bijbel code , wie weet hier meer over

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jul 2018 15:42

hilbrand1988 vraagt:

Hallo allemaal,

ik kwam onderstaande video tegen over bijbel code . zoals ik het begrepen heb geloven deze mensen dat er in de torah verticaal namen van mensen staan. Bijvoorbeeld hebben ze de naam edison en electriciteit gevonden. ik zit me af te vragen is dit toeval? of is dit echt bijzonder .

https://www.youtube.com/watch?v=EkcmPZ8lz9Y&t=1132s

Ik had hier nog nooit over gehoord, maar onder het motto onderzoek alle dingen behoud het goede wil ik graag weten of de bijbel code echt is ja of nee. wat denken jullie? Vooral degene die goed in wiskunde en dergelijke zijn voel je geroepen om te reageren ;)


Natuurlijk zijn er namen en gebeurtenissen af te lezen in de Bijbel. Wij Joden kennen die en nemen dat voor kennisgeving aan. Dat gezegd hebbende weten wij dat het Woord van de Eeuwige niet zomaar tot ons komt en niet zomaar als een stukje geschiedschrijving is. Er zit meer in, maar let op de gehele Thora is een geschreven deel zonder enige tekstindeling. De afzonderlijke parasot vormen een geheel en hebben uiteraard kruisverbanden met andere Bijbel gedeelten. Het letterlijk overschrijven van een Thorarol is een vol jaar arbeid. Iedere letter wordt handmatig getekend. Wanneer de passage langs komt dan ziet men op een handgeschreven Thora rol de vorm van de tichelstenen in blokletters. Op slechts een enkele plaats komt een wat groter getekende letter naar voren. Dat zijn karakteristieke markeringen in de Thora. Het vrij soepele handschrift is in de eeuwen gestileerd in een zeer strakke vormgeving.
Het lezen en uitspreken zonder leestekens is niet moeilijk. Je moet dan een ver gevorderde zijn in het Hebreeuws. Voor de voorlezers is dat geen enkel probleem, zij kennen elke letter en ook de muzikale voordracht, het lainenen laat de hoorders weten over welke teksten het gaat.

Chasmal חשמל (electriciteit) is een toevalstreffer.

En ja, er zit ook een code in opgesloten, de sod, de allerdiepste betekenis, het geheim in een tekst/woord. Wie selectief leest isoleert de woorden. Dat is beslist niet de bedoeling het gaat immers on de samenhang en de doorgaande lijn. Het is geen verspilling of opsomming van woorden. Ook niet de ellenlange namenlijsten, ook zij bevatten zeer veel informatie en zijn bewust in de canon opgenomen.

Door het lezen komt men gewoon tot de conclusie dat de Bijbel een typisch Joods boek is. Het meeste commentaar op de Bijbel komt vanuit de christelijke kant en de door hun gehanteerde vertalingen.

De gehele shoa vindt u beschreven in Psalm 102. De Eeuwige openbaart ons terdege wat er zal gaan gebeuren. Ik wil daar niets over zeggen, dit is te pijnlijk voor mij.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Yoshi

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Yoshi » 29 jul 2018 15:50

Jesaja40 schreef:Wij Joden

Je spreekt namens alle Joden? Je moeder is Joods?
Edit; hoofdletters ingevoegd aangezien dat gewaardeerd wordt door een enkeling.

hilbrand1988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 mei 2015 23:01

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor hilbrand1988 » 29 jul 2018 16:22

@ jesaja 44

Dankuwel ! ik wist dat hebreeuws een rijke taal is maar dat er zoveel diepte in zit ! allemensen!

wat betekent lainenen? en wat bedoeld u met muziekale voordracht ? de melodie?

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jul 2018 16:45

hilband1988 citeert:

@ jesaja 44

Dankuwel ! ik wist dat hebreeuws een rijke taal is maar dat er zoveel diepte in zit ! allemensen!

wat betekent lainenen? en wat bedoeld u met muziekale voordracht ? de melodie?


Met veel genoegen uitgelegd. Het lainenen is een normaal vlak uitgesproken tekst op een zangerige wijze wordt een extra aandacht gevraagd voor een bepaald woord of een gebeurtenis. In de regel wordt ook het laatste woord (in de te lezen tekst) zangerig voorgedragen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Jesaja40 » 29 jul 2018 16:52

nina citeert:
Ik heb les gehad van een rabbijn. Die liet me zien dat erin de boeken van de Thora ook codes waren. Ik weet het niet meer precies, maar bijvoorbeeld elke tiende letter als je die opschreef vormde dit iedere keer het woord 'Elohiem', en meer woorden zoals dat. Ik ging het natellen, en het klopte!


Het klopt wat Nina naar voren brengt. Het is tevens een middel om vast te stellen dat je geen enkele schrijffout mag maken. Het moet immers kloppen en die 10e letter is de visuele controle dat de gehele rol zuiver is overgeschreven. Maakt men een fout daarin dan wordt de gehele rol afgekeurd en moet men weer opnieuw beginnen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Johan100 » 30 jul 2018 14:33

Jesaja40 schreef:Het klopt wat Nina naar voren brengt. Het is tevens een middel om vast te stellen dat je geen enkele schrijffout mag maken. Het moet immers kloppen en die 10e letter is de visuele controle dat de gehele rol zuiver is overgeschreven. Maakt men een fout daarin dan wordt de gehele rol afgekeurd en moet men weer opnieuw beginnen.

Schitterend om te lezen hoe nauwkeurig het komt. Ik heb me weleens verdiept in de Masoreten die dit werk deden en dan zie je ook terug hoe nauwkeurig ze te werk gingen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: bijbel code , wie weet hier meer over

Berichtdoor Jesaja40 » 30 jul 2018 20:39

Johan100 merkt op:

Schitterend om te lezen hoe nauwkeurig het komt. Ik heb me weleens verdiept in de Masoreten die dit werk deden en dan zie je ook terug hoe nauwkeurig ze te werk gingen.


Het was helaas bittere noodzaak geworden. In de diaspora bleef men wel Hebreeuws spreken binnen het gezinsverband. Dat is de kleinste schakel in het geheel en ook daar kunnen shibbolet en sjibbolet uitspraken naar voren komen. Een mazoreet is eigenlijk een leesteken ter ondersteuning van de ontbrekende klinkers. Die bepalen de juiste uitspraak van het woord en zijn mede bepalend voor de context.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 37 gasten