Kun je daar dan met je ouders over praten?
Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:Maar het gaat hier over gevoelens en ervaringen.![]()
Kun je daar dan met je ouders over praten?
schelpje3 schreef:Een stukje uit een artikel op refdag.nl, auteur: dr. S.D. Post
Ellendekennis stopt niet bij het bevindelijk weten dat je een kind van God mag zijn.
De drie stukken blijven deel uitmaken van het geestelijk leven. Geestelijke geboorte is het startpunt van geestelijke groei, waarbij naar Gods Woord trappen, standen of stadia te onderscheiden zijn (1 Joh. 2:13-14). De essentie van die groei is meer en meer heerlijkheid zien in de Heere Jezus Christus, de Gekruisigde (2 Petr. 3:18). Dieper inzicht in de „gepastheid” van deze Borg en Middelaar gaat gepaard met een diepere kennis van de eigen ellende. Hij moet wassen en ik minder worden.
Teus schreef:* verwijderd door moderator: gebruik genuanceeerdere kwalificaties dan die je gebruikt hebt *
schelpje3 schreef:Een stukje uit een artikel op refdag.nl, auteur: dr. S.D. Post
Ellendekennis stopt niet bij het bevindelijk weten dat je een kind van God mag zijn.
De drie stukken blijven deel uitmaken van het geestelijk leven. Geestelijke geboorte is het startpunt van geestelijke groei, waarbij naar Gods Woord trappen, standen of stadia te onderscheiden zijn (1 Joh. 2:13-14). De essentie van die groei is meer en meer heerlijkheid zien in de Heere Jezus Christus, de Gekruisigde (2 Petr. 3:18). Dieper inzicht in de „gepastheid” van deze Borg en Middelaar gaat gepaard met een diepere kennis van de eigen ellende. Hij moet wassen en ik minder worden.
De drie stukken blijven deel uitmaken van het geestelijk leven.
Geestelijke geboorte is het startpunt van geestelijke groei,
waarbij naar Gods Woord trappen, standen of stadia te onderscheiden zijn (1 Joh. 2:13-14).
De essentie van die groei is meer en meer heerlijkheid zien in de Heere Jezus Christus,
de Gekruisigde (2 Petr. 3:18). Dieper inzicht in de „gepastheid” van deze Borg en Middelaar gaat gepaard met een diepere kennis van de eigen ellende. Hij moet wassen en ik minder worden.
Teus schreef:Er zijn geen trappen of stadia in het geloof. God heeft de regie.
Teus schreef:Er zijn geen trappen of stadia in het geloof. God heeft de regie.
Boerin schreef:Dat staat gewoon in die tekst, 3 stadia van geestelijke groei: baby's/kinderen, jongelingen en vaders. De jongelingen hebben de boze overwonnen.
Bambi schreef:Er zijn ook bevindelijke dominees die zeggen dat God alleen maar tot ons spreekt via Bijbelteksten en dan ook nog alleen als je in de Bijbel leest of naar een preek luistert.
Dan denk ik juist dat die dominee, bevindelijk weinig heeft meegemaakt.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat wij met onze eigen bevinding iemand anders de maat gaan nemen.. maar je kan niet ontkennen dat juist Paulus een ontzettend 'bevindelijke' prediker was. Denk alleen maar aan de bekende passage uit Romeinen 7:15-26.. Paulus negeert zijn zielenleven niet.StillAwake schreef:Maar de dominee moet toch ook uit de Bijbel preken, en niet zijn eigen geloofsleven tot maat stellen voor anderen?
Dat heeft Paulus bijvoorbeeld ook nooit gedaan.
Ik begrijp wat je bedoeld, maar als de Geest er niet aan te pas komt resulteert het waarschijnlijk in net zo´n dode uitleg als de farizeeërs vroeger.StillAwake schreef:Persoonlijk wordt ik meer gebouwd door een predikant die de Bijbel open legt dan door iemand die "bevindelijk veel heeft meegemaakt" zoals jij het noemt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten