Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2018 12:09

Dat denk ik niet, hoewel je Jezus’ lijden zeker terug kan zien in dit lijden.

Dat je geklaag niet kan verdragen vind ik wel vreemd. Dat je bepaald geklaag (dingen zijn nooit goed, nooit naar wens, ergens anders is het altijd beter etcetera) niet goed kan verdragen, dat snap ik. Maar als je bij iemands sterfbed bent en die persoon heeft veel pijn, is misschien ook wel bang voor wat komen gaat, zeg je dan ook: stop eens met klagen, ik kan dat niet verdragen?

Want daar gaat het over in deze Psalm.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 22 apr 2018 15:49

Marnix schreef:Dat denk ik niet, hoewel je Jezus’ lijden zeker terug kan zien in dit lijden.

Dat je geklaag niet kan verdragen vind ik wel vreemd. Dat je bepaald geklaag (dingen zijn nooit goed, nooit naar wens, ergens anders is het altijd beter etcetera) niet goed kan verdragen, dat snap ik. Maar als je bij iemands sterfbed bent en die persoon heeft veel pijn, is misschien ook wel bang voor wat komen gaat, zeg je dan ook: stop eens met klagen, ik kan dat niet verdragen?

Want daar gaat het over in deze Psalm.

Ik dacht dat het over Jezus ging. Nee dat zou wel heel lomp zijn. Dan bid ik liever en de hemel is altijd een leuk vooruitzicht om ze op te wijzen. Ik ken dat eigenlijk niet. Alleen mensen die blij zijn dat ze naar de hemel mogen.
Als iemand zegt dat ie erg pijn heeft, is nog geen klagen en dat maakt niet uit, dan moet je bidden.
Maar doorgaans klagen die mensen die eigenlijk weleens mogen zeggen dat ze pijn hebben, niet en degenen die niets te klagen hebben, klagen om niks.

Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
Jakobus 5:13‭-‬14 NBG51
https://bible.com/bible/328/jas.5.13-14.NBG51
Laatst gewijzigd door coby6 op 22 apr 2018 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 22 apr 2018 16:59

Geen idee wat ik me kan voorstellen bij een klaaglied, dus ik typ het in op youtube en verwacht iets gereformeerds, krijg ik een evangelische klaagzang.
https://youtu.be/VSMJK_vjzuI

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor naamloos » 22 apr 2018 18:08

Naar mijn idee hoort in de samenkomsten de praise en worship niet te ontbreken.
Naast dat vind ik het passend om liederen te zingen die bij de preek/lezing passen.
En of ik me nu happy voel of rot, ik zing gewoon mee, en probeer blij te zijn met hen die blij zijn, en mee te leven met hen die verdriet hebben o.i.d.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Niagara » 22 apr 2018 22:30

coby6 schreef:Ik dacht dat het over Jezus ging. Nee dat zou wel heel lomp zijn. Dan bid ik liever en de hemel is altijd een leuk vooruitzicht om ze op te wijzen. Ik ken dat eigenlijk niet. Alleen mensen die blij zijn dat ze naar de hemel mogen.
Als iemand zegt dat ie erg pijn heeft, is nog geen klagen en dat maakt niet uit, dan moet je bidden.
Maar doorgaans klagen die mensen die eigenlijk weleens mogen zeggen dat ze pijn hebben, niet en degenen die niets te klagen hebben, klagen om niks.

Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
Jakobus 5:13‭-‬14 NBG51
https://bible.com/bible/328/jas.5.13-14.NBG51


Er staat ook iets over je verheugen met hen die blij zijn, en treuren met de treurenden toch? Ligt ook een beetje aan wat je definitie van geklaag is of het oké is of niet. Officieel is klagen: het uiten van ongenoegen, verdriet of pijn.
Veel mensen zien klagen vooral als onterecht klagen, ‘aanstellen’, en een algemene ontevreden levenshouding. Als dat je definitie van klagen wordt snap ik dat je dat afkeurt.
Ik denk echter dat veel van dat soort klagers eigenlijk een ander tekort voelen maar dat niet zien, en dus dat ze vooral over het verkeerde en tegen de verkeerde persoon klagen. Zoals een kind dat gepest wordt op school kan klagen over buikpijn; omdat hij de eigenlijke oorzaak (pesten en nare gevoelens daarover) niet kan benoemen uit hij hetgeen dat hij wel kan uiten (buikpijn). Zo klagen oude mensen die zich eenzaam voelen soms ook steen en been over te veel/weinig zout in het eten, het weer o.i.d. Omdat dat makkelijker te beklagen is dan de kwetsbaarheid van hun eenzame gevoel te tonen. Helaas stoten ze met het geklaag juist mensen af waardoor ze nog eenzamer worden.
Hier zijn de werkelijke oorzaken echt wel dingen waar je verdrietig over mag zijn. De uitingsvorm zorgt echter voor verwijdering ipv erkenning. Men wordt een aansteller genoemd ipv getroost.
Dus als iemand over kleine dingetjes klaagt mag die zich wel eens achter de oren krabben wat nou het onderliggende probleem is dat iemand zich niet tevreden voelt. Soms is dat een te klein besef van Gods gulheid, het vinden dat je recht op dingen hebt ipv te beseffen dat alles wat je bent en hebt en ziet en wat er bestaat door God gegeven is aan ons mensen om te gebruiken tot Zijn eer en er zo ook van te genieten. En soms is het iets van niet voldaan worden in eerste levensbehoeften, onveilig voelen, gebrek aan sociaal contact waarin je geaccepteerd en gespespecteerd wordt, tot gebrek aan ruimte om te groeien.
Als je daar problemen in bemerkt is God juist degene om tegen te klagen. Hij is immers degene die alles in de hand heeft, degene die je alles kan geven. Als je echter niet naar God maar in plaats daarvan naar een medemens gaat om te klagen, dan denk ik juist dat je je af mag vragen of God wel echt op nr. 1 staat in jouw leven. In een hechte relatie laat je toch juist alles zien wat in je omgaat, niet alleen de leuke en mooie dingen.
Ik denk dat je juist op het moment dat je je naar voelt mag klagen, je ellende uiten naar God. Beter naar Hem dan naar mensen die je ermee afstoot en waardoor je je vervolgens nog vervelender door voelt omdat je je afhankelijk van hen hebt opgesteld en je eigenwaarde aan hun oordeel hangt ipv dat van God. Het is ook deel van afhankelijk zijn van Hem dat je je onbegrip en pijn uit, en van Hem de vervulling daarvan verwacht. Anders ga je dat in de handen van mensen leggen en die zullen je altijd teleurstellen omdat zij de positie van God niet kunnen vervullen.
Het ding is wel: als je tegen God klaagt, weet dan ook dat Hij je hoort en er wat mee doet, het zal niet zonder gevolgen blijven. Dat betekent dat je een eerlijke spiegel voorkrijgt. God prikt zo door het buitenkantje van een onnozele klacht heen naar de pijn die erachter ligt. En die behoefte hoort Hij. En dat is dan toch eigenlijk ook juist wat er nodig is? Ook zal Hij je niet zo laten, Hij zal je veranderen. Dat zal ook niet zonder moeite zijn. Nog een reden dat mensen het instinctief liever niet onder ogen komen, uit hun oude zondige natuur, dezelfde die Adam en Eva al met vijgenbladeren liet verhullen wat hun schaamte was. Maar ook hetgeen dat ons weerhoudt van een goede oprechte relatie met God, én het herstel dat Hij ons wil geven. Hier geldt: wie bereid is zijn leven te verliezen om Jezus’ wil (zijn ego opgeeft omwille van herstel van de relatie met God) zal het behouden (en nog veel meer krijgen dan dat, want God is een gulle gever).

Psalmen zijn m.i. een prachtig voorbeeld van hoe verlkleurig onze relatie met God mag zijn, en kan zowel onze blijdschap als onze klacht een richting geven. Ik ben zelf erg blij met de psalmen voor nu, helaas zijn ze muzikaal niet zo makkelijk uitvoerbaar als opwekking. Was dat wel zo, dan zou denk ik ook de evangelische gezindte daar veel aan kunnen hebben.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Marnix » 23 apr 2018 11:12

Precies, er is zelfs een heel bijbelboek vol klaagliederen. En in de Psalmen zie je veel voorbeelden van mensen die niet maar klagen om niks, maar die hun klachten voor God uitstorten. En (op Psalm 88 na misschien) gaat dat ook gepaard met hoop en verwachting.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor 3parels » 24 apr 2018 13:19

Wat ben ik dankbaar voor de psalmen, waarin alle dingen van het leven naar voren komen. Angst, verdriet, blijdschap... De Heere zegt tegen ons: Stort je hart uit! Dan mogen we werkelijk met alles komen. Ik heb het wel gedaan, met mijn angst tot Hem gevloden en Hij heeft er een weg uit gegeven. Naar zijn belofte in psalm 34:4 'Ik heb de Heere gezocht en Hij heeft mij geantwoord en mij uit al mijn vrezen gered.' De Heere wil dat we Hem aanlopen als een waterstroom in alle dingen. Hij zal je niet schaamrood laten staan! Ik mag graag de psalmen zingen waarin de nood hoog is, het herinnert mij eraan dat God een God is die je niet alleen hoort wanneer je dankt, maar zeker ook wanneer je diep zit. Dat is iets heel anders dan klagen, klagen is zeuren, ontevreden zijn. Maar ook daarmee kun je naar Hem gaan: maak mij anders Heere!
Aan de andere kant is het juist goed om de lofprijs te zingen, wanneer we ellendig zijn. De satan vliegt er van weg. Die wil de lofprijs niet horen. Je zult je beter gaan voelen! Dus stort je hart uit en loof Hem erna... je zult zegen ontvangen.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Johan100 » 25 apr 2018 08:47

3parels schreef: Ik mag graag de psalmen zingen waarin de nood hoog is, het herinnert mij eraan dat God een God is die je niet alleen hoort wanneer je dankt, maar zeker ook wanneer je diep zit. Dat is iets heel anders dan klagen, klagen is zeuren, ontevreden zijn. Maar ook daarmee kun je naar Hem gaan: maak mij anders Heere!

Zeuren is jouw interpretatie/definitie van klagen. Ik zie de klaagliederen anders. Het zijn klachten, uitingen als gevolg van droefheid.

Je kunt twee betekenissen vinden op encycl. bij klagen: 1 droefheid of pijn door geluiden of woorden te kennen geven 2 zijn misnoegen of ontevredenheid uiten.

Als we van de eerste uitgaan is het geen zeuren.

Klacht van Sion.
Doch Sion zegt: De Heere heeft mij verlaten, en de Heere heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontferme over de zoon haars buiks? Ofschoon deze vergate, zo zal ik toch uwer niet vergeten." (Jes. 49 : 14-15).

Vaak moeten we op dat plekje gebracht worden waar David kwam, als we klachten hebben, David zei: 'Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor de Heere en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde'.

Maar ook Job, waarbij niet een bepaalde zonde de aanleiding was van zijn beproevingen uit zijn klacht: 'Weet nu, dat God mij heeft omgekeerd, en mij met Zijn net omsingeld. Ziet, ik roep geweld, doch word niet verhoord; ik schreeuw, doch daar is geen recht Hij heeft mijn weg toegemuurd, dat ik niet doorgaan kan, en over mijn paden heeft Hij duisternis gesteld'.
Job 19.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2018 09:27

Johan100 schreef:Zeuren is jouw interpretatie/definitie van klagen. Ik zie de klaagliederen anders. Het zijn klachten, uitingen als gevolg van droefheid.
Je kunt twee betekenissen vinden op encycl. bij klagen: 1 droefheid of pijn door geluiden of woorden te kennen geven 2 zijn misnoegen of ontevredenheid uiten.

In onze begrafeniscultuur kennen wij geen klaagvrouwen, maar in oosterse landen wel.
Het is inderdaad een uiting van diepe droefheid.
Alhoewel we wel het begrip klagen kennen als we bijvoorbeeld iets gekocht hebben en het is na een dag al kapot. Dan ga je klagen bij de leverancier. Maar ook dan is het geen zeuren, maar een terechte vraag.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 25 apr 2018 09:37

Johan100 schreef:Zeuren is jouw interpretatie/definitie van klagen. Ik zie de klaagliederen anders. Het zijn klachten, uitingen als gevolg van droefheid.

Je kunt twee betekenissen vinden op encycl. bij klagen: 1 droefheid of pijn door geluiden of woorden te kennen geven 2 zijn misnoegen of ontevredenheid uiten.

Als we van de eerste uitgaan is het geen zeuren.

Klacht van Sion.
Doch Sion zegt: De Heere heeft mij verlaten, en de Heere heeft mij vergeten. Kan ook een vrouw haar zuigeling vergeten, dat zij zich niet ontferme over de zoon haars buiks? Ofschoon deze vergate, zo zal ik toch uwer niet vergeten." (Jes. 49 : 14-15).

Vaak moeten we op dat plekje gebracht worden waar David kwam, als we klachten hebben, David zei: 'Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor de Heere en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde'.

Maar ook Job, waarbij niet een bepaalde zonde de aanleiding was van zijn beproevingen uit zijn klacht: 'Weet nu, dat God mij heeft omgekeerd, en mij met Zijn net omsingeld. Ziet, ik roep geweld, doch word niet verhoord; ik schreeuw, doch daar is geen recht Hij heeft mijn weg toegemuurd, dat ik niet doorgaan kan, en over mijn paden heeft Hij duisternis gesteld'.
Job 19.

Ja, het woord wordt verkeerd gebruikt denk ik. Voor mij heeft het ook de betekenis van zeuren.
Zo'n Job zeurt niet. Maar my goodness, vroeger als ik Bijbel ging lezen gooide ik 'm gewoon zo lukraak ergens open en begon te lezen en een paar keer dacht ik: wat is dit nou joh? Wat een negatief gezeur. Is dat de Bijbel?
Oh wacht, het is een rede van de vriend van Job. Wat een stelletje zeg. Leuke vrienden als je in de ellende zit. Vals aanklagen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Johan100 » 25 apr 2018 09:52

coby6 schreef:

Ja, het woord wordt verkeerd gebruikt denk ik. Voor mij heeft het ook de betekenis van zeuren.
Zo'n Job zeurt niet. Maar my goodness, vroeger als ik Bijbel ging lezen gooide ik 'm gewoon zo lukraak ergens open en begon te lezen en een paar keer dacht ik: wat is dit nou joh? Wat een negatief gezeur. Is dat de Bijbel?
Oh wacht, het is een rede van de vriend van Job. Wat een stelletje zeg. Leuke vrienden als je in de ellende zit. Vals aanklagen.
Chaya schreef:In onze begrafeniscultuur kennen wij geen klaagvrouwen, maar in oosterse landen wel.
Het is inderdaad een uiting van diepe droefheid.
Alhoewel we wel het begrip klagen kennen als we bijvoorbeeld iets gekocht hebben en het is na een dag al kapot. Dan ga je klagen bij de leverancier. Maar ook dan is het geen zeuren, maar een terechte vraag.

Het woord murmureren in de Bijbel heeft meer de betekenis van mopperen, mokken, zeuren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor hans0166 » 25 apr 2018 10:04

Johan100 schreef:Het woord murmureren in de Bijbel heeft meer de betekenis van mopperen, mokken, zeuren.


voor mij komt murmureren voort uit opstandigheid
klagen uit de onmacht tot zelf uitkomst te vinden.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor coby6 » 25 apr 2018 13:11

hans0166 schreef:voor mij komt murmureren voort uit opstandigheid
klagen uit de onmacht tot zelf uitkomst te vinden.

Dat doen evangelischen dan best wel weer goed. :lol:
Lekker zeuren.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor 3parels » 25 apr 2018 15:10

Johan100 schreef:Zeuren is jouw interpretatie/definitie van klagen. Ik zie de klaagliederen anders. Het zijn klachten, uitingen als gevolg van droefheid.


Ja je hebt gelijk. Ik gebruik het woord klagen altijd in negatieve zin. Maar dat is het inderdaad niet altijd.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Johan100 » 02 jun 2018 08:18

Chaya schreef:In evangelische gemeenten wordt te weinig gezongen over lijden, pijn en verdriet. Dat concludeerde hbo-theoloog Marc Volgers (41) deze week op basis van een onderzoek naar de evangelische liedcultuur.

Volgers denkt dat „een betere balans in thematiek” nodig is. Evangelische gemeenten lijken vooral gebruik te maken van het aanbod van liederen van onder meer Opwekking. Daardoor zouden lofprijzings- en aanbiddingsliederen een prominente plek in de diensten krijgen. „Oudere evangelische liederen van Johannes de Heer en Glorieklokken worden nog wel gezongen, maar veel minder”, stelt Volgers. Ook psalmen komen volgens hem „relatief weinig” aan bod.

De enqueteur startte zijn onderzoek n.a.v. eigen ervaringen. „Je hoeft je verdriet niet te overschreeuwen met vrolijke liedjes. Ik weigerde te liegen tegen mijn gevoel”,
GEHELE ARTIKEL

Het is wel herkenbaar. Mernsen die van een "zware" kerk overgingen naar een evangelische gemeente, hadden na een paar jaar toch wel meer moeite gekregen met de oppervlakkigheid.
Dat zie je in het topic "huppelen van zielevreugd" ook.
Een mens leeft niet altijd op de toppen, juist de dalen maken de toppen zo waardevol!

Ik ben benieuwd naar de reacties.


Zien op Jezus van Isaac Ambrosius heb ik hier in de kast staan in dagboekvorm.
Een mooi boek. Veel onderwijs.

Ik denk dat we door de Heilige Geest steeds meer verdiept moeten worden in wat Jezus heeft gedaan aan het Kruis en daar weer telkens op teruggeworpen moeten worden.
Maar ook in Zijn opstanding! Hemelvaart en het zitten aan Gods rechterhand, waar Hij bidt. Allemaal belangrijk.


Gezang 34.
Leer mij, o Heer, uw lijden recht betrachten,
in deze zee verzinken mijn gedachten:
o Liefde, die, om zondaars te bevrijden,
zo zwaar woudt lijden!
http://www.online-bijbel.nl/gezang/34/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten