“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor mona » 19 feb 2015 12:55

bernard 3 schreef:En staan zij die wel God – dienstig willen zijn bloot aan kritiek, valse beschuldigingen, spot en vervolging.
Nou, dat geldt natuurlijk niet alleen voor de dag waarop je rust. Alle mensen die hun leven onder Zijn heerschappij stellen, zullen daar reactie en tegenstand op krijgen. Niet alleen degene die op zaterdag rust.
Maar allen die keuzes maken op grond van de Bijbel. Zowel van mensen binnen als buiten de kerk.
Zelfs van mensen binnen je eigen familie.

bernard 3 schreef:Het is niet aan de mens maar aan de Schepper en Verlosser van de mens om De Dag te bepalen waarop Hij wil aanbeden worden.
bernard 3 schreef:Want een volgeling van Christus is diegene die Christus liefheeft en zijn geboden bewaart (Joh 14:21-24 / 15:9-10 / 1 Joh 2:3-6.). En één van deze Tien Geboden die Christus eigenhandig geschreven heeft en waarvan Hij beweert dat er aan geen enkele ervan iets mag afgedaan of bijgevoegd worden, zegt duidelijk dat de zevende dag DE DAG van aanbidding is.
In het nieuwe testament wordt het niet als een gebod gesteld voor de christenen uit de heidenen, om de sabbath te houden. Paulus is hier heel duidelijk in. Er wordt regelmatig aangehaald dat men samenkwam op de eerste dag van de week, en niet op de laatste. Verder was het een 24uurs economie in Paulus tijd, en was er voor de christen-heidenen helemaal niets te kiezen op welke dag ze gingen rusten. Ze kwamen voor of na werktijd bij elkaar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Arco » 19 feb 2015 14:27

mona schreef:In het nieuwe testament wordt het niet als een gebod gesteld voor de christenen uit de heidenen, om de sabbath te houden. Paulus is hier heel duidelijk in. Er wordt regelmatig aangehaald dat men samenkwam op de eerste dag van de week, en niet op de laatste. Verder was het een 24uurs economie in Paulus tijd, en was er voor de christen-heidenen helemaal niets te kiezen op welke dag ze gingen rusten. Ze kwamen voor of na werktijd bij elkaar.


Eerder heb ik al uitgelegd dat de eerste dag in het Nieuwe Testament berust op een vertaalfout. Er staat "mia ho sabbaton", "mia" is één, niet eerste. Het Griekse woord voor eerste is "protos". Er staat geen "protos" (eerste), maar "mia" (één). Daarnaast is 'week' niet "sabbaton" in het Grieks. Elke tekst die "eerste dag der week" heeft, volgens de (H)SV, heeft te maken met de telling van Sabbatten tussen Pesach en Savuot (Pinksteren).

Daarnaast lezen wij ook regelmatig over de dagelijkse bijeenkomst van de gemeente, zoals de gemeente van Berea. Maar zelfs een keer dat door heidenen gevraagd wordt aan Paulus om op de Sabbat nogeens te preken, omdat zijn prediking op die Sabbat insloeg als een bom, zowel voor Joden als voor heidenen.

En als Paulus spreekt over het houden van Sabbat, dan heeft het vooral betrekking op de tradities van de Farizeeën. Die stellen dat je niet meer dan een bepaalde afstand mag reizen, niets mag dragen, bepaalde gebruiken op de Sabbat, etc. Die gebruiken mag je houden, maar daarvan zegt Paulus dat je die niet mag opleggen. Laat je niets opleggen over hoe je de Sabbat viert, maar dat zegt niets over dat je de Sabbat viert.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
D44N
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:20

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor D44N » 04 mar 2015 15:20

Chaya schreef: Maar het gaat erom dat wij - christenen - ervoor moeten waken dat wij de zondag niet hetzelfde gaan zien zoals de wereld dit doet. Die organiseert sport- en andere evenementen, omdat zij met God niets van doen willen hebben.


Hoe weet je dat? Ik ben (nog niet zolang) christen en ga graag zondagmiddag sporten. Wat mij opvalt is dat christenen vaak vol (voor)oordelen zitten naar niet-gelovigen; dat lees ik hier ook weer. Ik heb het tijdens het sporten vaak over het geloof; ik vind het een mooie ontspannen gelegenheid.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 05 mar 2015 10:19

D44N schreef:Hoe weet je dat?

Gedenk de sabbat dat gij dien heiligt, zes dagen zult u werken en al uw arbeid doen, maar de zevende dag zult u rusten van uw arbeid.
D44N schreef:ga graag zondagmiddag sporten

Jij houdt je rustdag op zaterdag?
D44N schreef:Wat mij opvalt is dat christenen vaak vol (voor)oordelen zitten naar niet-gelovigen

Noem daar eens voorbeelden van?
D44N schreef:Ik heb het tijdens het sporten vaak over het geloof;

En tijdens het uitoefenen van je geloof heb je het vaak over sport?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2015 10:47

Chaya schreef:En tijdens het uitoefenen van je geloof heb je het vaak over sport?


Wat is dat nou weer voor een vreemde retoriek?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor mona » 05 mar 2015 13:39

Hoe moeten we rusten op zondag?

Citaat van onze dominee uit de preek van afgelopen zondag:
"Laten we op deze dag alles doen wat ons helpt om onze aandacht volledig aan Hem te geven.
Alles wat de band met Jezus niet in de weg staat: is niet per definitie fout.
Alles wat de ons afleid om de aandacht op Jezus te richten: Laat dat na."

O ja, en voor dat iemand zegt: "we moeten elke dag onze aandacht op Jezus richten":
ja, dat moeten we. Maar op onze rustdag hebben we daar juist extra de tijd voor.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2015 15:50

Oei. Maar bij mij brengt mijn werk me dichter bij Hem. Maar of ik dat daarom ook op zondag moet gaan doen...? :)

Ik ben het er op zich wel mee eens. Aan de andere kant, een middagslaapje brengt me niet dichter bij Hem maar dat doe ik toch graag op zondag. Ik denk dat er op zondag ook tijd mag zijn voor ontspanning. Maar daarin zijn we het vast ook wel eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
D44N
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:20

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor D44N » 30 mar 2015 15:05

Chaya schreef:Jij houdt je rustdag op zaterdag?
Noem daar eens voorbeelden van?
En tijdens het uitoefenen van je geloof heb je het vaak over sport?


Jij stelt dat er een causaal verband bestaat tussen het organiseren van een sportevenement en het 'niets met God van doen willen hebben'. Dat is vreemd, omdat je deze mensen helemaal niet kent; dat lijkt me een levensgroot vooroordeel. Daarnaast is het een onbijbelse interpretatie dat de zondag hetzelfde is als de sabbat.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2015 15:25

D44N schreef:Jij stelt dat er een causaal verband bestaat tussen het organiseren van een sportevenement en het 'niets met God van doen willen hebben'. Dat is vreemd, omdat je deze mensen helemaal niet kent; dat lijkt me een levensgroot vooroordeel. Daarnaast is het een onbijbelse interpretatie dat de zondag hetzelfde is als de sabbat.

Goed citeren dan D44N, het ging over het organiseren van een dergelijk evenement op zondag!.
Dat is in Nederland de gebruikelijke christelijke rustdag.
Heeft met vooroordelen niets te maken, maar meer met vruchten, waaraan je de boom kunt herkennen, dat zegt de Bijbel.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
D44N
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2014 13:20

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor D44N » 30 mar 2015 15:52

[/quote]
Goed citeren dan D44N, het ging over het organiseren van een dergelijk evenement op zondag!.
Dat is in Nederland de gebruikelijke christelijke rustdag.
Heeft met vooroordelen niets te maken, maar meer met vruchten, waaraan je de boom kunt herkennen, dat zegt de Bijbel.[/quote]

Ik merk dat je het punt mist, daarom nog een poging: jij kunt niets zeggen over mensen die je niet kent. Je beoordeelt het (al of niet) geloof van iemand op basis van aannames. Alleen omdat diegene de zondag anders invult dan jij, waarbij jouw motivatie is dat het 'een gebruikelijke christelijke rustdag' is. En jouw invulling is dan de vrucht waaraan je de boom herkent?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2015 19:40

D44N schreef:
Ik merk dat je het punt mist, daarom nog een poging: jij kunt niets zeggen over mensen die je niet kent. Je beoordeelt het (al of niet) geloof van iemand op basis van aannames. Alleen omdat diegene de zondag anders invult dan jij, waarbij jouw motivatie is dat het 'een gebruikelijke christelijke rustdag' is. En jouw invulling is dan de vrucht waaraan je de boom herkent?

Wen er maar aan, zo gaat dat immer op een forum. Je wordt beoordeelt op basis van hetgeen je schrijft.
Dus trek die tenen maar in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Arco » 31 mar 2015 07:59

Chaya schreef:Wen er maar aan, zo gaat dat immer op een forum. Je wordt beoordeelt op basis van hetgeen je schrijft.
Dus trek die tenen maar in.


Dat is twee punten aftrek, vanwege twee spelfouten.

Chaya, ik vraag mij af of een uitspraak als deze ook in het werkelijke gezicht van D44N had gedaan. Daarnaast raakt dit de randen van naastenliefde, als het al geen grensoverschrijding is, nochtans is het de vraag of het in lijn is met de gulden regel.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23583
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2015 09:08

Tja, in andere landen spreken ze voor de kerkdienst vast af in de Starbucks of gaan ze na afloop ergens wat eten of samen winkelen. Dan kunnen we zeggen: Ja maar dat is in Nederland niet de gewoonte. Dat kan kloppen. Maar dan is ook gelijk duidelijk waar we het over hebben. Over gewoonten, tradities. En hoe belangrijk zijn die?

Het is dat, of we mogen die dingen van God absoluut niet doen op zondag en dan hebben al die niet gereformeerde christenen over de hele wereld een enorm probleem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor Chaya » 31 mar 2015 11:06

D44N schreef:Ik merk dat je het punt mist, daarom nog een poging: jij kunt niets zeggen over mensen die je niet kent. Je beoordeelt het (al of niet) geloof van iemand op basis van aannames. Alleen omdat diegene de zondag anders invult dan jij, waarbij jouw motivatie is dat het 'een gebruikelijke christelijke rustdag' is. En jouw invulling is dan de vrucht waaraan je de boom herkent?

Nee, ik lees wat iemand schrijft, wat iemand beweert.
Je moet het helemaal zelf weten jongen, mij boeit het verder niet wat je doet of laat. Maar als je bepaalde dingen van jezelf op een forum schrijft, kun je daar een reactie op verwachten. Zo simpel is dat.

Wel en geen zondag, wel en niet rusten is een discussierotonde hier, waar men nooit uitkomt.
Ik heb dus spijt dat ik me in de discussie heb gemengd, want de sabbatshouders weten het toch beter dan de christenen die de zondagsrust nog in ere trachten te houden.
Marnix schreef:Tja, in andere landen spreken ze voor de kerkdienst vast af in de Starbucks of gaan ze na afloop ergens wat eten of samen winkelen.

Tja, in andere landen worden bommen op kerken gegooid, zijn christenen niet veilig, moeten ze stiekem naar de kerk sluipen. Mag je geen Bijbel in je bezit hebben.
Het gaat niet over zomaar gewoontes en tradities. Bovendien is daar op zich ook helemaal niks mis mee!
Als we nog enigszins een zoutend zout willen zijn, moeten we ons niet aan gaan passen aan de wereldse gewoonten.
Alles gaat er flauwer door smaken.

En dat is het laatste wat ik er over gezegd heb in dit topic.
Over een paar jaar is deze discussie niet meer nodig, want dan hebben we een 24 uurs economie, is alles 7 dagen per week open.
Als jullie daar dan gelukkig in zijn?
Ik dus niet.
Groetjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor mona » 31 mar 2015 12:45

Chaya schreef:Over een paar jaar is deze discussie niet meer nodig, want dan hebben we een 24 uurs economie, is alles 7 dagen per week open.
Ja dat staat er aan te komen.
Wat zullen we dan terug denken aan de rust van de zondag...
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 55 gasten