eens, als mensen zanikten dat vrouwen geen make up mochten vanwege Izebel die haar ogen zwart maakte:
Jezebel Jinglebell every old door needs a lick of paint.

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor elburger » 27 jun 2018 10:16

@coby

Exact. Netjes naar je man luisteren


Zo, wat ben jij veranderd?! :-)
Maar als ik de Bijbel lees, daar maakten de vrouwen zich ook op/mooi.
Lees als heel bekend zijnd verhaal, Esther er maar eens op na.
Jezelf mooi maken voor een man, daar is niets mis mee, tenzij het een dwang wordt.
Als ik mij 3 dagen niet scheer krijg ik het wel te horen van mijn vrouw.
Ik wil graag dat je er verzorgd uitziet, zegt ze dan.
Maar het uiterlijk zegt niets over de mens die er mee rond loopt.
Daar heb ik nog een heel mooi voorbeeld van.

In mijn lagere school tijd zat er bij mij in de klas een meisje wat knal rood/oranje haar had.
Iedereen noemde haar rooie.
Of was het schelden?!
In klas 5 kreeg ik een briefje; wil je mijn vriendje zijn?
Van G, de rooie dus.
Ja, ik ben haar vriendje geweest, kort.
Zo gaat dat op de lagere school he.
Ben haar uit het oog verloren, tot ik een aantal jaren geleden een blik op haar kon slaan.
Ik herkende haar op dat moment niet, maar alle mannen zouden haar nastaren.
Het was een mooie vrouw.
Mijn vriend waar ik mee in mijn stad liep zei:" weet je niet wie dat is?"
Dat is G.
Helaas verdween zij in de menigte.

De moraal van dit verhaal.
Toen was zij niet knap en rood en niemand wilde echt spelen met haar.
Nu zouden al mijn klasgenoten graag eens een keer met haar willen uitgaan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2018 12:24

elburger schreef:@coby
Zo, wat ben jij veranderd?! :-)

Ik denk dat ze een grapje maakt. :wink:
elburger schreef:Jezelf mooi maken voor een man, daar is niets mis mee, tenzij het een dwang wordt.
Als ik mij 3 dagen niet scheer krijg ik het wel te horen van mijn vrouw.
Ik wil graag dat je er verzorgd uitziet, zegt ze dan.

Mooi maken is iets anders dan verzorgen.
Opmaken is geen must. Als je er maar schoon en fris uitziet. Haren gekamd, schone en hele kleding aan en.... dressed for the occasion!
Want een hoofd volgesmeerd met make up, maar een jurk dragend waar een knoop af is, of ondertussen een zweetgeur verspreidend, is net zo goed een ergernis.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor coby6 » 27 jun 2018 12:50

Chaya schreef:Ik denk dat ze een grapje maakt. :wink:

Mooi maken is iets anders dan verzorgen.
Opmaken is geen must. Als je er maar schoon en fris uitziet. Haren gekamd, schone en hele kleding aan en.... dressed for the occasion!
Want een hoofd volgesmeerd met make up, maar een jurk dragend waar een knoop af is, of ondertussen een zweetgeur verspreidend, is net zo goed een ergernis.

Ik luister nog steeds braaf naar m'n ex hoor. Dan hebben we geen gezeur.
Ooit als student was ik zo lui. Ik had een blouse die je met de hand moest wassen. Ammenooitniet. Dus ik spoot er wc verfrisser op en droeg 'm nog een dag. Ik denk dat ik dat ding al een week aan had. Kwam er een jongen eten. Die kwam altijd met ons meeeten, want hij was gescheiden en had geen idee hoe je moest koken. Snif snif, hij zegt: ruik jij zo lekker?
:lol:

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor naamloos » 27 jun 2018 13:36

coby6 schreef:Ooit als student was ik zo lui. Ik had een blouse die je met de hand moest wassen. Ammenooitniet. Dus ik spoot er wc verfrisser op en droeg 'm nog een dag
Neeeeeeeee :lol: :lol: :lol: (wat voor merk wc verfrisser had je?)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2018 14:15

Johan100 schreef:Dat vind jij raar, maar als je iets proeft kun je best niet benoemen waar het precies naar smaakt.


Klopt. Maar dat werkt met uiterlijk vaak wat anders dan met kleding. Daar is het oordeel van mensen vaak gebaseerd op waar ze mee zijn opgegroeid, op gevoel. Dat zie je heel vaak met kleding. Ze zeggen dan: het zegt wat over mensen... en als het niet is zoals ze geleerd hebben is dar een negatief gevoel. Ook al kunnen ze totaal niet benoemen wat er dan verkeerd is. Dat is met makeup, broeken, de kleur van het pak enzovoorts. Daar moeten we voor uitkijken want het worden al snel menselijke regeltjes zonder fundament. Pa. Ik zeg niet dat dit bij jou ook het geval is.


Ik hoop niet dat je me uitlokt om te oordelen. Daar wou ik nu juist net niet aan beginnen. Ik zeg alleen dat het iets zegt over je uiterlijk en heb ook het een en ander benoemt, maar ga niet al te concreet worden. Ik wil niet mijn gevoel of mijn (subjectieve) mening op de voorgrond zetten en dat mensen zich aangevallen voelen. Je lokt een reactie uit volgens mij, maar dat komt omdat je precies weet waar de klepel hangt, toch? :wink:


Zeker niet. Ik hoop dat jij wijzer bent en niet oordeelt.

Wat zegt de Bijbel nou?
1 Petrus 3:3 en 4.
1 DESGELIJKS gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord mogen gewonnen worden,
2 Als zij zullen ingezien hebben uw kuisen wandel in vreze.
3 Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken,
4 Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedigen en stillen geest, die kostelijk is voor God.


Waar niet staat dat je geen sieraden mag dragen maar dat je er niet mee moet pronken, mensen moeten je niet mooi vinden om wat je draagt maar om wat je doet.

Wat heeft nagellak met exra- en introverte mensen te maken?


Niets, ik gaf een paar voorbeelden om te zeggen dat mensen van allerlei soorten en typen make up dragen en dat het dus niet veel over die personen zegt.


Jij vind diversiteit belangrijk? mmmm

Jij associeert uniformiteit met kuddegedrag.
Nou, Jezus is de goede Herder en predikanten worden ook geacht goede herders te zijn en schapen van Christus en alle andere mensen horen ook schapen van Christus te zijn. Dus in die zin zijn we een kudde ;)

Ik las gister nog 1 Korinthe 1. Prachtig hoofdstuk.
vers 10 Maar ik bid u, broeders, door den Naam van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt en dat onder u geen scheuringen zijn, maar dat gij samengevoegd zijt in één zelfden zin en in één zelfde gevoelen.


De uniformiteit zit hem niet in of we make up dragen of in de kleding en dat soort zaken maar in wie onze Herder is. 1 Kor 1 gaat om die eenheid. In dat we Hem als onze enige Verlosser hebben. Niet in of je nagellak draagt of niet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 27 jun 2018 15:01

Marnix schreef:Zeker niet. Ik hoop dat jij wijzer bent en niet oordeelt.

Ik wil wel gewoon mijn mening kunnen zeggen. Gebaseerd op de Bijbel. Je kunt niet altijd voorkomen dat iemand boos wordt.



Marnix schreef:Waar niet staat dat je geen sieraden mag dragen maar dat je er niet mee moet pronken, mensen moeten je niet mooi vinden om wat je draagt maar om wat je doet.

Weet je dat ik dat heel raar vindt. Wat is de reden dat je sieraden draagt of nagellak opdoet? Om mooier te zijn toch? Dus...kom op Marnix.
Er staat wel wat een sieraad voor God is en dat is een stille geest. En de Geest van Christus geeft je echt niet in je mooier voor te doen dan je bent.

De Geest van Christus werkt een zachtmoedige en stille geest, want Hij gaat nooit tegen het Woord in. Ook werkt Hij verbroken en verslagen harten, waarop God die niet zal verachten. En naar mijn mening hoort bij de Geest van Christus geen make-up.



Marnix schreef:De uniformiteit zit hem niet in of we make up dragen of in de kleding en dat soort zaken maar in wie onze Herder is. 1 Kor 1 gaat om die eenheid. In dat we Hem als onze enige Verlosser hebben. Niet in of je nagellak draagt of niet.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Kom, we kijken even naar 1 Korinthe 15:9 en 10. Waar je iets kunt lezen van de bevinding van (door genade) een kind van God.
9 Want ik ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ik de Gemeente Gods vervolgd heb.
10 Doch door de genade Gods ben ik, dat ik ben;

Door de genade Gods had hij ook vrede met zichzelf. Hij deed zich echt niet mooier voor dan hij was.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2018 15:31

Johan100 schreef:Ik wil wel gewoon mijn mening kunnen zeggen. Gebaseerd op de Bijbel. Je kunt niet altijd voorkomen dat iemand boos wordt.


Dat mag. Uiteraard. Maar graaf dan wel iets dieper, mensenkind ;-) je haalt nu 1 ding aan over sieraden maar misschien staan er nog wel meer teksten in de Bijbel.

Denk bijvoorbeeld aan Hooglied:

Hoe lieflijk zijn je wangen en je ringen,
hoe sierlijk zijn je hals en je ketting.
Laten we een gouden sieraad voor je maken,
bezaaid met zilveren stipjes.

De Israelieten kregen op bevel van God sieraden mee van de Egyptenaren, uit Egypte.

Ezechiel 11 over God en Israel:

Ik tooide je met sieraden, ik deed armbanden om je polsen en een ketting om je hals, ik deed een ringetje door je neus, ik gaf je oorbellen en zette een prachtige kroon op je hoofd. Jij tooide je met al dat goud en zilver, je kleren waren van linnen en zijde en hadden de mooiste kleuren, je eten werd bereid met fijn meel, met honing en olie, en heel, heel mooi werd je, als een koningin. Je was bij alle volken beroemd om je schoonheid, en je schoonheid was volmaakt want ze kwam van mij - spreekt God, de HEER.

En Psalm 45.

En zo zijn er nog veeel meer voorbeelden.

Weet je dat ik dat heel raar vindt. Wat is de reden dat je sieraden draagt of nagellak opdoet? Om mooier te zijn toch? Dus...kom op Marnix.
Er staat wel wat een sieraad voor God is en dat is een stille geest. En de Geest van Christus geeft je echt niet in je mooier voor te doen dan je bent.


Je mooi maken wordt nergens verboden in de Bijbel. Mooi zijn is heel wat anders dan pronken. Dat onderscheid vat je volgens mij nog niet helemaal. Niemand die je verbiedt om er mooi bij te lopen. Je moet er alleen niet mee te koop lopen. Dat is heel wat anders dan er mooi bij lopen. Kijk mij er eens mooi bijlopen, kijk mij. Dat is egocentrisch terwijl je mooi maken dat helemaal niet is. Zie de tal van Bijbelse voorbeelden die dat aangeven. Maar je moet de nadruk als christen niet leggen op je uiterlijk en op jezelf maar op Hem en elkaar. Dat is heel wat anders dan dat sieraden hier door God verboden worden. Op vlechten in je haar. Of elegante kleding. Waarom dan pakken aan in de kerk?

De Geest van Christus werkt een zachtmoedige en stille geest, want Hij gaat nooit tegen het Woord in. Ook werkt Hij verbroken en verslagen harten, waarop God die niet zal verachten. En naar mijn mening hoort bij de Geest van Christus geen make-up.


Vreemd. Die staat niet in dat rijtje. Wel elegante kleding, sieraden en vlechten. Ik neem dus aan dat je zondag iedereen de een vlecht in het haar heeft, elegante kleding als pakken, dure hoeden etc en oorbellen, kettingme, armbanden en ringen dragen, liefdevol gaat vermanen....?




Daar ben ik het dus niet mee eens.
Kom, we kijken even naar 1 Korinthe 15:9 en 10. Waar je iets kunt lezen van de bevinding van (door genade) een kind van God.
9 Want ik ben de minste van de apostelen, die niet waardig ben een apostel genaamd te worden, daarom dat ik de Gemeente Gods vervolgd heb.
10 Doch door de genade Gods ben ik, dat ik ben;

Door de genade Gods had hij ook vrede met zichzelf. Hij deed zich echt niet mooier voor dan hij was.


Als je nagellak opdoet doe je je ook niet mooier voor dan je bent. Net zo min als wanneer je je scheert, je je haren knip, kamt, er gel in doet. Dat hoort gewoon bij verzorging en je maakt je daarmee mooi. Maar niet mooier dan je bent.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 27 jun 2018 16:10

@Marnix.
Je haalt allemaal beeldspraak aan uit de Bijbel.
De Bruid van Christus is mooi in Christus, zeker.
Maar dat is beeldspraak.
De teksten die ik noem zijn geen beeldspraak, maar letterlijk.
Zo diep hoef ik daar niet voor te graven. :wink:

Soms nemen mensen net teksten hoe het hun uitkomt. Als iets letterlijk opgevat moet worden, nemen ze het symbolisch en als iets symbolisch is nemen ze het letterlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Johan100 » 27 jun 2018 16:14

Marnix schreef:
Als je nagellak opdoet doe je je ook niet mooier voor dan je bent. Net zo min als wanneer je je scheert, je je haren knip, kamt, er gel in doet. Dat hoort gewoon bij verzorging en je maakt je daarmee mooi. Maar niet mooier dan je bent.

Wel anders dan je bent. Je hebt roze nagels gekregen. Heeft God dat dan niet goed gedaan, dat ze rood of groen of een andere kleur gemaakt moeten worden?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor Chaya » 27 jun 2018 16:25

Marnix schreef:Als je nagellak opdoet doe je je ook niet mooier voor dan je bent. Net zo min als wanneer je je scheert, je je haren knip, kamt, er gel in doet. Dat hoort gewoon bij verzorging en je maakt je daarmee mooi. Maar niet mooier dan je bent.

Nagellak hoort niet bij verzorging. Sterker nog, in sommige gevallen is het verboden. (als je geopereerd wordt, in een bepaalde baan)
soms wordt kleurloze nagellak toegestaan.
Er is hier onlangs een nagelsalon geopend, vrouwen komen naar buiten met grijze, blauwe en groene nagels.
Ik begrijp dit werkelijk niet. Maak je jezelf daarmee echt mooier?
Over smaak valt te twisten, maar als God ons blauwe of groene nagels had gegeven, was er veel geklaag geweest onder de vrouwen.

Nogmaals, we dienen verschil te maken tussen verzorging en versiering. En dat soort dingen wordt in de Bijbel niet positief beoordeeld.
Van Lodenstein sprak zelfs vanaf de kansel: Gij die uw hoerenaangezicht blanket met blanketsel…"
Zou de dominee nu niet meer in zijn hoofd moeten halen denk ik.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: Het gaat niet om het uiterlijk!

Berichtdoor BasLaaitjeer » 27 jun 2018 19:28

Judit 10: 1-4 (NBV)

Nadat Judit was uitgesproken en haar gebed tot de God van Israël had beëindigd, richtte ze zich op uit haar geknielde houding. Ze riep haar slavin en ging naar beneden, haar huis in, waar ze altijd de sabbat en de feestdagen doorbracht. Ze legde het rouwkleed af dat ze droeg, evenals haar weduwedracht. Daarna baadde ze zich en wreef zich in met kostbare mirre. Ze maakte haar haar op, deed een hoofdband om en trok haar mooiste kleren aan, die ze had gedragen toen haar man Manasse nog leefde.
Verder deed ze sandalen aan en tooide zich met enkelringen, armbanden, ringen, oorhangers en andere sieraden. Ze maakte zich zo mooi op, dat ze verleidelijk was voor iedere man die haar zou zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten