Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor MoesTuin » 02 jun 2018 16:27

Inderdaad, al dat gelet op elkaar schiet toch ook niet op.
Zie op Jezus!

"Opdat gij allen Eén zijt in Mij"

Dat is de kern.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor elburger » 20 jun 2018 15:22

Graag wil ik hierop ook even mijn reactie geven.
Het klopt wat jij Chaya, en anderen.

Wat mij ook opviel bij de PKN gemeenschap waar ik heel erg lang deel van heb uitgemaakt dat daar zelfs de Psalmen hoe langer hoe meer werden gezongen die als inhoud meer over de lofprijzing en het goede van God gingen dan dat er Psalmen werden gezongen waarin de mens toch heel duidelijk werd gewaarschuwd voor zonde en hel.
Psalm 65 vers 2 was een graag gezongen lied omdat daarin werd gezongen van Gods genade, ook Psalm 130.
Maar Psalm 73 werd maar bar weinig gezongen en zo heb ik het in de loop der jaren wel opgemerkt dat de lofliederen/Psalmen telkenmale werden gezongen maar Psalmen over ongeloof, zonde en hel steeds minder.
En ja, dan gaat men er eerst de gezangen maar eens bij pakken.
Daarna Johannes de Heer.
Dan het liedboek der kerken.
Momenteel zingt men aldaar uit 5 bundels.
Geen probleem met JdH e.d. want daar zitten ook hele mooie liederen bij, maar ik mis toch wel de waarschuwingen die ook zo mooi verwoord staan in de Psalmen.
Het is niet allemaal halleluja.
Het leven is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Niet allemaal van ik geloof en ben behouden.
Nee, God waarschuwt ons in ieder Bijbelboek dat er een wel en een wee is.
Waarom er dan niet meer over zingen, erger nog over preken.
Bij velen leeft de gedachte al dat als men maar gedoopt is en belijdenis gedaan heeft, braaf iedere keer aan het HA aan gaat zitten dat men in de hemel komt.
Laat mij u dit zeggen!
Wie dat denkt en geloofd en er verder niet voor doet, die is een hellegast

Bekeer u, voordat het te laat is!!
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Origenes » 20 jun 2018 19:11

Toen ik nog naar de kerk ging was het repertoire uit het psalmboek niet groter dan twee handen vol. Erg eenzijdig dus. En dat terwijl de psalmen de liederen zijn waarin alles, de diepten en de hoogten, aan de orde komt. Maar dat is dan natuurlijk wel afhankelijk van de omvang van de liedkeuze.
Ik denk dat die omvang bij de (echte) bonders ruimer is dan bij confessionelen en 'vage bonders'.

Het zingen van psalmen heeft altijd nog mijn voorkeur, 1773 of 1973 maakt me niet uit.
Als ik nog eens naar de kerk ga dan zal dat waarschijnlijk zijn in een echte bondsgemeente of voor mijn part bij een Gereformeerde Gemeente. Al was het alleen maar om weer eens uitbundig (hoeft niet keihard te zijn) uit het psalmboek te kunnen zingen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor ben db bd » 20 jun 2018 21:28

elburger schreef:
Psalm 65 vers 2 was een graag gezongen lied omdat daarin werd gezongen van Gods genade, ook Psalm 130.

Mag ik wel verzoeken om zo'n psalm heel bewust van de betreffende feiten te zingen?
En laten we bij psalm 130 ook maar bij het tweede vers beginnen dan, want voor de berijming van vers één schaam ik mij.
En voor hoeveel decadente mensen in de kerk zal de berijming van vers één niet een aanfluiting betekenen? "Uit diepten van ellenden roep ik ..." en "O Heer aanschouw mijn smart." Geldt dat werkelijk zo voor u? vraag ik met ernst. Of valt dat voor ons (met ruim overgewicht en grote weelde) ook onder ongepast 'vroom' willen doen?
In de psalmen staan m.i. véél meer wat ik 'smartlappen' noem als er bij onze nog steeds rijke, decadente tijd passen.
O ja, die boze tijd zal volgens vele zieners onder ons zeker onderweg zijn in Europa, maar zelfs dán zal nog gelden: "verblijd u ten allen tijden."

En alstublieft zeg, zullen we gewoon eerlijke belijdende kerkmensen niet zomaar lichtzinnig tot hellegasten veroordelen?
Het leven is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Niet allemaal van ik geloof en ben behouden.

Zullen we samen afspreken ooit te zingen voor Gods heilige troon en nu reeds in te zetten met zingen :
"'k Heb geloofd en daarom zing ik,
daarom zing ik van gena,
van ontferming en verlossing
door het bloed van Golgotha.
Daarom zing ik U die stervend
alles, alles hebt volbracht.
Lam Gods, dat de zonde wegneemt,
Lam van God voor ons geslacht!"

alsmede de volgende drie verzen...

Dit is lied 154 uit de bundel "Uit Aller Mond" van de Stichting Geestelijk Lied Gereformeerde Gezindte.
Dit is ook lied 486 uit de liedbundel "Weerklank" (Instemmen met het Woord in Psalm en Lied)
En dit is natuurlijk al heel lang lied 543 uit de Zangbundel ten dienste van Huisgezin en Samenkomsten, verzameld door Joh. de Heer

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor elbert » 21 jun 2018 08:14

Origenes schreef:Toen ik nog naar de kerk ging was het repertoire uit het psalmboek niet groter dan twee handen vol.
Om te voorkomen dat we stelselmatig psalmen overslaan, geldt in mijn gemeente de regel dat we elke dienst een voorgeschreven psalm zingen. We gaan dus van 1 naar 150 en beginnen dan weer overnieuw.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Origenes » 21 jun 2018 09:00

elbert schreef:Om te voorkomen dat we stelselmatig psalmen overslaan, geldt in mijn gemeente de regel dat we elke dienst een voorgeschreven psalm zingen. We gaan dus van 1 naar 150 en beginnen dan weer overnieuw.

Op die manier heb ik het tijdens mijn jeugd ook wel meegemaakt. Nadeel is dan dat het niet samenvalt met het thema van de dienst cq. tekstkeuze.

Ik denk dat de oorzaak dieper ligt: Als het Oude Testament in diskrediet raakt wordt het tijd om de alarmbellen te laten rinkelen. Dat heeft de (kerk)geschiedenis bewezen.
In evangelische gemeenten is dat ook vaak een oorzaak van eenzijdigheid en in de gereformeerde sector van de kerken is het eigenlijk niet anders.
Een eenzijdige liedkeuze heeft niet zelden een dunne preekbijbel als oorzaak. Het was bepaald niet toevallig als er zowel in de morgen- als avonddienst dezelfde coupletten uit bijvoorbeeld psalm 84 of 62 gezongen werden. Prima in te passen in een nieuwtestamentische setting. Het is dan ook weer voorspelbaar welke coupletten worden overgeslagen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Yoshi

Re: Evangelischen zingen te weinig over het lijden

Berichtdoor Yoshi » 21 jun 2018 09:33

Wie zijn wij eigenlijk om te bepalen dat denominatie x te weinig over y zingt?
Laat ze dat lekker zelf bepalen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten